Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Man kan ju vara föräldraledig utan att plocka ut några dagar.
Théa föddes i 38+2 vilket gjorde att jag hade semester då och inte började ta ut dagar förens hon var en vecka, inga problem!:laugh:

*kl*
Jag har fått så himlans ont i mina leder, är det någon "biverkan" på graviditeten? Eller kan det ha med amningen att göra? Känner mig som en 70-åring emellanåt :crazy:

Bjuder på en bild på Iggy, 3 veckor idag. Helt galet hur mycket jag älskar min unge :love:

29770_422171737783_615567783_5539505_2422044_n.jpg

Kl
En annan fråga som uppstod häromdagen, från det ena till det andra. Jag känner inte något direkt behov av att plocka på mina föräldradagar nu i maj, men kan jag vänta med det även om bebis föds? Alltså och börja plocka i juni istället, även om bebis kommer tidigare?

Jag tycker ju att man borde kunna det, men min svärmor trodde inte det av någon anledning. Förklara det gärna för mig =)

Det där är rätt känsligt om man är arbetslös (som jag fått för mig att du är eller ä'r jag helt ute och cyklar?!). Jag valde mellan att åka ner på arbetsförmedlingen i går och anmäla mig som arbetssökande i och med att min sjukskrivning gick ut eller börja ta ut föräldradagar trots att lillen inte kommit ut än. Det får nämligen inte bli några glapp mellan sjukpenning, a-kassa och FP. Valde att börja med FP, dock MÅSTE jag ta ut minst 5 dagar per vecka fram tills det att han föds, men sen får jag ta ut hur lite dagar jag vill. Räknar dock med att inte behöva ta ut allt för många dagar innan han föds, hoppas att han kommer typ i morgon :D

Men ett tips är att ringa på FK, har ringt dit flera gånger ang just detta bara för att vara på den säkra sidan när det gäller SGIn....det är ju så smidigt nu också när man kan välja att lämna telefonnummer så att dom ringer upp när det är ens tur!

Senast ändrad:

Jag vet inte om mitt går att jämföra med eftersom jag fick piller uppstoppat men jag hade inte många sekunder mellan värkarna. Absolut inte mer än 30 sekunder.

Jag vet inte om mitt går att jämföra med eftersom jag fick piller uppstoppat men jag hade inte många sekunder mellan värkarna. Absolut inte mer än 30 sekunder.

Fick värkstimulerande för att de skulle bli tätare och då fanns det inte heller någon vila. När en var slut började nästa.

Fast det skulle inte sätta igång några värkar... Det skulle bara ge låtsasvärkar.. Uppenbarligen inte ;)

Det där är rätt känsligt om man är arbetslös (som jag fått för mig att du är eller ä'r jag helt ute och cyklar?!). Jag valde mellan att åka ner på arbetsförmedlingen i går och anmäla mig som arbetssökande i och med att min sjukskrivning gick ut eller börja ta ut föräldradagar trots att lillen inte kommit ut än. Det får nämligen inte bli några glapp mellan sjukpenning, a-kassa och FP. Valde att börja med FP, dock MÅSTE jag ta ut minst 5 dagar per vecka fram tills det att han föds, men sen får jag ta ut hur lite dagar jag vill. Räknar dock med att inte behöva ta ut allt för många dagar innan han föds, hoppas att han kommer typ i morgon :D

Men ett tips är att ringa på FK, har ringt dit flera gånger ang just detta bara för att vara på den säkra sidan när det gäller SGIn....det är ju så smidigt nu också när man kan välja att lämna telefonnummer så att dom ringer upp när det är ens tur!

Men jag har ju inte varit sjukskriven eller något sådant.
Har heller aldrig varit inskriven hos arbetsförmedlingen :o. Tog upp det med försäkringskassan, men hon menade på att det gör ingenting då jag ändå har jobbat sedan studenten, men aldrig haft en "fast tjänst", utan gått på vikariat och på timmar.
Vad lustigt att man, i ditt fall, måste ta ut minst fem dagar i veckan. Tycker det är ett konstigt system.. Får väl ta och kolla läget med de där på försäkringskassan igen och se till så inget blir tokigt..

Tack för ditt svar!

Vars har du klåda?! Jag har haft lite klåda till och från uppe på händerna, trodde ett tag att det var pudret i mjölkhandskarna som jag inte tålde men uppenbarligen inte eftersom jag inte mjölkat ett kossa på 3 måander snart. Sista dagarna har klådan blivit lite värre. Ser lite ut som eksem, det lustiga är att det bara sitter på en del av handen...på båda händerna och det är området ovanför tummen. Små vätskefyllda blåsor som kliar som attan...Vet inte om jag skulle tagit kontakt med någon läkare?! Men innan jag får tid där så...

Jag hade också klåda på magen och händerna i slutet men det är nog inte samma som Mabuse har utan det låter mer som Graviditetshepatos, men det kan lika bar vara något helt normalt. Kan ju vara det du lider av? Om jag inte är fel ute så är detta inte samma sak som PUPPP!? Du kanske bör fråga din BM om detta så det inte är något av de två.

Senast ändrad:

Jag tycker din klåda låter som soleksem.

Soleksem yttrar sig vanligen som små kliande knottror eller blåsor, oftast på bröstet men också på andra ställen där solen kommer åt, t.ex. handryggar, armar och ben. Ansiktet klarar sig ofta på grund av ett s.k. härdningsfenomen, genom att det dagligen utsätts för små doser av ultraviolett ljus. I svårare fall kan dock även ansiktet och andra partier på kroppen komma att engageras. Det finns lindrigare och svårare former av ljuskänslighet. Sjukdomsbilden varierar också från små knottror och blåsor, till större och ibland mycket utbredda utslag. Utslagets brokiga utseende har givit upphov till namnet - kroniskt polymorft ljusutslag. Solutslag kan komma flera dagar efter solandet, varför man inte alltid tänker på sambandet med sol. Besvären sitter sedan i några dar till ibland flera veckor, och i svåra fall även längre. I sällsynta fall kan man ha besvär även vintertid, och då också på klädbetäckta områden.

Jag fick likadant nu för ett tag sedan kliade som fan på handen. Tror det var soleksem. Små blåsor som var vsttenfyllda o såg ut som eksem.

Nej, tack och lov för det. All choklad och energidryck och dextrosol jag skulle ha ligger kvar i väskan. Skulle ju ha det senare när det blev värre och jag blev trött.... Hann aldrig...

Hehe, jag hade en coca cola i kylen som blev kvar hemma för jag skulle bara in och få en sovdos mot mina förvärkar ;) men jag fick inte åka någonstans utan jag var öppen 5 cm :angel: Fick en cola sen av min man när vi kom upp på BB och han vågade lämna mig för en stund.

Senast ändrad:

*kl*
Jag vet att vi tidigare pratade om gravid-försäkringar och liknande, och nu har ju större delen av vårmammorna fått sina små guldklimpar och alltså finns behovet av en barnförsäkring.
Hur har ni gjort, har ni tecknat någon och hos vilket bolag i såna fall? Jag har TryggHansas gravidförsäkring som även ger en barnförsäkring de första 6 månaderna men ser det ändå som självklart att teckna en separat barnförsäkring och måste göra det så fort som möjligt, men skulle gärna bolla lite tankar med er andra kring bolag och villkor osv! :laugh:

Jag hade också klåda på magen och händerna i slutet men det är nog inte samma som Mabuse har utan det låter mer som Graviditetshepatos, men det kan lika bar vara något helt normalt. Kan ju vara det du lider av? Om jag inte är fel ute så är detta inte samma sak som PUPPP!? Du kanske bör fråga din BM om detta så det inte är något av de två.

Nej, det stämmer att PUPPP och graviditetshepatos är helt olika. Orsakerna är olika, de yttrar sig olika. Graviditetshepatos är leverrelaterat, och då brukar man framförallt få klåda på handflator och fotsulor - klåda, men inga eksem. Har man PUPPP så får man eksem på alla ställen utom just handflator och fotsulor.

Säker kan man såklart inte vara, men jag tycker inte det låter som graviditetshepatos.

Senast ändrad:

Jag tycker din klåda låter som soleksem.

Jag fick likadant nu för ett tag sedan kliade som fan på handen. Tror det var soleksem. Små blåsor som var vsttenfyllda o såg ut som eksem.

Soleksem får man ju när man bränt sig i solen, och de går över på ett par dagar. Verkar lite skumt att du skulle lyckats bränna dig så just på ena handen, men ingen annanstans?

Jag har ljus hy och får soleksem varje sommar i princip, de kommer oftast på ställen där man har tunn hy (t ex halsen) eller om man exponerar helt vinterblek hy för full sol (typ att man är ute en hel dag i bikini och sen får eksem på ryggen)

Jag har tecknat en barnförsäkring via mitt jobb. Bolaget bakom måste jag återkomma i :o Men den är mycket bra och dras direkt från lönen. Mycket smidigt.

*kl*

Jag har nog grädde i brösten, Isabella har gått upp till 3474 g = 274g på 8 dagar känns helt okej :laugh: BVC-sköterskan tittade på Isabella och sa att "mamma har mycket gott i brösten till dig" :D

*kl*
Vi kom precis från BVC nu också, temlan är nu 3v och 6 dagar och är 57,5cm lång, har ett huvudmått på 40cm, kan fixera blicken och följa rörelser med ögonen, samt, sist, men inte minst, så har hon ökat från 5,2 kg till 5,69 kg på 7 dagar. Uppenbarligen så stämmer vårt smeknamn "fat happy baby" in ganska bra... :D hon sov från halv tolv till nio imorse så vi är verkligen bortskämda.

är ganska glad för min pålla haltar redan mycket mindre, så förhoppningsvis var det inte så allvarligt. Får se vad vet säger ikväll. Är imponerad över hur lugna de är också. De har bara varit i stallet 3gånger tidigare och sovit inne 2 gånger, men de är som små änglar och mumsar hö. Mina snälla bebisar. :love:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar