Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

En fråga till dej som verkar kunna det här med orkideèr. Min har slutat blomma och jag har klippt ner den, Nu då? Ska den stå kvar ljust? Ska den vattnas likadant? Om det blommar igen, hur lång tid kan det ta tills det inträffar?

Du kan ställa den i vilket fönster du vill men ljus vill den ha, rek är kanske inte i direkt solljus. Min lilla (och lila) orch får kvällssol just nu.
Du behöver inte alls vattna lika ofta som innan, räcker gott och väl 1 gng/månad, gärna lite orkidé-näring var annan gång men det har inte min fått. Sedan så vattnar du ju aldrig på orkidéen utan utanför i krukan/fatet.
Om den blommar igen kan det ta allt från 3 månader till upp till ett år. De är tröga och tråkiga så sett men de blommar ju jätte länge som bonus :) Den jag har bild på i bloggen har dessutom satt en ny stängel som den blommar i från!
De ska ju helst inte stå i kruka för de vill ju ha ljus på rötterna men rötterna vill inte ha direkt solljus.

Undrar lite samma vad jag ska gör med de där tråkiga bladen som finns kvar. Men jag har inte klippt av stänglerna, har hör att de ska vara kvar. Hoppas få svar om att kunna lippa bort dem, för de är hemskt fula. Men på ena så är en stängel grön och har små knoppar. Så jag hoppas på blommor till våren.

Om stängeln är grön behöver du inte klippa ner den och inte om du har knopp för då kommer den ju blomma om :) Annars är det normalt att klippa ner den precis ovanför det 3:e ögat (de små knölarna som finns längst stängeln). Man ser när det är dags att klippa den för den börjar bli brun längst ut och sedan kryper det neråt längst stängeln.
Jag har en annan orkidé nu som jag inte har klippt ner och den har fått för sig att skicka skott vid det 6:e ögat så allt går :)

Jag funderar på att köpa det där paketet med nattbh, ull-inlägg och någon slags tvål.

Det är den toppen jag menar. Jag fick 4 st av min mamma som fick dom på sjukhuset. Apoteket sålde dom förr för 80-90 kr.

zask skrev:
Alltså, provade lindex behån idag på lunchen i 75F
När jag väntade Rasmus testade jag 75C som var det största som lindex hade då. Såg ut som en uppstoppad fjortis! Sen när mjölken stabiliserat sig krympte dom till 75C

I v. 30+3 så mätte bohaget 29 cm :) och som de andra har sagt du ska inte använda foglossningsbältet när du sitter för det klämmer på magen bara när du rör på dig.

*KL*

Var på ktr-UL idag för att se hur det stod till med njurbäcknet. Höger njure så fin så, vänsternjure 1,32 cm, mätte 1,42 cm för precis en månad sedan. Så det tar jag positivt :) Inga mera kontroller nu förrän hon har tittat ut.
Fick en viktuppskattning också och det var precis på medel-strecket, våran lilla svensson-unge ;) Dags att byta efternamn till Svensson kanske? :D Känns lysande i alla fall att vildbatting fortsätter att hålla sig på strecket.

Fast det är ju så knepigt med storlek ju. Går jag till change och handlar en BH så ska jag ha strl 65 E eller 70 D och handlar jag en BH på lindex så kan jag har allt från 75 C - 80 C/D. Amningsbehån jag köpte från lindex har jag nu i 80 C var väl det största det fanns i den modellen.
Så ska man köpa en M eller L av den toppen för jag är ju uppenbarligen 65-70 cm runt bröstkorgen?

Ok, en sån topp kan jag tänka mig.

Kanske ska börja med den för att sen se hur det utvecklas. :)

Tack :bow:
Nu ska jag gå å snagga ner de tråkiga, vissna pinnarna. Så slipper jag skämmas när det kommer folk.

Jerseyko
Japp, de där topparna menade jag nog. Verkar bekväma. Tror du att de fortfarande finns på apoteket?

Så lite så :) jag har aldrig lyckats med orkidéer men nu i huset fungerar det hur bra som helst. Orkidéer verkar dessutom den enda blomman förutom porslinsblomma och garderobsblomma som jag kan få att överleva ;)

Jag fick mjölkstockning utav dessa toppar. Det spände något otroligt när man fick dra den över bröstet för att amma. Då hade jag ändå en för stor storlek. Men det blev som man hade dragit åt ett spännband.

Mina bröst ändrade inte så mycket i storlek. Jag hade redan innan DD-E och där stannade det.
Det var just när bröstet blev "fullt" med mjölk och hårt som brösten kunde upplevas lite större, men det försvann när jag ammade.

Jag kommer aldrig i livet införskaffa dessa toppar igen utan satsar på en bra BH utan byglar som man kan lossa kupan istället. Väl värda sitt pris.

Dessa gillade jag:
http://www.minimundus.se/popup/mamma/5073.htm

http://www.minimundus.se/popup/mamma/5075.htm

Låter ju inget bra :( hur elastiska är topparna egentligen om tänker på kupan? Funderar på att köpa en att ha med sig till bb + amningsbh'n jag redan har. Jätte svårt ju att veta hur det blir och man vill säkert ha alternativ till sina stackars bröst.

kupan på toppen är väldigt elastiskt. Men det är blev som en korv som tryckte ovanför bröstet när jag hade den uppdragen för amning.

På den Bygellösa BH är kupan också väldigt elastisk, skillnaden är att man slipper korven.... :D

Men alla bröst är olika och man har olika uppfattningar. För mig med större bröst fungerade toppen inte alls.....

Haha, ja, det ser verkligen ut som om någon har hoppat på magen ibland. Just nu ligger hon och trycker ut rumpan och slåss med armarna, ser ut som om jag har svalt en kastrull i magen.

Fick remissen till vårt ultraljud idag, 14/4 ska vi dit. Känns lite risky med tanke på att beräknad BF är 20, men enligt sista mensen så ska det vara den 10... Ska ringa till vår BM imorgon och höra om man kan få tid lite tidigare, känns sådär halvkul om hon skulle vara på tok för stor för mitt pelvis, med tanke på hur stor hennes pappa är nu och vid hans födsel och hur stor jag var när jag föddes.

Hahaha!! Känner igen det där med den lustiga formen på magen, dock har min aldrig liknat en kastrull just :D
min mage har varit såhär sned enda sedan det började synas att jag var gravid, helt deformerad, men jag gillar den ändå :love:

doris Lycka till!! Håller tummarna!
:bump::banana::bump::banana:

Nu så, här kommer ett litet livstecken från mig (oss) :D

Det var ju planerat snitt så berättelsen är väl inte så spännande kanske?

Fram till kvällen innan snittet så har jag varit lite smått nervös och många gånger ändrat mig, velat fram och tillbaka, fått panik osv.. Men, när jag skulle gå och sova i måndags (kvällen före snittet) så kände jag bara "äh, det kommer att gå bra, klart jag kan/ska sova som vanligt, inte ligga vaken och oroa mig", och så blev det... Sov precis som tidigare, gott, men med 7 avbrott för kisspauser.

På snittmorgonen så var jag lugn som en filbunke (skrämmande lugn), stressade inget alls, vilket är mitt mellannamn annars, utan kände mig så nöjd och tillfreds med allt. Sjuk känsla. haha

Vi kom till sjukhuset vid 8-tiden, och då påbörjades allt, ombyte, kateter, dropp osv, sen lite väntan tills det var våran tur på operation. Väl inne på operation så blev jag skapligt nervös.. Det var väl 10 pers som sprang runt i op-kläder och såg allmänt skumma ut. Men så trevliga :banana: och omtänksamma. Slangar och kablar och grejjer kopplades på och mina armar stod rakt ut åt sidorna där jag låg på britsen/opbordet fastspänd med min sjukhusrock knäppt bak och fram. Ni kan ju tänka er att jag kände mig som Jesus på korset ungefär, haha.

Jag valde att vara vaken under snittet, men hade min Ipod på högsta volym med Metallica i öronen, sen satt ju skynket precis framför/ovanför brösten så jag såg ju inget (tack och lov). Det kändes att de var nere i magen och bökade, men inget som var obehagligt alls, och absolut inget som gjorde ont.

Jag är såååå nöjd med att jag valde att vara vaken, och jag är sååååå nöjd med mitt beslut om snitt. För det första som hände när de plockade ut min 2:a son var att han skrek :love:, han skrek för fulla muggar. Det hördes trots att Metallica poppade på i mina öron på högsta volym!!! Jag blev så glad, så rörd och kunde inte annat än att gråta. Vilken lycka!

Sen fick pappan följa med när de torkade av lillen, vägde och mätte, men sen kom de snabbt in till mig igen medan läkarna sydde ihop.

Tiden efter snittet, har varit super! Inte det minsta ont, inte yr, inte illamående, oförtjänt pigg och rörlig, och kommer att få åka hem i morgon.

Här är resultatet:
Lilla skrutten (inget namn klart än) föddes tisd 9 mars kl 10:51
26492_353818732615_673142615_3699777_6774766_n.jpg

Oj, så söt!! Jaha, nu rinner tårarna här igen ;) Tur att man inte är så känslig just nu... Vad skönt att höra från dej oxå. Har funderat hela dagen på hur det gått. Och så en önskan om bildbombning sen när du orkar :laugh:

Åh stort grattis Doris med familj.

Vad underbart att läsa om ditt snitt, jag har exakt samma erfarenhet av snitt ( dvs positiva ), njut av den lille nu !

/C

Det lät ju inget vidare!
Får nöja mig med de behås jag har och hålla mig till planen att gå och få en riktigt bra utprövad när liten är ute.

Grattis!! Åh vad roligt att allt gick bra, att det kändes så bra och du fick en bra upplevelse. Underbart att höra :)

kupan på toppen är väldigt elastiskt. Men det är blev som en korv som tryckte ovanför bröstet när jag hade den uppdragen för amning.

På den Bygellösa BH är kupan också väldigt elastisk, skillnaden är att man slipper korven.... :D

Men alla bröst är olika och man har olika uppfattningar. För mig med större bröst fungerade toppen inte alls.....

Mamma hade a-kupa innan hon blev gravid och när mjölken sedan rann till så fick hon inte igen sjukhusrocken. BM på bb hde sagt ngt i stil med att så blir det när man envisas med att ha stora bröst. Fast hon hade ju inte det.
Därför är jag ju hemskt fundersam på hur det kommer att bli för mig. Vet inte vilken storlek jag ska väla heller...

Åh stort grattis Doris med familj.

Vad underbart att läsa om ditt snitt, jag har exakt samma erfarenhet av snitt ( dvs positiva ), njut av den lille nu !

/C

Och ni andra - Tack så mycket!!

Fler bilder kommer :)

Jo, jag är mer än nöjd med denna födsel, jag behövde verkligen denna positiva upplevelse.

Glömde ju att skriva att jag fick en VÅRbebis till slut. Det har ju varit solsken och plusgrader denna vecka :love: Så nu är det bara för er andra att hänga på tåget, för vintern är slut, hi hi.

Lillen vägde 3145 gr och var 47cm lång.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 872
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 852
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar