Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag kan tycka att myterna är roliga men skulle man tro på dem så kommer ju vi alla få hermafroditer. Jag har inte hört någon som bara ha haft så att mytern har stämt på ett eller andra könet.

För min del känns det faktiskt lite lyxigt att sambo och jag kommer vara hemma 3 månader tillsammans efter BB (om hon nu inte föds för tidigt...) Har ju BF i början av juni då blir det tio dagar för sambo, sen några dagars komp runt midsommar och sen semester i Juli för honom för att i augusti ta en pappa månad och jag tar ut del av min semester. Känns faktiskt som en väldigt bra lösning :)
..

Vad mysigt med 3 månader tillsammans så där i början. Så skulle jag också vilja ha det men det fungerar tyvärr inte med min mans jobb :(

Här stämmer hälften av myterna på pojke och hälften på flicka... Får se vad de säger imorgon.

Jag har ingen aning om hur sambon tänker göra. Hoppas han är hemma de 10 dagarna iaf. Han jobbar på ett litet företag där de bara är tre personer så det märks nog rätt väl om han är borta. Det beror väl på bebben oxå kan jag tänka. Går allt bra kan han gott åka och jobba några timmar om han vill. Det löser vi nog vartefter.

Det är så konstigt. Jag känner fortfarande inte av fogarna. Är jättetacksam för det. Sist hade jag redan varit sjukskriven några veckor vid det här laget... Inte ens igår när jag skuttade upp och ner på läktaren kände jag något... Ska väl inte säga för mycket men det är ju lite hopp för er som har den här gången att det inte behöver bli så nästa gång...

Kl

Jag är fortfarande och dillar om detta med de första 10 pappa-dagarna! Men hur fungerar det egentligen, under de dagar ni kommer ligga på BB (blir väl iaf 2-3 dagar, eller? Det tänker nog jag försöka iaf!), kommer era sambosar ta ut pappadagar de dagar, eller de kommer jobba som de brukar och dagarna tas ut först när ni och bebisen kommer hem? Hur fungerar det egentligen?
Har ju en sambo som i princip kommer vilja bo på BB när vi är där, vilket jag verkligen kan förstå. Samtidigt är det ju inte där jag behöver hjälp och assistans, utan kanske först när vi kommer hem, men jag vet inte riktigt hur det fungerar :D

Spännande! Vart skulle ni göra erat ul?

Åh, på tal om UL!!

Här gör man i regel bara ett ul, men kan man kräva eller iaf försöka be om ytterligare ett?
Nu vet ju inte jag om det är ärftligt med stora barn, men min pappa och hans bror vägde nästan exakt 5 kg och deras halvbror vägde 5,6 kg.
Mamma hade något ovanligt med sin livmoder (kan det ha varit att den lutade bakåt, kommer inte ihåg vad hon sa?).
Hon tyckte jag skulle berätta det för min bm, för visar det sig halvt igenom en förlossning att shit, bebisen är ganska stor, så kommer jag dö!! Jag vill inte föda vaginalt om bebisen väger 5 kg, vill verkligen inte det!

Vi har också bara ett ul men om de misstänker att barnet växer dåligt eller för mycket brukar man få ett tillväxt ul men prata med din bm om din oro över stora barn! Nu när vi var iväg till Tittut så gjordes en viktuppskattning och vildbatting är en medelsvensson och hamnade mitt på sträcket så jag hoppas att det håller i sig och barnet inte blir större än 3-3,5 kg.

Jag tror att de 10 första pappadagrna är i samband med födseln så de liksom ingår i bb-tiden också. Jag vet inte och har inte tagit reda på det men min man kommer vara hemma från dag ett i i alla fall 10 dagar.

KL

Det här med pappadagarna. Sambon kommer ta de direkt vid förlossningen och sedan semester 2 veckor så totalt är han hemma 4 veckor. Med tanke på när bebisen kommer så är storasyster 2 år och behöver också uppmärksamhet och efter att hon föddes var jag väldigt slö då jag förlorade mycket blod. Det var först när hon var 2 veckor som jag orkade bära henne samtidigt som jag gick. Så vi tar det säkra före det osäkra :)

Vi ska till Sibyllekliniken. Kände att jag inte ville göra något 3D. Tycker det ser lite otäckt ut... Vill bara veta vad det är och det kostar bara 300:-

Vi var ju ute efter ett ul eftersom mannen inte fick vara med vid rul så från början tänkte vi inte ens ta reda på kön. Nu "råkade" det bli så ändå men förutom vi så är det bara ni på buke som vet om det. Alla andra tiger vi för.
3D ul kände vi var ett roligt komplement nu när bebisen är så stor att man inte kan se hela barnet på samma bild längre.
Det är lite roligt att ha tvuvkikat på vildbatting men jag tycker sällan 3D-bilderna stämmer med verkligheten sen i alla fall.

Har du någon magkänsla vad du tror det blir? :)

Nä, var helt bombis på att det var en tjej fram tills i januari. Då började jag helt plötsligt säga "han"... Sonens pappa (som oxå ska ha) är helt säker på att vi ska ha en pojke och de en flicka. Andra säger att de känner på sej att det är en flicka. Själv har jag ingen aning. Nu är jag mest nervös för att det ska vara något fel på bebben... Och orolig för att vi aldrig kommer att komma fram till ett namn... Gubbens släkt är väldigt konservativa och tycker t.ex att Freja är ett jättekonstigt namn.... Hur kan man döpa ett stackars barn till det, typ...

Jag trodde att vi väntade pojke (eller om jag intalade mig det) fram till rul då fick jag bara för mig att det var en tjej, tyckte det såg ut som en tjej (ungefär som inte alla foster ser likadana ut på ul). Sedan så har jag bara drömt om flickor och alla har hetat det namn vi vill ha, även innan ul. Så min magkänsla sa verkligen tjej.

Tycker det är så tråkigt när släkt lägger sig i vad man vill ha för namn på sina barn. Vi ville ha en Maximilian men min svärmor var inte imponerad. Tycker Freja är sött!

Egentligen ska man väl strunta i vad andra tycker. Vi har inte alls tänkt att bebben ska heta Freja, det var bara att hon tyckte det var jättekonstigt namn och jag tycker det är rätt vanligt namn... Vad ska de då tycka om vi tar ett ovanligt namn... Det var iofs samma tant som kläckte ur sej att vi minsann hade varit ihop så länge så vi kunde gott ha skaffat barn tidigare... Urk...Behöver jag förklara varför jag inte vill gift mej...

Jag är nästan säker på att du får kollas upp en gång till i slutet om magen din växer för mycket. Annars vet jag faktiskt inte.
Jag tänker nog göra ett 3d ultraljud i vecka 28- kan inte innan- och där kollar de väldigt noga på allt och kan säkert uppskatta en vikt också. I tex malmö gör de ju ett till efter v 30 där man har med beräknad födelsevikt.
Jag ska på extra rul v 32 i vilket fall iofs.

Oavsett vilket namn man väljer så tycker jag inte att folk behöver kommentera det. Tycker det är lite oförskämt för smaken är som baken faktiskt och tur är väl det för annars skulle ju alla heta likadant.

Har de tjatat på er också om att ni borde ha skaffat barn under de här åren? Eller var det en kommentar som lät ganska elak ändå?

EmelieR Vi gjorde ul i v. 28 (i onsdags) och det var ganska perfekt fick viktuppskattning m.m. så tycker det är alldeles lagom när ni ska göra erat 3D :)

Gubbens mormor är ju inte blyg direkt.... När sonen och sambon spelade fotboll i somras så sa hon t.ex: -Skjut till pappa nu.... Han är inte ens sonens pappa... Nu är ju sonen stor så han ler mest men iaf... Sonen säger att hon är en virrg tant som babblar aldeless för mycket ;) Lite så där gammal-människa-klumig. Det kommer nog bli många kommentarer de kommande åren kan jag tänka mej...

Jag kan förstå om man säger så om man inte har en bio.pappa som är närvarande i sonens liv men när man har engagerad bio.pappa så kanske man inte säger så. Fast iofs så finns det ju de som har en massa mammor och pappor ;)

Du får passa dig för nytänkande när mormodern är i närheten, hon verkar ju onekligen lite gammal och frispråkig.

*kl*

Oj, vi va ut på skotertur idag, blev ca 5 mil totalt, lederna var extremt dåliga. Kroppen är helt slut trots att vi körde max 30, så det var verkligen sista skoterturen nu innan lillen kommer ut. Finns nog dock dom här som har det betydligt värre än mig vad gäller fogar etc.....utan provokation....

Näää, en varmdusch och en GIGANTISK godispåse, då ska man nog kunna genomlida kvällen :D (och ett fårskinn i sängen får det nog bli i natt...)

Inte lite gammalmodig heller. Hon gick i taket när vi satte en svart (ehh typ grafitgrå) fondvägg i köket... Haha, just sådana saker matchar inte så bra med mina grav.hormoner ;)

Men åhh.... min mormor är också ganska frispråkig och kan säga väldigt plumpa saker (typ att det är dumt att sörja en avliden för den är ju ändå död) men jag tror hon vet att om man har renoverat (fixat till hemma) så nickar man och ser glad ut och sedan kan man tala om för andra hur fult man har det hemma.

Jag har varit jätte känslig under graviditetens gång och det blir ju inte bättre heller ju mer hormoner man får så jag hade nog antagligen satt mig ner och börjar gråta :angel:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 856
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar