Sv: Vårmammor 2010 del 15
Shortbread, vad är det?? Har aldrig hört talas om!
Ridskola är väl typ det jag egentligen skulle kunna tänka mig, men jag är definitivt klar med det. Har ju i perioder varit hästlös och då ridit på ridskolan, men alltid funderat på varför. Visst finns det bra och roliga hästar där, men det är verkligen skittrist att få rida någon seg halvdöd häst som inte har ridits i form sen hedenhös. Jag vill rida pigga och känsliga hästar och det kryllar inte direkt av såna på en ridskola.
Nä, nu blev jag lite bitter också.
Jag vill också bli en duktig ryttare, men det är väl för sent....
http://en.wikipedia.org/wiki/Shortbread
http://www.walkersshortbread.com/ mmm helt galen i dem
Resten är ot och kan hoppas över
Jooo jag kanske är ridskoleskadad, aldrig ridit riktig-fin-privatdressyrhäst (utom ridlärarens fyraåriga unghäst och hon var väl ungefär som jag var van.), så jag vet inte. Där jag rider nu har jag inte hittat en enda seg, trist, skänkeldöd häst. De är alla mysiga på olika vis (och kan alla vara pigga mot slutet av en lektion även om inte alla börjar så.) men såklart med olika personlighet.
Iofs måste jag erkänna att när jag fått rida någon av ponnyerna har jag nästan fått krupp. (ridlärare har en tendens att tro att jag är ponnylagom
) Ridskolebarnens favvoponny var verkligen en pärs, kändes helt "luddig" i responsen, gav mig en känsla av att försöka konversera på ett disko.
(En helt ok andel av hästarna hade varit tävlingshästar innan de kom till ridskolan, när jag red regelbundet där sist (före graviditet). En tex klarade inte mentalt 140 hoppning, för högt för hennes huvud om än inte för kapaciteten. En annan klarade inte mentalt tävlingar alls, för rörigt.)
Men som sagt, jag har aldrig ridit en häst som ridits helt bara av mig, S som jag rider mest rids i alla fall av tre andra personer.
(Däremot har ridläraren varit bra trist de senaste två åren. Från gammal militär (helt underbar) och sedan en kvinna med en plan som aldrig var nöjd (man grät lite kanske iofs), till en tjej som inte alls brydde sig egentligen (låt dumbommarna åka häst och jag säger braa ibland).
sorry långt men det stör mig att många normalutbildade ridlärare verkar anse att ridskola inte är ett ställe där man lär sig rida. Tror det har lite inverkan på andelen killar i sporten också. Mina fördomar säger mig att de brukar vilja lära sig mycket, intensivt och noga, inte pyttelite under låång tid. (påverkar ju hästarna också, om eleverna inte lär sig något så går de ju inte i form heller... (Det märks efter ngt år med oengagerad ridlärare att hästarna blir lite mentalt ynkliga.))