Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Mm dessutom tycker jag att det är skitsegt att inte ha en endaste krona över att kunna köpa något kul för. För det är just dom gångerna/månaderna som jag är som mest köpsugen. Eller jag blir väll det eftersom jag aldrig kan stilla behovet genom att köpa det jag ville ha. Just nu vill jag ha alldeles för mkt saker. Men hoppas som sagt på bra med pengar nu den 27e. Då kan jag shoppa i Helsingborg när vi ska dit! :)

*kl*
någon av er här inne som bor nära Helsingborg? :)

Jag vill ha egen häst någon dag. Om jag inte inser att jag är för bekväm tills dess. Men det blir inte förens barnen är så stora att dom kan vara själva hemma alt roa sig själva i stallet när jag rider. Alltså om många år. Tills dess så får ridskolan duga finfint. Rider i träningsgrupp så vi är inte sånga och brukar få rida dom hästarna vi vill tävla. :)

Shortbread, vad är det?? Har aldrig hört talas om!

Ridskola är väl typ det jag egentligen skulle kunna tänka mig, men jag är definitivt klar med det. Har ju i perioder varit hästlös och då ridit på ridskolan, men alltid funderat på varför. Visst finns det bra och roliga hästar där, men det är verkligen skittrist att få rida någon seg halvdöd häst som inte har ridits i form sen hedenhös. Jag vill rida pigga och känsliga hästar och det kryllar inte direkt av såna på en ridskola.

Nä, nu blev jag lite bitter också. :mad: Jag vill också bli en duktig ryttare, men det är väl för sent.... :(

http://en.wikipedia.org/wiki/Shortbread :D
http://www.walkersshortbread.com/ mmm helt galen i dem :d

Resten är ot och kan hoppas över :)

Jooo jag kanske är ridskoleskadad, aldrig ridit riktig-fin-privatdressyrhäst (utom ridlärarens fyraåriga unghäst och hon var väl ungefär som jag var van.), så jag vet inte. Där jag rider nu har jag inte hittat en enda seg, trist, skänkeldöd häst. De är alla mysiga på olika vis (och kan alla vara pigga mot slutet av en lektion även om inte alla börjar så.) men såklart med olika personlighet.

Iofs måste jag erkänna att när jag fått rida någon av ponnyerna har jag nästan fått krupp. (ridlärare har en tendens att tro att jag är ponnylagom :rofl: ) Ridskolebarnens favvoponny var verkligen en pärs, kändes helt "luddig" i responsen, gav mig en känsla av att försöka konversera på ett disko.

(En helt ok andel av hästarna hade varit tävlingshästar innan de kom till ridskolan, när jag red regelbundet där sist (före graviditet). En tex klarade inte mentalt 140 hoppning, för högt för hennes huvud om än inte för kapaciteten. En annan klarade inte mentalt tävlingar alls, för rörigt.)

Men som sagt, jag har aldrig ridit en häst som ridits helt bara av mig, S som jag rider mest rids i alla fall av tre andra personer.

(Däremot har ridläraren varit bra trist de senaste två åren. Från gammal militär (helt underbar) och sedan en kvinna med en plan som aldrig var nöjd (man grät lite kanske iofs), till en tjej som inte alls brydde sig egentligen (låt dumbommarna åka häst och jag säger braa ibland).

sorry långt men det stör mig att många normalutbildade ridlärare verkar anse att ridskola inte är ett ställe där man lär sig rida. Tror det har lite inverkan på andelen killar i sporten också. Mina fördomar säger mig att de brukar vilja lära sig mycket, intensivt och noga, inte pyttelite under låång tid. (påverkar ju hästarna också, om eleverna inte lär sig något så går de ju inte i form heller... (Det märks efter ngt år med oengagerad ridlärare att hästarna blir lite mentalt ynkliga.))

Senast ändrad:

Åh, jag som gillar ponnysar! :D :o Fast jag är alldeles perfekt ponnylagom (i vanliga fall) så fick jag sällan rida ponny eftersom de gick så många lektioner. :(

Haha, jag gillar ponnies, tror jag. Det var nog inte ponnystackarens fel att han var lite luddig.

Fast bäst av allt tycker jag om små stora hästar, smala och högst 150-160 cm höga :D (som B o S, damerna på 16 o 18 som jag rider) gärna mycket engelskt fullblod i, inte helt fel med bara :D. Och såklart full galopp med entusiasm o rivstart när man lutar sig framåt.

Men jag har en liten dröm om en maxad D ponny någonstans inom mig också.

Jag ska ju sälja min fina pålle... Så jag kommer också bli hästlös. Dock är ambitionen att kunna köpa en ny om 5-10 år. Då hoppas jag att min löneutveckling har fortsatt lika bra som de senaste åren och att tiden kommer räcka till på ett annorlunda sätt jämfört med nu. Kanske har jag en dotter som tjatar till sig en ponny då oxå ;)

Från att jag lyckats sälja honom till det blir ny häst hoppas jag hitta en vettig hästägare och häst som vill ha mig som medryttare. Ridskola känns inte som ett alternativ. Mkt pga det Cattan skriver. Nä en privat öst som jag får träna en gång i veckan och rida ut eller trimma en gång i veckan vore tiptop! :)

Synd att du inte bor närmre, jag är i behov av medryttare. :)

*kl*

Jag är dödstrött, men kan jag sova? Nej. Sjukt störande.

Bara väntar på att Selma ska vakna och att jag får en sömnlös natt till. :(

Jag har ju inte häst nu och är medryttare, dock rider jag bara en gång i veckan nu i princip. Jag får dock göra precis vad jag vill och gärna träna, vilket är kul! Dock känner jag inte jättemycket för hästen, hon är rätt märrig, men trevlig som fasen när hon går som en klocka. Dock ska man helst vara själv i ridhuset eller Max en till om det ska funka i princip för hon är så jäkla grinig. Dessutom är hon ingen jag skulle rida ut på själv och det tycker jag begränsar. Hon är inte trafiksäker och kan vara rent dum ibland ute om man är själv.

Det grämer mig att mina drömmars häst är till salu och jag inte har tiden, jag hade önskat att någon jag kände köpte henne och att jag kanske kunde bli medryttare där. Jag funderar ibland på om jag kanske ska leta efter någon annan medryttarhäst, men jag känner hon som äger märren och tycker väldigt bra om henne så det känns fel.

OT, jag har shoppat grejer till Ms rum idag! En typ hylla med invändigt klädda rottingkorgar, ca 150 cm hög i blått där tyget är naturfärgat och med en ca 5 cm bred kant är frampå med djur. Dessutom hittade jag ett fint, runt, vitt träbord med fyra pallar där det är pirater på två och prinsessor på två.

Hästtjej kommer man alltid att vara oavsett vad som händer! :idea: Det går liksom aldrig ur.

Instämmer :bow:

Är också hästlös för tillfället :( Jag kände att jag inte rodde runt allt med jobb, barn, hem o hushåll och ha en häst inackorderad. Hade nog funkat bättre om man kunnat ha hästen hemma. Men på slutet blev det mest stress, både tidsmässigt och ekonomiskt nu när vi köpt hus. Men drömmen om en egen häst igen i framtiden finns kvar.

Ja verkligen synd!

Kaktus: jag har inte ens tänkt tanken att det skulle kunna bli så... Är ju så trygg med min pålle, så tänker (väldigt naivt) att alla hästar ska vara lika snälla som han...

Åh, det e så segt å gå upp å gå till jobbet, gääääsp!

Senast ändrad:

Jag hade nog inte heller riktigt tänkt på att det kunde bli så. Hon är en rolig häst när det går bra, men det är Inge roligt att känna sig begränsad ang uteridningen och i våras fick jag känna på att när hon sticker, ja då kan jag göra vad fan jag vill för hon är opåverkbar. Då var jag ändå på ridbanan. Imorgon ska jag faktiskt och rida mina drömmars häst, jag antar att det blir enorm skillnad på märren som jag tänkte börja sätta igång nu när jag får på mig skor igen, hon har stått i två veckor. Men det förutsätter ju förstås att jag får med mig sällskap ut.

Annars är jag trött som en gnu, M fick för sig att kliva upp 6 idag, hon brukar sova till iaf 8 och jag kom inte i säng förän 1 i natt.

Och här är det tvärt om - för första gången typ någonsin har H sovit hur bra som helst i flera nätter! (lär jag få äta upp, ja :D) Sen är jag väl lite småseg eftersom jag ändå inte somnade förrän 01, nattsuddare som jag är.

Funderar på att åka och bada med honom efter lunch. Nu sover han sin förmiddagslur och jag kan softa med kaffekoppen.

Vet hur det känns när de inte stiger upp som planerat... Uh, vad trött man är! :) Selma sov iaf hela natten, efter att tvingat på henne tandsalva i hela munnen. Tyvärr så blev hon så uppspelt av det, så hon hade svårt att somna, men till slut gick det. Sen hade jag svårt att somna, så även fast hon sov till kvart över 7 är jag grymt trött!
*kl*

I eftermiddag kommer min kompis igen och jag ska ha min första ridlektion EVER på lilla B. Ska bli så spännande att se hur han går efter hur han svävade fram igår. :love: går det bra och jag inte ser ut som ett mongo (har inte ridit sen april...) så lovar jag att bjussa på bild. Minns inte ens senaste gången jag la ut en ordentlig bild på mig till häst?

Har haft en kusin här från USA idag som åker hem imorgon, alltid lika sorgligt. han hade med sig sin flickvän som var supergullig, var jättekul att träffa henne. Selma föll som en fura för henne också. Efter att de åkt så kom ett par släktingar från New Zealand, vilka nu är ute och fiskar. Så nu ligger jag i soffan hemma och bara tar det lugnt. Snart är det lunch och efter det middag, så det här är enda chansen till softning... :p

Och medan jag fortfarande kommer ihåg...

Ett par grannar frågade om de fick låna vår paddock och vad de skulle betala.

Vad sjutton tar man betalt? Vad betalar ni när ni lånar en ridbana och vad tar ni betalt för er ridbana? Det är en helt sprillans bana med Ottomatta, terratex och rimbosand. Belysnin och hinder kommer efter semestern.

Oj, vad svårt! Jag hade kollat vad ridhuskort på närmsta ridhus kostat och sen lagt mig lite under det. Men jag har ju ingen aning! :p

Vi har precis kommit hem från Parken Zoo. Vet inte vem som är tröttast, jag eller Vilgot. :D Han somnande i bilen innan vi ens svängt ut från parkeringen och det hade nog jag också kunnat göra. Nu ligger jag helt utslagen i soffan istället. Vi har tittat på alla djuren, ätit glass och åkt karusell. Kaffekopparna var en klar favorit och Vilgot skrattade gott när pappa snurrade runt koppen. :laugh:

Vad kul ni verkar ha haft det! :)

Själv sitter jag barnsligt nog och grinar för att min iPhone gått sönder. Min lillebror tappade den på marken så att den landade på en sten och hela glasskärmen sprack. :cry: Jag kommer inte in i menyn, så allt är bara väck. Är så sjukt less.

*kl*

Vad skönt det är att vara hemma. Visst är det skönt att komma bort och få lite miljöombyte men hemma är nog alltid bäst, tyvärr så kom jag hem med en förkyld liten tjej som är väldigt gnällig och verkligen jätte snorig. Hon är så där snorig så att ögonen tåras.

Har ju inte hängt med så där jättebra i tråden under gångna veckan men två saker som jag minns just nu är:

Grattis Milton i efterskott :bump:
Grattis Emmah till din nya graviditet :bump:

Och medan jag fortfarande kommer ihåg...

Ett par grannar frågade om de fick låna vår paddock och vad de skulle betala.

Vad sjutton tar man betalt? Vad betalar ni när ni lånar en ridbana och vad tar ni betalt för er ridbana? Det är en helt sprillans bana med Ottomatta, terratex och rimbosand. Belysnin och hinder kommer efter semestern.

Oj vad svårt! Vi betalar 1800:-/år på ridklubben, då har man tillgång till 1-2 ridhus, hinderpark, 4 ridbanor, daguppstallning samt vatten-och hovslagarspilta. MEN tyvärr så är ju ofta ridhusen fulla ffa på vintern och plogningen av banorna är kraftigt undermåliga + att man delar allt med ungefär 150 andra ekipage.

Näää, gör som Oregano, kolla med närmaste ridklubb, kommer dom behöva låna stallet också eller är det bara ridbanan och hur ofta gäller det?! Är det inte så ofta så kanske en 50 lapp/gång?! Förr kunde man köpa dagskort på anläggningen å då betalade man 50:-.

Vad roligt med Parken Zoo! Vi var så sugna på att köra upp i år, eftersom jag har en kusin som jobbar där. Men vi tar det nästa år istället :)

Usch, jag är redan less på att sambon har börjat jobba. Och då har han bara jobbat en dag (igår) eftersom han var ledig idag :D
Men det är så mycket planerande med allt. Vi behöver köra till tippen, men det är svårt för mig att köra själv med Milton och vi har inte tillgång till släp alltid.. Och så ville vi bjuda hem folk här snart som inte hunnits med på semestern. Och folk som ville bjuda hem oss. Men det är så himla svårt med butikstider..
Jaja, nog från mig ;) Ikväll blir det jobb för mig :/ Så jag ser fram emot ett par sidors läsning senare ikväll, minst! Så bara skriv :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
592
· Visningar
20 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka