Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Jaha då hänger jag med :) Hon är verkligen jättefin Julia och vilken tjusig pappa hon har. Precis en sån som Julia skulle min mamma ha. Hon letar häst för fullt, helst ngn kallblodskorsning vill hon ha eller rent kallblod.

Ja hennes pappa är jättefin :)
Då får vi hoppas att din mamma hittar en fin häst (Julia är inte till salu;):D)

I den här tråden får man tjata precis så mycket man vill! :idea: Och förresten tycker jag inte att du tjatar alls, klart alla måste ju få skriva av sig. :laugh:

Ni är så underbara hela gänget :love:
Är verkligen så skönt med er, att jag kan "tjata" och prata om i princip vad som helst och det känns så skönt!

Lottch: Usch och fy med din mammas väninna :( Det är stor skräck jag har, att jag inte ska få bli gammal med min sambo, att jag inte ska få se mina barn växa upp, att jag inte ska få träffa framtida barnbarn etc. kan inte ens tänka mig vad hon och hennes familj går igenom just nu :cry:

AKB: Oj vad fin hon är, din Julia och hennes pappa, oj oj oj :love:

Håller med dig! Det är verkligen den stora skräcken :cry: Beklagar Lottch!

Själv såg jag just ett avsnitt av One Tree Hiill för första gången på väldigt länge.... Varför är inte verkligheten som amerikanska feelgood serier? Jag vill ha en sambo som sambosarna där.... Har folk det i verkligheten?

Imorrn börjar jobbet efter fyra veckors semester. Jag ska cykla dit :)

Ibland undrar jag också varför inte sambosarna är mer som i filmer... Fast så inser jag sen att jag också måste vara så och då för jag det inte på tal... :D mina grannar är lite så, min sambo blir tokig på honom ibland när han får höra allt han gör, för att han förstör för alla "normala" killar. ;)

Min svärmor var precis här och jag måste bara få ur mig en sak. AAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGGHHHHHHH!!!!!

Så, nu känns det mycket bättre.

Sambon och jag har varit ute och plockat kantareller, blev så sugen när oregano skrivit att hon hittat. Så nu ska jag göra varma mackor med stuvade kantareller och västerbottenost. Äntligen! En väninna som ska låna två avfuktare ( :D ) ska också få smaska.

Vi äter för övrigt inte alltid samtidigt med Selma och då får hon burkmat. Det är av en ganska enkel anledning då min sambo jobbar väldigt ojämna tider och aldrig vet när han kommer hem. Selma sitter alltid med och får Smaka sen när vi äter. För oss fungerar det bra. :)

Så gör vi med ibland. Är inte vi andra hungriga eller maten inte klar när A är hungrig så får han äta först och sen när vi äter så sitter han med vid bordet och äter lite av oss eller kanske bara plockar med lite majs.
Jag har för närvarande noll aptit, äter bara för att det håller halsbrännan borta en stund.
Mina barn lägger sig alltid på magsäcken så att vara gravid för mig innebär en tillfällig magsäckoperation :D

Hehe titta under sängen :D vi hittade fem nappar i en liten hög i mitten under vår säng, vid huvudänden. :p

A har senare setts utförande sin hobby, att mosa ned nappar och annat i små glipor, tex kökslådor.

Jag känner som ni skriver. Har försökt få han att gå med på att vi ska ha gemensam ekonomi men han har inte velat pga att jag har haft så låg inkomst största problemet tror jag i så som han ser det är nog just det faktum att om vi har det så kommer jag upptäcka hur dyra hans intressen egentligen är

Hmm är inte det snarare en anledning till att skaffa gemensam ekonomi?
Ni kanske kan dela era löner rakt av och få hälften av era gemensamma pengar var, så har ni var och en lika mycket spenderpengar på kontot. Så kan han dra in på sina dyra hobbies lite diskret om han vill så slipper han avslöja sig.

Hur gör ni andra vid måltider förresten? Äter ni samtidigt som barnet. Vi gör nästan alltid det och självklart fick Vilgot äta mat samtidigt som oss igår när vu var hos grannarna. De andra två barnen fick snällt sitta och titta på eftersom de ätit tidigare. De var ganska jobbiga och gnälliga/högljudda och tacka sjutton för det...

Det varierar men om vi ska äta någonting rimligt i rimlig tid så äter vi tillsammans. Speciellt om det är en middag med mycket folk, helt hopplöst att hålla reda på honom om han inte sitter och plockar med sin mat och är hungrig (har varit ett problem ibland i somras iom att äldre kusinerna äter en halvtimma innan middagen och han är hungrig, ibland har han fått äta två gånger helt enkelt- liten portion av den där korven eller vad nu kusinerna åt och så större av lax eller stek eller vad nu vi åt. All vanlig vuxenmat går ju ned, från hel bulgur med fisk till stek med ugnsgrönsaker eller rökt lax o potatis.).

Men vardagkvällar hemma så äter vi ibland efter att han lagt sig, vi äter ganska sent och ofta lite knäppa saker som är svårt att fixa till honom (äggmacka, urstark chili osv). Han får aldrig titta på när vi äter utan att få mat själv och äta det som riktig måltid. Däremot får han ibland äta själv utan att vi äter.

Hos oss är det som hos er tror jag, ibland äter Milton själv när det är tid för honom att äta, men ingen av oss är hungriga. Men han är aldrig utan mat när vi ska äta, vad han då äter varierar; har han ätit innan så är det kanske bara ett par gurkstavar eller lite av vår mat, eller så äter han en måltid precis som vi, tillsammans med oss =)
Vi har fortfarande inte börjat låta Milton äta ordentligt själv :o Så dumt egentligen, men han visar inget eget intresse att använda sked eller gaffel, den åker i golvet direkt, utan då är det fingrarna som gäller och då känner jag att då kan jag lika gärna mata honom. Hur gör ni?

Kl

Idag har jag haft min Armani i 10 år, kan knappt fatta det! Jag som var 14 år då är idag 24 och han som då var 4 år är nu 14.. Fina, fina Armani :love: En liten inflik bara :D Men det är ju ändå ett häst-forum från början så tänkte att det passa väl även här ;)

Vi har fortfarande inte börjat låta Milton äta ordentligt själv Så dumt egentligen, men han visar inget eget intresse att använda sked eller gaffel, den åker i golvet direkt, utan då är det fingrarna som gäller och då känner jag att då kan jag lika gärna mata honom. Hur gör ni?

A har alltid haft en egen sked, ibland har han rört runt och kladdat med den, ibland har han bara slängt den ngnstans. (dvs han fick egen sked när han var 5/6 månader eller så, ehum det stod i vår bok att det var enklast eller ngt :rofl: ojoj nu har vi inte läst den på ett halvår) till slut har han börjat "äta" med den och med gaffel. Men så små barn har ju inte motoriken för det, han häller mest ut det han lyfter upp kanske 30% av gångerna går allt in i munnen.

Så helt enkelt, A sätts med tallrik (med inte allt för mycket mat, speciellt om den är kladdig) på sitt bord och ett val av sked o gaffel. (jag tar den andra) så "äter han själv" + jag matar ibland genom att sticka in en sked (från tallrik nr två) om han vill. Om/när maten tagit slut på hans tallrik fylls den på, vänder han upp och ned på tallriken över golvet så får han lite gurkbitar och så på bordet istället. Efter ett tag ger han upp om skeden och äter rätt och slätt med händerna.

Men då kan jag säga direkt att om det är mosad mat, såsig mat, barnmatsburk, mosad frukt och så då har han då inte mycket mat på sin tallrik att sätta tassarna i.

Han får äta så mycket han vill med händerna när det gäller kycklingbitar o ris o bulgur o potatis o köttbitar, grönsaksbitar osv osv, med lite lite gräddfil på toppen dvs torr mat man enkelt kan sopa upp och skaka av honom. Till för ngn vecka sedan sanerade vi honom bara, slängde kläderna i tvätten och babyn i en balja (om det behövdes), nu har vi faktiskt köpt haklappar/förkläden med ärmar och allt som vi använder ibland.

Har faktiskt tänkt som så, det är så få småsaker som jag kan låta honom träna finmotoriken med att maten det får han gärna plocka med. Det är onekligen bättre med majskorn i munnen än små plastprylar :rofl: Sedan tänkte vi också att det är bättre om han kan äta sig mätt själv när han börjar dagis, oavsett metod. Då är vi bombsäkra på att han får mat i alla fall :love:

förstår hur du menar förresten :) pappas häst jag rider nu har jag nog ridit i nära 11 år :love: men han har bara haft henne i två. Vi hyrde henne och jag har ridit lektioner på henne innan dess (erkänner att jag hjälpte honom lite när han köpte häst, kanske. ;) ingen vet riktigt hur gammal hon är, officiellt 16.)

Senast ändrad:

Vi har fortfarande inte börjat låta Milton äta ordentligt själv :o Så dumt egentligen, men han visar inget eget intresse att använda sked eller gaffel, den åker i golvet direkt, utan då är det fingrarna som gäller och då känner jag att då kan jag lika gärna mata honom. Hur gör ni?

Iggy har alltid ätit själv, det är sällan vi matat honom. Men han började ju äta riktig mat väldigt sent. Han var runt 10-11 mån när han började intressera sig för mat ordentligt. Han sitter ofta med en sked eller gaffel men det är mest ren tur om det han har på den faktiskt kommer in i munnen :D Händerna funkar fint än så länge :)

Man glömmer ju så fort, men nog har Vilgot velat ha egen sked eller gaffel de senaste 5-6 månaderna. I början kunde han förstås inte alls och både mat och bestick åkte i golvet hela tiden. Den sista tiden (ett par veckor kanske) har han blivit riktigt säker och kan äta en hel måltid med sked eller gaffel helt själv. Vi får inte ens hjälpa honom, för han kan själv. ;) På slutet går det dock bra, så då brukar vi hjälpa honom att skrapa upp det sista från tallriken.

Kl
Idag börjar min sista semestervecka... :crazy: Vad fort det har gått och vad mysigt det har varit att vara hemma med båda mina älsklingar. :love: Vill verkligen inte tillbaka till jobbet, så det är väl tur att jag bara ska jobba 11-12 veckor.

Idag ska jag till frisören. Började spara ut håret för 1,5 år sedan och nu är det riktigt långt faktiskt. Funderar på att klippa bort allt, men jag vet inte...

Min medis-frisör :love: ska ta med sig saxarna nästa gång, hihi! Lyx! Jag har "alltid" haft lååångt hår men klippte av till rätt kort page när jag fällde som värst av amningen. Nu är det strax nedanför axlarna igen och bara så tråkigt. Solblekt och o-frisyrigt. Så jag tror faktiskt att det blir något liknande nu:

2.jpg

(www.ukhairdressers.com)

*kl*

Måste visa de facebooklösa mitt loppisfynd jag gjorde om. Köpte en gammal lampa för 15 kr med en ful tygskärm men själva foten och skärmformen tyckte jag var fin. Sprayade foten svart och skärmen i guld. Och så här blev resultatet

281548_10150336134772784_615567783_9758459_6388833_n.jpg

Åh vilken lyx att ha en "egen" frisör! Hur har det förresten gått med jobbet/n du sökte?

Gnäll-inlägg

Maken har börjat jobba igen idag, och jag är deprimerad. Känns som att sommaren är slut, och dessutom går jag in i de sista två månaderna av föräldraledigheten idag :( Känns så påtagligt, och ångestladdat. Känner mig verkligen priviligerad av att kunnat vara hemma så länge och vill inte att det ska ta slut. The end of an era.. Måste rycka upp mig så att jag inte deppar bort tiden utan njuter av den.

Samtidigt är det en extremt jobbig period! H är underbar och superhärlig och ger så mycket glädje - på samma gång som han ger total utmattning. Punktmarkering är bara förnamnet, allt som är aj-aj är skitakul och han bara gapskrattar och går dit igen. Typ:

H: peta i eluttaget (även om det är petskydd vill jag inte att det ska vara okej).
M: AJAJ!
H: Hahahahahaha
M: NEJ H, INTE PETA DÄR, AJAJ!
H: Hahahahahahahaha
M: *marcherar dit och lyfter bort*
H: Hahahahahahahahaha

*repeat*

Jaaa, jobbfrågan förtjänar ett eget långt gnällinlägg ;)

Det var ju ett gäng roliga jobb ute innan semestertider. Inget av de två jobb jag skrev om tidigare i tråden fick jag :( Så nu står hoppet till nästa gäng ansökningar. Men i dagens deppiga anda så känns det föga troligt att jag ska få dem heller, det suger att bo på en stor utbildningsort där det är stenhård konkurrens om jobben. Vad har Modett, 27 år och med 7 månaders (förvisso bra) arbetslivserfarenhet inom yrket att sätta emot Greta, 37 år och med 10 års kvalificerad erfarenhet. Det enda jag sätter hoppet till är att jag åtminstone är billigare att anställa :D

Fick ett väldigt intressant erbjudande av en tjej med eget företag i samma genre, att börja jobba jämte henne. Fast det innebär ju allt vad eget företag innebär, och inget jag skulle vilja hänga upp min ekonomi på just nu med hus, barn och hästar som kostar pengar. Men att ta ett jobb, vilket som helst som betalar räkningarna, och på sidan av frilansa inom min gebit och på så sätt bygga upp antingen något som går att leva på på sikt eller åtminstone ger erfarenhet inför vidare jobbsökande känns väldigt.. lockande.

Och du - vilken snygg lampfot!!

Åh vad jag känner igen ditt scenario! Vi upptäckte dessutom att det numer är ohållbart utan trappgrind upp i trappan nu också. Hon har varit oinresserad av trappen - tills nu, det gäller att vara med för hon kryper snabbt upp för hela trappan, rätt säkert dessutom! Nu ska grind inhandlas iaf!

Jag har två veckors (veckors!) semester kvar innan jag börjar jobba heltid och M ska skolas in! Ångest var förnamnet! Det känns ju iof bra att hennes pappa går ner lite i tid under hösten och jag har ju hittat ett bra jobb, men det är verkligen slutet på en era, den här tiden kommer ju aldrig tillbaka!

Förresten måste jag fråga vad din katt Hero var för ras? Det var möjligtvis inte en Sibirier?

Visst känns det hemskt att den här tiden snart är borta och aldrig kommer igen? Självklart går vi mot nya, roliga tider men åtminstone jag (som älskat att vara hemmamamma) behöver nog få sörja lite. Vetskapen om ett roligt jobb att gå till skulle säkert lätta klumpen i magen!

Hero är en korsning av bondkatt och raskatt, nu minns jag inte vad pappan var för fancy ras.. Köpte honom nämligen våren 2000 så det var ett tag sedan :) Ett supergulligt gammalt par var det iallafall som jag köpte honom av som kattunge, de bar honom som en baby och matade honom med tonfisk :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
36 37 38
Svar
747
· Visningar
23 143
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar