Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

Vilka fina tårtor :love:

Du är så duktig!

Och Grattis Ebba och pållen :bump::banana::bump:

kl

Här hemma har vi besök av svärmor och sambons bror, så idag blir det en sväng på IKEA då det är svärmors önskan :D

Kl

Gaaaahhh!!! :eek: Nu blev jag lite förvirrad... Nu bor vi ju i ett villaområde 8-9 km från stan. Vi trivs jättebra men vi tycker att trädgården är lite väl stor och kräver mer skötsel än vad vi egentligen är intresserade av. Området är superbarnvänligt, dagis finns ju 150 m från vårt hus och alla våra grannar är superunderbara. Enda minuset är att det inte finns någon lekplats, bussförbindelse eller ens cykelbana in till stan. Framförallt är det vårt hus, som vi "själva" byggt och bestämt allt i. Känner mer för det här huset än jag gjort för något annat boende jag har haft. Däremot känns det lite off pga avståndet till stan.

Innan vi flyttade hit bodde vi i lägenhet i hamnen. Vi älskade den underbara utsikten (8:e våningen ett stenkast från strandkanten) och att ha nära till stan och allt annat. Inte för att vi utnyttjade det så ofta, men vi hade möjligheten. Nackdelen var att jag känner mig fruktansvärt instängd i lägenhet. Det kryper i kroppen på mig och dessutom blir det bökigt varje gång man varit och handlat eftersom parkeringsplatsen fanns en bit bort.

Nu finns ett stadsradhus till salu i samma område. :cool: Direktingång från underjordsgarage till huset, 150 kvm stort, lekplats utanför ytterdörren, inglasad uteplats, balkong, samt två små trädgårdsplättar i perfekt storlek. Just den här "lgh" har den mest välvårdade och insynsskyddade tomten av alla. Har flera gånger tänkt att om man ska bo här så ska det vara just den lgh. Sjöutsikt är det väl knappast (möjligtvis sjöglimt ;)) men vattnet ligger max 200 m bort.

Vi har massor av gånger pratat om att vi ska flytta tillbaka till hamnen när barnen blir äldre (typ gymnasiet) men en etagelägenhet med takterrass eller stadsradhus är nödvändigt för att jag ska trivas.

Men så dyker det här upp till ett pris som är helt rimligt. Jag blir så himla sugen, speciellt eftersom jag fick lappsjuka av att vara f-ledig här ute i skogen. Men ska vi ge upp vårt underbara hus för att flytta tillbaka till smeten? Jag har aldrig bott i radhus och vet inte hur jag gillar att ha grannar så tätt inpå.

Kan man få lite tankar från er? Kan inte länka eftersom jag sitter med iPaden, men kolla Mälargatan 9 i Västerås på Hemnet. Jättefint förutom att köket gärna kunde ha varit vitt.

+ Lottch.

Ja, usch. Man blir ju deppig av sånt här. Ni hade iaf klänningar, så ni vet ju (visste i Lottch fall då hon redan köpt ny) vilken modell ni skall köpa. Själv avskyr jag klänning och går normalt sett aldrig i en. Nu har jag sån ångest över att behöva köpa en att jag bara skjuter upp det hela tiden.

Ang vikten så ligger jag bättre till än på inskrivningen med S. (-2 kg :bump: )
Men mellan 1:an och 2:an så hade jag 4 kg kvar av ursprungsvikten (som även den också var för hög). Så nu har jag ju eg "bara" 2 kg kvar till 1:ans inskrivningsvikt. Men kanske 5-8 kg till idealvikten? Egentligen bryr jag mig inte om kilona i sig, utan mer att passa i kläderna utan att det väller över här och där. Jag går på gymmet och så, men nu har det inte blivit så mycket av det på senaste tiden på grund av tidsbrist, sjukdomar eller andra bortförklaringar :angel: Nu hinner jag inte på ett tag igen eftersom jag skall till England och jobba.

Min mage är inte randig, men den är lös och stor som en bulldeg. Det är ju så charmigt med 4-åringen som knölar ner hela huvudet på magen min och säger: "Varför har du så stor mage mamma?", "Den är iaf mjuk" :o

Men Oregano, det var så sjukt fint! Fräscht, ganska bra planerat. Det var ganska nytt va?
Åh det var mycket fint..

Sitter själv och funderari samma banor. Vet att jag pratat om det förut, jag det att jag också känt mig så himla ensam ute på landet.. Vi bor i hus verkligen på landet, det är ett gammalt fritidshusområde som har expanderat kan man väl säga, jag skulle gissa på att merparten är permanentboende.
Vi har en UNDERBAR trädgård, ett helt okej hus, stor veranda och ett gästhus och ett "verkstadshus" där sambon har sina verktyg och motorcyklar.
MEN.
Till närmaste affär 1,2 mil.
Centrum 1,2 mil.
Bussen går varannan timme ungefär.
Dagis kommer vara 1,7 mil.
In till stockholm med bil, 20 minuter. tror det är 2 mil +- 2 km.

Jag saknar stan, jag saknar att kunna ta tunnelbanan till mamma och pappa eller en kompis! Vill kunna ta bussen och inte vara beroende av bilen.
Inte behöva skotta våran enorma uppfart eller vara rädd att dom inte kommer ploga ordentligt så man inte kan åka till jobbet.
Ju mer jag tänker på det, så vill jag flytta.
Men jag är lite som du, ska man ge upp ett hus för att flytta så man har grannar? Kunna höra andra människor, tänka på ljudnivåer. Inte kunna tvätta dygnet runt om man vill, eller dammsuga hursomhelst.
JAAA.
SUCK.

Såg fint ut!!! Men jag blev chockad över priset, nästan stockholmspris... haha, jag som tänker att i t ex västerås kostar ett radhus typ 200 000 kr...

Det är inte lät det där med boende.

Jag vill flytta till en gård. Men då har min man krav på att det ska vara ca 20 hektar mark, gärna mer och helst nybyggt eller nyrenoverat. Ok var hittar man det norr om stockholm för max ca 2.5 miljoner?????
Själv skulle jag vara nöjd med upp till 10 hektar. Så jag kan ha hästarna hemma. Plus skog så vi klarar veden för husbehov. Gärna närheten av en backe så jag kan träna hästarna... Sen ska det vara en verkstad och garage.

Haha vad rolig du är, jag tänkte som du! "allt utanför stockholm är jättebilligt för det är bara småstäder"
Fast mälardalen är ju attraktivt!

hmm ni får nog leta längre bort från stockholm om ni vill ha en gård för den summan. Är jag rädd.

Jag är rädd för det. Finns fina gårdar ute i landet, men då måste man flytta ifrån allt... min mamma och syster som bor i närheten. jobb måste man hitta, inte så enkelt kanske...

Jag har hittat fina gårdar i norrtälje, men då har det varit för lite mark, eller bara att det ligger i norrtälje...

Men norrtälje är ju ändå nära stockholm!
Tar det en timme med bil från norrtälje till stockholm C ens? Men det är som du säger. Jobb och familj. Det är därför jag vill flytta..

Det tar bara 50 min med tåg till Stockholms central och det här radhuset ligger max 1 km från stationen. Vår villa som alltså ligger nästan en mil från city är värd ganska precis 3 milj, så inte är det jättebilligt att bo i Västerås heller. Klart det finns billigare områden också, men där vill jag inte bo. :o

Det är ju samma restid till Stockholm C som vi har... Fast vi bor i vallentuna ca 4-5 mil ifrån stad.

Det var ett otroligt fint radhus! Bara slå till ifall ni vill ha det!!

och det lustiga är att norrtälje skulle fungera väldigt bra för oss. Jag har en tjänst i norrtälje och min man jobbar i arninge. Men han hittar alltid fel på de gårdar jag fastnar för. För nära grannar, för lite mark, för mycket att renovera osv.

Äh, har ni inte bråttom så kommer ju säkert rätt hus dyka upp, förr eller senare.
Men jag är så orolig att inte kunna sälja för plus. Köpte huset 2008 när finanskrisen var som värst, men jag har ju ingen koll på vad värdet är. Kanske man borde ta ut mäklare och kolla, även om vi inte skulle sälja kan det ju vara skönt att VETA att vi inte kan sälja heller.

Hur bor ni nu, villa?

Tror att Swedbanks fastighetsbyrå har nåt som heter värdekoll eller nåt. Gratis värdering och sen får du mail/sms regelbundet med aktuellt värde.

Jag är också orolig för försäljning. Vi köpte 2007 för drygt 2,9 milj. I bästa fall får vi drygt 3 milj nu. Tror inte värdet har sjunkit, men mäklararvode och omkostnader är ju en del. Men åh så sugen jag är...

Det var verkligen nåt extra med det radhuset! Jag förstår att du är sugen, och det är ju skönt med närheten till allt. Jag saknar det, och även om en dryg mil faktiskt inte är en jättebit så är det ju ändå en bit. Så att säga.

Ska kolla Swedbank där =) tack för tipset.

Vi köpte huset för 1.975000, sammanlagt strax över 2 (med alla avgifter som får räknas in) och jag har väl räknat på att vi behöver sälja för ca 2.2 för att ha råd med allt. dvs mäklararvode, reavinst skatt från förra lägenheten, och ha en insatts till nåt nytt som då max får kosta 2.

Jag är ganska ekonomisk av mig, och som det känns JUST NU är allt så himla dyrt. Jag vill ha råd att åka utomlands en gång om året, spara till Théa osv och som det ser ut idag så har vi inte råd med det.
Vi är bara vanliga outbildade svenssons, (hehe) och ja. Som det känns vill jag gå ner i tid för att Théa inte ska behöva gå så många timmar på dagis (huvva!) och det är ju att tänka på.
Jaja.
Inget beslut är taget för vår del ännu, även om jag EGENTLIGEN har bestämt mig...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 956
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?