Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

Jag är tillbaka! :bump:

Efter att åskovädret brände sönder lite teleledningar hemma hos oss... Eller snarade en dosa. Tur att all viktig elektronik sitter i åsksyddade uttag i alla fall.
S är magsjuk och vill äta men kräks upp allt. Min man har nog smittat henne eftersom han var sjuk i början av veckan. Lite svårt att ge henne mat när man vet att det kommer vändande en stund senare. Men hon får välling, tänker att det är lättare att torka upp och kanske hinner hon ta åt sig lite näring innan. Vi var på försäkringskassan och fixade i går. Då hade hon bara lagt en superkaskad över hela vagnen och halva golvet :o. Hade jag vetat att hon varit magisjuk hade jag aldrig kommit på idén att åka iväg.

Exakt så går det till om kvällarna här också.

Däremot sover ju inte min unge några hela nätter ;)

Härligt att ha dig tillbaka, mindre härligt med magsjuka :crazy: fast det kan ju vara lite skönt med omväxling att bli smittad av pappa än ÖF för är det inte där Siri har blivit sjuk tidigare?

Modett: En jämlike i insomningarnasvärld :D trodde vi var helt ensamma om att inte natta barnet i sin säng/föräldrarnas säng.

Om vi går igenom ordentligt om vad du vill att jag ska titta efter så åker jag gärna och kikar på dem :)
Ser det som en trevlig dagsutflykt. Men det är ju bara så det klaffar mellan dig och hästen med mig som mellanhand ;)

Appropå sommaren och ledighet så har jag också en sambo som inte kommer ha någon semester. Känns sådär! Nu så tar mina föräldrar Ture nån timme månd, onsd och ibland även fredag så jag hinner rida, men snart flyttar de till vårt sommarhus och då lär de inte vara här så mycket.

Jag får väl flytta dit med Ture och åka hem för att rida! :D Så kan sambon jobba bäst f*n han vill...

Här har Ture sovit lite bättre inatt, var bara vaken och ledsen drygt en timme. Näsborren på den sida där tanden är på väg ut rinner och han snorar som fasen.

Imorgon har vi 1årskontroll, spännande. Inte varit på BVC sen 9-mån tror jag!

Och jag får bara mina föräldrar närmre mig när de flyttar ut till sitt sommarhus ;):D Bara och fimpa av ungen där när jag känner för det under hela deras semester :banana:

Selma är också magsjuk och verkar ha smittat mig, som tur var är det inte kräkningar utan andra hållet... Hoppas att Siri kryar på sig snabbt!

*kl*

Återigen, ni är underbara här inne! :love:

Har pratat med mamma och pappa och vi är väl så sams man kan vara, men vi har fortfarande delade åsikter, tyvärr, men så är det ju ibland.

Som tur var är det inte min kompis som fått ett negativt besked, vid senaste undersökningen efter hennes operation så kunde de inte hitta någon tumör, metastas eller någonting dåligt :love: så nu håller vi alla tummar att det ser lika bra ut om 6 månader.

Det här är en annan väninna vars pappa satt hela familjens ekonomi på ruinens brant och de riskerar att bli av med hela familjegården. De var henne jag skulle ha startat ett samarbete med, men nu läggs det på is och inga hästar kommer att köpas in förrän vi vet vad som händer. :( min väninna är helt krossad och det är verkligen helt fruktansvärt. Det kom som en blixt från klar himmel för henne. :cry:

Emmah: vad tråkigt att höra om dig och din sambo. :( jag och min bubbe har också haft lite tvära svängar, men efter att jag bröt ihop och vrålade ut allt :o så har de blivit bättre. Vi har pratat om allt och han förstår mig och jag får mer förståelse för honom. Han har ju, precis som din sambo, prioriterat allt annat förutom oss och jag har, i stort sett, tagit allt ansvar för hushållet och Selma, medan han har prioriterat grävmaskinen, fiske, fyrhjuling osv. Men nu när vi pratat om allt, så är det mycket bättre. Han börjar, sakta, men säkert, att agera pappa och sambo. ;)

Han har verkligen varit ett stort stöd genom allt nu och jag är så glad för att han finns.

Svartfot: blir det något nästa vecka? Jag och Selma kan i stort sett alla dagar, mitt sto ska betäckas tisd eller onsd, verkar det som iaf, så då kan jag efter kl 10.30. :)

Varför bryta en vinnande trend? :D Funkar det bra så funkar det ju.

Tror inte att vi är så speciellt konventionella av oss i vår föräldrastil, försöker verkligen tänka efter vad vi tycker är viktigt och inte göra saker bara för att det "ska vara så".

Nej det är sant, varför byta det vinnande konceptet :D

Vi gör nog ganska mycket saker bara för att, vi har aldrig tänkt så mycket på varför vi gör si eller så. Fast M kan vara väldigt "konservativ" ibland och får backa på sina åsikter och öppna ögonen för nya saker.
Det är bara de där badningarna som vi har fått bakslag på igen så vi badar så sällan vi kan och bara om det behövs. Tänker inte ta en strid som inte behövs och jag intalar mig själv att en springande liten nakenfis som själv kanske kan plaska i badbaljan ute på altan kommer vilja bada snart. Plaska är inte läskigt men att sitta i badbaljan eller i duschen är otänkbart enligt Isabella.

Haha, exakt! H tyckte inte heller om att bada innan han kunde sitta själv och plaska - då blev det kul! Att sitta i "badstolen" var überläskigt, och face your fears i all ära men jag ser hellre att de får komma på att det är kul på egen hand.. Räknar med att det ska bli en hel del plaskande ute i sommar!

Och vi har förresten aldrig använt schampo än, utan bara olja i vattnet :)

Idag har det, på temat, blivit ett bad i vasken för Guldklimpen släppte en blöjsprängare av legendariska mått :D

Isabella tyckte det var ganska mysigt att bada tills vi var tvungna att ta ett uppehåll i 8 veckor när hon fick katetern i sidan (4-6 månader gammal), sedan blev tvångsduschad på akademiska. Efter det fick vi försöka börja om med badandet och det har fungerat bra men nu blåvägrar hon igen :(
Vi använder också bara olja de få gånger hon badar.

Men hur får ni rent om ni bara har olja? Vi hade olja i badet förut och tyckte det räckte, men nu när Selma är ute och går och leker i trädgården så tycker inte jag att smutsen går bort om vi inte tar tvål och schampo och sen smörjer vi in med olja. Vi badar i stort sett varje dag nu när Selma är ute, dels för att sambon har fästingfobi och vill duscha av dem och dels för att hon bokstavligt talat ser ut som att hon har rullat sig i jord.

Som tur är för oss så älskar hon att bada, hon riktigt piper av lycka så fort hon ser vatten. Längtar efter sommaren då vi kan vara på stranden och hon får gå i och plaska själv.

Här badas det med varje dag, dels pga av att han älskar att vara ute och rota i precis allting och dels för att han vill äta mera och mer själv. Att stoppa honom i sängen utan bad på kvällen då är omöjligt :D
Och att bara använda olja skulle aldrig fungera, begriper inte hur smutsen kan sitta så. Och maten i håret ska vi inte prata om även om det blivit bättre sen efter frisörbesöket!

Tja.... har du ett barn som gråter och skriker i full panik precis som du försöker ha livet av henne så har du inte tid att shamponera och fixa och dona, då ska det gå fort. Efter badet på ca 5 minuter är det bara att svepa in henne i en handduk och trösta henne i ca 15 minuter vilt gråtandes och snyftandes. Så att hålla på med tvål och shampo är inget alternativ, hon tycker det är traumatiskt nog ändå att bada.

Vi har inga problem alls att få rent henne med bara olja i vattnet, dels så går hon inte och sitter hon ute på gräset så gräver hon lite i jorden och sedan inget mer, hon äter mest gräs. Sedan brukar vi mestadels bara använda tvättservetter från ica som dränks i vatten och olja, fungerar utmärkt.

När jag läste överdelen av ditt svar tänkte jag att det låter som om det enklaste vore att använda tvättservetter och så kom jag till slutet och såg att det var så ni gjorde.

Fy vad jobbigt att ha det så, badet måste verkligen vara ett stressmoment för er alla. :(

*kl*

Mikan: sådär är det för oss också... Det är som om de har en smutsmagnet!

Kaktus: låter kanon! Har lite släkt från N.Z här, ska höra vad de har för planer, men jag tror att onsd passar oss bäst, då har jag fått tillbaka vår bil också som ska in på skyddslack, igen... Sambon är mer rädd om bilen än om sig själv. :p

Vi får höra med uva och svartis också, och alla andra som vill me å såklart!

Tvättservetter är en bra uppfinning :D
Senast badade hon i måndags innan dess så tror jag att det var den 16/4 så det blir väl ungefär en gång i månaden vi "torterar" vårt barn. Så vi undviker bad så länge vi kan men förr eller senare så räcker inte tvättservettbad utan man måste bita i det sura äpplet och gnugga rent henne i badvatten. Det är en asdryg procedur att bada henne.

usch det låter så jobbigt.. Men vad händer om hon får sitta i duschen. Kanske med en av er, på golvet och själv hålla i duschslangen/munstycket?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 306
Senast: netia
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar