Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Blä för det, dagisbryderier kan verkligen ge en gråa hår! (som om man inte får det ändå av att vara småbarnsförälder liksom ;))
Vi har tack och lov ställt oss i kö i tid, men det är massor av 2010: or som ska ha plats nu till våren, och framför allt efter sommaren så risken finns att vi inte kommer ha någon plats iaf.. :grin: Kommunen garanterar plats inom 4 månader, men enligt svärmor är det visst så att om vi behöver barnomsorg från aug -11 så har kommunen rätt att erbjuda oss plats i dec. om det skulle vara så - trots att de varit medvetna om vårat behov av plats i aug. sedan juli -10 typ.
Blir lite smått neurotisk känner jag, men det är ingen idé att gå upp i atomer än. Det tar vi sen. :D

Knapplånar mig själv:

Igår kväll var det ett år sedan E:s syrgas sattes ut :banana: och idag för ett år sedan fick vi åka hem! :bump: Nu återstår det bara att fira 9/4 (sondens togs ut) och 15/4 (E blev utskriven) tror jag :D

Hur jobbigt tror ni att det är att ta hand om en 1,5-åring på heltid i slutet av graviditeten? Måste försöka fundera ut till på fredag om V ska få vara på dagis från augusti eller om jag ska vara hemma med honom. Teoretiskt sett räcker dagarna. Är så himla kluven. Hur hade ni gjort? Det rör sig alltså om 2,5-3 månader.

Svårt! Jag hade inte kunnat ha en 1,5åring hemma ensam i slutet på min grav, men mår man bra så går det nog. :)

Det har jag tänkt på, det är faktiskt en av anledningarna till att vi väntar lite. Jag vill inte ha två blöjbarn och vill kunna "prata" med Selma när hon får ett syskon. Min bror var precis 2 år äldre och han försökte döda mig rätt länge, hehe, vill inte ha en sån situation med mina barn. :p

Det beror ju helt på hur du kommer må under den här graviditeten, och det är ju lite svårt att svara på i dagsläget ju. Tyvärr. :D
Men, om ni ska ha honom på dagis - är det typ 15 timmar/vecka då eller blir det fulltid? För V's skull kanske det är både skoj och nyttigt att vara på dagis, det vet ju ni bäst.

Som sagt hela historien är invecklat. Men vi ställde i alla fall T i kö så tidigt man kunde med startdatum i mars. När det närmade kursstart för min del och en dagisplats såg ut att vara långt borta så ringde vi och pratade med dem. Vi frågade dem då när vi senast behövde ta beslut om vi skulle uppskjuta starten till aug. Vi fick rådet att avvakta erbjudandet vi skulle få. Kom det för sent i förhållande till mina kurser så skulle det bara vara och tacka nej och ändra datumet till aug. Det skulle inte komma något negativt ut utav det. Detta var en sanning med en stor modifikation. Man får stå kvar i kö men man förlorar sin garantimånad. De har alltså ingen skyldighet att erbjuda plats förens man får plats på något av de dagisen man sökt. O enligt handläggaren så var det utsiktslöst att få en plats på något av de dagisen vi sökt i höst. Så vårat enda val är att ge upp vår köplats. Göra en ny sökning. Då får vi en ny garantiplats men kan glömma att få ett dagis i närheten.

Är det inte skönt att han är inskolad och lite van att gå på dagis innan förlossningen? Kan det inte vara stimulerande och skönt för honom att få vara på dagis då och då när bebis kommit? För att få leka av sig och stå lite mer i centrum.

Vi frågade dem då när vi senast behövde ta beslut om vi skulle uppskjuta starten till aug. Vi fick rådet att avvakta erbjudandet vi skulle få. Kom det för sent i förhållande till mina kurser så skulle det bara vara och tacka nej och ändra datumet till aug. Det skulle inte komma något negativt ut utav det. Detta var en sanning med en stor modifikation. Man får stå kvar i kö men man förlorar sin garantimånad.

Åh, ett klassiskt någon-har-svarat-utan-att-bry-sig-om-att-ge-hela-bilden. Vad tråkigt och onödigt!

*kl*
Apropå dagis.
Dagiset i vår lilla by är inte överfull direkt, så plats är nog rätt garanterat. Men eftersom jag inte har nåt jobb att gå till så kommer han få gå de där 15 timmarna i veckan íallafall.
Men tror ni det är nån åldersgräns? Tänkte ifall ett år är för ungt?
Vore nog skoj för honom att träffa andra barn.
Och hur gör jag med mina föräldradagar? Kan jag ta ut även om han är på dagis 5 timmar om dagen tis,ons och tors? Det är tydligen de dagar de har 15-timmarsbarnen.

Precis sådär känner vi med, och har kommit fram till att 2,5-4 år mellan blir perfekt. Går allt som vi vill så blir det bebisleverans nån gång nästa vinter. :love:

Vänta, nu hänger jag inte med i räkningen? Nästa vinter (11/12) är väl S också drygt 1,5? Eller tänker ni ge henne snabbväxarpiller? :D

Haha, nästa vinter för mig är vintern 12/13! :D Vintern 11/12 är den här vintern i min värld, men jag tänker säkert alldeles galet. :D

Då är jag med! :D För mig har det inte blivit vår än, så "den här vintern" är fortfarande 10/11 :D

Är det inte skönt att han är inskolad och lite van att gå på dagis innan förlossningen? Kan det inte vara stimulerande och skönt för honom att få vara på dagis då och då när bebis kommit? För att få leka av sig och stå lite mer i centrum.

Svartfot tog orden ur munnen på mig :D

1 år är inte för ungt att börja på dagis.
Men du får inte ta ut föräldrapenning när du vill ha barnomsorg. Du får i stället skriva dig som arbetslös då när O skall börja på dagis.

Ha ha! Största föräldramisstaget står i alla fall min make för idag. Han lät T leka med min miniräknare. Tyvärr satt inte tangenterna fast. Han kröp i panik runt på vardagsrumsgolvet och letade under soffan, tv bänken… Men förgäves. De saknade tangenterna har i alla fall återfunnits en efter en i dagens blöjskörd. Och maken har lovat att han skall köpa en ny miniräknare till min tenta i företagsekonomi.

Om jag vore du, så skulle jag lätt skola in V på dagis när du kan. Innan förlossning och födelse av barn nr2.

Det var så skönt att se att storebror fick komma iväg och bli aktiverad medan jag var hemma och återhämtade mig från förlossning och lärde känna det nya lilla livet. Man är ju mycket tröttare osv där i början. Efter ett tag när man kommit igen rent kroppsligt så var det ju ok att ha storebror hemma igen.

Allt beror ju dock på hur man mår där i slutet av grav, men det skulle ju vara skittrist om ni inte skolat in V och sen mår du apa, och sambon/mannen måste vara hemma från jobbet för att ta hand om V bara för att ni inte skolat in? Nä, avlastning kan man inte få nog av. Sen vet du ju inte heller hur förlossningen blir. Snitt gör ju också att man är begränsad rent fysiskt.

Jag förstår det. Antar att det inte går att skälla sig till en "rättning" från deras sida heller, det hade nog jag varit på vippen att göra :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 314
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar