Sv: Vårmammor 2010 del 12!
Oj, grattis lilla, eller, rättare sagt, STORA T!!
Svartfot, hann ju aldrig svara dig i förra tråden, tror jag? Började skriva ett svar flera gånger, men Selma pockade på uppmärksamhet hela tiden just då.
Det är verkligen jobbigt med familj som involverar sig lite för mycket ibland och att man får dåligt samvete när man säger nej till något osv, men jag har kommit till en gräns nu. Jag ORKAR inte ha dåligt samvete längre. Nu säger jag till när det är något jag inte tycker känns bra.
Satt och pratade med min sambos mamma i söndags om att jag var orolig för sambons brorsbarn, Selmas kusin med andra ord, att han inte var snäll. Först så satt hon och försvarade honom, men jag sa, helt lugnt, att jag själv varit småsyskon och varit med om rivaliteten och en storebror som slog mig och var elak så fort man vände ryggen till osv. Då föll fasaden och hon höll med. Hon försökte med att "han förstår inte bättre", men då sa jag att han är helt medveten om det han gör. Jag har själv varit 6 år och haft ett nyfött småsyskon, inte gick jag på honom eller stod och kastade saker på honom när han satt på golvet tex... Så nu är vi, förhoppningsvis, på samma nivå där.
Kakor har vi sluppit någon diskussion om, jag har gjort klart för längesen att det är vårt barn och jag som vill göra kakorna till kalasen och födelsedagarna.
Haha, jag måste bara berätta (om jag inte redan gjort det?). Min mamma är ju advokat och vi satt och pratade om vad man bråkar om för saker när man har skiljt sig. Min mamma tog upp att hårklippning var en spänd sak. Tydligen är det många som klipper håret på barnet utan att prata med den andra föräldern och detta orsakar mycket bråk. Berättade det här när min svärmor hade en lunch med min sambos brors familj och vi, när vi pratade om att Selma kunde kanske behöva klippa sig. Det blev en lite konstig stämning och jag och sambon tittade på varandra och förstod ingenting. Sen tog svägerskan mig åt sidan och berättade, med ett leende, att svärmodern hade klippt håret på deras första barn utan att fråga dem, haha. Hon la till att då ringde hon och satte ned foten.