Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 20 <3

Hur vet man att det är snålt med kolhydrater? :o jag är ju verkligen sämst på näringslära så jag vet knappt vad kolhydrater är *skäms*

Nu får vi snart börja räkna ner dig :) Bara liten stannar inne till efter tolvslaget på lördag, så!

Själv blev jag beordrad att vara hemma imorrn :D Ska jobba lite hemifrån men känns himla skönt att få en extra dag hemma när helgen är så kort.

Glöm allt vad socker och mjöl heter i efterrätt.
Det är svårt med efterrätt när man äter enligt lchf. Vi åt ofta vispad grädde med cacao i, sen lite hallon ovanpå.

chokladshots kanske?

1dl vispgrädde
100g mörk choklad minst 70%
frukt el bär till granering

smaksätt ev med kanel, kerdemumma el ingefära

Hetta upp grädden i en kastrull, dra av från värmen och smält ner chokladen rör runt. Häll över i små koppar och ställ kallt en stund.

förstår vad du menar. Jag är ju nålrädd, så för mig har graviditeterna varit bra ur den synpunkten, folk behöver inte längre tvångshålla mig för att jag ska ta en spruta... Men det hindrade mig från att ge blod förut. Nu känns det helt ok, så länge jag slipper se eländet. Det var hemskt idag när jag inte hann titta bort, höll på att svimma och då var det bara ett litet stick i fingret. :o

@Emmah: nej, tabletter gör ingenting. :( när samma sak hände förra gången så åt jag 3 tabletter varje dag, men det hade sjunkit med 10 enheter ändå när jag kom tillbaka 3 v senare. De tror som sagt att min kropp inte klarar av att ta upp järn så... Bm rekommenderade blodpudding och broccoli, vilket är ungefär det enda jag inte klarar av att äta. :o Det bara växer i munnen. :( mamma lovade att gå till en korv/köttaffär som ligger precis vid deras hus och köpa deras egengjorda blodpudding, men jag dricker nästan hellre blodet när J styckar ett djur nästa gång än blodpudding, ungefär så mycket tycker jag om det... :p

Äh, ska sluta gnälla nu, det är svårt bara, luften gick ur mig totalt. Hoppas att det känns bättre imorgon. :)

Håller på att lägga lilla S, brukar alltid ha en hand på henne och stryka henne över magen. Nu så glömde jag bort att stryka, utan höll handen stilla, så efter några sekunder suckade hon och började röra min hand upp och ned med hennes armar. :D Sötnöt! Efter att jag började stryka henne på magen så somnade hon på 20 SEK, tröttmössan.

Hur gick det med din bantning förresten? För visst började ni äta enligt lchf?

@Emmah (igen :p ): när jag åt enligt gi så var kesella, som jag smaksatte med en halv vaniljstång och färska bär en god variant på efterrätt. Sen så kan man göra en god chokladbollar på vispad grädde och smält mörk choklad med lite hallon till :d

Haha! Jag läste 20 svenska kronor! Sekunder förkortas s. ;)

Jag är lite skadad. Har ändrat på massor av flera ställen i våra rutiner och arbetsinstruktioner för att min företrädare t.ex skrev M istället för m (milli). M är mega och väldigt mycket mer än milli. :)

Senast ändrad:

Mmmm, lät faktiskt riktigt gott, man kanske t om kan göra som så att man vispar grädden sen och toppar med bär, blir ju lite roligare kanske?! Hittade ett recept på en hallon och chokladmousse också (GI-recept), visserligen med en msk råsocker men det får ju vara en liiiiiten del socker även i lchf?! (om jag fattat allt rätt)

Lottch
Ah. okej, då förstår jag, jobbigt. Jag avskyr också blodpudding, eller ja allt med blod i, blodpalt, blodbröd, blodkorv...uäck. Men gröna ärtor är den väl järn i?! :idea: :laugh:

Modett
Oh yes I know, hoppas verkligen att bebis stannar några dagar till men det tror jag. Får komma när som helst mellan den 1a och 12 januari, den 13 är det begravning efter farfar så just den dagen får han gärna stanna där inne, iaf tills det är överstökat! Nästa vecka skulle vara perfekt för då får sambon vara ledig från jobbet och Theo är lix ledig från dagmamman också så!

Vi la ner cacao i grädden och vispade! Enkelt och gott!

Såg att de menade shotsen, kan nog bli gott med lite vispad grädde ovanpå. Beror på hur strikt han äter, efterosm grädde innnehåller 5g kolhydrater per dl. Men med tanke på att den är ganska mastig så är det kanske 4 portioner och då blir det inte så mycket med lite vispat ovanpå!

Senast ändrad:

Jag gick ner mina 10 kg på ca 3 månader! Men sen började vi synda igen, lite tråkigt att inte kunna äta allt. Men nu har jag snart gått upp allt igen...:crazy::D

Du ska ju gå upp. ;)

*kl*
Suck, min sambo har sträckt en skinkmuskel så jag sitter och masserar hans gluteus maximus. Noterar att man aldrig ska avslöja att man gått en massageutbildning... :grin:

@Emmah: det är superenkelt eg att göra lchf efterätter, grädde, kesella, choklad, äkta vanilj och bär. Sen är det bara att variera. :)

@oregano: tydligen så gillar min tele att ändra ett s till SEK? Man upphör aldrig att förvånas. :D

Hade fått för mig att grädde i sig inte var någon större "fara" inom LCHF?! :o Alla recept innehåller ju nästan grädde och inte lite heller.

Han är väl inte extrem LCHFare men försöker ändå hålla hyffsad koll på vad han äter. Är så glad för hans skull att han äntligen hittat något som fungerar för honom, började med cambridge och gick ner 5 kg på en vecka :eek: men han klarade inte av det så då gick han över till LCHF och kilona fortsätter ramla av :bow:

Den enda jag tycker är knepigt med dessa dieter är att (ja iaf inom LCHF) får får man ändå fortsätta dricka öl?! :confused:

Snabbt efterrättsinlägg. Chokladmousse är nog det bästa jag vet i dessertväg, och den jag brukar göra har inget socker i receptet. Bara mörk choklad, äggula och vispgrädde. Sen kan man gärna smaksätta med lite kaffe, somliga gillar en skvätt konjak, eller mint om man är lagd åt det hållet. :d

Jo, det är ganska irriterande när den ändrar till de mest konstiga ord. Jag funderar fortfarnde vad det var jag skulle handla när det stod tabubelagd i min inköpslista. :D

Öl "får" man absolut inte dricka när man kör LCHF! Vin eller lite ren sprit är ok, men öl är ju rena kolhydratbomben! :eek:

Vad avis jag är på er som träffades idag, låter som ni hade det bra mycket trevligare än jag Sällskapet för min del var det inget fel på, men FAAAAN vad jobbigt det är att se älskade farmor tyna bort. :cry:
Har iaf diskuterat nyårsafton med sambon och kommit överens om att det bara blir vi här hemma, jag orkar inget annat. Enormt mkt sorg och oro just nu, tankar på framtiden och på mamma, cancer osv... Är lite orolig för att jag kanske är på väg in i en depression igen, känner igen symptomen och är väl inte direkt förvånad. :crazy:

Så, färdiggnällt! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka