Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Jag har hamnat i Twilight träsket igen!!! Förra hösten sträckläste jag alla böckerna och nu när jag var sjuk fick jag ett sug att läsa igen. Det började dock med att jag råkade se en parodi på serien under veckan, vilken irriterade mig massor, så jag var tvungen att titta de riktiga filmerna jag har hemma igår. Sen laddade jag ned den första boken på engelska till paddan.

Kan man ladda ner böcker till iphone? Så man kan läsa istället för att lyssna? Vi ska ju till USA över jul och jag lär väl ha Ture sovandes på mig på planet (om vi ber till gud att han somnar) och vanlig bok funkar ju inte då så bok på iphone vore ju guld.

Är ju iphone-nybörjare och fattar inte så mycket alls vad man kan ha det till. ;)

Japp, det går! Jag har laddat ned den engelska versionen från iBooks (som du borde ha på telefonen iom operativsystemet). Har faktiskt inte ens hittat de svenska (och inte letat efter dem). Men om du hellre vill ha på svenska så kan jag leta efter dem åt dig :) Om du vill.

Läser gärna på engelska, så det är inga problem.

Finns nåt som heter iBooks alltså. Tänk vad man lär sig på Buke!! ;)

iBooks installerat. Hej hå vad det ska köpas böcker. Skönt att slippa alla pocketar som ligger i högar över hela huset, och alla fakturor från adlibris som alltid kommer på villovägar så jag får betala påminnelsaavgift. :D

Faktiskt väldigt smidigt med betalningen för allt genom appar. I like! Men om du ska läsa mycket böcker på telefonen måste du kanske uppgradera till en padda snart? ;)

Men ändå lite konstigt... Ska utvärdera efter första boken. Ger mig på en Clive Cussler!

Men jag testade nu och tyckte inte det var så farligt att läsa på telefonen, man får hålla på å slajda med fingret lite oftare bara ;). Gillar gränssnittet som iBooks har. Mycket bättre än Kindle (Amazon) och Bokus :)

Får testa! Återkommer imorgon med utvärdering!

Byter ämne - BAKNING!

Ni är ju en del här som är riktigt duktiga. Jag lagar mycket och alla sorters mat men har innan Ture föddes aldrig bakat. Nu älskar han att köra elvisp så vi har pippi på ffa banankaka och när jag orkar riva morotskaka. Även en och en annan kladdkaka har det blivit.

Nu har jag fått för mig att jag skulle baka solskensbullar och har köpt hem allt. Har aldrig bakat bullar förut... Men när jag läser receptet så är det inte Ture-vänligt alls. Knåda 8 minuter, göra fina bullar osv. Jäsa, rätt temperatur osv.

Är det svårt att baka bullar, nåt man ska tänka på? Jag är av medelintelligens men har grymt dåligt tålamod. Det skulle nog bara få jäsa halva tiden hos mig... Så jag kanske skiter i det.

Min granne är dock jätteduktig på att göra såna tårtor som ni gjort här, såna fina. Kan inte ni skriva vilka som blivit bäst? Den med dumlefluff lockar men vad hade ni i mer? Jag är inte mkt för sockerkaksbotten osv.

Vilket svammel!!! Jag är med andra ord ute efter enkla baktips, tips för att få bullar bra och tips på vilken tårta som blev godast om jag ska be grannen baka.

Har ni nåt ni bakar med era barn?

Jag bakar lite och om du gillar dumlefluff el liknande, jag har även testat after eight :d jag gjorde väldigt enkelt när jag fyllde år i våras, en kladdkaka som botten på med fluff eller någon mousse efter smak o sedan ett fint lock av marsipan el mmf ;) de blev väldigt populära!
Bullar bakar jag bara vanliga kanel och jo det tar tid med jäsning :) men vanliga bullar kavlar jag ut degen brer på blandningen av smör, kanel o socker, rullar ihop o skär i lagom tjocklek o ner i formar, gjorde "lyxvarianten" en gång med vaniljkräm, tryckte då ett hål i mitten när de jäst klart o klickade i lite marsankräm o sen i ugnen dom vanligt.
Här är vi ofta två när vi bakar så M får mest titta på, har inte kommit på något lämpligt hon kan hjälpa med.

Lite rörigt kanske, skriver från mobilen ;)

Senast ändrad:

Jag satt faktiskt en del på FL innan buke men de är ju så otrevliga mot varandra där så jag kom tillbaka hit :) Det blir snabbt bitsk stämning i trådarna på fl så nu läser jag bara de hetaste debatterna när det är riktigt dött här i tråden och jag inte vill skriva monologer ;)

Doris: Fast jobbet räknas ju inte, hela mitt jobb är ju uppbyggt runt datorn iom datajournalen och digitalröntgen. Nu pratar vi ju privat ockupering av datorer :p

Cyllene: Isabella får inte baka med mig :o dels så tycker jag att hon är för liten och dels för hon kan inte stå på stol bredvid. Hon har inga hämningar utan kan (och ibland gör hon det) kliva utan vidare utanför stolsdynan.

Jag borde verkligen skämmas som öht yttrar mig och tycker att det är "jobbigt" med ett barn som inte vill sova i sin säng längre när man läser om dig. Vi får ju sova med några korta uppvak på natten. Nä fy, nu skämms jag verkligen :o

Jag och Theo ska prova baka saffransbullar och pepparkakor på onsdag. Har inte bakat nåt med honom men han tycker om att vara med när vi lagar mat å sånt så vi får väl se hur det går med baket!

Här brukar Milton få sitta på köksbänken och titta på alt. hålla i vispen om han vill det. Men man får passa för annars kanske man huxflux får en diskpropp ner i smeten. ;)

*kl*
ikväll är det dax för föräldra möte men jag är inte alls pigg. Har gått och blivit förkyld och jag skulle helst vilja krypa ner under täcket. Sambon jobbar så han kan inte gå ist. Svärmor/farmor kommer hit och passar M så jag hoppas han är snäll ikväll. Han är lite små grinig nu men hoppas det blir bättre efter han fått lite mat.

Nu när jag endå är sminkad så passade jag på att ta den där bilden jag lovade er för länge sen. Så nu får ni andra som inte lagt in bild också göra det.
Tänk på att jag är gravidfet och förkyld nu bara. :p
f9588cb7-6e5e-4447-8dff-c61f441bc67a8.jpg

Solskensbullar är enklare än kanelbullar. Kanske Ture kan hjälpa till att klicka på vaniljkrämen?

Jag bakar oftast när Alice är på dagis och Vera sover. Är Vera vaken så är det enhandsbakning som gäller om hon vill vara med.
Alice brukar hjälpa till att blanda, vispa hälla i ingredienser och sånt. Men hon är ju äldre.
Chokladbollar brukar hon gör det mesta jobbet.

Ang tårtor så gillar jag "sockerkaks"-bottnar bäst, fast med olika smaker. Håller på med en till brors svärmor, chokladbotten, päronmousse och after eightfluff.

Annars är moussetårtor goda.

Låter säkert jätte elakt att hon inte får vara med men det fungerar inte rent praktiskt när jag måste hålla koll på både barn och spis. Det är alldeles för stor fallhöjd för en oaktsamt barn. Är vi båda föräldrar i köket så är det en annan sak för då håller den ena koll men ensam fungerar det inte.

Du passade jätte bra i kort och mörkt hår! :laugh:

*kl*
OM det nu tog sig när vi gökade när jag hade äl. Hur "farligt" kan det då vara för "bebisen" när jag tog en ipren igår och en idag?
Fick för mig att det va ipren man kunde ta och alvedon man inte skulle ta.
Och i och med att jag fick för mig att läsa på fass.se så va det ju givetvis tvärtom.

Säkert ingen fara alls eftersom det är så väldans tidigt, men man kan ju inte låta bli att nojja.

Tycker också du passade väldigt bra i både frisyr och färg.

*kl*

Tycker inte ni att det är förvirrande med bilder på alla vårmammor? Jag har byggt upp en bild av er på det ni skriver, sen så raseras allt när ni lägger ut en bild på er själva. :D eller när man träffs i verkligheten, såklart. :)

Jag tror inte att det ska vara någon fara. :)

Googlade lite och fick fram detta:

"Ipren hämmar något som kallas för prostaglandinsyntesen, och prostaglandinerna är inblandade då vi får värk av olika slag. Att hämma just dessa prostaglandiner gör helt enkelt att vi får mindre ont. Vad man sett är att hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka möjlgheten att bligravid och även fosterutvecklingen. Då du har blivit gravid så är just detta inget problem för dig. Ochmed tanke på att detta är mycket tidigt i din graviditet, och att du bara tagit några enstaka tabletterså behöver du inte vara rädd att det har påverkat fostret heller, då det ännu inte har hunnit utveckla några organ som kan ha påverkats. Däremot är det bra att veta för dig att du under resten av din graviditet ska undvika Ipren och andra läkemedel innehållande Ibuprofen.

Under de sista tre månaderna av graviditetenska man inte använda dessa hellerdå det ökar blödningsbenägenheten vid en förlossning och även kan fördröja och förlänga en forlossning."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
879
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inspo: dela FL
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Sytråden del 4