Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Gjorde samma misstag som dig med Ipren och Alvedon. Var helsäker på att det var tvärtom tills tanken slog mig en dag. Men jag antar väl att det är ganska stora mängder om inte annat regelbundet intag som kan vara skadligt?! Äter i vanligafall nästan aldrg Ipren så jag blev lite sur på mig själv som skulle börja konstra till det en massa.

Sen kan jag bli irriterad på bipacksedlarna när det står att det kan ge fosterskador, men vilka??!! Lottch? :laugh:

Men du, nu håller jag tummen för er ;)

Måste berätta om morgonens äventyr, det kunde ha gått riktigt illa.
Vi försov oss så maken skulle släppa ut hästarna på vägen till bilen. Han gjorde som vanligt och satte på grimman på stora hästen, gick för att sätta på ponnyn grimman. Då hör han ett brak och ser boxdörren följa med stora hästen in i boxen.
Hästen har alltså fastnat med grimman i boxlåset, fått panik och lyft loss slagdörren från gångjärnen och släpat med sig dörren in i boxen.
Maken fick lugna hästen, be honom sänka huvudet så han kunde ta av grimman och sedan släpa ut dörren.
Jag hörde braket och gick till fönstret men såg inget förena min man kom släpandes på dörren, då insåg jag att han kanske ville ha hjälp :grin:

Boxdörren är massiva gamla plankor från ett gammalt trähus, tjocka och tunga. Jag höll på i 20 minuter innan jag fick dörrjäveln på plats igen.
Då inser man kraften hästen måste ha haft :crazy:

Haha, lät lagom avslappnat :D kul att den pedagogiska verksamheten involverar även föräldrarna! ;)

Bollen: tack så mycket, ska hälsa medis att hon får gott betyg! För det måste det ju vara om jag lyckas få komplimanger även med otvättat och okammat hår :angel: Lättskött är min melodi, orkar sällan lägga tid framför spegeln. Du kanske kan prova annonsera efter frisörmedis för enbart hårvård och.. hagmockning :idea:

Saxat från fass om ipren:

Graviditet (Läs mer om graviditet)

Kategori C.

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till ca 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

LÄNK

Senast ändrad:

Jo, men det är hopplöst för jag måste klippa mig en gång i månaden om jag ska kunna hålla det snyggt. Då rider jag hellre dressyrlektioner för de pengarna..... Och klipper mig när jag ska träffa er :D

Hagmockning :confused: :D jag har så stor hage så stackars medryttare :devil:
Kanske kan lägga till lädervård för det suger :idea:

Snyggt är det iaf :idea: snart dags att klippa sig igen med andra ord för lite ledsen i ögat blir jag om du inte vill komma på fika hos mig ;)

Läskigt med hästen men det var ju tur att det gick bra ändå!

Ja verkligen. Jag är glad att hästskrället litar så mycket på oss, han vill liksom bli hjälpt så han står stilla. Så gjorde han när han lyckades trassla in sig i tyglarna en gång, då ställde han sig och tittade på mig tills jag fattade och fick loss honom. :D

Samma när han sparkade fast sig i boxgallret med ena bakbenet och slog omkull. Då sparkade han tills jag kom (jag höll på att släppa ut andra hästar) och sa åt honom att ligga stilla, sen sprang jag och hämtade min jobbarkompis och tigersågen. Hästen låg stilla och stönade när vi sågade, men han rörde sig inte.

Här kommer en bild på en som har ständigt har mörka ringar under ögonen, behöver gå ner i vikt samt gå till frisören :D

32813634.jpg

Vad snygg du är!!

kl
EmelieR - vad underbart att höra ifrån dig! Nej jag är inte heller gravid :D Fast idag skulle man kunna tro det, min mage är i uppror.. Totalt uppsvälld och jätteöm :crazy: Stress kallas det.

Härlig häst! Var med om åtminstone något liknande när jag var kanske 11 år och hängde på ridskolan.. Stod och ryktade en stor häst på gången när plötsligt boxdörren bredvid ramlar ner. Hur sjutton det gick till minns jag inte längre, antingen gjorde väl hästen i boxen något eller kanske linan satt fast på något konstigt sätt så att hästen jag ryktade lyckades göra något så att den rasade. I vilket fall som helst så kastade sig såklart "min" häst bakåt till något halvsittande läge där linorna var spända till max utan att brista, och självfallet var hästen i upplösningstillstånd och ingen vuxen i stallet. Lyckades på något vis lugna hästen såpass att linorna blev lite slakare så att jag kunde få lös henne och då lugnade hon sig rätt snabbt när hon inte längre satt fast. Brukar tänka ibland på hur osannolikt det ändå är att en boxdörr bara ramlar ner vid en, och vilken tur det var att hästen ändå fann sig ganska snabbt. Jeez, min bruna hade helt seriöst fått en hjärtattack och dött.

Läskigt! Jag har varit med om precis exakt samma sak. Var ensam i stallet med min foderhäst och hans grimma fastnade i låset så han ryckte upp huvudet och drog bort hela dörren. Dörren var astung och la sig på sidan som en vägg (fortfarande fast i grimman) framför hästen som stod med rumpan inne i ett hörn. Det här är 13 år sedan och jag minns faktiskt inte hur jag lyckades lösa situationen, men det slutade bra iaf. Dörren kunde jag inte rubba, så jag fick skriva en lapp till stallägaren att dörren råkade lossna. :o

Dörren råkade lossna :D

Jag är stolt över att min man tog det kolugnt och fixade det själv. Han hade noll hästvana när vi träffades :bow:

Uscj vad obehagligt, men vilken klok häst!!

Min Armani och jag skulle ut och rida en gång för några år sedan och går ut genom stalldörren. Stiglädret fastnade i dörrhandtaget på en riiiiktigt stor och tung stalldörr :crazy: Hästen fick spel och for iväg, dörren hakade av från gångjärnen så stackaren hade en dörr släpandes på ena sidan... Herregud vad rädd jag blev, han for bak boningshuset och när jag väl kom runt så stod han där och dörren hade tack och lov släppt på gräsmattan. Men det var riktigt obehagligt och efter den händelsen är jag jättenoga med att fästa upp dörrar och se till så att ingen är i närheten för varken täcke, sadel eller något annat på hästen. Det är läskigt när sådant händer och hästarna får sådan kraft...

Det är konstigt hur man lyckas lösa sånt där, jag gör det av bara farten. Jag hinner inte tänka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
877
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar