Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Åh förstår att de blir både tungt o dyrt att släpa hem. Men de är verkligen smidiga att ha med sig om man är på resande fot utan tillgång till micro. Iggy dricker inte så mycket välling, kanske en dl på kvällen bara mer som en ritual typ ihop med pyjamas o tandborstning. Enda gången jag kan bli irriterad på sambon när han gör välling eller vanlig mat också för den delen, är när han inte känner efter hur varmt det är. Jag tror seriöst stt sambon inte har någon känsel i munnen för han kan smaka av kokande mat utan att bränna sig :eek: Iggy är jättekänslig om mat eller välling är för varmt. Råkar man nämna att det är varmt eller han känner själv att maten är varm då äter inte han. "Ajj ajj" och så puttar han undan den.

Åh vilket bängel med vällingen. Har hon börjat äta vanlig mat bättre förresten. Visst hade ni lite trubbel med den varan?

Michellan
Tack för att du tog dig tid :bow:

Bollen
Otäck händelse med hästen, tur att både maken och hästen behöll lugnet! Sånt där är riktigt läskigt när man väl inser deras enorma kraft.

Själv gjorde jag en enormt klantig grej en gång med en medryttare häst. Hade honom hemma på bete. När jag skulle ut och rida knöt jag helt enkelt bara fast honom i staketstolpen :eek: Gick ju bra tills den dag då antingen han eller min systers häst råkade bli skrämd. Dom drog i väg så klart oc det bara sprutade stolpar och isolatorer. Såg fruktansvärt ut när han sprang efter åkern med elbanden runt benen och stolpar som slog runt honom. Huvva, det misstaget gör jag aldrig nåt mera!

Modett
Bra, nu vet jag vem ja ska spana efter på stan. Insåg precis att jag spanat efter helt fel person :laugh:

Viv
Eller hur, visst måste det vara något fel på objektivet? Stora killen! Precis som Armani skrev förra veckan så började även jag nästa på gråta när jag såg fotot på Theo. Vart tog våra små bäbisar vägen?

*kl*
En fråga till er som skriver här från sina iPhones. Är det bara jag som tycker att det har tvär blivit väldigt känsligt när man skriver, ffa om man ska förflytta själva skärmen mot tex smilysarna? Det skrollas, kopieras och är allmänt drygt. Är nästan ett helt dagsverk att infoga en smily. Eller kanske bara mig telefon som är dryg. Sen går det nästan inte att skrolla upp till menyn där man kan välja fetstil etc utan att markeringen förflyttar sig :devil: problemet ger sig mest till känna då man skrivit en del. Får alltid trycka på den grå listen längst upp och sen skrolla ner till menyn.

Helt knapplån angående gårdagens iBook-tips!

Läste 150 sidor igårkväll utan att reflektera över att det inte var en vanlig bok, så det gick alldeles galant med iphonen!

Ture är lämnad på dagis nu. Efter 3,5 veckas inskolningsstrul. Mycket ledsen kille när jag gick men så lugn som han var efter en halvtimme idag hade han visst inte varit tidigare. När vi var hemma sjuka förra veckan åkte vi ju dit varje dag och var med ute och lekte, plus en stund inne i fredags och hela fm igår. Jag tillhör snart inventarierna där men det får de ta!

Ska hämta om en halvtimme så det blir inte direkt lång dag för honom...

I rättvisans namn måste du ju lägga upp en bild på dig med, så att jag kan spana tillbaka ;) Fast jag är überkass på att se folk, får jämt höra kommentarer i stil med "jag såg dig på stan och hejjade men du hejjade inte tillbaka".

Viv: Jisses vad stor han blivit! Jag häpnar dagligen över hur stor min lilla kille har blivit.

Jag upplever också samma problem med iPhonen emellanåt. Framför allt tycker jag att den blivit seg. :mad: Ofta (men inte alltid) hänger inte bokstäverna med i den takt jag skriver dom. Sjukt störande. Men att uppdatera till en 4S känns inte direkt prioriterat just nu. Vår lilla bil är inlämnad idag för att få motorvärmare installerad och det kostar inte gratis....

Om ca 1 h ska vi åka till ögonkliniken med Albin. Vet inte om jag skrev det, men de hittade ett streck i ena ögat som de ska kolla upp. Hoppas det inte är någon fara bara...

Annars är allt bra med lillkillen. Det verkar som att vi har haft precis samma tur med honom som med Vilgot. Det var bara de två-tre första nätterna som han gnydde lite, men i 1,5 vecka (han blir två veckor imorgon) nu så har han sovit som en liten gris mellan ca 22 och 06:30 ungefär med endast ett uppvak för mat vid 3-tiden. Hoppas det håller i sig. :laugh:

Med mig själv är det ganska illa faktiskt. Vaknade med världens nackspärr och inte blev det bättre av att köra bil i rusningstrafik imorse. Det värker konstant i hela skulderbladspartiet, upp i nacken och huvudet och så fort jag rör mig det minsta så bara hugger det som knivar överallt. Ner i ryggraden har jag nån domningskänsla. Skitkul.... Och snart måste jag alltså ut och köra bil igen eftersom vi måste hämta den lilla bilen i samband med sjukhusbesöket. Det är jättejobbigt att vara så här invalidiserad, speciellt när Vilgot kommer och sträcker upp armarna och säger "upp, upp!"..... :crazy: Han har blivit väldigt mammig sen Albin föddes och det gör ont i hjärtat när jag inte ens kan lyfta honom nu.

Jag tror att den stora skillnaden inte är att våra liv ser annorlunda ut, utan att våra barn sover olika mycket. S sover inte mer än 9-10 timmar per natt, så jag har faktiskt aldrig nånsin behövt väcka för att hinna till dagis. Alltså finns det ingen anledning att få S i säng innan något visst klockslag, för han kan alltid sova tills han vaknar av sig själv på morgonen, oavsett när han somnade på kvällen. Har har han somnat riktigt sent (halv tio eller så), så blir den enda skillnaden att jag får lite sovmorgon och inte behöver stiga upp sex. Vi har fortfarande gott om tid på oss på morgonen innan det är dags att åka till dagis.

Så kan det mycket väl vara. Min S har ju ett enormt sömnbehov. :angel: Han sover lätt mellan 18-08 (14h) samt 1 h på dagen. Jag förstår er, det är klart att man inte lägger barnet tidigt, om resultatet bara blir att barnet vill upp jättetidigt morgonen därpå sen.

Sen förstår jag att det är stor skillnad att stiga upp och amma om man bara ammar två månader - så länge hade jag nog också orkat stiga upp, allrahelst om det inte ens är varannan timme det gäller. S åt varannan timme på nätterna tills han var nästan elva månader, och jag började jobba när han blev fem månader. Gissar att du kanske var hemma under den tiden du ammade på nätterna? Jag tyckte det blev enormt mycket slitigare att amma på nätterna när jag skulle upp och jobba, än när jag var hemma.

Jag var hemma på heltid medan barnen ammades. Så vilan man missade under natten kunde man ju ta igen på dagen. Vila när barnet vilar. Klart att det är jobbigt att kliva upp varannan timme hela natten för att amma om man skall upp och jobba.

Jag tror det beror lite på vad man prioriterar - du prioriterar kanske mer att få sova (kort amningsperiod, tilläggsmatning på kvällen för att barnen ska sova och inte bli hungriga på natten, ingen samsovning), jag prioriterade fri amning. Det är nog mest en smaksak. Men vill man prioritera som jag måste man nog vara masochist för att vilja ha barnen i eget rum från sex månader, jag hade nog svurit över mig själv många gånger och fått grav sömnbrist ifall jag hade valt som du. En förutsättning för att man ska vara tacksam över att barnen sover i eget rum tidigt är nog att man inte måste gå dit och amma varannan timme nätterna igenom.

Men, jag har också prioriterat fri amning! Jag har inte ammat mina barn på tider som jag själv har valt och tycker passar. När de har varit hungriga så har de fått äta helt enkelt. Sen att mina barn var mätta mellan måltiderna längre än andras barn är ju inget som jag kunnat styra. Vissa nätter var det mat varannan/varje timme. För att sedan vissa nätter vara mellan 4-5-6 timmar mellan matningarna. Jag hade gärna fortsatt amma mina barn längre. Men med första sonen började problemen efter 7 v, och med andra efter 9 v. Så det var bara att trappa ner på amningen och börja ge ersättning.

Men samsovning, där går gränsen. Varken vi eller barnen kan sova då. Och då finns det ingen som helst mening med att sova tillsammans. Visst har jag låtit barnen sova kvar i sängen efter vargtimmens matning, fram till morgonen när de varit bebisar och inte rör sig så mkt. Men bara som undantag, inte regel.

Vad fin han är lilla (stora) I.
å vad skönt att se att det är fler små som har allt bebishår kvar. Min skrutt har likadan frisyr.. Inte mycket hår, men långt i nacken. Hihi, vi har inte haft hjärta att klippa honom än :D

ang sömn och amning...

Vi hade ju fri amning i 6-7månader innan M själv valde att inte amma mer eller dricka ersättning/välling, M sov i egen säng från början och åt med 3-5timmar mellanrum och ammade gärna 30-60min, trots det så gick jag upp och ut ur sovrummet för att amma varje gång, kunde inte ligga/sitta i sängen och behövde extra handduk annars hade det varit mjölk överallt.
Nu sover M från ca 21-22 till 07-08 och då får hon somna vid oss i soffan eftersom hon är pigg och glad fram tills dess och sedan slocknar så på någon minut, att lägga henne för att sova i sin säng funkar inte alls, blir bara bråk och ledset. oftast sover hon hela nätter i sin säng i eget rum, vi sover alla bäst då, men under vissa perioder eller vid sjukdom så sover hon vid oss och då sover vi alla dåligt, hon är som en propeller när hon sover...
Eftersom vi inte behöver gå upp tidigare på mornarna så får hon vara vaken senare, ser ingen anledning att bråka när det funkar så bra just nu. Hon sover ca 1timma på dagen.

Vad fin han är lilla (stora) I.
å vad skönt att se att det är fler små som har allt bebishår kvar. Min skrutt har likadan frisyr.. Inte mycket hår, men långt i nacken. Hihi, vi har inte haft hjärta att klippa honom än :D

Nä det har inte vi heller :o han har knappt nåt på huvudet och bara några lockar i nacken. Men det tar emot att klippa hans lilla bebishår :love:

Alltså jag har helt galet ont i mina fogar idag. Kan man få det helt plötsligt bara? Har inte haft ont sen jag var gravid fram till v. 28 ungefär och det är ju två år sen! Kollegorna på jobbet undrar vad jag gjort när jag linkar runt här:o

Vällingdispyter...
Sambon envisas att ta kokande vatten i flaskan och sen kyla ner den till lagom temp med mjölk :confused:

Men om M äter den, varför bli irriterad?
Vera kunde gladeligen smaska i sig kall välling.

Annars så körde vi hälften vattenkokarvarmt och hälften kallt vatten, då blev det perfekt.

Jadu säg det :p för att om han endå värmer den kan han väll göra det ordentligt. Plus att jag tycker att kall välling är äcklig :p

Mjölk?! :rofl:

Nu har vi kommit hem från sjukhuset. Strecket de såg i ögat på bb var i instrumentet. :grin: De hade fått lite väl många remisser och de hade både deras eget instrument och bb:s instrument eftersom de misstänkt att något var fel. Yrkesskadad som jag är så var jag nära att fråga om de inte har någon kalibreringsrutin, men jag knep. :angel:

Albin har helt normal ögon och vi slapp betala de 300 kr som besöket egentligen kostade.

Skönt att det inte va i Albins öga strecket va i. Tycker ju att bb borde ha reagerar tidigare. Skysst att dom bjussade på avgiften iaf. Hur mår du i nacken nu? Du har inte ringt någon massör eller kiropraktor som kan hjälpa dig? Lider med dig förstår att det är tungt när V vill upp.

Har V börjar gå sina 15h/v nu?

Mjölk? Haha! Det låter som något min sambo hade kunnat göra också.
Min sambo följer vällingreglerna till punkt och pricka. 200ml vatten, 35sek i micron, drygt 4 msk, skaka och skjuss in i munnen. Han vet att han får smisk annars...

*kl*

Illamåendet börjar sakta krypa sig bort, migränen har istället dykt upp. Alvedon hjälper inte, varm dusch hjälper inte, utan jag har legat med persiennerna neddragna sen kl 13. Det är så drygt, så fort jag rör mig blixtrar det och jag kan inte ens lyfta upp S. Det skär i mammahjärtat.

Nej! När sjutton ska eländet släppa för dig egentligen? Tycker så nedrans synd om dig!
Hoppas, hoppas att det försvinner snart så du kan få njuta lite av graviditeten!

Ja, mjölk :grin: tur att A äter allting (förutom pannkakor då? och han dricker snällt sin välling oavsett tillagning och blandning. Han frågar alltid först om den är "heiss" sen går det bra att dricka.

Men är inte all barnsjukvård gratis? sjukvård och tandvård ska ju vara gratis fram till det år de fyller 20. Eller är det olika i landstingen?

Jo, jag läste lite längre ner på pappret och där stod det visst att det var gratis. :o Jag har noll koll på sjukvårdsavgifter. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar