Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Jag avundas er som har barn som sover hela nätterna i sina egna sängar. Visst, det är mysigt med T i sängen men man sover inte så bra. Har försökt ta tillbaka honom till sin säng med det blir lite som att välja mellan (ta det här rätt nu, vet inte vilka andra ord jag ska använda) pest eller kolera. Antingen dela en 1,80 säng på 3 eller en 90 säng på 2, för somnar om i sin säng igen gör han inte. Ja, om man inte sitter där inne tills han verkligen sover. Varken jag eller sambon är så sugna på det kl 3 på natten....

Tror inte längre att det är någon fas han går igenom utan mer att detta börjar bli ett invant beteende. Somnar alltid i sin säng men någon gång mellan 1 och 3 på natten vaknar han, ibland ledsen och ibland kommer han bara traskandes. Somnar iregel rätt fort när han kommer men far ju runt som en propeller i sägen och sparkas. Kanske bara att bita ihop, han lär väl inte sova i vår säng resten av livet hoppas jag.

*kl*
Åh, nu ångrar jag verkligen att jag följde med till stan. Tanken var att bara våran lilla familj skulle åka. Men sen när vi väl var klara så skulle sambon ha med sig sin far också för att åka å titta på traktorer....*suck* att första stoppet på en skoteraffär tog 45 minuter....tur det inte var jag som skulle kolla på kläder för då hade jag minsann fått hört att det tog för låg tid.

Ja så nu sitter jag här i bilen och dom är å kollar på traktorer. Varför jag följde med var för att kunna lämna igen ett par skor och byta ett par andra.....

Doris
Vad fint stoet är! Såg bilderna på FB också, verkar gått rätt snabt att rida in? Har iofs inte så stor koll hur lång tid det brukar ta men....

Senast ändrad:

Är böckerna bättre än filmerna? Gjorde ett försök att se den första filmen förut, men ledsnade halvvägs, den var mycket tråkigare än jag hade trott.

Jag avundas er som har barn som sover hela nätterna i sina egna sängar. Visst, det är mysigt med T i sängen men man sover inte så bra. Har försökt ta tillbaka honom till sin säng med det blir lite som att välja mellan (ta det här rätt nu, vet inte vilka andra ord jag ska använda) pest eller kolera. Antingen dela en 1,80 säng på 3 eller en 90 säng på 2, för somnar om i sin säng igen gör han inte. Ja, om man inte sitter där inne tills han verkligen sover. Varken jag eller sambon är så sugna på det kl 3 på natten....

Tror inte längre att det är någon fas han går igenom utan mer att detta börjar bli ett invant beteende. Somnar alltid i sin säng men någon gång mellan 1 och 3 på natten vaknar han, ibland ledsen och ibland kommer han bara traskandes. Somnar iregel rätt fort när han kommer men far ju runt som en propeller i sägen och sparkas. Kanske bara att bita ihop, han lär väl inte sova i vår säng resten av livet hoppas jag.

S sover inte heller i egen säng, men det funkar rätt bra. Visst händer det att man får sig en känga nån natt, men det uppvägs av att inte behöva stiga upp så snart S vaknar på morgonen, utan kunna ligga kvar och mysa en stund. Och inte behöva stiga upp så fort S vaknar på natten - oftast behöver man inte natta om, utan S vaknar, ser att vi är där, och lägger sig och sover igen.

Har vi samma barn? Just nu är vi uppdelade tjejsäng/killsäng här. E krånglar fortfarande på nätterna när hon ska äta och vi vill inte väcka A för då vill han leka och kela med E.
Tips är att en av er vuxna lägger sig i hennes säng och en vuxen och T sover i er säng. Jag menar givetvis hans säng, når inte del knappen...

Är böckerna bättre än filmerna? Gjorde ett försök att se den första filmen förut, men ledsnade halvvägs, den var mycket tråkigare än jag hade trott.

Böckerna är kilometervis (om inte milsvis) mycket helt galet bättre än filmerna!!! Första gången jag såg första filmen svor jag att aldrig läsa böckerna. Tyckte verkligen att den var helkass! Men, efter ca tre års tjatande från min lillasyster började jag läsa första boken efter att ha sett ett inslag på Oprah om Twilight när jag var mammaledig. Det verkade så sjukt att böckerna (och filmerna) engagerade så mycket. Jag läste ut alla fyra böcker plus extra novellen på mindre än en vecka... Det är svårt att beskriva varför jag tycker att de är så bra... De liksom går in i djupet på ett ganska ytligt sätt... Som sagt, helt sjukt svårt att förklara. Känner flera (i min ålder och uppåt) som känner likadant. Men håller med Lottch, filmerna är en besvikelse... Dock så var de helt ok när jag såg de igår, för att det var ett år sen jag läste böckerna, då minns man ju inte allt som missas från dem i filmen...

Lottch: Började läsa Midnight Sun igår, men tycker det är så trist att den inte är färdigskriven... Så jag vet inte om jag vill läsa klart den... Åh, vad glad jag blev att jag inte är den enda härinne som är såld på sagan... För det är verkligen en saga som ändå känns surrealistiskt verklig...

T sover också med oss. MYYYS! Men jag har väldit lite plats att sova på.. Vilket iofs inte stör mig. Jag kan sova varsomhelst. Enda nackdelen med att ha henne hos oss är att hon smiter upp ur sängen själv och vi märker det inte alltid. Vilket i söndags resulterade i ett krossat glas och en rädd liten tjej...

Vad jobbigt med sovningen. Jag är så tacksam att vi har varit konsekventa med det där från start. Båda barnen sover bäst i sina egna sängar. Och som följd av det, så klart även vi vuxna.

I undantagsfall så har barnen fått sova inne hos oss. Det har hänt ett fåtal gånger då de haft så hög feber/varit så snoriga att de inte kunnat sova liggandes. Då har de fått sova halvsittande i min famn den/de nätterna. Men annars så sover de uteslutande i egen säng. Blir de oroliga på natten så går vi till dem, de nattas alltid om i sin egen säng.

Snart blir ni ju 4 i sängen också, med lillebror. Känns som om ni skulle vilja få T att sova kvar i hans säng så får ni försöka vända det nu, innan lillebror kommer. Men, det är ju lättare att ha en regel från början än att ändra mitt i ett invant beteende.

Vet inte vad man skall skriva egentligen för det är upp till er hur ni vill göra. Men jag kan skicka en kram iaf. Hoppas att det löser sig så att det funkar för er allihop. Jag känner folk som haft samsovning i många år och där det har funkat bra.

Haha, vi är nog världens segaste med inridningen av den där hästen. Hon har minsann haft gott om tid. Vi satt på henne första gången i oktober 2010.

T sover också med oss. MYYYS! Men jag har väldit lite plats att sova på.. Vilket iofs inte stör mig. Jag kan sova varsomhelst. Enda nackdelen med att ha henne hos oss är att hon smiter upp ur sängen själv och vi märker det inte alltid. Vilket i söndags resulterade i ett krossat glas och en rädd liten tjej...

Samma här, man får barnsäkra lägenheten innan man går och lägger sig! :D

Fördelen är att man slipper plocka undan på morgonen istället, bra motivation att bli bättre på att plocka undan efter sig på en gång istället för sen. ;)

Vad jobbigt med sovningen. Jag är så tacksam att vi har varit konsekventa med det där från start. Båda barnen sover bäst i sina egna sängar. Och som följd av det, så klart även vi vuxna.

Men var det inte skitjobbigt i början när de vaknade och blev ledsna, och ni skulle upp och natta om i egen säng hela tiden? För att inte tala om att stiga upp och plocka upp barnet, amma, lägga tillbaka, gå tillbaka till den egna sängen varannan timme hela natten?

Det hade jag aldrig fixat, måste jag erkänna. Enda orsaken till att man alls orkade amma varannan/var tredje timme hela nätterna (särskilt när man ska upp och jobba dagen därpå) var att man åtminstone slapp stiga upp varje gång.

Vår största sömnregel är nog helt enkelt: det finns inga måsten när det gäller sömn. Man sover när man är trött, inte när nån annan har bestämt att man måste, och man sover där vill sova, inte där nån annan har bestämt att man måste.

Du vill alltså påstå att vi har haft ett liv före buke??!! :D

Håller med ang humorn i denna tråd, det är sällan man inte får dra på smilbanden.

Hahaha, ja på den tiden hade man ett liv utanför buke, nu ÄR buke livet ;)

Doris; Försökte ladda upp filmen nu, från telefonen till nätet, men det ville sig inte alls, dumma :cool: Vad härligt med ett barn som sjunger, detta är första gången någonsin som Milton sjunger :D Det har aldrig ens hänt att han gått och lallat på någonting, men nu så!

Alicia kommer över till vår säng någon gång under natten. Vet inte när, lyfter nog över henne i sömnen. Men hon har börjat lägga benet över kanten på spjälsängen så jag ska nog fixa till växasängen så hon kan ta sej upp i vår säng utan problem.

Själv är jag fortfarande förkyld!! Tredje veckan nu :mad: Täppt i näsan och och hosta och feber. Som tur är har inte Flisan blivit smittad. Än.

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket kläder fröken ska ha när hon är ute. Hjärnan säger att det är kallt för det är snart december men termometern håller inte med.... Och kallt på morgonen och varmt på dagen.

Hos oss kör vi på samma, fast mycket tack vare den enkla anledningen att Milton valt att han vill sova själva och har aldrig någonsin velat sova där vi är, mer än vid jättehög feber då han har velat sova sittande mage mot mage i soffan, men endast (och knappt..) då.
För oss är det skönt och framför allt skönt för Milton, med dessa rutiner; somna i egen säng, vi ligger bredvid på en madrass tills han somnat, så gjorde vi även när han sov i vårt rum, vi låg kvar på vår säng tills han somnat i sin. Första tiden i vagga så vaggades hans säng fram och tillbaks, vilket var otroligt sövande, vis spjälsäng så köpte vi sådana vyss-lull-fötter (eller vad de heter) och kan vid behov vagga spjälsängen numera också.
Han sover från 20-08 och skulle han vakna på natten, så går vi in och lägger oss på madrassen igen och ligger där tills han sover igen. :)

Theo sov hela nätterna i egen säng fram till för 2 månader sedan, då började även nattningarna att krångla. Har alltid var lätt att lägga. En flaska välling och God Natt sen har han somnat själv. Vi trodde först att han krånglade pga att spjälsängen var för trång men byte till 90 säng hjälpte inte. Nu sista 2 månaderna har han sovit en hel natt i sin säng 2 gånger.

Är ju lite för att vi snart blir 4 som vi verkligen vill få bukt med "problemet". det är väl egentligen inte något problem utan mer av praktiska själ i vill få det att fungera igen. Visst går det att t ex sambon sover med Theo i sitt rum och jag i vårt med lillebror eller tvärtom, grejen är bara den att sambon blir väldigt lätt störd i sömnen. vilket man lätt blir om man delar säng med en propeller :D

Nä, vi får helt enkelt offra en vecka och göra ett försök till att få honom att somna om i sin säng på natten.

Till största del för att jag är lat, och sen för att det är mysigt - så sover ju Ture i vår säng.

Jag säger som Mabuse, med ett barn som ammade sig genom hela nätterna och alltid sovit oroligt och krävt mycket kontakt så finns det inte en chans i helvetet att han kan ligga i egen säng. Då hade jag sovit ännu mindre än jag gör nu. I bästa fall så behöver han ju bara en hand på ryggen eller att man lägger honom ner, och efter det kan jag ju somna om. Jag som har skitsvårt att somna om i alla situationer hade blivit sittandes vaken hela nätterna om Ture varit i egen säng eller annat rum.

Men nu är det ju annat som blir lidande så lite pest eller kolera blir det ju. Men hos mig nu så är sömn prio 1. Ture har ju bara sovit 4 hela nätter sen han föddes och det var i maj. :grin: Just nu med en dagisinskolning som går åt helvete är han så orolig på nätterna, drömmer mardrömmar och vill gärna hålla i mig. Natten fredag-lördag vaknade han 22.26 och somnade inte om ordentligt förren framåt 4. Jag sov tre timmar den natten.

Jag kan inte lägga mig någon annanstans i huset. Jag sover så lätt så lätt och att försöka sova när mitt barn gråter finns inte på världskartan. Och jag tål mycket mer än jag nånsin kunde tro.

Men sen blir det lätt som idag, att jag gått med Tures blöta tumvantar under tröjan hela förmiddagen. På hans dagis, bland personalen. ATT INGEN SAGT NÅT? Jag såg ju helknäpp ut...

Senast ändrad:

Jag tyckte jag var smart som skulle torka vantarna innanför tröjan påväg till dagis, men då skulle jag tagit ut dem också kanske...

Har bara tjuvläst lite under helgen men måste bara skriva att jag också har det otroligt lyxigt vad gäller bil och det är jag sååå tacksam för.

Min pappa är lärare på fordonsprogrammet och har tillgång till allt och lite till som behövs. Så har jag problem så ställer jag min bil på hans skola på morgonen och sen när jag är klar på jobbet så går jag ner och hämtar den så är den fixad. :D Dessutom så har de en stor tvätthall så min hästtransport ser nästan alltid ut som ny invändigt.

Jag har världens bästa pappa, dessutom så är han Tures bästa kompis och den som ställer upp mest. Han har gått ner i tjänst för att Ture inte ska behöva gå på dagis så långa dagar så han ska hämta honom två dagar/vecka. Pappa är dessutom vår stalldräng/vaktmästare och den som kör traktor, kör in ensilage, bygger hus, bygger ligghallar, fixar vägen osv. Så han är ju Tures idol då han får åka både 4-hjuling och traktor de dagarna han är med morfar. Dessutom så älskar han att leka så han och Ture hittar på allt möjligt dumt om dagarna. Vissa saker hade INTE Ture behövt att lära sig. :D Men det är smällar man får ta!

Vi skulle inte klara oss en vecka utan mina föräldrar, jag blir mörkrädd när jag tänker på det!!

Har bara tjuvläst lite under helgen men måste bara skriva att jag också har det otroligt lyxigt vad gäller bil och det är jag sååå tacksam för.

Min pappa är lärare på fordonsprogrammet och har tillgång till allt och lite till som behövs. Så har jag problem så ställer jag min bil på hans skola på morgonen och sen när jag är klar på jobbet så går jag ner och hämtar den så är den fixad. :D Dessutom så har de en stor tvätthall så min hästtransport ser nästan alltid ut som ny invändigt.

Jag har världens bästa pappa, dessutom så är han Tures bästa kompis och den som ställer upp mest. Han har gått ner i tjänst för att Ture inte ska behöva gå på dagis så långa dagar så han ska hämta honom två dagar/vecka. Pappa är dessutom vår stalldräng/vaktmästare och den som kör traktor, kör in ensilage, bygger hus, bygger ligghallar, fixar vägen osv. Så han är ju Tures idol då han får åka både 4-hjuling och traktor de dagarna han är med morfar.

Vi skulle inte klara oss en vecka utan mina föräldrar, jag blir mörkrädd när jag tänker på det!!

Vilken underbar pappa du har!!

Jag svarar på allt på en gång.

Gissar att det är Twilight ni pratar om? Bland det bästa jag läst i bokväg även om det krävdes MYCKET övertalning för att jag ens skulle skaffa en bok. Sen låg den i bokhyllan ett år. Sen blev jag gravid och sjukskriven och sträckläste den, köpte de andra på nätet och läste dem över en helg.

Filmerna är inte mkt att komma med, lite lätt underhållning bara. Böckerna är egentligen töntigt fånigt kärleksböcker men sen har de något mer som jag inte kan sätta fingret på, ungefär som med Harry Potter och vissa Astrid Lindgren...

Vilken underbar pappa du har!!

Ja, han och mamma har alltid gjort precis allt för mig och min bror. Många tycker nog att det är dumt och att vi är bortskämda, men i gengäld så ställer vi upp lika mycket för varandra och släpper allt för att hjälpa till när och om vi kan.

Sambons familj är ju inte så på långa vägar vilket i början gjorde att han tyckte vår familj var konstig, men nu uppskattar han dem lika mycket som jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 096
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar