Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Ha, OJ! har vi också läst till förbannelse, jag hade lyckats förtränga den, faktiskt. Den och Hej!, det är nån där det regnar och de åker båt och så. Finns en som heter Aj! också, men den verkar bara gå ut på att de gör illa sig och varandra, så den har jag hoppat över. Tycker öht att det är mycket om att bli osams och slåss i Stina Wirséns böcker, Vem-böckerna framförallt.

Är det dags? är en favorit här hemma, den är helt ok även trettionde gången man läser den, tycker jag, och S blir lika lycklig varje gång när bebisen äntligen kommer. Bebis-böckerna är populära också, tror det är lite lagom spännande med att bebis blir lite rädd men sen kommer föräldrarna och allt blir bra igen. Och vilma-böckerna är bra, fast de har vi läst så mycket nu att jag undviker dem lite just nu.

Ja i OJ-boken är det en båt och alla åker iväg, och då ska Milton vinka hejdå till alla :D Men fy fasen vad tråkig den är!
Är det dags? var jättelänge sen jag läste, för mina dagisbarn på den tiden, tack för tipset! Den ska inhandlas =) Och tack för de andra tipsen, fram med pennan och pappret här och skriva ner.
Sen är ju fortfarande djurböcker överlag bra, fast nu vill han ha med lite text så att man faktiskt Läser för honom och inte bara pekar på djuren och han gör djurläten. tack och lov säger jag, för att sitta där och peka är också skittråkigt :D

Vad gillar era barn för böcker just nu?

Fortfarande står böcker med djur (och traktorer!) högst på listan. Blir mycket Goboken-böcker eftersom vi har prenumeration där, och diverse ärvda såklart. Men bara det är vovve, kisse, muu, bää och brrrumm med så är H nöjd :D

Följdfråga: vad gillar era barn för musik?
H älskar musik och dansar till.. typ allt. En stor favorit när vi sjunger själva är "I ett hus vid skogens slut", han är riktigt duktig på rörelserna. En annan favvo är Bad Boys med Inner Circle som han gillar att gunga med till :D Rock går alltid hem, då viftar han med ena armen och säger "jää jää". Introt till 2½ Men är också bra, fast han sjunger "ma-ma mamma ma-ma-ma mamma" istället :love: Barnkammarboks-CD´n har gått varm sedan förra julen, han brukar gå och slå på först förstärkaren och sen CD-spelaren när han vill lyssna :laugh:

Miltons favorit låt no1 är The Lazy song med Bruna Mars. Är han i ett annat rum och oavsett vad han gör, tex är mitt i påklädningen så ska han rusa in i tv-rummet om den börjar spelas där och sen givetvis dansa till den. Annars dansas det till alla låtar och reklamlåtar. Favoriterna i reklamväg nu är scoretts och WW låtarna. Det är omöjligt att låta Milton gå själv i affärer som spelar musik för då får vi stanna upp för att han ska dansa stup i kvarten :D Han har två föräldrar som är sämst på att dansa och därför inte så gärna gör det :grin: Så man undrar vart han fått den dansgenen ifrån ;)

Böcker så har vi ingen riktigt favorit. Skulle det vara någon så är det bamses bok för i den finns det höns och en häst. Böcker ska helst bara ätas på just nu. Möjligen hinner man läsa någon sida innan han ska iväg igen så vi har inte så mkt barnböcker som är anpassade för hans ålder just nu.

Hihi, jo reklamjinglarna ska absolut dansas till! Tror det är Toyota Yaris som har haft en reklam som snurrat sista tiden, den får honom alltid att stanna upp och börja dansa.

Fast även tvättmaskinen går att dansa till - ja, allt som har en rytm!

Ja i OJ-boken är det en båt och alla åker iväg, och då ska Milton vinka hejdå till alla :D Men fy fasen vad tråkig den är!
Är det dags? var jättelänge sen jag läste, för mina dagisbarn på den tiden, tack för tipset! Den ska inhandlas =) Och tack för de andra tipsen, fram med pennan och pappret här och skriva ner.
Sen är ju fortfarande djurböcker överlag bra, fast nu vill han ha med lite text så att man faktiskt Läser för honom och inte bara pekar på djuren och han gör djurläten. tack och lov säger jag, för att sitta där och peka är också skittråkigt :D

Ett annat tips är När kommer bussen? av Ryoji Arai, den är lite lätt psykedelisk, men S tycker den är fantastisk av nån anledning. Handlar om en man som väntar på bussen, men bussen kommer inte, istället kommer en massa andra saker förbi. Och Här är det lilla huset, den är också populär (men det handlar förståss mycket om att man ska härma ljuden som djuren gör). Pingvin av Polly Dunbar är också tacksam att läsa, handlar om en liten pojke som får en pingvin i present, men den säger ingenting, och han försöker på alla möjliga sätt få den att prata. Den är kul att läsa och lite oväntad i handlingen.

Berättelsen om Någon är en favorit här! E har verkligen fattat storyn :D (eller i alla fall att det går ut på att hitta katten...). Sen har vi nyligen köpt två böcker om Mjau, minns inte exakt vad de heter, men typ Mjau och stolarna och Mjau och lådan - söta episoder om hur katten Mjau "tillverkar" ett tåg respektive en brandbil.

Annat som går hem är Pettsson, Pippi, Majas lilla gröna och böckerna om Harriet och skryt-George och om ekorrungarna i familjen Nötberg. Och Duktiga Annika! (fast den redigerar jag rätt hårt när jag läser :p)

Berättelsen om Någon köpte jag faktiskt för ett tag sen, men tänkte att den var för äldre barn så den står undanstoppad i bokhyllan. Ska ta fram den och se om S gillar den nu!

Mjau, är det dedär väldigt färgglada böckerna?

Harriet och skyt-George och familjen Nötberg, vad är det för böcker?

Ja, Mjau-böckerna är färgglada (fast är inte många barnböcker det? :D)

Böckerna om Harriet och Skryt-Georg och familjen Nötberg är från när jag/mina syskon var små - vet inte om de "finns" längre. Harriet och skryt-Georg är "mänskliga" hundar/kaniner, skryt-Georg är en rätt trist typ :p som är väldigt övertygad om sin egen förträfflighet, men i slutändan brukar det (såklart!) inte gå så bra för honom. Författaren heter Nancy Carlsson. Familjen Nötberg är skriven av en japansk författare, könsstereotyp vad det gäller föräldrarna men annars rätt söta historier om hur ungarna åker kälke/rymmer hemifrån för att leka med ugglorna om natten/etc.

M gillar oxå att dansa, oftast dansar hon till rock, vi brukar ha Bandit Rock på webradion ;)
Annars är det till vissa reklamer på tv som hon rockar loss, bla Bredbandsbolaget är en favorit, hon börjar dansa bara hon ser den på tvn innan de ens börjat spela, sen är det några till men ingen jag kommer på precis nu :)
Sen brukar hon o sambon dansa och det är en stor favorit... fast oftast dansar hon mes med huvudet, dvs att hon skakar på huvudet så hon nästan trillar :D

Jo, men färgglada som i klarrött, klarblått, klargrönt, och så en katt i svart, lite grovt tecknad sådär

Knapp och svara på lite allt möjligt :)

Bellan läser inte så mycket böcker men pekböcker gillar hon. Vanliga barnböcker i form av sagor har hon inte ro med men pekböcker som man bläddrar snabbt i är jätte bra.

Sånger ja det är barnvisor som ligger i topp allt annat är inget som jag har sett att hon favoritiserar för hon dansar till det mesta.
Imse vimse kan hon alla rörelser till, litet hus vid skogens slut kan hon också rörelserna till och lilla snigel akta dig. Sjunger man tänk om jag hade en lite apa så gör hon också nå konstiga rörelser till som jag inte känner igen :o
Barnvisor är helt klart att föredra enligt Isabella.

TV, hmm, ja...nej det är inget hon gillar. Förr älskade hon reklam, kunde vakna ur sömn för att se reklamen och sedan somna om men nu är den ganska ointressant. Har provat youtube också men hon bryr sig inte direkt.

Ang språk så kan jag ju konstatera att barnet lärde sig att säga bajs imorse :o undrar om hon har gått runt på fsk och sagt bajs till var och annan person idag.

Bollen: Synd på boden - pefekt med både kök och skafferi i källaren :idea: Kan ju behöva stort skafferi nu när du ska bli proffs på allvar :D

Nu ska jag ner i stallet och mocka och hoppas på att jag inte fryser fast ;)

På tal om bajs så hade H sagt "blä!" till hästbajs när han och Papi var ute igår. :D

Antecknar vidare till min barnbok-lista, tack!!

kl
Vi har haft tre plötsligt-händer-det-moments :D

1. Milton: Titta, baa.
Mamman: Milton, har du bajsat?
Milton: Baaa (drar handen över blöjan).
Mamman: Ska vi byta blöjan?
Milton: Mmm..
Och så gick han iväg till skötbordet och väntade på att få bli upplyft.

2. Mamman: Milton, ska vi sova?
Milton: Bowa (sova på hans sätt alltså).
Och så gick han till trappan, upp för trappan, in på sitt rum och blev upplyft i sängen.

3. Milton: Bowa (sova, som sagt).
Mamman och Pappan: Vill Milton sova?
Milton: Bowa.
Och så gick han till trappan och upp och in på sitt rum och fick bli upplyft i sängen.

Underbart att se när ens lilla barn helt plötsligt har blivit SÅ stor och förstår så mycket i allt vi gör :love:
Jaja, det fungerar ju inte varje gång såhär smärtfritt :angel: men sådana här moments lever vi länge på här hemma :D

S älskar hästbajs. Hon hjälper mig att mocka, genom att ta en klutt i taget och lägga den i vattenhinken... :D Att tvätta bort bajs på väggen med en liten hink vatten och en diskborste är en annan favvo.

*kl*

S älskar också böcker! Tyvärr är hon väldigt hårdhänt när hon blir exalterad, så det är bara böcker med tjocka sidor som gäller här. Längtar tills hon blir lite äldre och vill lyssna med på sagor, så jag får dra fram mina gamla favvoböcker så som vem ska trösta knyttet osvv. :)

Känner mig lite bitter, prövade medicinen jag fick och fick i stort sett alla biverkningar man kan få, så jag har ingen lust att fortsätta. Får bita ihop och må illa istället.

Milton hjälper också gärna till att mocka ibland. Fast han är nöjd med spånet och att slänga det ut genom stalldörren, där där endast är ett hål ner en 70 cm = ingen utgång för hästarna än. Milton är duktig och *peppar peppar* så är jag inte orolig över att låta honom gå så nära kanten :O Låter det hårt och oansvarigt i era öron? Han är väldigt försiktig av sig och går sakta fram till kanten, håller sig i gaveln med ena handen och slänger ut spånet med andra.

Angående böcker så är Milton också lite hårdhänt med sina och vi kör också på böcker med tjocka sidor mest än så länge, även om han blir mer och mer försiktig med dem =)

Ja, precis! :)

9163864703.jpg

1. Milton: Titta, baa.
Mamman: Milton, har du bajsat?
Milton: Baaa (drar handen över blöjan).
Mamman: Ska vi byta blöjan?
Milton: Mmm..
Och så gick han iväg till skötbordet och väntade på att få bli upplyft.

Det där skulle aldrig hända här, S hatar att byta blöja. Vår konversation ser snarare ut såhär:

Mamman: *sniffar* S, har du bajsat?
S: Skakar energiskt på huvudet.
Mamman: *luktar noggrannare* Joo, du har bajsat, vi måste byta blöjan.
S: Skakar ännu tydligare på huvudet och håller ner armarna för att visa att man inte alls behöver bli upplyft och buren till badrummet.
Mamman: *lyfter S*
S: *Blir tokförbannad*

:angel:

Här hemma kan Milton komma med en blöja som han rotat fram ur skötväskan och sen lägga sig på antingen hallmattan eller mitt på golvet i vardagrummet. Även om det bara är en kissblöja. Han gillar mer att byta blöja på golvet än på skötbordet. :) Idag fick han stå och rycka i spolknappen när jag torkade rent efter en bajsblöja, det va uppskattat för då tänkte han inte så mkt på att man va tvungen att torka massor, så den ska vi nog köra på fler gånger!

Självklart ska ni leva på dessa moments länge! Det gör jag också här hemma när det sker något liknande. Sambon är inte lika lyrisk som jag :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar