Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Theo gillar Astrid Lindgrens filmer. Sen finns det ett barnprogram på Disney Junior med animerade (eller kanske tecknade) barnpirater och en papegoja. Det tycker han är rätt skoj, han är dock inte så intresserad av tv än, utan sitter kanske 10 minuter. Däremot skoterfilmer och annat i motorväg som finns på youtube gillas skarpt. Dom senaste kvällarna har han och pappa suttit vid datorn och han har ätit välling till nån film och sen gått i säng.

Adventskalender kommer vi nog att skippa, svärmor köpte en chokladkalender till honom förra året :eek:, jag kastade den när jag städade i skafferiet i våras :angel: Men julkalendern på TV hoppas jag att han ska gilla, den verkar bra och är ju som lagom lång!

Alicia tittar inte så mycket på tv, förutom på reklam. Har inte fått kläm på vad hon gillar riktigt. Vad gillar era barn? Skulle vilja köpa några filmer men vet inte vad. Alla Astrid Lindgren filmer står på listan men sen då?

S har nog inte riktigt fattat grejen med TV än, kan titta fem minuter max, men sen är det nåt annat som lockar. Det finns en del gamla Alfons Åberg-filmer på youtube, de har jag visat nån gång och de är förhållandevis populära. De har ju ganska långsamt tempo, tror det är lättare att hänga med i dem. Fast vi är väldigt dåliga på att titta på TV själva, så det har väl varit lite si och så med övningen. Enda gången TVn är på när S är vaken är om SVT visar hästhoppning på söndagseftermiddagarna.

Det finns ju en del jättebra barnfilmer, men för större barn. Så vi kommer nog vänta lite med att skaffa filmer tills S blivit större, än så länge är det mest böcker som är spännande. Tycker det är mycket lättare att hitta roliga böcker än filmer i den åldern de är i nu.

Senast ändrad:

Enda gången TVn är på när S är vaken är om SVT visar hästhoppning på söndagseftermiddagarna.

Hur reagerar S på det?
Min S sitter och tittar intensivt på hästarna som hoppar. Alternativt springer fram och tar på tv´n och står och hoppar vid tvbänken när hästarna hoppar :D Å så, skriker han "hätten, hätten" mest hela tiden. hihi, lite skadad kanske :o

Annars tittar inte min S så mycket på tv, det har dock blivit mer och mer intressant nu. Men vi brukar bara ha svt´s barnprogram på. Den enda andra kanalen vi har är nikelodeon, och jag tycker att det är för avancerat/snabbt även för 4-åringen att se på den kanalen. Eller bara serier för äldre barn.

Många filmer på youtube funkar också. Bäst är liksom Emmah.S lilla T att få se traktorer. Vet inte hur många gånger som vi har sett olika traktorfilmer. :angel:

Ja, precis, man måste ha med leg med för att få fullmakt, haha. Jag ar ett ifyllt papper om fullmakt hemma, men har såklart inte fått tummen ur att få med det till Apoteket. Nu skrev iaf min bror ut lergigan comp åt min sambo, men han vägrade att skriva ut promovan för att han ansåg det för farligt. Han är lite nojjig om sina systerbarn. ;)

Det är nog mest vi som tycker det är kul, även fast S kan titta lite grann också. Vi träffar ju inte hästar så ofta eftersom vi bor i stan, och när jag och maken åker till stallet så är S hemma med mormor eller den andra föräldern. S gillar djur överlag, men populärast är nog katter, eftersom vi har två hemma. Dom gånger S har följt med till stallet så har hästarna dock varit jättekul, så vi hoppas det håller i sig!

Ja, precis, man måste ha med leg med för att få fullmakt, haha. Jag ar ett ifyllt papper om fullmakt hemma, men har såklart inte fått tummen ur att få med det till Apoteket. Nu skrev iaf min bror ut lergigan comp åt min sambo, men han vägrade att skriva ut promovan för att han ansåg det för farligt. Han är lite nojjig om sina systerbarn. ;)

Haha, ja hemma gör ju inte fullmakten mycket nytta :D Det är väl bra att bror är rädd om sina syskonbarn :laugh:! Hoppas för din skull att det funkar!!!

M är inte så intresserad av tv heller, kan titta lite om det är reklam eller om det är djur för det gillar hon :)
Däremot Funniest Home Videos det älskar hon, vet inte riktigt varför men senast så satt hon blickstilla och kollade i 40min :D ja, med lite protester varje gång det blev reklam ;)

Böcker gillar hon bara om hon får "läsa" själv, och de blir då ganska misshandlade så vi har inte lagt så mycket energi på böcker av den anledningen, hon har inte ro att sitta och lyssna om man läser för henne.

T tycker om tv. Men det har hon gjort ända sedan fotbolls-VM förra året ;) Hon älskar att se djur på tv (och i verkligheten) senaste världscupen vi kollade på så låg hon på min axel och var jättenöjd att få titta :)

S är en riktig bokmal, och tillika morgonpigg, så ganska ofta blir jag väckt klockan fem på morgonen av en glad och klarvaken bebo som har hämtat en bok som vi ska läsa (tycker S). Ska erkänna att jag inte är världens roligaste boktant klockan fem på morgonen...

Sorry :D

Nu är vi hemma igen och Boden skippar vi, det bli nog till att utrymma halva källaren från flytt Arto ger och övergivna möbler. Då får jag tillgång till två rum, dvs kök OCH skafferi :banana:
Måste övertyga maken bara :angel:

Ha ha ha har vi samma unge ;) Iggy är likadan. Idag var han pigg och glad 4.45 och kom släpandes på en bok... Just då önskade jag att han var intresserad av att titta på tv:n så jag fick slumra någon timme till. Jobbade sent igår också och kom inte i säng förrän 01.00. *gäsp*

Milton är (tack och lov) inte morgonpigg :D Men en riktig bokmal är han, det är underbart eftersom jag själv älskar att läsa!! Han har aldrig tidigare varit en sitta-i-knät-och-gosa-unge, men nu så, så fort det är en bok i närheten så ska han sitta och lyssna på den där boken lääääänge, helst ska vi givetvis läsa den 35 gånger innan han är nöjd för stunden :D

Hehe, det känner man igen. Imorse kom S med sitt memory istället, så då "lekte" vi med det. "Lekte" i betydelsen jag sov och S la brickor på mig. Det funkade en liten stund i alla fall, sen klagade S konstigt nog och tyckte jag lekte på ett tråkigt sätt...:angel:

Jag är verkligen inte morgonpigg nånstans, blir som en zombie hela dagen om jag ska stiga upp innan klockan sju. Lite ironiskt då att man får ett barn som tycker att dagen börjar klockan fem, senast. :D

Milton är (tack och lov) inte morgonpigg :D Men en riktig bokmal är han, det är underbart eftersom jag själv älskar att läsa!! Han har aldrig tidigare varit en sitta-i-knät-och-gosa-unge, men nu så, så fort det är en bok i närheten så ska han sitta och lyssna på den där boken lääääänge, helst ska vi givetvis läsa den 35 gånger innan han är nöjd för stunden :D

Ja, man tröttnar ju själv långt innan de gör det. S gillar de där gräsliga Pino-böckerna, det finns hur många som helst och de är verkligen ganska tråkiga att läsa efter ett tag, de har liksom ingen handling alls, sidorna känns helt slumpvis ordnade.

Vad gillar era barn för böcker just nu?

Ture gillar Barbapapa på youtube!! Första filmen avsn 1-3 - BARA!

:D

Han har inte fått sett så mkt på tv...

Ja, man tröttnar ju själv långt innan de gör det. S gillar de där gräsliga Pino-böckerna, det finns hur många som helst och de är verkligen ganska tråkiga att läsa efter ett tag, de har liksom ingen handling alls, sidorna känns helt slumpvis ordnade.

Vad gillar era barn för böcker just nu?

Hahaha, ja man blir bra trött efter ett par varv :D Milton älskar Bebisbrokiga-böckerna, framför allt "OJ" som inte heller har någon direkt handling och är skittråkig, men jaja, vi tragglar på med den där boken ett tag. Och så "Godnatt lille Wille", som är lite sötare i alla fall, än "OJ" :D

Blir tokig på min svärfar emellanåt *morr*

Det började egentligen med att jag hade en liten dispyt med svärfar. Jag och Iggy var där och hälsade på och hans kusiner var där också. A, I och T. Svärfar skulle laga fläskpannkaka för det är det enda han kan göra förutom smörgåsar :grin: Han ropade på A och T: Kom nu, ni måste hjälpa till för ni är tjejer! :eek::devil: Jag surnade till och frågade vad han menade. Men la ner diskussionen när jag insåg att den inte skulle leda någonvart. Jag blir tokig på min svärfars beteende. Det är ofta det kommer såna här saker ur hans mun och andra saker som han gör. Han plockar tex alltid fram bilar till Iggy och när Iggy ville ha en docka la han undan den istället.

Hur gör ni när ni tycker att någon annan vuxen "gör fel" med ert barn? Påpekar ni det? Låter ni det vara?

Ture gillar Barbapapa på youtube!! Första filmen avsn 1-3 - BARA!

:D

Han har inte fått sett så mkt på tv...

Och Milton tittar endast på Aristocats, fast bara den låten "Alla snubbar vill ju vara katt" på youtube :D Försöker jag smyga in en annan så blir det gnälligt värre och petande på iphonen, tills jag byter!

Ha, OJ! har vi också läst till förbannelse, jag hade lyckats förtränga den, faktiskt. Den och Hej!, det är nån där det regnar och de åker båt och så. Finns en som heter Aj! också, men den verkar bara gå ut på att de gör illa sig och varandra, så den har jag hoppat över. Tycker öht att det är mycket om att bli osams och slåss i Stina Wirséns böcker, Vem-böckerna framförallt.

Är det dags? är en favorit här hemma, den är helt ok även trettionde gången man läser den, tycker jag, och S blir lika lycklig varje gång när bebisen äntligen kommer. Bebis-böckerna är populära också, tror det är lite lagom spännande med att bebis blir lite rädd men sen kommer föräldrarna och allt blir bra igen. Och vilma-böckerna är bra, fast de har vi läst så mycket nu att jag undviker dem lite just nu.

Jag är nog lite väl snabb med att påpeka ibland :O Fast jag har nog blivit lite bättre, konstigt nog, för det är inte likt mig att lägga av med ett sådant beteende. Min svärfar (också) gör inte alls så "grova fel" som din, men han försöker alltid ta Milton från mig direkt när vi kommer innanför dörren, då vänder jag mig åt andra hållet, sätter ner Milton på golvet och klär av honom ytterkläderna själv, sen får Milton välja själv vart han vill ta vägen, om han vill gå till farfar (vilket han ofta vill) så får han givetvis göra det, men att slita mitt barn ifrån mig, är inte okej.
Tycker gott du kan påpeka det, min svärfar har en hel del rasistiska synpunkter (i mina öron rasistiska i alla fall, eftersom jag verkligen är av helt andra åsikter) och vi har haft otaliga diskussioner kring det. Som i ert fall, att man delar in barn i flickor-pojkar-fack tycker jag inte är okej någonstans! Milton får dockvagn i julklapp och önskar sig en docka, han älskar att köra omkring med sin tjej-kusins dockvagn så det är väl klart att grabben ska få en egen :) Hade jag varit dig hade jag tagit fram dockan igen och gett till Iggy, vill han ha den så ska han ju få den!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA