Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 18 <3

Haha, jag har barnvakt hela dagen skulle det stå. ;) stackars S annars, lämnad på dagis i fyra dagar. :D

Det känns skönt. Ännu skönare är det att jag kan vara med varje träningspass, utom när han rids ut. Han kan stå där sålänge som hon har plats, hon jobbar ju som unghästberidare och tar emot unghästar, så när hon får fullt i stallet åker min bajshäst ut. :p men nu verkar det vara lugnt ett tag fram till våren och alla treåringar kommer inför treårstestet. :)

Vi hade vagga till Theo dom första 3 månaderna bredvid min säng. Nu har i dock köpt ny säng så vaggan kommer mest troligt bli för hög men det får funka, blir hur som helst inte lika bökigt som att ha han i spjälsängen. Tycker det var skönt att ha småttingarna i egen säng.

Jag vågade aldrig ha Vilgot mellan oss förrän han typ började förflytta sig själv, vilket var ganska sent. Precis i början sov han i spjälsängen, men när jag kom på att det blev för jobbigt att resa sig upp hela tiden fick han ligga bredvid mig på yttersidan liksom. Jag ställde en kudde på sängtröskeln, klämd mot nattduksbodet, så han inte kunde ramla ner. Sen sov jag i mitten av sängen, så det blev aldrig trångt (möjligtvis för maken, som inte fick så mycket kvar av sängen :angel:)

Det som är kruxet vi har inga nattduksbord(än) så törs inte ha bebis på utsidan och ska jag flytta in i sängen så kommer jag och sambon för nära varann så då kan ingen av oss somna(romantiskt va? :p ) vi har iofs bara en 160 säng också. Jag hoppas vi får en till bebis som helst vill sova själv :)

*kl*
Nu är det väl över två år sedan den första tråden startades. En dag när jag har för mycket tid över ska jag läsa de gamla trådarna igen.
Vad är erat roligaste/konstigaste/speciella minne av vårmammetråden?

Det första jag tänker på är inte särskilt gammalt. Det är lottchs berättelse om våtdräkten.
:rofl:
Sen de inläggen som fick AKB att skaffa soptunna :D

*kl*

Ser ni på supernanny någon gång? Jag har sett några avsnitt, såg på det några gånger med "vår" supernanny Fiona. Hon blev helt tokig på hur föräldrarna har låtit barnen ta över och hur vissa står handikappade och hur vissa blir tossigt hotfulla mot ungarna. Sen så sa hon, lite bittert, att hon borde kommit på det själv att starta programmet och att den bambun minsann blev tjockare och använde ner brunkräm för varje år. :D haha, åh, vad jag saknar hennes torra humor, skotte ända ut i fingerspetsarna.

Men iaf, slökollade på det idag och jag blir faktiskt förvånad över hur "dumma" vissa föräldrar är och hur de låter barnen bete sig. :eek: och hur man står ut med det. Våra inackorderingars 4åriga dotter har totalt tagit över den familjen. Får hon inte som hon vill skriker hon, nu pratar vi inte småpip, utan illtjut, vilket resulterar i att hon får som hon vill hela tiden. Ibland väljer de att ta striden, men det är sällan ocker är inte konsekventa för fem öre. Varje gång de gör detta så blir det illtjut i säkert 30 min, sätter de henne i bilen så kastar hon sig skrikandes runt, sparkas och slåss.

Hon lyssnar inte på mig eller min sambo när vi säger åt henne. Eller jo, hon lyssnar när mamman inte är med efter att vi passat henne och jag visat tydligt att jag sätter gränser och inte klemar med henne. Jag struntar i vad de gör med henne egentligen, det är inte "mitt" problem, men för mig fungerar det inte när hon beter sig så i MITT stall bland MINA unghästar. Hon springer runt benen, cyklar runt dem, skriker och får utbrott och lyssnar som sagt inte när mamman är med. Hon har varit med på löshoppning två gånger och båda gångerna har hon sprungit in på banan när min häst kommit hoppandes i full fart, bara för att mamman sa att hon inte fick. :crazy:

Hur tycker ni att man kan hantera det här? Mamman och pappan är mycket väl medvetna om problemet och mamman har pratat med mig flera gånger om det, men det är som att de inte orkar rycka upp sig själva. :/

Usch vilken obehaglig situation, det kan ju bli hemska olyckor om hon beter sig så vid hästarna :o

Har sett lite sånna program ibland och blir med chockad över hur vissa har det och beter sig/låter barnen bete sig...

Har även sett på nära håll liknande scenario med min kusiner (syskon) som var hemska mot sin mamma men som lyssnade vid tillsägelse av tex morfar, till han blev för sjuk för att de skulle ha respekt för honom längre :( då var det bara min mamma kvar som de hade respekt för, henne är inte någon man sätter sig upp emot. Hade en kompis när jag var liten(våran mammor var bästa kompisar) som tyckte att jag hade en elak mamma då de hade mer "fri" uppfostran :)
Sen har det ju tyvärr blivit som det blivit med min syster, men hon har ju dels lite diagnoser samt att mamma inte alltid mår så bra och har ork nu (MS).

Ja, jag tycker det är jätteobehagligt när hon håller på bland hästarna. :crazy: Tänk er en stor fyraåring som tycker hoppning är det roligaste som finns och som glädjebockar efter hoppen och en liten fyraårig tjej som springer ut på löshoppningsbanan precis framför hästen... Hjärtat stannar. Som tur är Har det gått bra, men det är bara en fråga om tid innan det händer något. :(

Barn är ju barn och de är verkligen hur snabba som helst att upptäcka den svaga länken, tyvärr. :/ Det måste vara svårt att stå vid sidan av och bara se på. Jag vet att barn är olika och vissa är lugnare än andra, sen är det såklart svårare i trotsåldern, men ibland, jeez, ibland blir jag tokig på ungar alltså. :D

Jag brukar titta på det ibland men oftast blir jag så matt på föräldrarna(och barnen) att jag stänger av. Men det värsta va det jag såg sist. Familjen hade tre barn varav en av dom va en dotter i tonåren. Men familjens störst bekymmer va pappan för han krävde full respekt av alla i familjen inkl. frun och för att få det så trodde han att det hjälpte att kalla alla för slynor(ja även barnen) fort dom inte gjorde som han sa och sedan smiska dom på stjärten. Liksom hallå för att få respekt lär du ju endå respektera andra. Så i den familjen va det inte direkt svårt att hitta problemet. :grin:

Ja just de, vi har ju funnits här inne ett tag :D Skulle faktiskt vara roligt att läsa igenom alla trådar igen. Intressant att se hur våra samtal har utvecklats från att varit lite mer prytt och försiktigt till det som det är nu :laugh:

En grej som jag särskilt kommer ihåg var när jag och Michellan kom lite i luven på varandra ang bärselar :o blev ingen stor grej och det redde upp sig väldigt fort men det är som det första jag kommer att tänka på.

Sen soptunnan och AKB är väl bara en :bow: :D Å ja just..haha...våtdräkten..haha:rofl:

Jag hoppade väl in omkring tråd 10 eller så (minns inte säkert) men bland det första jag tänker på är Bellans bekymmer med njurarna. Det berör, eftersom så små barn inte ska behöva vara sjuka. Bland roligare saker så absolut våtdräkten :D, secret santa/bd, träningspeppen efter nyår (:angel:).. Ja shit, vad det är många ämnen som behandlats!

Lottch: har du skrivna stallregler? Alltså en lapp där det svart på vitt står vad som gäller, inte bara underförstådda regler sas. Där kan det ju vara lämpligt att skriva ner sånt som att alla barn vistas i stallet under föräldrars ansvar och uppsikt, inget spring, inga cyklar.. Skönt att ha en text att hänvisa till.

Senast ändrad:

Jag :love: min soptunna. Tyvärr lite för mycket. För nu är jag nog ännu mer miljöbov än innan då jag slänger allt utom tidningar och kartong i den. Har blivit lat sen jag fick den. Och så svär jag över den ibland, då den bara tömms varannan vecka = proppfull efter en vecka och att vi konstant har en full sopsäck utanför dörren.
En lten anlednig till att jag inte är så pigg att åka till sorteringen är att några nötter köpt maken runt om och grävt och och planerat ut.
Till saken är att det är en gammal koleragrav de grävt upp och att det eventuellt kommit upp bakterier :crazy: Har varit folk i rymddräkter där, men sen har man inte hör mer. Antingen är det inte nån fara eller så tystar de ner saken :cool:

Och faan vad dåligt jag mådde när vi diskuterade detta, kännde mig som en sån supermiljöförstöraredeluxe! Närapå att jag lämnade tråden helt där. Men så feg är jag inte ;)
Men jag hade liksom inte reflekterat så jättemycket över det då de eldat i all evig tid här på gårn och sambon va väl en inskränkt bonnlurk ;)

Det hade fungerat, om det inte vore för att hon bara är här under föräldrars uppsikt... ;) jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Sambon är också uppe i atomer över henne, hennes storasyskon också. Det är svårt. :/ De vet ju att vi inte tycker det är okej med spring och lek kring hästarna, det har de löst genom att säga att hon får stoja i närheten av våra hästar, men när deras hästar står uppbundna bredvid våra så... :grin: det är en ganska jobbig situation. :/

Och faan vad dåligt jag mådde när vi diskuterade detta, kännde mig som en sån supermiljöförstöraredeluxe! Närapå att jag lämnade tråden helt där. Men så feg är jag inte ;)
Men jag hade liksom inte reflekterat så jättemycket över det då de eldat i all evig tid här på gårn och sambon va väl en inskränkt bonnlurk ;)
Och jag hade jättedåligt samvete... :crazy: Men i den här familjen har vi nog lite mer miljö- och miljölagstiftningskunskap än geneneman pga våra utbildningar och jobb, så jag får skylla på det. Det var iaf verkligen inte min mening att få dig att må dåligt och det glädjer mig att du gillar din soptunna! :laugh:

Och jag kommer aldrig glömma Vårmammor 2010 del 4, sidan 44 :laugh:
Det va då jag skrev att Oscar va ute :bump: Och sidorna innan där alla ni underbara peppade och undrade hur det gick för mig:love:

Anledningen att jag minns så exakt är att 4 är mitt "lyckonummer" sen jag va pytteliten :D

Extra jobbigt om de är medvetna om problemet men ändå inte agerar (på allvar).. Lyssnar ungarna på dig då? Ibland är det ju rätt effektivt om "någon annan" än föräldrarna ryter ifrån.

Våtdräkten kommer nog ingen att glömma, men hur lyckas man komma i luven på varandra över en bärsele? Jag minns ingenting av den diskussionen.

Träningspeppen var ju också lite kul, men det blev väl bara pannkaka för de flesta skulle jag tro. Men vänta ni bara, jag har fortfarande för avsikt att ta med mig aneka till Stockholm i september och springa halvmaran! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 132
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 189
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025