Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

*kl*

Asså när ni pratar om kyckling och bacon, så måste jag bara tipsa om min älsklingsrätt! :d

Kyckling i form. Till 5-6 personer.

8 kycklingfilér
3 pkt bacon
5 dl riven ost
persilja
7 ½ dl creme fraiche
1 ½ hönsbuljongtärning
3½ grädde
1½ msk fransk senap
4½ msk soja
3 pressade vitlöksklyftor

Skiva kycklingen och lägg i en form.
Klipp ner baconet i en stekpanna och knaperstek. Strö över kycklingen. Hacka persiljan och strö över kycklingen och baconet tillsammans med ost.
Koka ihop creme fraiche, grädde, soja, buljong, senap och vitlök till en sås.
Häll över kycklingen. In i ugnen i 45-50 minuter.
Servera med potatis, ris eller pasta.

Jag brukar ta typ 5-6 kycklingfilér, de brukar ju vara rätt stora. Och så brukar jag ta 2 pkt bacon, lite beroende på hur många som ska ha.
Och pasta tycker jag passar bäst till, nån modell av snäckor eller skruvar.

Lät enkelt! :idea: Bra mat att bara slänga in i ugnen och sen kan man göra annat under tiden exv. sitta på golvet och sjunga imse vimse om och om och om igen med barnet ;)
Citronkyckling är också en såndär busenkel mat som fixar sig själv i ugnen.

*delvis knapp eller nåt*
Smakmässigt blev min jacob jättegod (jag tog t.o.m. om!) men eftersom den färdiggrillade kycklingen inte såg klar ut så hade vi gratängen så länge i ugnen att den mesta såsen hade kokat bort. Har bara gjort flygande jacob en gång tidigare och då hade jag cashewnötter och det var faktiskt godare än orginalet jordnötter som vi hade idag.

Fast jag hävdar nog fortfarande att baconet kändes märkligt. Har varken hjärnminne eller muskelminne att jag hade bacon förra gången. Jaja, det blev jättegott i alla fall :d

De brukar få tina i rumstemperatur.

Jag brukar alltid steka på baconet och låta fettet rinna av. Nötterna däremot skippar jag helst.

jag får prova mig fram med mina muffins hur jag ska få dem att hålla stunsen bäst :) micro är ju annars ett bra sätt att fräscha upp något torrt. Inget går upp mot atombombad mat :angel:

Jag är uppväxt med jacob utan nötter eftersom brorsan är allergisk så jag provar med nötter nu. Fick reda på att han tydligen har nyligen gjort studiebesök på akuten i London efter ätit maylaisiskmat, så nu har han upplevt det också och det hade ju uppenbarligen gått bra ;)

Senast ändrad:

Nu måste jag väl skriva något innan jag blir efterlyst igen. :D Jag lever och mår väl helt okej, förutom att jag längtar grymt mycket efter att bli mig själv igen. Allt är liksom 10 ggr jobbigare nu än vanligt och jag orkar knappt skriva här, även om jag (såklart!) läser allt. Jag är i vecka 36+4 nu och jobbade sista dagen igår. Ska verkligen bli skönt att få vara ensam hemma på vardagarna och bara behöva tänka på mig själv. Är ju inte direkt bortskämd med egentid om man säger så.

Igår var Vilgot på 18-månaderskontroll. Han kunde rita på ett papper, bygga med klossar och säga ca 10 ord. Han var 83,3 cm lång och vägde (inkl en färgpenna som han vägrade lämna ifrån sig :angel:) 11,955 kg. En perfekt liten kille mao. ;)

Idag fick vi äntligen ändan ur och åkte till Ikea med den för korta madrassen. 154 cm mätte jag den till och efter mycket om och men fick vi byta den trots avsaknad av kvitto. Men det var verkligen inte självklart.

Och ang flygande Jacob så är svaret självklart. Ingen bacon. Aldrig nånsin bacon, i nånting. :eek: ;)

Jag har ingen koll på hur lång Isabella är men jag får nästan känslan av att hon är lika lång som Vilgot. Hon växer så det står det härliga till här hemma, som ogräs växer hon :D
Det där med att säga ord. Fick han bevisa att han kunde säga dem också eller fick du berätta? Bellan kan ju men hon är inte den som pratar på beställning :crazy:

Det där baconet kunde vi faktiskt ha varit utan eftersom vi kände ändå ingen smak av det men men nu hade vi i det ;)

Nu har du inte länge kvar :bump: känns som att det är nyss du berättade om graviditeten men inser ju att det var i våras..

Kl
H har ett alldes eget ord för katternas jamande:

M: Vad säger kissarna?
H: Baaa!

:D

Måste göra Jacob nån dag. Minns inte att det lagades hemma hos oss när jag var liten, och hade nog inte gillat det då. Men åt det en gång som vuxen och tyckte det var supergott :d

Vi har också ätit flygande jakob idag :D
Vi (mamma, hehe) gör kycklinggrytan på spisen, hel kyckling som får kokas sönder i miljoner småbitar. Sen äter vi den grytan med Ris, Bananer, Jordnötter och små bitar av riktigt knaperstekt bacon. De skall vara "svarta" små bitar. Då blir det salt och gott och krispigt till. Mumma :)

Hon frågade bara om han kunde 8-10 ord och då svarade jag ja och räknade upp dom jag kom på. Det nöjde hon sig med. Det är nog säkert väldigt vanligt att småttingar inte räknad upp ord på kommando annat än hemma. Mm (ja), nä och tack fick hon höra själv iaf. Tack är klockrent nu och det låter så himla gullig när han alltid säger det så fort han får något! :love: Han säger i princip alla ord på kommando, men oftast blir det ju inte ens i närheten av rätt. (Det är ju lite svårt att säga torktumlare och dammsugare t.ex :angel:) Men oftare och oftare träffar han ganska rätt. :love:

Haha, vad gulligt!

M har lärt sig säga puss och det är såå sött med läspande s :love: annars har hon ljud för de flesta djur, gulligast är apan ;) hon säger mamma, pappa, hej, ramla, oj, mommo och (k)isse. Tror det är allt, hon kändes mer framme i språket när hon var mindre, nu känns det som att hon fokuserar på motoriken (hoppa och dansa är väldigt roligt!) och att växa. Hon har för första gången någonsin börjat äta riktigt bra :)

Annars har jag lyx just nu, sitter med en katt i knät, ett glas vin i handen och mörk choklad på bordet. Sambon skulle lägga M, men jag misstänker att de båda somnade. Trist att det inte är nåt vettigt på tv på lördagskvällar :/.

Jo, jag tänkte bidra med ett busenkelt kycklingrecept också! Lägg valfritt antal kycklingfiléer i en ungsform, krydda med kycklingkrydda eller curry, smula en hönsbuljongtärning runt och häll på lite vatten. Lite smör på själva filéerna ger fin färg. In i ugnen, sköter sig självt! Servera med matvete/ris/bulgur och sallad.

Jag har inget minne alls av att jag någonsin ätit flygande Jakob men tror inte att det är någon Angelica mat. Varken bananer eller nötter ska finnas i maten :p

Trist att det inte är nåt vettigt på tv på lördagskvällar :/

Håller helt med dig där..
Jag är ju gräsänka, och har sååååå tråkigt.. Å inte är det minsta lilla kul på tv heller.. Får väl gå ner i stallet å borsta lite hästar istället.. (eller spela lite Wfeud ;) )

det ska det inte vara i mikans mat heller!

Har idag varit med svärmor och esther i växjö och shoppat. Jag hade glömt mobilen i bilen och hade flera missade samtal från mamma där. Detta är inget ovanligt då hon ringer var tredje minut om man inte svarar. När jag kommer hem ringer syrran och säger att pappa liogger på sjukhus i östersumd med bruten höft :crazy:. Han var där för att jaga älg och på n.got sltt hade han ramlat i morse på ovanvåningen. Hur tusan får man hem honom? 80 mil i bil låter omkjligt den närmsta tiden.

Nu måste jag väl skriva något innan jag blir efterlyst igen. :D Jag lever och mår väl helt okej, förutom att jag längtar grymt mycket efter att bli mig själv igen. Allt är liksom 10 ggr jobbigare nu än vanligt och jag orkar knappt skriva här, även om jag (såklart!) läser allt. Jag är i vecka 36+4 nu och jobbade sista dagen igår. Ska verkligen bli skönt att få vara ensam hemma på vardagarna och bara behöva tänka på mig själv. Är ju inte direkt bortskämd med egentid om man säger så.

Igår var Vilgot på 18-månaderskontroll. Han kunde rita på ett papper, bygga med klossar och säga ca 10 ord. Han var 83,3 cm lång och vägde (inkl en färgpenna som han vägrade lämna ifrån sig :angel:) 11,955 kg. En perfekt liten kille mao. ;)

Idag fick vi äntligen ändan ur och åkte till Ikea med den för korta madrassen. 154 cm mätte jag den till och efter mycket om och men fick vi byta den trots avsaknad av kvitto. Men det var verkligen inte självklart.

Och ang flygande Jacob så är svaret självklart. Ingen bacon. Aldrig nånsin bacon, i nånting. :eek: ;)

Citerar hela då jag har nått att skriva om allt.

Jag har ca 52dagar kvar(även om jag börjar bli rädd för att jag ska gå över enda till julafton) och jag börjar också bli less nu. Spec när hela kroppen blir slut/får sd av att steka korv då är det inge kul längre.

Milton ska på 15månaders koll nu i veckan. Ska bli kul och se om han ökat något i vikt nu när han börjat äta så bra. Fast hemmavågen som inte är digital står fortfarande på 9kg när han drar fram den och ställer sig på den. Han har nog växt men det går inte i raketfart.

Påtal om madrassen så tänkte jag på dig och den för någondag sen och undrade hur det gott. Men kom aldrig så långt att jag skrev här. Annars så sover faktiskt Milton i sin stora säng för andra gången(idag och totalt) nu. Hoppas han vill fortsätta med det. Tidigare idag fick han somna i famnen och sen la jag ner honom. Nu ikväll va han helt slut med försen läggen efter middag hos kusinerna så han somnade såfort jag ställde mig utanför dörren. Där jag stod tills jag vågade kolla in å se om han sov vilket va kanske 3min. Ska bli kul och se hur natten går! :)

Det är Allt för min syster på fyran 21.30, om ni inte sett den. Fast kan tipsa att man bör nog ha minst en näsduk i handen :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
872
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
31 955
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka