Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Vi hade ingen egen flis förra året, utan köpte bara. Iår har vi tagit egen skog och ska flisa, så vi hoppas komma ned i kostnad. :)

Jag torkar inte skiten, blandar den med flisen bara så brinner det gött. Vår panna är en mixpanna, vi kan elda med det mesta i den, så det är inte en renodlad flispanna, vi kan elda pellets i den också. :) och pizzakartonger. ;)

Nej, jag vet, har inte tappat jättemycket kilon, bara 4, för att jag kunnat ta det så lugntoch kunnat få i mig hyfsat, det är nu de två sista veckorna som det verkligen blivit riktigt, riktigt jobbigt. Ska till bm på onsdag och ska ta upp det då, min hals känns verkligen som sandpapper nu. Blä!

Ja, det är verkligen drygt med hältor. :( alltid är det någonting. Tyvärr så verkar det här vara allvarligt och gammalt, så jag vet inte riktigt vad vi ska göra. :( jag tackar min lyckliga stjärna för varje dag mina bebisar får vara hela och friska. :love: min fyraåring gick sin första lektion för tränare igår med en massa markövningar och han var HELT sjöblöt och genomkörd, trots en massa skritt, så han fick stå idag, tänkte försöka promenera honom imorgon så att han får rasta fläsket lite. Det är verkligen roligt att följa en hästs utveckling från föl till vuxen, han börjar verkligen bli så fin nu! Kul att det gick bra med yoyo, man behöver verkligen sånna dagar. :)

Haha, jag var ironisk, jag tycker det har varit en massa skit med mina hästar. ;) men det är väl mest för att det aldrig var några problem med mina föregående hästar. :)

Förra året vi körde pannan så var det premiäråret och det var många inställningar som var fel, så det var en massa onödiga stopp och pannan blev för kall och var svår att starta upp osv. Det fastnade skit i skruvarna som leder upp gliset till pannan osv. Dock så har inte vår panna brunnit? Tror inte vår kan det då den har så jäkla många säkerhetsinställningar? Men vi kör inte vår på sommaren, utan då har varje hus en varmvattenberedare istället som får gå, pannan skulle gå på ett sånt lågvarv annars att den inte skulle må bra. :/

Min sambo tycker inte om bergvärme av någon anledning? Han tycker inte att det ger en tillräckligt varm värme, iaf inte till ett sånt här stort system med nästan 2km kulvert nedgrävt. Tror vi skulle ha 45 ut om vi hade bergvärme och idag har vi 90 ut. Men jag håller med dig, önskar att vi också hade sluppit allt jobb med pannan... Nu vaktar han alla system och pumpar, ser till att det inte läcker någonstans osv. Jag hör hur fyrhjulingen far runt i alla byggnader och han ringer och beklagar sig för jämnan. :p förstår honom, skulle inte heller vilja spendera fredagskvällen vilt jobbandes. Dessutom var pumpen trasig i vårt hus så våra element fungerar inte, haha, sån jävla otur!

Och jag tänkte häromdagen på vilken tur jag har som bara mår dåligt "tillfälligt", usch, jag lider verkligen med dig som måste gå igenom all skit. :(

Ville bara skicka en jättestor, enorm KRAM till dig!
Fy sjutton för att må så illa och kräkas över minsta lilla! :crazy:

Och jag tyckte jag hade det jobbigt som bara mådde lite tjyvis när jag väntade Oscar. Kräktes inte nån gång, men va lite allmänt sjösjuk. Men det är ju inget om man jämför.

Om man ska ha bergvärme så kanske det är bäst på en villa och inte på allt ni har. Borde det inte vara så att man får borra en massa hål då och ha flera pannor? För det går ju naturligtvis inte jämföra ert system med vårt till en villa på 140kvm + biyta :)
Förstår inte vad din karl tycker varm värme är för något men vi har inget att klaga på på värmen, har däremot nästan lite ångest hur Isabella inte ska kunna bränna sig på elementen i vinter :crazy: Det är väl enda nackdelen med bergvärme att elementen står på fullt och sedan reglerar pannan värmen själv inne i kåken. När vi eldade kunde man ställa ner elementen för att få det lagom varmt men gör man så nu fungerar inte pannan som den ska.

*kl*
Idag mår jag oförskämt bra, hosta och snuva men pigg men jag hade ju feber igår så det var helt rätt att ställa in fikat ändå. Surt sa räven...

Var in på villervallas hemsida igår och förälskade mig i en massa kläder! M tittade surt på mig och sa att jag inte fick ruinera oss. Nu köpte jag faktiskt ingenting men jag fick många ha-begär ;) tur att det snart är jul. Kan vi köpa lite kläder till henne i julklapp.

Och på tal om julklappar, Armani, hade Milton fått sin julklapp eller har ni hållt er? :)

Måste säga att det var tur att du blev sjuk :angel:
För jag fick en beställning på 90 muffins till idag :D
Nu ska jag först ut och rida, sen blir det dekoration av dessa muffins.
:banana:

Att kunna elda hästskit vore ju guld! Som mina två skiter så skulle vi utan tvekan kunna värma upp hus och garage :D Huset ligger på 227 kvm och garaget 70 kvm så det är inte litet men långt ifrån er stora anläggning :)

Vi funderar väldigt mycket på bergvärme, och nu när jag har fått jobb (skrev på pappren igår, tjohoo) så kan det nog tänkas att vi investerar mot sommaren. Just nu eldar vi, har vattenburet med golvvärme nere + i garaget och element på övervåningen. (Skulle kunna ha golvvärme i stallet också men känns som lite overkill ;)) Kompletterar med direktel..

Vad gulliga ni är, tack!

Men jag tycker inte att ni ska negligera över att ni också mått dåligt under grav även fast ni inte kräkts nonstop. Att gå runt och känna sig sjösjuk hela tiden är ju minst lika jobbigt. :)

@Michellan: Jag tänker inte ens låtsas som om jag har ett humm om vad jag pratar om när det gäller bergvärme eller annan uppvärmning :D men som jag förstod det så behövde vi löjligt många borrhål, har för mig att det var kring 7-8 st och inte ens då skulle det räckt under de kalla vintrarna. För även om det är 45 ut direkt ur pannan, så blir det ju kallare på vägen och jag tror det är nästan 500 m till huset längst bort från pannan, så det är mycket värmebortfall. För er i en normalstor villa så är bergvärme perfekt och enkelt. Vi hade bergvärme i mitt föräldrahem. :)

Förlåt, men jävla skit rent ut sagt!

Vet var precis här och undersökte sambons häst. Ni kan ju gissa hur det gick... Höger frambens ytliga böjsena var skadad, en skada som funnits där ett bra tag och som nu fått sig en extra törn och en "till" skada på sig. Veterinären trodde att han kanske kommer att klara det som promenadhäst, men inte hoppa någonting eller gå hårdare pass. Minst ett halvårs vila innan man kan börja trava honom. Skit skit skit skit. Vi älskar ju honom allihopa och han har varit en sån klippa. :( jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Antingen chansar vi och behåller honom, men får hans ägare bestämma tror jag att det blir avlivning. :cry:

Som pricken över iet så har jag försökt få Selma att somna i över en timme, men hon är så jävla svår att jag håller på att få tokryck, jag är ju inte själv på topp precis.

Gott det lät :d hur förvara du muffinsen? Jag använder alltid plastpåse men jag tycker de blir snabbt torra :confused:

Lottch; tråkigt besked med hästen :(

Usch då, senskador suger rent utsagt :( Blödig som jag är så hade jag säkert behållt hästen och hoppats på det bästa. Men det gäller ju att hästen klarar ett liv som promenadhäst mentalt, och kanske framförallt att din sambo nöjer sig med det.

Som pricken över i:et så fes min hund precis så att jag måste gå och kräkas.

Förlåt älskade du, men jag dog nästan när jag läste detta igår kväll :rofl: :rofl: Lider verkligen med dig som mår så dåligt, är så imponerad över att du står ut, verkligen. Och att du ibland ursäktar dig över att du låter bitter etc. tycker jag inte alls att du behöver för 1: Det märks inte att du är bitter när du skriver. 2: Du har all rätt att vara bitter.
Men jag kunde verkligen inte låta bli att skratta när jag läste detta!!

Men nej, nej, nej vad tråkigt med hästen :( Tänkte på er innan idag och höll tummarna lite.. Fy vad jag tycker synd om er, stor kram till er!!

kl

Michellan: Vi har faktiskt än så länge kunnat hålla oss :D Vi får se, det lutar faktiskt fortfarande åt att det blir julklapp ;) Men vi måste montera den för att se så att där inte fattas några delar, och efter det får vi se om det blir lika lätt att hålla sig från att ge honom den, hahaha! Det är därför jag inte har monterat ihop den än :D

Min sambo gör ju tyvärr inte det, vilket jag förstår. Han vill ju lära sig och kunna göra allting, vilket antagligen inte kommer att gå med A. :( det är verkligen så synd och så tråkigt, jag är helt söndertrasad inombords. Han har på kort tid blivit en kär vän av ALLA som träffat honom, till och med min mamma som är livrädd för hästar ville rida honom. :(

Vi ska stöta och blöta det imorgon, vi är barnvakt åt några ungar tills imorgon. Eller, sambon är, jag sa direkt att det var hans ansvar... Jag ville egentligen inte då jag mår dåligt, men vad gör man när det blir kris? Klart man ställer upp.

@armani: ni är verkligen så söta allihopa här inne. :love:

Jag är glad att ni inte tycker att jag bara spyr galla (hur fyndigt var inte det? ;) ) men jag är så, så trött på det här. Jag är verkligen som en Karl när jag blir sjuk och jag gråter som ett barn varje gång jag står och hulkar ned i toan. :o det är lagom kul när man har en hysteriskt ledsen tisslet som står på andra sidan dörren och gråter samtidigt som J försöker trösta henne. Jag vill att hon ska slippa se och bli rädd. :(

*kl*

Bacon i flygande jacob är det verkligen normalt det? Tycker inte jag känner igen det inslaget i maträtten, eller?

Fördelen med dessa chokladmuffins är att de är godare om de är kalla. Så dessa ska förvaras i kylskåp.
Oftast har jag någon form av topping på muffinsarna (ja, jag borde säga cupcake) så de klara förvaras kallt. Ska de inte dekoreras på en gång så åker de in i frysen medan de är varma.

Okej, när du tinar dem sen gör du dem i ugn eller micro eller helt enkelt stå framme (kanske i kylen t.o.m.)?

Jag hittade mammas recept nu (jag tror det är hennes) men jag känner mig osäker på baconet, jag kan inte komma ihåg att det brukar vara det. Ska väl stekas innan antar jag... oavsett kommer jag steka det innan ugnen :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
876
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 035
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka