Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Alice visade väldigt tydligt att hon inte ville leka med ett av barnen på dagis när hon började där. Detta löste personalen genom att dela in barnen i olika grupper vid vissa händelser. Så Alice fick vara ifred från det intensiva barnet som så gärna ville leka.

Mmm... jag får höra med dem imorgon för som det låter på M så jobbar de på att Bellan och barnet ska lära sig att umgås med varandra. Det skär i hjärtat att veta att de vill bygga uppe en relation med det andra barnet som mitt barn är rädd för.
Jag vill gärna att de släpper det hela och låter Isabella själv få välja när och om hon vill umgås med det andra barnet.

Senast ändrad:

Jag tycker att Isabella ska få bestämma själv vilka hon vill umgås med. Om hon nu visar tydligt att det är ett barn hon inte vill vara med tycker jag att det ska respekteras. Sen blir det ju såklart konstigt för det andra barnet, att få förklarat för sig att Bellan inte vill leka med honom/henne, men det är ju också livet. Alla kan inte gilla alla och båda två har gott om tid på sig att lära sig att umgås fast de egentligen inte vill.

Det känns som att om dom kommer puscha Bellan att umgås med det andra barnet så kommer hon bara bli ännu mera emot barnet. Ist för att låta henne få en paus från barnet så att hon själv kan ta intiativet att vara nära barnet när det känns ok. Tror det är bra om du pratar med förskolan om din syn på saken.

Nix, inte Vännas utan på NO!. Chansar på att du vet vad förkortningen står för eftersom du är från stan ;)

Det är inte lätt att veta vad man vill bli. Det finns ju så mycket som är kul. Samtidigt går det kanske inte alltid att göra det som är kul, det ska ju finnas jobb också. Tyvärr har jag nog satsat mer på kul än efterfrågan - om man räknar in att jag inte vill flytta söderut. För nog hade det funnits betydligt mer jobb inom mina områden från Stockholm och neråt.

Då tycker du och jag lika.

aneka: Ja jag måste prata med dem imorgon, jag ska ju hämta henne imorgon och det brukar vara ganska lugnt då vid 13.30. Det känns inte bra för mig som förälder faktiskt när jag vet anledningen bakom att Isabella inte tycker om det andra barnet.

Det lät ju knepigt, kan jag tycka. Och Bellis är ju så liten än, känns som att vill hon inte så vill hon inte och då är det så. Borde ju vara lika lätt som att få H att äta något han inte är sugen på. Mission impossible, med andra ord. Han bara kniper ihop munnen och spottar ut.

Fast visst skär det lite i hjärtat när jag tänker på att det andra barnet kunnat vara H - jag säger ju att jag blivit tokblödig och relaterar allt till honom :D

Äh, trött pladder. Borde hoppa i sängen och fortsätta surfa där istället.

Skulle det skära lika mycket i ditt hjärta om H även var det barnet som bet Isabella hårt i ansiktet?

Nu vet jag att jag har lämnat den detaljen utanför i diskussionen för det inte ska färga svaren även om man kan lista ut att det är det barnet som Bellan inte tycker om.
I mitt hjärta skulle det nog inte skära så mycket om ett barn valde bort mitt barn (oavsett orsak) när de är så små så länge mitt barn har andra kompisar.

Oavsett anledning ska väl varje människa ha rätt att välja sitt umgänge. Skulle H bita någon i ansiktet hade jag nog som förälder inte uppskattat att personalen "tvingade" ihop honom och det barnet. Och dessutom så tätt inpå händelsen. Varför är det så viktigt för dem? (bara funderar)

Är situationen sådan att bitande barnet inte har några vänner alls så förstår jag mer agerandet, men jag gissar att ni inte har så små grupper att B är enda alternativet.

Är det fler som blivit bitna?

Svår fråga du kommer in med, jag trodde tidigt att det rörde sig om barnet som bet henne, vet inte varför men fick en sådan känsla eftersom Bellan så tydligt visar motstånd mot detta barn.
Nu pratar jag som jag hade tänkt som personal, inte som förälder. För som förälder blir det svårare ;)
Men som personal hade jag kanske ändå försökt introducera barnen försiktigt för varandra, inte hålla dem ifrån varandra. Kanske hållit barnen inne om de andra går ut etc. och måla eller något annat som de båda kan göra var för sig, men ändå kika lite på varandra lite på håll, framför allt för Isabellas skull.
Men jag skulle aldrig "tvingat" dem till lek på avdelningen "helt fritt", utan under en väldigt styrd lek/aktivitet.
Som Isabellas förälder förstår jag absolut er oro, jag hade känt exakt likadant och inte alls velat låta dem leka med varandra, om inte Isabella vill det.
Och tänker jag även för det andra barnets del, så tror jag det är viktigt att man visar det hur man leker och umgås med andra barn. Är det andra barnet lika gammalt som Bellan?

Men tycker givetvis att du ska ta upp det med er personal och kanske höra med dem om hur de har tänkt få dessa två att leka tillsammans etc. det går ju inte att tvinga någon att umgås med någon, eller tycka om alla. Men jag vet hur vi har haft det i vissa barngrupper. Problem mellan två barn som uppstått tidigt - har blivit en viss hatkärlek sedan - för att sedan utvecklas till att bli riktigt bra kompisar. Det är härligt att se!

Jo men det är ju det jag menar att det inte skulle skära i mitt hjärta om mitt barn skulle bli bortvalt av ett annat. Personkemi har väl även barn som ska passa ihop? Eller? :confused: Jag vill inte att hon ska bli påtvingad ett umgänge hon inte uppskattar oavsett bakgrund till hennes ovilja.

Jag fick reda på det idag när jag kom hem (för de berättade för M idag) att det märks att Isabella minns händelsen med det andra barnet och är rädd och inte vill vara med barnet som bet henne. De hade tydligen även sagt att de jobbar på att Bellan inte ska vara rädd för barnet och att barnet inte ska få bita henne. De ska visa henne att barnet är snällt och inte behöver vara rädd för det.

Jag vet inte vad som är så viktigt för dem att det måste kunna vara med varandra men hoppas att få reda på det imorgon. De är väl 13-14 barn tror jag, har inte så stor koll för jag har inte hängt med här på slutet vilka som har blivit inskolade men de ska vara 16 barn när alla är det.

Jag känner mig förvirrad av hela situationen men samtidigt inte förvånad av att Isabella inte vill att det andra barnet ska komma nära. De märkena hon fick i pannan påvisar ju att barnet bet henne fruktansvärt hårt (jag har bilder på det men inget som jag vill lägga ut på internet för allmän beskådan). Man kan fortfarande se antydan till märke så jag förstår att hon är rädd för barnet.

Min önskan är att personalen ska backa och låta Isabella välja själv när hon kan tänkas tycka om det andra barnet och vilja umgås med det.
Jag har inget emot att Bellan leker med det andra barnet men då ska det vara för att hon har valt det och inte för att en vuxen tycker det.

Jag vet inte vem som Isabella inte gillar, varken om det är pojke, flicka eller ålder.

Min önskan är att personalen ska backa och låta Isabella välja själv när hon kan tänkas tycka om det andra barnet och vilja umgås med det.
Jag har inget emot att Bellan leker med det andra barnet men då ska det vara för att hon har valt det och inte för att en vuxen tycker det.

Jag håller helt med dig i det du skrivit här ovan. Det är barnen själva som skall få välja vilka de vill leka med, och inte personalen som skall styra. De är så små än barnen att man måste låta dem få visa sitt missnöje tycker jag.

Samuel hade en efterhängsen "skara" av barn när han började på dagis. De ville så gärna vara nära och klappa och krama. Men han tyckte att det blev lite jobbigt så han sade ifrån. Om de andra barnen inte respekterade detta så tog personalen bort de andra barnen från Samuel. Han hade ju sagt sitt. Det är viktigt att barnen får göra sig hörda.

Zody: Välkommen tillbaka, vi har saknat dig :bump:
Vi saknar även Juzzen (ifall du läser här, men inte skriver)

Zody: Välkommen tillbaka, vi har saknat dig :bump:
Vi saknar även Juzzen (ifall du läser här, men inte skriver)

Tänkte på Juzzzen igår jag också och saknar henne jättemycket här inne! Verkar som att hon har fullt upp, åt det positiva i alla fall, men vi saknar ju henne ändå!

Som mamma håller jag helt med dig i allt du skriver, inte vill jag att Milton ska behöva leka med någon som han är rädd för.. Det är viktigt för mig att han trivs och känner sig trygg på dagis.
Har du pratat med personalen om det?

*delvis knapp*
Känner mig jätte nöjd med svaren från personalen idag :)
Jag började med att fråga hur det går för Isabella i gruppen och det är fortfarande så att hon är lite avvaktande och tycker det är jobbigt när gruppen blir för stor och trivs bäst när det bara är några barn. Sedan tog de upp själva med barnet som bits att Isabella kan ibland tycka att det är okej med det barnet men oftast går det inte alls utan hon storgråter om inte personalen är tillräckligt snabba att komma till undsättning. Är personalen precis bredvid så att Isabella mer eller mindre kan sätta sig i deras knä så fungerar det bra, då är hon trygg (känns underbart att höra). De har inga ambitioner alls att de ska bli bästa kompisar men barnet som bet Bellan är tydligen väldigt förtjust och tycker att Isabella är lite av en favorit kompis. Förstår inte alls varför Isabella inte vill och när Isabella blir ledsen så vill det barnet förstås trösta henne - dålig kombo :angel:

Personalens mål är bara att göra Isabella trygg så hon slipper vara rädd. Gillar svaren jag fått och kan lugnt luta mig tillbaka och veta att de inte kommer tvinga på något umgäng som det faktiskt lät på M igår.

Så så är det med det. Det är lite fortsättning följer på det här och se om Isabella kommer acceptera det andra barnet.

Nu ska jag byta om, tvätta av messmöret från blöjbarnet bredvid mig och bege mig till en kompis stall och hjälpa henne med dressyrgjord.

Äh, jag bränner av ett inlägg till :D Här är så dött idag ju!
Träffade en föräldragrupps-kompis idag som fick en flicka till när första flickan var 13 månader och jag är så glad för deras skull, av olika anledningar som jag inte behöver gå in på här. Men shit vad jag blev avundsjuk, eller nej det är fel ord, men längtan efter nummer två blev mycket starkare nu och jag vill så gärna ha en till liten bebis. Har dessutom en klasskompis som ska ha barn till sommaren och jag vill också ha nr 2 till sommaren, när Milton är två år.

Nu först får vi se hur det går för min sambo, som sökt nytt jobb och lyfter honom lite högre upp i karriären :banana: och detta är något vi hoppas så innerligt bägge två; bättre lön, inga arbetande helger 9-17-jobb helt enkelt. Han var på första intervjun i måndags och "gick vidare" till andra intervjun, som är nästa torsdag, så det är ju positivt.
Jag har ju så dålig föräldrapenning egentligen, så om det ska fungera rent ekonomiskt med ett barn till, innan jag är färdig och innan jag har ett ordentligt jobb, så krävs det att sambon får ett bättre jobb.
Känns samtidigt så tråkigt att det ska hänga på ekonomiska saker.

Dessutom är jag säker på att mina föräldrar (precis som Lottch's svärmor) kommer ha invändningar åt det negativa hållet, inte så att de på något vis tycker synd om Milton, utan de tycker nog bara att jag kan vänta med studierna, typ. Tråkigt att detta också ska dra ner "suget" på att vilja skaffa barn, men ååååå jag vill det så gärna :o

Jag har lite svårt att förstå det där med att folk lägger sig i hur tätt/glest man skaffar sina barn eller för den delen hur många barn man skaffar. Vad bekommer det dem egentligen? Det är väl en själv som förälder som ändå tar hand om barnet/barnen? Rent teoretiskt så behöver de människorna bara lära sig ett till namn resten gör ju föräldrarna.

Jag träffade en liten 4-månaders idag. Åh vad hon var/är underbar. Så himla mysigt med en liten skrattande bebis som tittar så där litet och oskyldigt på en :love: Bästa av allt är ju att man kan lämna tillbaka dem när de har gjort en bajsblöja till sina föräldrar :o :angel:

*kl*

Hela 5 inlägg idag, måste vara ett bottenrekord för denna tråd! Man känner sig nästan som en tråddödare som sitter och skriver här för sig själv, ingen annan vill skriva med en :angel:
Tur att man är van att blogga och föra monologer med sig själv :D

Ja här var det verkligen lugnt idag. Lite skönt för då är det inte så mycket att läsa ifatt :o Jag har inte så mycket att tillföra tråden heller. Vart en ganska trist dag faktiskt. Har jobbat dag så Iggy har vart på dagis 6.30-15.30. Jobbar oftast kvällar o helger så det är ovant att kliva upp 5.30 för att hinna med hundar, fixa i ordning sig själv och skaka liv i Iggy. Är glad att det bara är ca 4 ggr i månaden. Men det är bra att jag jobbade tidigt idag för då kan jag se Grey's i lugn och ro :banana: Tror jag ska gå och poppa mig lite popcorn nu... Spinner vidare på Michellans monolog :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 015
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat