Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

*kl*

Hur klär ni era barn nu? I helgen hade vi frost för första gången. Idag har vi ca 10 grader, regn och blåst. Typiskt västkustväder, rått och det känns som kallare än 10 grader. Iggy hade på sig en fleecefodrad regnoverall från tretorn idag. Är det för varmt kanske? Vad ska man ha för vantar i sånt här väder? Vanliga fingervantar blir ju jätteblöta.

Ia, jag tror det var du som skrev att flisan hade fleeceställ under sin skaloverall. Hur gör du rent praktiskt? Tar du fleecestället över de vanliga kläderna? Eller har hon bara fleeceställ?

Jeez, 4 barn och 4 år mellan varje? Ska man inte göra annat än ha småbarn i huset? Iofs så älskar jag att ha det, men jag vill inte ha det i 16 års tid :D Mensa är nog inte så smarta ändå ;)

kl
H både klättrar och bankar på vitrinskåpen. Sabla ligist. Och vi har btw också klinkers, ve och fasa om han skulle ramla :crazy:

Igår hade vi nästan 2 minus på morgonen och när vi åkte in för att lämna urinröret hade vi 3 grader varmt. Eftersom vi bara skulle gå från bilen till vc så hade hon strumpbyxor med leggins över. Kortärmad body och en tjock luvtröja över, vindlfeece jacka och mössa samt tunna tumvantar.

När vi leker ute hemma så har hon strumpbyxor under ett par lite tjockare, fleecefodrade regnbyxor, vindfleecejackan och mössa. Vantarna är det lite så och så med. Hon tar ju gärna av sig dem :crazy: De få gångerna det har varit 5 grader eller lägre så har hon haft en fleecejacka under vindfleecejackan, dock bara en tunn långärmad tröja. Isabella är väldigt varm av sig och vill helst inte att hon blir svettig men håller sig varm.

Vantar tycker jag är svårt, så himla svårt. Hittar nästan inga som är lekvänliga till henne och det är väl därför hon sliter av sig dem.

Ja jag tror det stod att det skulle vara 4 år mellan varje. Hittar inte tidningen heller så jag kan inte dubbelkolla om det var så men man skulle inte ha tätt iaf. Ja herre gud, mensa tror så mycket så :angel:

min skrutt har fleecefodrad regnoverall ute. Höstkängor, mössa och vanliga vantar. Han har ett par st som de kan byta med på dagis ifall de är blöta.
Vattentäta vantar till de små blir ju så klumpiga.

Den fleecefodrade regnoverallen är på dagis. Hemma har han en ofodrad regnoverall och fleeceställ under. Fleecestället kläs utanpå de vanliga kläderna.

Haha, ja, det var lite det jag kände också, att det skulle bli ett sånt projekt att använda köksbordet. Sen vill jag inte lägga stolarna ned eller liknande, för då kommer hon köra runt med dem och jag känner att de är för dyra för att få skrapmärken på. :o . Blir nog så att vi får köra stenkoll på henne tills hon är stor nog att förstå. :/ typiskt.

Hon vet ju att hon gör fel, men hon tycker samtidigt att det är så tokigt roligt när vi kommer springandes. :p

*kl*

Förlåt, gnäll från mig, men livet känns så deppigt just nu. Mår så dåligt och det enda som hjälper är att ligga ned, vilket är sådär, då jag har tusen saker att göra och en häst som måste ridas. :(

Förlåt, gnäll från mig, men livet känns så deppigt just nu. Mår så dåligt och det enda som hjälper är att ligga ned, vilket är sådär, då jag har tusen saker att göra och en häst som måste ridas. :(

Äsch, du får gnälla och du behöver inte alls be om ursäkt för det. Det är väl bra mycket trevligare att kräkas här i tråden än bokstavligen på riktigt. Nej tycker du kan få gnälla på här, vi alla har ju varit gravida och vet hur tungt och illamående det kan vara!
Skickar lite kramar till dig! :)

Vad roligt att läsa vad alla barn säger, och så många ord de kan!

E säger mamma, pappa (eller bara pa), mpa/bampa/ba (lampa), dää (där, favvoordet :D), baba (banan), didda (titta, oftast i kombination med där - "didda dää") och m-h-h (gnäggljud, mest som svar på frågan vad hästen säger, men alla möjliga djur kan få säga så :p). Men sen tror jag att han gör lite som Michellans Bellan, provar en del ord några gånger och slutar säga dem sen. Ett tag sa han "datt" (katt) vilket han aldrig gör nu, en period senare sa han "mpa" om strumpa vilket han också slutat med, och ett tag var han på gång med "ba" (boll) men det verkar han också lagt ner nu. Aj, han säger såklart "nänä" (nej) också, och "da" eller "schaschasha" (sagt med ihopsnörpt mun :D) betyder ofta ja. Och så har han läten, snarare än ord, för hejdå (ejejej) och dricka.

Men, jag måste fråga er andra, hur lätt är det att få era barn att säga de saker de kan? Det enda som man med någorlunda framgång kan få E att säga på "kommando" är banan och gnägg. Och nej, såklart ;)

Vad gullig du är, jag är verkligen så gla att jag hittade till den här tråden. :love:

Jag mådde så fruktansvärt dåligt förra grav också, men mins inte att det började såhär tidigt. Jag är redan less. Förra gången hade jag dessutom hästarna på lösdrift och de var för små för att ridas, nu har jag hästar som ska in och ut, mockning och ridning. Det är bara stress just nu.

Som pricken över iet lyckades jag ha min bakta potatis inne för länge i micron, så att den var helt urtorkad. Började grina tills jag kom på att jag hade en till i kylen. :o det märks att man börjar få en massa extrahormoner i kroppen... :p

Äsch gnäll du... det tänker jag göra nu :D

Jg håller på att bli tokig på detta bakande inför helgens tävling. Det känns som om jag blir pepprad med mail om att de vill ha in mitt recept (okej, jag har fått två mail) på bakverket jag ska ha med mig.... Jag är så less på choklad nu att det är riktigt illa :p

Men jag tror att jag har kommit slutresultatet på spåren nu. Maken måste provsmaka ikväll och då får vi överväga om smakingrediensen är rätt eller om jag ska byta ut den till ett säkrare kort. Sorry om det är lite hemligt....

Förresten. det är ingen som har vunnit ett nobellpris här? Jag skulle behöva en medalj att göra en gjutform av.... :D

Vad gullig du är, jag är verkligen så gla att jag hittade till den här tråden. :love:
+ 1 på den! :love: Jag blev precis efterlyst av en omtänksam vårmamma för att jag inte skrivit nåt i helgen. Sånt värmer verkligen och jag är också så himla tacksam över att ha er här! :laugh: Det är verkligen skönt att få lätta sitt hjärta på alla sätt utan att någon idiotförklarar en. :D

Jag har haft fullt upp hela helgen, men har såklart ändå läst allt ni skrivit. Jag låter bli att kommentera det, men måste ändå skriva vilka ord Vilgot säger nu! Han säger "alla" ord när man frågar efter dom, men oftast låter det inte ens i närheten av det rätta. Nästa gång kan dessutom samma ord heta något helt annat. Det han kan säga (dvs använder sig av utan att jag frågar) är iaf: hej, mamma, pappa, katt (gaa), ko (buu), får (bää), hjort (osch), mjölk (ölsch), mer (mä), måne (ma), tack, där. Det är säkert något mer, men jag kommer inte på något nu.

Jag håller verkligen med övriga om att det är så himla roligt nu när de kommunicerar och förstår så himla mycket! Helt underbart är det!

Nemas problemas, mitt senaste Nobelpris landar snart i en brevlåda nära dig! Jag behöver inte få det i retur sen, har så många som ligger och skräpar... :D

Usch vad taskig jag känner mig men jag småskrattade lite åt din potatis för det påminner mig om när jag var ganska nygravid typ v. 7. Jag skulle tanka på vägen till skolan och tänker fel och kör på motorvägen åt fel håll när jag åker från macken och börjar lipa som ett litet barn :o Ringer M och gråter för att jag har kört på på fel påfart och får till svar; det märks att du är gravid som gråter för en sån sak. :o <---jag

Bollen: Tänkte precis på hur det går för dig men så skriver du spontant i tråden, härligt :laugh: hade så gärna varit i sthlm på söndag och hejat på dig! Varför måste mamma fylla år just då? :mad:

uva: Hon säger ingenting på kommando mer än det ord hon har snöat in på för stunden och det är apa ;)

Usch vad taskig jag känner mig men jag småskrattade lite åt din potatis för det påminner mig om när jag var ganska nygravid typ v. 7. Jag skulle tanka på vägen till skolan och tänker fel och kör på motorvägen åt fel håll när jag åker från macken och börjar lipa som ett litet barn :o Ringer M och gråter för att jag har kört på på fel påfart och får till svar; det märks att du är gravid som gråter för en sån sak. :o <---jag

sorry, men :rofl: vilken rolig mening det blev, hihi. Vad jobbigt med alla extra hormoner som gör att man gråter för ingenting.

Lottch, i vilken vecka är du nu? Låter riktigt tufft med hästarna och tiden. Passa på att låna ut B till den som red honom tidigare? C kan ju "gå och vara" lite grann, hon är ju ändå dräktig hon med så hon lider inte av det. Hoppas att illamående stannar av sen. (men det gjorde det inte sist va?)

iiiih, vad spännande med det hemliga receptet :D
STORT Lycka till i helgen!! :banana:
Svartfot: skulle ni dit och hejja på Bollen?

Tycker det är svårt det där med språk för många egna ord som Isabella använder är svåra att förstå ibland. Sedan när hon har lärt sig ett riktigt ord nöter hon det ett tag och därefter slutar hon säga dem.
Vi tror hon är en kombo i utv. av mig och M. Jag var tidig att prata och han var sen men när han väl pratade så blev det meningar med flera ord :)
Så jag har ingen bra lista att ge eftersom många ord hon har lärt sig men sen är det tyst! Hon görs sig förstådd med att visa vad hon vill.
Hon sjunger däremot mycket "lalala" och "dadada" men okänd melodi räknas det? :D

Min S han säger inte mycket han.. hihi.
Han gick ju tillbaka rejält med språket efter att han lärt sig gå, och nu undrar jag om det är nått tjall med hans tungband ändå.. För det är inte mycket han säger i rena ord.

Han kan säga tutte (nappen på dalmål hahhaahaha), mamma, pappa, tack, taktor (traktor), titta här (betyder sitta här), där, mammo (mormor), Assep (Casper), aa (betyder ja), Nee (nej). Men annars så förstår han väldigt mycket. Älskar att hjälpa till med maten. Dukar gärna (= vi andra får INTE ;) ) Skalar sina clementiner helt själv om jag bara gjort en liten öppning, slänger sedan skräpet i papperskorgen. :bow:

Hon som hade B förut kommer en gång i veckan och rider honom, ska höra om hennes sambo kan komma någon gång också.

Blanca går redan och chillar, hon sadeltvångar fortfarande lite och jag vill inte att hon ska stressa upp sig. Vi går på promenader och pysslar mycket istället. J brukar låta henne gå lös som en hund efter honom, det är faktiskt riktigt gulligt. :love: hon har förvandlats från en vild buse till världens härligaste. :)

*kl*
Dessa satans hormoner. Nu ligger jag och grinar igen, dels till filmen the kid och dels till mina fantastiska föräldrar. S börjar växa ur alla sina kläder, jag har köpt lite från HM, men är inte alls nöjd med dem. De har tappat formen och noppat sig direkt. :( har alltid varit nöjd med de jag köpt innan, men nu är jag ruggigt besviken. Känns sådär att ha lagt ut nästan 2000kr på kläder som man nästan kan kasta redan nu.

Satt och beklagade mig över alla kostnader, först overaller, kängor osv och nu måste jag lägga ut mer pengar på "vanliga" kläder också. :( nu ringer min papi och är orolig för hur jag mår och sen säger han, väldigt bestämt, "Mamma berättade att S växt ur alla sina kläder. Hon litar inte på mig, men jag fick några "lediga" timmar på jobbet och nu tänker jag gå och köpa kläder till S. Vad har hon för storlek och vad behöver hon?" så nu ligger jag här och grinar för att jag är så lyckligt lottad som har mina underbara föräldrar som gör allt för mig och mina syskon. :cry: :love:

Jag har fullt upp om man säger så :D provbakning inför finalen, ev starta upp bakfirma (:rofl:) om beställningarna av muffins blir permanenta (också lite hemligt), byggplaner i så fall, husvisningar och det vanliga livet. Men snart är finalen förbi och då kanske det lugnar ner sig lite (säkert :angel:).
Måste fundera på en jordgubbscheesecake till ingifta svågern bara :cool:.

Tur att jag är föräldraledig....

Doris:
Det skulle vara roligt att dela med mig av receptet till er och få synpunkter redan nu, men forumet är lite för öppen för det :p
Kan avslöja att det är choklad inblandat :D

sorry, men :rofl: vilken rolig mening det blev, hihi.

Ja jag vet, jag läste det flera gånger men bestämde mig för att ha kvar det ändå :D

*kl*
Fan nu är det jag som mår illa som en gnu... huvudvärken är okej men fan vad jag blir illamående av migränen och M är inte hemma än på några timmar. Var ut med Bellan och mockade stallet men sen tyckte jag att hon var så tråkig att vi gick in igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat