Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Det är sticket jag tycker gör Ont. Värst är det när dom måste sticka flera gånger. Nää då står jag hellre ut med ilningar.

Ja jag tycker sticken är vidriga men idag var inte ilningarna något alternativ. Har lagat samma tand förut utan bedövning :) stolt som en tupp är jag över det ;)

Det "roliga" är ju att om tandläkare lägger bedövningen som de ska göra så är det bara sticket som känns. Men få tandläkare lägger bedövningen som de ska utan alldeles för fort = det spänner och gör satans så ont.

Min tandläkare måste vara duktig då :D Jag är verkligen inte på något vis rädd för sprutor. Är nästan löjlig och tycker att sprutor/blodprov ungefär är läkar-/tandläkarbesökets höjdpunkt :o
Jag frågade ändå honom hur det skulle kännas och han sa just att det kan sticka och spänna, men inte mer än så och jag kände faktiskt inte ett enda dugg, varken stick eller spänn, duktiga tandläkare!
Måste fråga dig dock, vet inte om jag har gjort det tidigare, men använder tandläkare etc. hos er gummihanskar. Och jag dör lite eftersom min tandläkare inte gör det. Framför allt var det hemskt jobbigt när jag gick dit som gravid och var lite väl överkänslig mot baciller... Mes-Fanny vågade inte säga något till honom, nej.....!

Gummihandskar :rofl: vad gulligt det lät :D
Men jo vi använder handskar mer eller mindre alltid. Det är helt okej att inte använda handskar och det rekommenderas att man inte ska använda handskar vid t.ex. undersökningar när man inte är i patientens mun med händer. Med det menas att en undersökning görs med instrument (spegel och sond) och behöver därför aldrig komma i direktkontakt med munnen. Allergier ökar inom tandvården och det beror eventuellt/troligen på den frekventa handskanvändningen.
Har man en hel, intakt hud på händerna så ska det vara bättre än handskar.

Sist jag va hos tandis och lagade en tand så fick jag bedövning. Sheisse! Kändes som att han karvade runt i käken :crazy: Men själva sticket va ju över på några sekunder med om man jämför hur lång tid det tog att borra, hade nog svimmat utan bedövning.
Och vad det gäller vanliga sprutor och blodprov så va jag lite skeptisk mot dem innan. Men efter graviditet och förlossning så är det en baggis nu mer :D
Fast ryggbedövning kommer jag aldrig nånsin att tillåta igen! Det va den värsta delen av hela förlossningen! Hade den hjälpt efter två omgångar så hade jag förlåtit den, men inte när jag hade effekt i 15 minuter :devil:

Jag var väldigt stickrädd som barn men har aldrig tyckt att tandläkarsticken gjort ont.

Är väldigt svårstucken när det gäller blodprov men fick lära mig den hårda vägen under en tids sjukdom under tonåren där jag fick över 30 stick bara under de 3 dagarna på sjukhus. Så nu roas jag istället när vårdpersonalen svettas och upprepade gånger frågar om det går bra medan de gräver runt med nålen för att få lite blod :D Brukar vara blå en bit ner efter armarna efteråt.

Åh jag får så dåligt samvete alltid när ni pratar om tandläkarbesök. Jag har inte vart hos min på 5 år :o jag är jätterädd och ju längre tid det går ju räddare blir jag :( jag borde gå för det är en tand som är sönder tror jag fast det gör inte ont (längre). När jag blev vuxen fick jag byta tandläkare och han är inte lika bra som min gamla. Den nya är otrevlig o hårdhänt. Jag vill alltid ha bedövning innan sprutan men de tyckte han var onödigt så jag fick ingen och sen dess har jag inte gått till tandläkaren igen. Idiotförklarar ni såna patienter som mig?

Gummihandskar :rofl: vad gulligt det lät :D
Men jo vi använder handskar mer eller mindre alltid. Det är helt okej att inte använda handskar och det rekommenderas att man inte ska använda handskar vid t.ex. undersökningar när man inte är i patientens mun med händer. Med det menas att en undersökning görs med instrument (spegel och sond) och behöver därför aldrig komma i direktkontakt med munnen. Allergier ökar inom tandvården och det beror eventuellt/troligen på den frekventa handskanvändningen.
Har man en hel, intakt hud på händerna så ska det vara bättre än handskar.

Hahaha :D Skrev först handlar, men tänkte att det kan ju lika gärna vara skinnhandskar då, så gummihandskar fick det bli :D
Han använde inte handskar alls, han höll i mungipan på mig, det var så långt han var inne i munnen. Nu när jag lagade en tand härom dagen så kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag tror inte att han använde det då heller. Men är osäker på den punkten känner jag.

Och vad det gäller vanliga sprutor och blodprov så va jag lite skeptisk mot dem innan. Men efter graviditet och förlossning så är det en baggis nu mer :D
Fast ryggbedövning kommer jag aldrig nånsin att tillåta igen! Det va den värsta delen av hela förlossningen! Hade den hjälpt efter två omgångar så hade jag förlåtit den, men inte när jag hade effekt i 15 minuter :devil:

Och jag rekommenderar INTE kvaddlar, som bedövningsmetod vid förlossning för herre jävlar, rent ut sagt, det var det värsta jag NÅGONSIN har varit med om. Och då är jag bra smärttålig och som sagt inte spruträdd. Det gjorde något så in i h*lv*t*s ont, helt obeskrivligt vad ont det gjorde :eek: :eek: :eek:

Haha, kvaddlar hade jag bestämt redan innan att jag inte ville ha, och var nog det enda önskemål jag framförde. Det är något med namnet och beskrivningarna jag fått.. *rys*

Kl
Jaha, då blir det AF imorrn. Gruvar mig!

Bra val där att inte ta kvaddlar. Det var det enda de kunde erbjuda mig och något fick jag ju ta så kvaddlar fick det bli, men nä blir det fler gånger får de minsann söva mig istället ;)

Vete fanken vad jag ska ta nästa gång.. Epiduralen bet ju inte så även om jag inte hade några problem med sticket så känns det onödigt att utsätta mig för eventuella biverkningar när effekten kanske uteblir igen. Kvaddlar, nej. Lustgas var inte heller något jag hjälptes av.

Modett <3 morfin :love:

:crazy:Nja, kvaddlar står nog inte högst upp på önskelistan tror jag!
Verkar ju döläskigt!
Nåt som jag kommer framföra inför nästa förlossning är att jag SKA
ha lustgasen tidigare! Fick inte den förrän jag va öppen 3-4 cm, hade då gått med rejäla värkar ett dygn. Och gasen hjälpte verkligen mig. Visst, kan förstå att det kanske inte är hälsosamt med gas i över ett dygn, men några timmar innan kunde jag gott fått det:devil:

Ja det här med bedövning. Helst vill jag inte ha något alls. Att andas dög fint sist. Absolut inte lustgas eller Eda. Kan tänka mig att bada som sist men mest som tidsfördriv. Om jag ska ha Tens den här gången så vill jag ha den i början ist så jag kan 'njuta' av den. Helst av allt så vill jag att dom talar med mig efter varje undersökning och verkligen säger till mig hur pass öppen jag är så jag har koll på hur långt det är kvar. Om det bara är slutet kvar så vill jag att dom talar bort mina önskemål om smärtlindring genom att säga hur kort tid det är kvar. Sist när jag bad om Eda så va det enbart för att jag ville sova. Bebis kom ju aldrig iaf. Men sen huxflux fick jag äntligen krysta! Det hanns alltså inte med någon Eda.

Börjar bli lite nojjig över om jag ska få en katastrof förlossning den här gången bara för att det gick så bra sist. Förutom med Miltons andning då men den kom som tur va igång! Skräcken är ju att det ska bli värre med hjärtljud och andning den här gången. Men vet att dom va berädda att dra ut honom fortare om han mått sämre så får lita på att dom är lika med den här gången.

Ja det här med bedövning. Helst vill jag inte ha något alls. Att andas dög fint sist. Absolut inte lustgas eller Eda. Kan tänka mig att bada som sist men mest som tidsfördriv. Om jag ska ha Tens den här gången så vill jag ha den i början ist så jag kan 'njuta' av den. Helst av allt så vill jag att dom talar med mig efter varje undersökning och verkligen säger till mig hur pass öppen jag är så jag har koll på hur långt det är kvar. Om det bara är slutet kvar så vill jag att dom talar bort mina önskemål om smärtlindring genom att säga hur kort tid det är kvar. Sist när jag bad om Eda så va det enbart för att jag ville sova. Bebis kom ju aldrig iaf. Men sen huxflux fick jag äntligen krysta! Det hanns alltså inte med någon Eda.

Börjar bli lite nojjig över om jag ska få en katastrof förlossning den här gången bara för att det gick så bra sist. Förutom med Miltons andning då men den kom som tur va igång! Skräcken är ju att det ska bli värre med hjärtljud och andning den här gången. Men vet att dom va berädda att dra ut honom fortare om han mått sämre så får lita på att dom är lika med den här gången.

Åh jag får så dåligt samvete alltid när ni pratar om tandläkarbesök. Jag har inte vart hos min på 5 år :o jag är jätterädd och ju längre tid det går ju räddare blir jag :( jag borde gå för det är en tand som är sönder tror jag fast det gör inte ont (längre). När jag blev vuxen fick jag byta tandläkare och han är inte lika bra som min gamla. Den nya är otrevlig o hårdhänt. Jag vill alltid ha bedövning innan sprutan men de tyckte han var onödigt så jag fick ingen och sen dess har jag inte gått till tandläkaren igen. Idiotförklarar ni såna patienter som mig?

Oh nej vi idiotförklarar ingen! Det är oftast otrevliga händelser som gör att folk slutar gå (om man nu bortser från det ekonomiska). Ring runt och hör efter om någon kan ta emot dig och förklara läget varför du inte vill gå hos din tdl och att du är jätterädd. Vi får ganska många nya patienter pga att de har varit med om ngt liknande som dig.
Är man rädd är det bästa att gå regelbundet till en tdl som man passar ihop med, som man känner sig trygg med och gå innan det blir akut = det blir ett trevligare och lugnare besök.

Hahaha :D Skrev först handlar, men tänkte att det kan ju lika gärna vara skinnhandskar då, så gummihandskar fick det bli :D
Han använde inte handskar alls, han höll i mungipan på mig, det var så långt han var inne i munnen. Nu när jag lagade en tand härom dagen så kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag tror inte att han använde det då heller. Men är osäker på den punkten känner jag.

Glömde att skriva igår att socialstyrelsen rekommenderar att man använder handskar vid all patientbehandling. Jag vet inte om man kan "kräva" att en tandis använder handskar, ska höra vad min tycker om saken :idea:

Bedövning brukar jag inte ta. En gång la tandläkaren det utan att fråga...

När jag var liten typ 10-12 år så fick jag bedövning och den satt i i flera dagar efteråt, efter det så tar jag hellre lite ilningar och sen är det över. Men skulle det behövas göra större ingrepp skulle jag nog ta bedövning. Men lite borrande i tanden kan jag stå ut med. Fast jag brukar nog sjunka längre och längre ner i stolen...

Det "roliga" är ju att om tandläkare lägger bedövningen som de ska göra så är det bara sticket som känns. Men få tandläkare lägger bedövningen som de ska utan alldeles för fort = det spänner och gör satans så ont.
På mig funkar det inte riktigt så. De gånger sprutan gör ont så det ilar i hela nerven tar bedövningen som allra bäst. När jag drog ut sista tanden fick jag 3 sprutor som inte kändes alls. Jag kände direkt att de inte "tog" och jag kommenterade det också. Fast han trodde inte riktigt på mig utan började vicka på tanden ändå. :eek: Men det gjorde alldeles fruktansvärt ont då, så han la 2 sprutor till.

Ang förlossningsbedövning så är kvaddlar det absolut sista jag skulle kunna tänka mig att prova. Det verkar verkligen döläskigt. Epidural ville jag ju verkligen ha förut och jag sa ju det också till bm när hon frågade. Eftersom jag var öppen 5 cm då så sprang hon direkt iväg för att kalla på narkosläkaren. Vid den tidpunkten gjorde det inte alls särskilt ont, så jag minns att jag tänkte "men än behövs det inte" eftersom det ändå verkade otäckt med nålen. I efterhand är jag glad för att det aldrig hann bli någon epidural.

I slutet ville de plocka ut V med sugklocka och då la de en spruta som hette "infiltration" enl journalen. Vet inte riktigt vad det är, men den sprutan gjorde faktiskt riktigt ont. Det blev ingen sugklocka, tack och lov, men jag kände absolut ingen smärta alls när V kom ut. Om det berodde på sprutan eller inte vet jag ju inte, men jag kan tänka mig att ta den sprutan igen. Jag vågade nämligen inte hjälpa till med krystningen sist av rädsla för att det skulle göra ont.

Lustgas fick jag aldrig prova, men det kan jag absolut tänka mig om det hinns med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
872
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 017
· Visningar
31 911
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Oklar sårskada?! Hjälp
  • Världscupen 2024/2025