Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Här har vi oxå lite problem med att M slåss/rivs speciellt när hon inte får som hon vill/blir arg, men ibland även helt utan uppenbar anledning. Vi säger till och hop fortsätter ännu värre så hon vet precis vad hon gör, ofta brukar vi försöka få henne att "klappa fint" efter men ibland är det helt omöjligt :(
Hon är oxå väldigt kramig och pussig men inte alltid så rättvis :D om jag ber om en kram kan hon komma springande från andra änden av rummet och kasta sig i min famn men om sambon gör samma så springer hon mot honom och i sista stund viker av och hittar på nåt annat bus :D men ofta ska vi kramas alla på en gång det är en favorit :)

S kan också vara hårdhänt ibland, även på dagis. Tror tyvärr att mycket är vårt fel. Hon älskar att jaga oss med olika tillhyggen och vi har lite lekt så med henne. :o

I stallet har hon fått jaga oss med körpiskan, hon har inte slagits med den, bara kommit och petat den mot en och så har vi sprungit iväg och ropat "hjälp hjälp, S kommer" och hon har kommit efter, vilt skrattandes osv. Så vi har nog oss själva att skylla, inte tänkte vi på att hon skulle försöka få igång dagisbarnen på samma sätt... :o

Vi försöker att ändra hennes beteende nu, men jag tror att det blir svårt innan hon blir lite äldre och man kan "förklara" vad som är rätt och fel. :/

*kl*

Nu ska jag ut och fylla på hö i alla höhäckar och göra mina hästar glada. Sen tänkte jag åka till granngården och beställa ett rambo duotäcke, allt är Ia:s fel, naturligtvis. ;)

fick man beställa en höhäck ála din stil byggd av Krister? Jag ordnar frakten ;)

förresten, vilken häst blir den lyckliga innehavaren till täcket?

H är en jäkel på att NYPAS. Han har under rätt lång tid velat ligga och nypa mig som någon form av insomningsmetod, och jag lovar - när jag är nog trött själv får han nypa på bara han somnar nån gång. Men nu får det vara slut med det för han nyper både mig och katterna och hunden hårt när han är på muckigt humör. Och slår. Och klöser.

Wtf? Ska min unge testa gränser?! :eek:

(;))

Bland det roligaste som min S vet, är att nypas och säga "Aj" samtidigt. Det behöver inte vara hårt. Men det kan vara det...

Här brukar M även säga Nä (nej) och sedan bankar hon allt hon kan på datorn... :grin: Precis som hon vet att vi kommer säga nej och då har hon ju redan gjort det... Skitunge!

Lottch - Här brukar vi oxå jagas lite på lek, M brukar komma åkande på sin bobbycar och då är det skoj att köra på folk eller saker men oftasts är det inte så hårt så det har ju varit lek... inte så smart kanske när jag tänker efter nu :angel:

Senast ändrad:

Läser om alla "våldsamma" barn och börjar fundera hur Theo vart....

Han började en period med typ käftsmällar och kunde klappa/slita i katterna rätt hårt. Istället för att vi bara blev arga och satte ner han på golvet eller drog bort honom från katterna när han var våldsam så sa vi bara bestämt "Nej, mjuka i stället" och så tog vi hans hand och "mjukade" oss på kinden eller på katterna. Det tog kanske knappt 1 vecka så hade han slutat upp med käftasmällarna och börjat "mjuka" istället och är numera väldigt snäll och rar med katterna.

Nu är ju alla barn olika men för våran del så verkar det ju fungerat, tack å lov :bow:

Låter lite som vårt "klappa fint" vilket fungerar ibland men inte alltid. Ibland är det enda som fungerar att bara flytta bort M och då blir hon oftast väldigt ledsen... Så, vi kör lite olika för inte alltid allt fungerar.

Vi kör också med "klappa fint" eller "klappa försiktigt". Det kan hända att V slår oss ibland, men det är inte ofta och det är inte hårt heller. Oftast funkar "klappa fint". Med katterna har vi varit väldigt konsekventa med att han alltid måste klappa fint och det verkar faktiskt ha gått in. Visst kan han gå fram och "slå" den lilla katten ibland, men när vi ber honom klappa fint brukar han göra det.

Det är ganska kul att se hur V reagerar på katten som brukar vara ute på vår gata i jämförelse med hans jämnåriga kompisar som inte har några egna djur. De störtar fram till katten och ska klappa/undersöka, medan V mest konstaterar att det är en katt och inte bryr sig särskilt mycket.

*kl*
Bara så ni vet så är sandlåda ute, när är det spånlåda som gäller :D Har varit och fixat spån till boxarna och har spånat upp och ska nu låta det lufta ur sig innan jag tar in hästarna imorgon. Isabella var förstås med och busade i spånet, alldeles överlycklig! Hela skötbordet var fullt i spån när vi kom in och bytte kläder och blöja :p

Sedan måste jag nog få bara säga att jag är ganska glad att Isabella inte nyps/slåss/bits. Jag bara väntar på att hon ska börja göra någonting men hon gör ingenting (jag klagar inte bara konstaterar). Det enda som har hänt efter förskolestarten att hon har blivit mindre försiktig med sina leksaker som ibland får flyga genom rummen.

Tackar som frågar!!
Bokade en tid men en timme efter jag gjort det så började svullnaden gå ner och jag klarade mig utan alvedon hela morgonen och fm. Så jag bokade av tiden och svullnaden blir lite bättre hela tiden. Kan röra på hela munnen nu!

Har njutit av att vara relativt smärtfri idag genom att ta reda på tvättberget och alla leksaker som dragits fram sen i lördags och bäddat rent sängen så nu ser det skapligt ut här hemma!! :)

Tusen tack för supporten! :)

*kl*
Bara så ni vet så är sandlåda ute, när är det spånlåda som gäller :D Har varit och fixat spån till boxarna och har spånat upp och ska nu låta det lufta ur sig innan jag tar in hästarna imorgon. Isabella var förstås med och busade i spånet, alldeles överlycklig! Hela skötbordet var fullt i spån när vi kom in och bytte kläder och blöja :p

Jag skriver under på den :p
Men vill samtidigt passa på att varna för detta. Då min S idag gick in och lekte "jag ser det snöar" med spånet, samt valde att lägga sig ner och rulla runt i det medan jag fyllde vatten. Det hela resulterade i att han luktade hästpiss. Full med spån överallt, i kläderna, i blöjan och i håret. Usch :crazy:

Vad skönt att höra! :banana: Jag har aldrig haft riktig tandvärk men jag ser ju hur våra patienter mår så man kan känna stor empati för er som kommer med värk.
Lite typiskt det här du har gått med. En tand som strular ibland och man tar röntgenbilder och kan inte se eller hitta något. Det går några år och varje år beklagar patienten sig men man kan inte hitta något och sedan kommer patienten akut och man kan hitta en infektion. Jag känner igen scenariot som du har gått igenom helt enkelt.

haha vad äckligt :D men jag hade nog inte tänkt låta henne att leka något mer i spånet nu när hästarna ska bo i det för de är inte direkt renliga mina kusar. Fast varningen var bra ändå :)

A mår med mycket bättre idag, det vände kl 02 inatt.
Tyckte så synd om honom igår, han ville inte äta något riktigt på hela dagen. Någon flaska välling och en bit av en kanelbulle var allt han fick ner. Han sov en stund på em när han fått alvedon och när han vaknade gav jag honom potatis och köttbullar. Han var överlycklig när han såg maten men efter den första tuggan grät han så ont gjorde det. Då var det ändå välmosat :(
Idag har han kunnat äta lite granna iaf och han har ingen feber. :)

Apropå tänder Michellan, jag har en ganska pinsam sak att berätta/fråga. :o Vi upptäckte för någon vecka sen att Vilgots framtänder i överkäken är betydligt större än vi trodde. Tandköttet har liksom nästan hängt över tänderna och där har vi inte borstat eftersom vi helt enkelt inte vetat om det. :o :( Strängen som går upp till läppen börjar inte ovanför tänderna som den gör på mig, utan mellan tänderna liksom. Det går alltså inte att bara borsta rakt över båda tänderna utan att lyfta upp hela läppen och tandköttet och ta en framtand i taget.

Det var ju inte helt rent under det där och vi har kämpat, men det gör ont och blöder ibland när vi borstar. Vad tror du om det? Är det bara att fortsätta kämpa (gallskrikande unge :crazy:) för hålla rent, eller är det nåt som behöver kollas upp? Det är alltså inte jätteinflammerat, men helt klart obehagligt för honom.

Lilla, fina Casablanca ska få sitt fina täcke. :love: Jag brukar inte täcka i vanliga fall när de inte rids eller tränas hårt, då går de på fri tillgång på grovfoder och får sätta päls, men jag känner mig lite boklig nu när hon har föl i magen. :o

Jag har ritat den själv och fått den byggd av en slav här på gården, inte Krister faktiskt, haha, men konstruktionen är så enkel att man kan göra den själv. Kan ta mer bilder om du vill och visa hur vi gjort? Om man åker till en brädgård så kan de såga upp bitarna så att det bara blir att pussla ihop allt. Så har jag gjort när jag byggt saker. Behöver jag säga att de på den lokala brädgårn brukar fly när de ser mig? :angel:

Stackarn att ha så ont när man är så liten. Skönt att han är på bättringsvägen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
736
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
592
· Visningar
20 142
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka