Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

+ viv

Vad intressant att höra om er och era män. Det känns ändå som att ni båda i era förhållande har ställt om er vardag och era hobbys nu efter att ni fick barn. Oregano, min sambo var ju ute och jagade i morse innan jobbet, han stack väl vid fem eller så och var hem en sväng vid 9 och det gör mig verkligen inget - då sover ju ändå Milton (och jag). Men alla dessa kvällar gör mig galen. Jag lägger alltid Milton, det har bara blivit så, mest för att jag tycker om att göra det och sambon hellre gör något annat. Men samtidigt hade det varit skönt att veta att sambon kan göra det, t.ex. på torsdag eftersom jag så gärna vill titta på Sommar med Ernst. Eller att sambon kan ta hand om Milton där lite mellan att han kommer hem från jobbet till att Milton ska sova så jag kan gå och pula med det jag vill. Eller som jag skrev att vi kan äta tillsammans i lugn och ro och ha en mysig familje-stund.

Och så blir jag lite irriterad på hans morfar. Vi åkte bil med honom igår och vid ett par tillfällen så pikade han sambon lite och tyckte gått att han kunde engagera sig lite mer i jakten :eek: . Ja, jag skulle kanske sagt något, men jag gjorde inte det för jag blev så ställd.. Men jag tror att sambon känner sig pressad, både där ifrån och från min sida då också.
Jag sa till honom idag att jag tyckte att han kunde lägga av med fotbollen. Han har typ alltid ont i benhinnorna, nu knäet, hatar spela matcher utan vill bara träna de två passen i veckan, men de måste vara med på matcherna. Och så har han fullt tillräckligt med jakten, två åtel-platser (ingen aning om hur det stavas, men sådana där matningsställen där man matar vilda djur och sedan sitter och passar på dem och skjuter dem), röjer upp runt jakttorn etc. eftersom hans morfar inte kan på grund av sjukdom, jakten, sitta vid någon av sina åtel-platser och passa, en vecka i norrland för älgjakt varje höst, etc etc etc.
Blir bara så less :(

Nu har ju vi två barn så vi lägger varsitt barn.
Sedan går jag ut och rider och maken är kvar inne och roar sig med datorn.
Vi äter alltid tillsammans hela familjen, det tycker vi är viktigt.

Jag förstår dig.
När tycker din sambo att du ska hinna med din hobby, hästarna?
Har ni pratat med varandra om detta?

Man kan helt klart säga att jag har ändrat på mer saker än min sambo har gjort efter Tuva. MEN då tog mina saker sjukt mkt mer tid än hans saker. Nu spelar han golf ibland och sitter vid datorn en del. Jag är i stallet. Men mkt mindre än jag var innan T. Ibland är jag irriterad pga detta, men oftast nuförtiden så är jag bara glad för precis all tid jag får hänga med Tuvalus :)

Nu ska jag flyga ned till Köpenhamn för ett tre timmar långt möte i Malmö. Ibland känns det verkligen onödigt att gå med på alla möten som jobbet vill att man ska ta :/ Enda fördelen är att Kastrup har sjukt kul shopping :)

:eek: OMG är du jag??

Hihihi. Det ser nästan ut så..

Efter att vi fått barn så har vi ändrat lite på vårat liv... Fast ändå inte.
Efter att första barnet kommit så gjorde vi så att varannan kväll så kunde jag utöva min hobby (hästarna) och sambon tog barnpassningen. Förutom på fredagar då vi hade mysdag. Men då hade jag hästarna inackorderade, och hade även medryttare för att det skulle funka..

När vi sedan flyttade till egen gård och nu har 2 barn så är det som du beskriver..

Fram tills barnen lägger sig vid 19 så umgås vi allihop, äter mat tillsammans varje dag så gott det går. (ibland är barnen hungriga tidigare, och vi skall äta nått som de inte gillar eller vi äter sent osv). När barnen är nattade (vi brukar lägga 1 barn var) så sticker jag ut och rider medan sambon är kvar hemma. Han sitter vid datorn och spelar sina spel. Det funkar bra för oss eftersom han då kan smita upp till barnen om de skulle vakna eller så.

Detta funkar för oss eftersom vi skaffat de rutiner som krävs för det. Barnen är vana att gå och lägga sig vid kl 19, och de läggs ner i sängen, får en saga läst (eller del av om det är en hel bok) sedan går vi ut och de får somna själva.

Höst/vintertid vill jag ju ibland rida medan det är ljust ute. Så endera rider jag på lunchen (underbart att kunna göra så iom att jag jobbar hemifrån) eller så rider jag direkt efter jobbet mot att jag lägger båda barnen sen ifall sambon vill. Vi brukar kunna kompromissa om det mesta. För oss är det viktigt att ha egentid, men minst 1 kväll i veckan så gör vi nått ihop.

*kl*

Idag har jag och Selma varit på första inskolningsdagen och det gick bra! Selma bara travade rätt in, tog tag i frökens utsträckta hand som om de känt varandra hela livet och började leka i lekrummet. Snacka om att man kände sig överflödig... ;) sen efter lunch var det dags för sovning ute på deras sovveranda, eftersom det var första dagen för 8 st så var det helkaos, Selma somnade helt slut vid halv tolv, medan 4st inte somnade alls och gick hem. Hehe.

Det känns än så länge väldigt bra. På fredag har min granne, som skolar in sin son samtidigt, lovat att ta hand om mig så att jag inte ska sitta hemma och grina... :D

Är det bara jag som tycker att inskolningen verkar gå lite för snabbt till på vissa ställen? Känner barnen sig trygga och lugna på ett nytt ställe så att de är redo att sova kvar där första dagen osv?

Båda mina barns inskolningar har ju varit över 2v tid. De första 3 dagarna har ju bara varit "hälsa på" dagar. Som sedan utökats med lunch..osv osv osv.

(menar inte att det behöver vara fel på just ert dagis, men jag bara funderar eftersom 4 st på ert dagis och Michaellans lilla Bella inte kunde sova första dagen bland annat)

Vi hade tre dagars inskolning. Även hos oss vr det barn som inte ville somna. De behövde dock inte gå hem utan fick ligga kvar alt gå upp och somna i förälderns famn istället. Igår gick alla första dagen själva och alla somnade med hjälp av två personal :) Det funkade hos oss och ensålänge är det inga bakslag :)

Det låter ju hoppfullt iaf :)
Självklart är det väl så att 3-dagars metoden är testad och analyserad innan man använder den på den "stora massan". Men jag som varit med om långa inskolningen blir ju lite fundersam ifall det hade funkat med bara 3 dagar. Och nyfiken så klart :)

*kl*
Angående dagistider så går våra killar ungefär 6h per dag (9-15). Hela veckan. Ibland kan pappan hämta dem tidigare på fredagar ifall vi haft en utleverans då. Jag tycker att det känns rätt så lagom. Men snart måste vi nog inse att de måste börja heltid dvs 7:30-15:30 usch :(
Den stora hade nog gärna varit på dagis som en del av hans kompisar 06-18, för han verkligen älskar det. Men det är ju tur för honom att vi jobbar som vi gör så att han inte behöver det ;)

Hur är det med syrran din? Har hon kommit hem igen? Och du, hur blev det med hästen, tar du över den och börjar träna nu då? *nyfiken ju*

Hinner A sova på dagis när svärmor hämtar henne vid 1 på fredagar? Min lilla S sover ju från 12-snåret till 14:00/14:15-tiden

De som gick hem gick hem för att vi skulle gå hem vid 14 efter sovstunden, vissa var kvar till 14 och gick då. Selma somnade både igår och idag, medan samma barn som inte kunde somna igår var vakna idag med, dock mycket lugnare än igår. Nu ligger jag ute med Selma och myser, hon vaknade till när ett barn började störtgrina och somnade om på mig, kände att det var lika bra att passa på att få lite Selmagos. :love:

Jag kan också känna att tre dagar är kort tid, men det verkar ju fungera på vissa. Selma är tex redan nu helt trygg och jag skulle med all säkerhet kunna lämna henne ensam imorgon, men jag vägrar. ;)

Hon är kvar på lasarettet och blir kvar minst en vecka till. På läkarintyget står det att hon i princip bara har funktion i vänster arm :grin:

Jag hoppas de får iväg henne. Kommer inte hinna med henne känner jag. Fast det vore ju kul.... Jag vill ju rida!!!!!

Jag vet inte när hon sover på dagis:o det är Danne som skött inskolningen. Men deg får lösa sej på något sätt.

Jag förstår dig.
När tycker din sambo att du ska hinna med din hobby, hästarna?
Har ni pratat med varandra om detta?

Ja alltså nu fungerar det ju ganska bra när vi bra har Milton (eller ja, det gör det ju egentligen inte, men hur skulle vi göra när vi har två? Milton vill verkligen att någon sitter hos honom tills han somnar och det vill kanske nästa också..), men tänk om vi hade haft två?
Hur dags lägger ni era två barn? Tycker du är duktig som ger dig ut och rider så pass sent.. Milton lägger sig någon gång mellan 20-20,30 och sedan får vi sitta där tills han somnat som sagt, en kvart eller så.

Jag vet inte när han tycker att jag ska hinna med det. Han tror nog att jag har tröttnat helt på hästarna och ibland känns det så. Men egentligen är det nog så att jag vill syssla med dem, men tiden räcker inte till eftersom jag prioriterar familjetiden de dagar han är hemma. Och sen får jag kanske skylla mig själv som inte är så ambitiös att jag sticker ut när Milton somnat :o
Vi pratar om det nästan varje dag, fast det slutar alltid med sura miner och att vi blir ovänner, för vi tycker så olika i denna fråga. han tycker inte alls att han är iväg mycket och tycker inte alls att man ska behöva lägga om sitt liv när man får barn. Medan jag tycker att han är iväg mycket och att man visst måste lägga om sitt liv när barnen kommer, inte helt men till viss del.

Kl
Förresten, är det någon av er som har hästar som har fått hålvägg (inte ni då utan hästen :D)? Arman i går nu med ett skitstort hål i hoven, mellan hoven och skon :( Förmodligen ingen större fara och förhoppningsvis är det allt han får, men jag blir bara såå, jag vet inte vad... Alltid är det något med min fina häst. Han har nu fått vila efter sin kotledsinflammation sen i början av sommaren och nu var det då äntligen dags att verkligen sätta igång honom igen tillsammans med medryttaren.. Men nu detta. Nu ska han nog kunna ridas lite lätt ändå, större risk för tappsko men i övrigt ska det gå bra (?). Erfarenhet någon?

äh, så där med hålor mellan sko och hov har mina pållar väldigt ofta. De trampar av sig sina skor titt som tätt och ibland sliter de bort en del av hoven.. När hovis sen spikat på en ny dojja så rider jag som vanligt igen..
Det är klart, är hålet VÄLDIGT stor så är det kanske inte så bra för belastningen, men då får hovis plasta hoven i så fall..

Hur stort är hålet?
Är det 1/2 ena sidan, eller 1/4 av ena sidan? Som en enkrona? tiokrona?

vad skönt att det funkar iaf :)
hur länge tänker du inte låta dagis ha Selma själva? hihi, alltså hur länge kommer du att vara med på inskolningen?

oj, ja rörelse i vänster arm är ju bra. Inte så bra om det är det enda stället som är helt dock :( stackars din syster alltså.
Trist att du inte hinner med hästen, men ni har väl någon bra ryttare i krokarna som kan ta henne så länge? Du kanske kan åka dit och rida några pass i bland?

Vi skall för övrigt och kika på en lånehäst på lördag. Står lite still med hästköpartankarna, är segt på marknaden efter hästar i vår prisklass och storlek. Missade träningen igår ju, eftersom vi inte har någon pålle än. (förutom 4-åringen som vi håller på att rida in då, men hon är knappt styrbar)

Åh tack för ditt svar! Det verkar inte vara helt ovanligt? Jag ska fota hans hov senare idag och lägga upp så ska du få se. Vågar inte såhär på rak arm säga hur stort det genomgående hålet är, han har ju skrapat bort en del mer men som inte är genom åt andra sidan, är du mer på hur jag menar? Foto kommer ikväll eller imorgon!

Förstår att ni blir oense när han tycker som han gör. :crazy: Det är ju skillnad om den ena har ett jobb som kräver resor eller konstiga arbetstider, men när det gäller ens egna intressen så får man faktiskt prioritera om och anpassa sig efter barnet. Men hur tänker han egentligen? :confused: Inte alls eller? Ska både du och han fortsätta precis som förut, vem ska ta hand om Milton då? Eller är det bara honom det gäller?

Vi har tredagarsmetoden, med en dags besök innan. Jag kollade upp den innan och det verkar på forskningen som att den fungerar väldigt bra, för många barn bättre än den långa smygande metoden.

Däremot har dagiset en säkerhetsmarginal. De säger 3 dagar - två veckor. Dvs om ett barn inte trivs med tredagarsmetoden fortsätter de med inskolningen tills det fungerar, upp till två veckor. (gissningsvis drar de ut ännu mer på det om det inte fungerar med två veckor också).

Vera, som jag lägger (oftast), brukar ha somnat senast kl 20.
När det blir mörkare på kvällarna kommer jag att rida innan läggning. Vi äter kvällsmat 17.30 så direkt efter det. På så sätt får min man ensamtid med barnen, men vi får kvällen tillsammans när barnen har somnat.

knapplån då'rå

Idag sov Isabella på förskolan :) lite drygt en timme och det tog 15 min för henne att somna. Imorgon är det sista dagen med pappa och på fredag ska hon lämnas ensam efter ca 30 minuter. Nu sover hon igen, somnade 19.45 efter knappt 10 minuter i spjälsängen.

Hela familjen har idag varit och handlat till Isabella; ett par byxor och en tröja som hon kan ha som innekläder och sedan en fin blå tröja med dragkedja som hon ska få växa i och sedan blir det en förskoletröja det också. Vi försöker fortfarande få till det här med bra kläder som ska vara på förskolan för de har ytterkläder, utekläder och sedan innekläder. Innekläder är ju dessutom de kläder hon kommer med på morgonen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka