Värma om däckel?

Lutten

Trådstartare
Jag har en ideal sele och en häst med väldigt välvda revben. Jag tycker att däckeln klämmer honom och nu funderar jag på om det går att värma om den så den blir vidare?

Sv: Värma om däckel?

Värma o värma.... Jag har haft olika 2 idealselar som haft för smal "bomvidd" o de har jag bara satt i skruvstädet :angel::angel:
Jag aktade bara så att det inte blev några vassa kanter med några träklossar så att det inte förstörde selen. Sedan var det bara att försiktigt bredda o prova, bredda o prova tills de satt som jag ville.
Inget gick sönder o de fungerade alldeles utmärkt i flera år.
Nu har jag parselar som jag gjort lika dant med till våra bumlingar o de selarna har inte heller tagit skada.

Lycka till!

I Idealselen sitter en metallbom i däckeln. Den kan du böja ut ( böjs ihop för transport) tills den passar din häst bättre. Ofta kan man göra det med "handkraft" men ibland får du ta hjälp av ett skruvstäd som du blev tipsad om redan. Böj bara lungt och metodiskt ut däckeln utan hårda slag och stötar så du inte knäcker däckeljärnet. / Gunilla importör av Ideal.

Tack för svaren! Ska prova skruvstädet lite försiktig. Visste inte att dom "klämdes ihop" inför frakten...

I Idealselen sitter en metallbom i däckeln. Den kan du böja ut ( böjs ihop för transport) tills den passar din häst bättre. Ofta kan man göra det med "handkraft" men ibland får du ta hjälp av ett skruvstäd som du blev tipsad om redan. Böj bara lungt och metodiskt ut däckeln utan hårda slag och stötar så du inte knäcker däckeljärnet. / Gunilla importör av Ideal.
Knapplån: Funkar detta på Diplomatselen också (jag har köpt från Ädelssons sadelmakeri) Jag har googlat, men kan inte hitta vilken bomtyp det är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 178
Senast: Badger
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 826
Senast: Tajger
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 303
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar