Blandrastik

Trådstartare
En lite töntig fråga.

Stod och vattnade min hästs kli häromkvällen och stod och funderade på om han skulle föredra ljumt/varmt vatten istället för kallt.

Nån som vet om hästar föredrar varm mat, eller är det att förmänskliga?

Sv: Varm mat?

På den tiden när jag gav kli till min pålle så fick han det med varmt vatten under vintern och även varmt vatten i vattenhinken. Det hjälper till att höja kroppstemperaturen lite skulle jag tro men jag gav det mest för att han dels åt och drack bättre då och för att jag fått lära mig att hästar helst inte ska dricka iskallt vatten.
Givetvis var det inte skållhet men nånstans mellan hett och ljummet:)

Min islänning gillar också ljummet vatten - Betfor sväller jag upp i kokhett vatten så även den är ljummen när han får den. //Linda

Jag försöker gå på vad som är naturligt för hästen, vad den är skapad för att smälta.

Undviker därför varm mat på annat än veterinärordinationer (om någon sådan skulle komma)

min ena föredrar väldigt tydlig varm mat såhär års! ger alltid varmt/ljummet betfor och kligröt.

Mat vet jag inte, men en del hästar föredrar att DRICKA ljummet vatten. Det gjorde min egna o drack mycket mer om hon fick det ljummet på vinterhalvåret. (jag kokade vatten i vattenkokare o blandade i hennes vattenhink)
Det fick gärna vara t o m mer åt det varma hållet än att det skulle vara kallt. Iskallt vatten är inte bra för känsliga kolikhästar som min var...

Hmm, nu när jag skriver det här funderar jag samtidigt på hur hästar i naturen fungerar. Och tänker att om de levde vilda i ett vinterklimat så äter de ju inte sånna mängder torrt hö och har därmed heller inte så stort behov av vatten som våra tamhästar har. Därför kan de bara dricka lite av det iskalla vattnet som finns att tillgå i naturen och klarar ändå sig ifrån förstoppningar.
Tror ni inte att det är nåt sånt?

***delvis knapplån***

När jag började hålla på med hästar i mitten av sextiotalet var det ingen som ens drömde om att man skulle kunna ha varmvatten/eluttag i stallet. Hästarna drack därför iskallt vatten - men vi fick lära oss att lägga ett lager halm ovanpå vattnet, då drack hästarna inte så häftigt.

Immer

***delvis knapplån***

När jag började hålla på med hästar i mitten av sextiotalet var det ingen som ens drömde om att man skulle kunna ha varmvatten/eluttag i stallet. Hästarna drack därför iskallt vatten - men vi fick lära oss att lägga ett lager halm ovanpå vattnet, då drack hästarna inte så häftigt.

Immer

Okej men fick inte hästarna förstoppning när de drack mindre? Vissa känsliga individer tänkte jag mest på... Som min var. Hon fick ju så lätt förstoppning och det var viktigt att hon drack mycket!

De dricker inte mindre, de dricker mindre häftigt. D v s långsammare. Men samma mängd under längre tid.

Hmm, okej, är du säker? Hur vet du det?

För om jag värmde vattnet till min häst så brukade hon ha druckit upp nästan allt till dagen efter medans hon inte bara drack knappt hälften om det var iskallt.

Jag instämmer med Lovisaleonora.
Även jag har koll på hur mycket mina hästar dricker. (Fast inte sommartid när de går på bete, för då har de rinnande vatten i hagen)

Immer

Därför att jag vet hur mycket mina hästar dricker. Vid olika temperaturer på vatten och utomhus.

Stämde inte på min häst... men så är dom ju olika också och det kanske var min som var ett undantag?
För helt klart drack hon MER (iaf udner natten då hon stod inne) när vattnet var ljummet.

När vi har riktigt kallt. Då häller jag på en skvätt varmvatten på kraftfodret innan vi tar in hästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 713
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
666
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 108
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka