Varm före, kall efter (hovar)

_Runaway_

Trådstartare
Har länge märkt på häsaten att innan ridning är hans hovar ljumna/varma, men efter är de iskalla. Jag tycker det borde vara tvärtom :confused: Att när hästen jobbar åker blodet runt mer i kroppen och han borde bli varm även i hovarna.
Någon som kan förklara för mig så jag kan släppa det här? :D
 
Sv: Varm före, kall efter (hovar)

Det kanske är så att innan du har ridit så samlas blodet där nere eftersom att blodcirkulationen inte är så bra, och sedan när du ridit så blir blodcirkulationen bättre och så pumpas blodet mer upp i venerna! :idea: haha ingen aning bara en gissning :p
 
Sv: Varm före, kall efter (hovar)

Har jag aldrig ens tänkt på..
Måste komma ihåg o känna på min häst både före o efter ridning nån gång.. :idea:
 
Sv: Varm före, kall efter (hovar)

Så här har jag fattat det som;
Dålig blodcirkulation (stillastående) = Varma hovar.
Bra blodcirkulation (arbete/efter arbete) = Kalla hovar.

Liksom..Hovarna blir varma eftersom kroppen måste jobba mer för att kunna cirkulera blodet. Och tvärt om när hovarna är kalla, då krävs lite jobb av kroppen att cirkulera blodet och då håller som sig kalla:)
 
Sv: Varm före, kall efter (hovar)

I jämförelse med oss har hästarna obetydligt med muskler på benen och kan således inte pumpa upp blodet från hovarna bra vid stillastående. För en bra cirkulation i hovarna krävs shockabsorbtionen som blir vid rörelse då hovarna slår mot marken. En oskodd välfungerande hov vidgar sig dessutom vid nedslaget (svårt för en skodd hov) och krymper ihop vid upplyft läge. Detta förstärker blodpumpen.

Hästar har mycket små hjärtan -endast 0,5% a kroppsvikt (jämför med 2% hos hund) vilket betyder att hovmechanismen vid rörelse är nödvändig för att hjälpa hjärtat med cirkulationen. En vildhäst rör sig större delen av dygnet och hovarna bibehåller då en vanlig kroppstemperatur vilket krävs för en fungerande cellmetabolism.

Oskodda hästar har i regel kalla hovar, medan oskodda välfungerande hovar har kroppstemperatur (och på vintern smälter snön under dem :D ).

Om en häst har kalla hovar efter rörelse har hästen dålig hovmechanism och därmed dålig blodförsörjning till hoven. Att hovarna är varma före träning beror då INTE på bra blodförsörjning, utan på att blod samlats nere i hovarna utan att kunna pumpas upp. Detta blod är syrefattigt och hjälper föga till med näringstillförsel till hovarnas metabolism. Sådana hovar tordes därför också vara av dålig kvalité . :crazy:
 
Sv: Varm före, kall efter (hovar)

Skrev fel, jag menar:

Skodda hästar har i regel kalla hovar, medan oskodda välfungerande hovar har vanlig kroppstemperatur (och på vintern smälter snön under dem :D ).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 073
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 668
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Vad har ni på er när det är varmt? För att inte dö värmedöden alltså, och inte svettas floder? Jag är varm som tusan av mig och har så...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 904
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp