Varm eller kall?

Sv: Varm eller kall?

Tack för alla svar. Intressant. Endel har stor erfarenhet av täckning o har jobbat med många hästar. Ni måste ha ett effektivt sätt att kolla om hästarna är varma, lagom eller kalla. Mer tips om det finns, tack!
Själv brukar jag i dagsläget mest kolla hur hästen rör sig o står o hur hon verkar i humöret men jag önskar att det funnits något mer (eller mindre) exakt system att avgöra saken..... Värmekamera kanske!!! :))

Jag kan bara prata utifrån mina egna erfarenheter. Jag tittar på hur hela hästen ser ut o beter sig. Tycker att jag känner mina hästar så väl att jag märker om de är störda av något.
När de är lagom varma (varken svettas eller fryser) så känns de svala att ta på. Unghästen är en "svett-apa" o när hon känns varm o gosig så är hon FÖR varm = inget täcke på.
Den lilla hästen har päls som en grisslybjörn på vintern o hon kan kännas både blöt o kall på ytan, men vätan når inte in till huden och hon brukar aldrig frysa.

Det är väl dom flesta hästar i dressyrstall? Alltså klippta och högpresterandeo, och i dom stallen så hade en del dubbla täcken, alla är inte lika.

Inte så högpresterande som de travare jag jobbat med och som OCKSÅ har klarat sig med ett täcke i taget. Fast tränarna kanske var "gammalmodiga"....

Om hästen verkligen skulle behöva flera lager (vilket jag faktiskt tvivlar starkt på) så undrar jag om det inte vore bättre att försöka leta upp ett bättre o rejälare täcke att ha istället. Tror ibland att flera lager används av hobbyryttare därför att det på något vis anses coolt, "titta vad synd det är om min jäääättekänsliga häst o vilken otroligt omtänksam o proffsig ägare jag är".

Fast huruvida snön smälter eller inte beror ju inte endast på hästens kroppsvärme, det beror ju först och främst på om det är plus eller minusgrader ute.

Självklart om det är minus så är pälsen också kall ytterst och jag håller med om att när det är minusgrader fryser hästen mindre än om det är fuktigt och rått.
Tyvärr där jag bor, stockholmstrakten, har vi nästan enbart fuktig luft.
Jag kan frysa själv som attan när det är 4 minusgrader och när jag nästa dag åker upp till hälsingland där vi har hus och det är 15 minusgrader så fryser jag inte. För det är torrare luft där uppe.

Jag har min häst täckt, han var klippt i höstas men det har växt ut för flera veckor sedan, han har ingen islandshästpäls direkt men nog är det mycket päls.
Han blir stel och får ont när det är lite grader och väldigt fuktigt.
Förra veckan krökte han ryggen så han såg ut som en kamel så fort jag petade på svansroten på honom. Jag gissar att han stått och spänt sig flera timmar i hagen mot regnet...

Han fick stå med tjockt innetäcke som andas inne och efter 2 timmar var han normal igen utan reaktion.
Jag är nog med att inte kyla min häst för fort. Har han varit ute med tunnare täcke en dag lägger jag gärna på ett fleecetäcke.
Jag använder alltid utetäcken som andas just för att kroppsvärmen inte ska stanna under täcket för då skulle han börja svettas och det vill jag ju inte...

Men jag vill gärna hålla honom lite varmare än vad som kanske är normalt, just för att han är en spänd häst och är dessutom under behandling för spänningar och låsningar.
Men även innan behandling märker jag en kännbar skillnad vid ridning om han haft tunnt eller tjockt täcke på sig under dagen.

Jag märker på hela hästen om han är varm eller kall, det syns rätt bra vid intag hur hästarna ser ut i hagen och beter sig :)

Jag tror på att varje hästägare får lära känna just sin häst och se vad som är bäst för den.

I grannstallet står flera hästar som aldrig har täcke på sig och med björnpäls, inte ofta dom är blöta under pälslagret in på kroppen.
Men det betyder ju inte att dom kanske inte är kalla. Dessutom är ingen av dom hästarna någon topp träning/tävlingshäst utan enbart skogsmulle utan större krav på arbete... Så dom kanske inte gör något om dom står kalla en längre stund... Jag vill dock ha min häst varm, det underlättar mitt upplägg för träning

Man får tänka på sånt också

Senast ändrad:

Nej, den ska fortfarande vara rumstempererad. Inte varm.

Till dig och andra som vill svara. Rumstemperarad? Om jag är lagom varm om mina händer, ska hästen kännas lika varm då? Typ? Om den är klippt alltså.

Tiger är ju (såklart) riktigt kall utan på pälsen, han brukar inte ens torka ordentligt på ryggen även då han är varm utanpå pälsen på halsen. Dvs han blir rätt varm när han står inne o äter men släpper inte ut värme över ryggen.

Till dig och andra som vill svara. Rumstemperarad? Om jag är lagom varm om mina händer, ska hästen kännas lika varm då? Typ? Om den är klippt alltså.

Tiger är ju (såklart) riktigt kall utan på pälsen, han brukar inte ens torka ordentligt på ryggen även då han är varm utanpå pälsen på halsen. Dvs han blir rätt varm när han står inne o äter men släpper inte ut värme över ryggen.

Ja, det är en bra jämförelse - om den är KLIPPT som sagt över rygg/länd/kors - det är där jag känner eftersom den största värme regleringen sker där, och det är där hästen är som känsligast.

en häst med päls kan vara betydligt svalare utanpå pälsen utan att vara det minsta kall.

Inte så högpresterande som de travare jag jobbat med och som OCKSÅ har klarat sig med ett täcke i taget. Fast tränarna kanske var "gammalmodiga"....

Tror ibland att flera lager används av hobbyryttare därför att det på något vis anses coolt, "titta vad synd det är om min jäääättekänsliga häst o vilken otroligt omtänksam o proffsig ägare jag är".

Förstår ju inte riktigt vad saken har med det att göra om hästen är högpresterande eller inte, inte det de handlar om. Jag vet hästar som funkar med två täcken helt enkelt. Inget mer med de liksom.

Nej jag kan nog ärligt säga att dom hobbyryttarna som jag vet om iallafall tror ärligt på att det funkar och uppenbarligen gör det de eftersom inte hästen fryser iallafall.

Jag har också ibland haft ullfilten under det vanliga och jag kan nästan lova att han nästan blev för varm med det under, så värme ger det.

Förstår ju inte riktigt vad saken har med det att göra om hästen är högpresterande eller inte, inte det de handlar om. Jag vet hästar som funkar med två täcken helt enkelt. Inget mer med de liksom.

Nej jag kan nog ärligt säga att dom hobbyryttarna som jag vet om iallafall tror ärligt på att det funkar och uppenbarligen gör det de eftersom inte hästen fryser iallafall.

Jag har också ibland haft ullfilten under det vanliga och jag kan nästan lova att han nästan blev för varm med det under, så värme ger det.

Det jag vänder mig mot är att hästar som VERKLIGEN är högpresterande faktsikt klarar sig med ett täcke åt gången.

jag tror faktiskt att många hobbyhästar går med flera lager täcken, INTE för att de skulle behöva det, UTAN därför att "alla andra" har. Många hobbyryttare tänker inte alls igenom sitt täckesanvändande, vilka täcken som används och när. Många har egentligen inte enda aning om sin hästs verkliga behov utan gör som "alla andra", utan att veta om dessa lager ens behövs. Det skulle ju, ve o fasa, kunna visa sig att hästen faktiskt klarar sig med ett täcke åt gången, eller kanske tom kan vara naken.
Att säga att dubbla lager fungerar därför att "hästen inte fryser då i alla fall" räcker inte som argument för mig, tyvärr.

Att säga att dubbla lager fungerar därför att "hästen inte fryser då i alla fall" räcker inte som argument för mig, tyvärr.

Vad jag vet så har man täcke för att hästen inte ska frysa kalla/blåsiga/regniga dagar, fryser hästen med ett täcke och man lägger på ett täcke under och hästen slutar frysa så är ju det bara bra.

Sen kan man ju alltid disskutera om det skadar hästen med två täcken, jag har hört att dom kan få ont i ryggen och att det blir för tugnt osv. Men att det värmer en del kan man inte säga nåt annat om när hästen uppenbarligen är varma under täckena.

Vet att min häst inte kan ha två täcken ens kalla och blåsiga dagar för han blir för varm då, han klarar sej med ett täcke därför har han det, när det va kallt och snöstorm och allt de här förra vintern hade han sitt ulltäcke under regntäcket och blir snäppet för varm enligt mej. Så han får klara sej med ett lite mer fodrat regntäcke i vinter.

Och jag tror/vill tro att dom flesta människor testar sej fram för vad som funkar bäst för sin häst, även om det finns dom som gör saker för att alla andra gör dom..

Senast ändrad av en moderator:

Okej. Det låter sunt. Jag tror, med den vetskapen, att det är många som lägger för varma täcken på sina hästar.

En följdfråga - Kan någon ge en bra förklaring på vad som händer när hästen är för varm - vad det har för konsekvenser? Att den blir svettig, orolig, obekväm, dåsig o så förstår jag men gör hästen av med mycket energi tex? Vissa mskr jag talat med säger att en häst som är övertäckad o för varm gör av med lika mycket energi som en häst som är för kall..och skulle därmed tappa vikt.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 122
Senast: Raderad medlem 149639
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka