Varm eller kall?

M

Merry Legs

Skulle vilja höra hur ni avgör om era hästar är varma eller kalla? Man kan ju se om hästen svettas av värme eller darrar av kyla men det som ligger däremellan kan vara svårt ibland tycker jag. vore intressant att höra era kommentarer!

Sv: Varm eller kall?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är väl bara lägga en hand på hästen så känner man väl förhoppningsvis om den är för varm eller för kall, jag har aldrig varit med om en häst som darrar av värme iaf men av stress flera gånger, men är säker på att man kan lista ut anledning om man tänkert på lite vad som hänt, är det kallt/varmt ute, har hästen rärt på sig? är den stressad? isåfall varför? kan det ha varit djur i hagen osvosv...

På samma sätt som man känner att en människa har varma eller kalla händer.

Aningen är min häst varm när jag lägger handen på hennes rygg, eller så är hon kall (t.ex. när hon fått det ofodrade regntäcket på sig vid 0 grader och regn...). Inget av det behöver innebära att hon svettas eller fryser.

På uttrycket.

Min häst kan vara iskall över rygg o öron (som man ju ska kunna känna enl endel) men vara glad o uttrycksfull och då fryser han inte. Oftast så har han heller inte ont av att man tar på honom men det är inte allitd säkert, han tycker det är äckligt att bli petad på om han är dyblöt.

Fryser han tycker han INTE om att man tar på honom och han står med lite sänkt huvud/slänger upp det så fort man kommer i hopp om att komma in och ser allmänt spänd ut. Ytterst sällan han fryser och då väldigt ltie. Skakat har han bara gjort en gång.

På samma sätt som man känner att en människa har varma eller kalla händer.

Aningen är min häst varm när jag lägger handen på hennes rygg, eller så är hon kall (t.ex. när hon fått det ofodrade regntäcket på sig vid 0 grader och regn...). Inget av det behöver innebära att hon svettas eller fryser.

Fast att tro att man kan känna om en häst är varm eller kall genom att ta på den är vanskligt.

Hästar är väldigt bra isolerade. Det ser man bla när det snöar. Det är inte ovanligt att snön lägger sig på hästen och blir liggande kvar där. Tänk vad bra pälsen isolerar då inte ens så mycket kroppsvärme slinker igenom att det räcker för att smälta snön.

Att då tro att hästen är kall genom att lägga handen på rumpan på den och dra slutsatsen att den skall ha ett täcke till för att den fryser är inte helt korrekt. Snarare är det så att om hästen känns varm så är den för varm. Päls isolerar åt båda hållen.

Att tro att man kan känna om hästen är kall eller varm genom att känna på öronen är ju ännu mer vilseledande.

Människor har mycket svårt för att förstå att man kan inte jämföra en häst och en människa när det kommer till kyla och värme.

Det lustigaste av allt är alla dessa som envisas med att ha två täcken fast det är vetenskapligt bevisat att det inte gör någon speciell nytta.

Det viktigaste är att man hindrar hästen från att bli blöt då det oftast är då de fryser. Då räcker oftast ett vanligt regntäcke. Är det bara kallt utan nederbörd så brukar extra mat vara mer effektivt än ett täcke.

Mvh

Tora

Det lustigaste av allt är alla dessa som envisas med att ha två täcken fast det är vetenskapligt bevisat att det inte gör någon speciell nytta.
Fast det beror ju på hur frusen hästen är, vet en häst i stallet som är väldigt frusen, står och skakar med bara ett täcke på sej även om täcket är tjockt så dom löste det med ett ulltäcke under ett fodrat regntäcke, då slutade den hästen att frysa. Den va inte klippt den hästen heller. Så det är ju olika.
Så dubbla täcken håller värmen bättre än ett tjockt, så är det ju med de mesta, lager på lager är varmare ofta.

Fast det beror ju på hur frusen hästen är, vet en häst i stallet som är väldigt frusen, står och skakar med bara ett täcke på sej även om täcket är tjockt så dom löste det med ett ulltäcke under ett fodrat regntäcke, då slutade den hästen att frysa. Den va inte klippt den hästen heller. Så det är ju olika.
Så dubbla täcken håller värmen bättre än ett tjockt, så är det ju med de mesta, lager på lager är varmare ofta.

Det här förstår inte jag så du får gärna förklara mer och väldigt gärna också hänvisa till tillförlitlig källa.
Har nämligen lärt mig precis tvärt om, att dubbla täcken inte tjänar något syfte. Har heller aldrig, på de jobb jag haft med dressyrhästar o högpresterande travare, varit med om att lägga på mer än ett täcke i taget, ett innetäcke som sedan byts mot ett utetäcke när hästen går ut.
Hur kan ett ulltäcke+regntäcke vara varmare än ett tjockt täcke?

Det är ju klart att alla vetenskapliga studier som har gjorts på detta visar fel. Som sagt lager på lager fungerar inte på hästar som det gör på människor. Det är tex effektivare att öka på fodergivan än att ta på ett varmare täcke. Fast vad vet jag, alla studierna kanske visar fel?

Mvh

Tora

Fast att tro att man kan känna om en häst är varm eller kall genom att ta på den är vanskligt.

Hästar är väldigt bra isolerade. Det ser man bla när det snöar. Det är inte ovanligt att snön lägger sig på hästen och blir liggande kvar där. Tänk vad bra pälsen isolerar då inte ens så mycket kroppsvärme slinker igenom att det räcker för att smälta snön.

Att då tro att hästen är kall genom att lägga handen på rumpan på den och dra slutsatsen att den skall ha ett täcke till för att den fryser är inte helt korrekt. Snarare är det så att om hästen känns varm så är den för varm. Päls isolerar åt båda hållen.

Att tro att man kan känna om hästen är kall eller varm genom att känna på öronen är ju ännu mer vilseledande.

Människor har mycket svårt för att förstå att man kan inte jämföra en häst och en människa när det kommer till kyla och värme.

Det viktigaste är att man hindrar hästen från att bli blöt då det oftast är då de fryser. Då räcker oftast ett vanligt regntäcke. Är det bara kallt utan nederbörd så brukar extra mat vara mer effektivt än ett täcke.

Mvh

Tora

Ja, jag menade grovt generellt såklart. Jag menade även att det jag känner utanpå inte behöver betyda att hästen fryser eller är för varm. :laugh:

TS inlägg är ju lite luddigt formulerat, vad menas med "varm eller kall"? En människa med kalla händer behöver ju inte frysa om dem, men likväl är de kalla. Eller tänker jag fel?

Jag håller med dig i övrigt, och min häst har bara täcke på sig vid nederbörd, tjocka vintertäcket på när det kryper ner mot noll och snöar mycket. Hon är något mer lättfrusen än sin kompis fullblodet, han kan gå med ofodrat regntäcke liiite längre än vad hon (hbl) kan. Båda är oklippta. ;)

Senast ändrad:

Det är ju klart att alla vetenskapliga studier som har gjorts på detta visar fel. Som sagt lager på lager fungerar inte på hästar som det gör på människor. Det är tex effektivare att öka på fodergivan än att ta på ett varmare täcke. Fast vad vet jag, alla studierna kanske visar fel?

På den hästen funkar det iallafall bättre med ulltäcke under ett annat täcke för att den inte ska stå och skaka ute när det är kallt.
Det hjälper inte heller alltid för frusna hästar att ge mer grovfoder, denna hästen har fri tillgång på hö även i hagen. Kan hända dom inte fryser när dom skakar men det kan knappast vara bra för musklerna i längden att vara så spända.

Det här förstår inte jag så du får gärna förklara mer och väldigt gärna också hänvisa till tillförlitlig källa.
Har nämligen lärt mig precis tvärt om, att dubbla täcken inte tjänar något syfte. Har heller aldrig, på de jobb jag haft med dressyrhästar o högpresterande travare, varit med om att lägga på mer än ett täcke i taget, ett innetäcke som sedan byts mot ett utetäcke när hästen går ut.
Hur kan ett ulltäcke+regntäcke vara varmare än ett tjockt täcke?

Jag har sett på dressystall och hoppstall att dom har dubbla täcken, även en kompis som nyss jobbade i tyskland sa att dom hade dubbla täcken på klippta hästar där, av vilken anledning vet jag inte.
När jag jobbade på travet ett halvår så hade dom bara ett täcke men dom hästarna va inte heller klippta.

Kan ju säga att jag också hört det här med dubbla täcken osv men det stämmer uppenbarligen inte alltid. Ibland verkar det funka med dubbla precis som det skulle funkat med ett tjockare och ibland funkar det inte. Man får väl gå efter vad som passar varje häst bäst, som denna där den faktiskt slutade stå o skaka med dubbla men frös trots ett tjockt. Eller den slutade skaka iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

I de dressyr -o travstall jag jobbat var hästarna högpresterande, alltså i full tävlingskondition o därmed klippta. Ändå klarade sig samtliga med ett täcke i taget.

I de dressyr -o travstall jag jobbat var hästarna högpresterande, alltså i full tävlingskondition o därmed klippta. Ändå klarade sig samtliga med ett täcke i taget.

Det är väl dom flesta hästar i dressyrstall? Alltså klippta och högpresterandeo, och i dom stallen så hade en del dubbla täcken, alla är inte lika.

Tack för alla svar. Intressant. Endel har stor erfarenhet av täckning o har jobbat med många hästar. Ni måste ha ett effektivt sätt att kolla om hästarna är varma, lagom eller kalla. Mer tips om det finns, tack!
Själv brukar jag i dagsläget mest kolla hur hästen rör sig o står o hur hon verkar i humöret men jag önskar att det funnits något mer (eller mindre) exakt system att avgöra saken..... Värmekamera kanske!!! :))

du glömmer att många hästar är kortpälsade eller helklippta (dvs dom har knapt päls öht). det är dessa hästar man utgår från när man säger att man ska känna på dom och då ska dom vara varma. självklart är inte en häst med tjock päls särskilt varm utanpå pälsen! det är ju som att säga att människors dunjackor ska vara varma på utsidan.... :rofl:

man får väl tänka lite logisk.

Visst. Har själv en häst som är klippt.

Så, klippt häst, eller häst med tunn päls, ska vara varm när man sticker handen under täcket! låter bra!

Oklippt häst - behöver man nog inte oroa sig för så mkt då sålänge den inte är våt o så länge den ser pigg o nöjd ut.

Jag tackar för tipsen!!

Helt korrekt.
Man har gjort mätningar på hästars temperatur utanpå pälsen respektive inne vid huden och det skiljer sig MASSOR av grader. Kommer tyvärr inte ihåg var källan till studien är men det går säkert att söka. Som du skriver så isolerar pälsen BÅDE mot värme och kyla, och det missar folk ofta.
Om man ska gå efter hur hästen ska kännas om den är LAGOM varm, så ska den vara "luft tempererad" dvs SVAL under ett täcke, annars är den för varm om den är så varm att det är riktig värme utanpå pälsen under täcket.

Mina hästar är varma av sig. Fullblodet har aldrig känts kall eller spänd i musklerna. Dock vill han gärna att man torkar bort vattnet ur ansiktet på honom om det regnat :p Han har mer vinterpäls än halvbloden...

Nordsvensken är tjockpälsad med pansarpäls. Ingenting kryper under hans päls, men han är spårklippt för att slippa bli svettig i stallet och av ansträngning. Dock klarar han sig alltid utan täcke ändå.

Hästar ska kännas svala, inte varma. De har fritt hösilage i hagen och lä på vissa platser så de klarar sig fint i de flesta väder.

Jag har hört att man ska kunna känna i början av öronen om dom är kalla eller inte. :)

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 122
Senast: Raderad medlem 149639
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka