Världscupfinal 2016

Och vet någon av er vem som skapar Patriks kürer? Tycker alla hans (kanske främst Dejas som passar henne så bra men som är enklare än Scandics förstås) är så bra. Önskar övriga svenska laget skulle ta hjälp av samma person ;)

@JohannaB Jag gillar både Tinnes och Emilies kürer också. Det enda jag har svårt är att ffa Emilie skär så mycket hörn och använder typ banan på 15x60.

@JohannaB Jag gillar både Tinnes och Emilies kürer också. Det enda jag har svårt är att ffa Emilie skär så mycket hörn och använder typ banan på 15x60.
Jag som följt min tränare som snickrat kür hela vintern kan jag säga att det är sjuuukt svårt att hinna få med allt inom maxtiden, man måste kapa lite här och där för att hinna få in lite roligare vägar än att bara lägga allt efter varandra. Ny regel som är på gång är att ryttarna kommer bli tvungna att lämna in sitt program i förväg, känns som att halva grejen med kür försvinner då..? :cautious:

Ny regel som är på gång är att ryttarna kommer bli tvungna att lämna in sitt program i förväg, känns som att halva grejen med kür försvinner då..? :cautious:

Hur tänker de då, vet du? Undrar för nu kan ju ryttaren "rida om " en misslyckad linje och rädda lite poäng om nu den nya linjen då blir bättre.

Fast den biten är nog inga problem för bedömningen, just kuren är ju till bl a för att visa nya vägar, nyskapande i linjer o fånga publikens och domarnas intresse med något annorlunda.

Hur tänker de då, vet du? Undrar för nu kan ju ryttaren "rida om " en misslyckad linje och rädda lite poäng om nu den nya linjen då blir bättre.
Tror domarna tycker det blir lättare att döma om de är lite mer förberedda på vad som kommer, de kanske fortfarande kommer få ha en reservlinje men är inte 100 på detaljerna.

Tror domarna tycker det blir lättare att döma om de är lite mer förberedda på vad som kommer, de kanske fortfarande kommer få ha en reservlinje men är inte 100 på detaljerna.

ok, tack för info.:), och så kan det säkert vara , har skrivit och även om det är på hög nivå så kan det ibland bli så grov miss att det är svårt att exakt veta vad som egentligen skulle visas.;) kanske därför.

Men det är ju ändå lite konstigt. Om 20 startar ska domaren då memorera 20 olika program för att kunna dömma? Det känns ju inte alls mycket lättare.
Eller tar det längre tid mellan varje ryttare för att domaren ska hinna läsa igenom programmet. Då kommer klassen ta jätte lång tid ju.

Jag gillade Emilies nya ide med samlad skritt (som var okej), galopppiruett (följsam men bara en enkel och kanske lite matt men hög svårighetsgrad att lägga den mitt i skritten) följt av ökad skritt (som var bra) men förstår inte hur de tänkte som la det på medellinjen?
Fem av sju domare sitter på kortsidorna och de måste ha haft väldigt svårt att se hur god kvalitet Miata hade i sin ökade skritt? Tyvärr verkar inte delpoängen finnas någonstans, hade varit kul att se bedömningen på just skritten av den anledning.
Överlag hade Emilie massvis av saker på kvartslinje, medellinje och långsida... Skulle ha velat se programmet filmat ur domarnas synvinkel för jag kan tycka att det klassiska att göra moment på linjer över medellinjen borde vara bättre för alla kortsidedomare? (tre stycken vid kortsida C, två på kortsida A och bara en domare per långsida)
Jag gillar ju Roxette också men ska jag fortsätta tyckandet från en amatör som aldrig får rida en kür så kan jag tycka att de borde spela mer på Emilies så fina lätta ridning och välja något lite mer harmoniskt i musikväg? Det lite upptempo och tempoväxlingar de har i den musiken understryker nästan att Miata inte är så energisk och explosiv men de är ju så vackra och följsamma att se på banan så jag hade velat puffa mer på det ;)

Jag gillade Emilies nya ide med samlad skritt (som var okej), galopppiruett (följsam men bara en enkel och kanske lite matt men hög svårighetsgrad att lägga den mitt i skritten) följt av ökad skritt (som var bra) men förstår inte hur de tänkte som la det på medellinjen?
Fem av sju domare sitter på kortsidorna och de måste ha haft väldigt svårt att se hur god kvalitet Miata hade i sin ökade skritt? Tyvärr verkar inte delpoängen finnas någonstans, hade varit kul att se bedömningen på just skritten av den anledning.
Överlag hade Emilie massvis av saker på kvartslinje, medellinje och långsida... Skulle ha velat se programmet filmat ur domarnas synvinkel för jag kan tycka att det klassiska att göra moment på linjer över medellinjen borde vara bättre för alla kortsidedomare? (tre stycken vid kortsida C, två på kortsida A och bara en domare per långsida)
Jag gillar ju Roxette också men ska jag fortsätta tyckandet från en amatör som aldrig får rida en kür så kan jag tycka att de borde spela mer på Emilies så fina lätta ridning och välja något lite mer harmoniskt i musikväg? Det lite upptempo och tempoväxlingar de har i den musiken understryker nästan att Miata inte är så energisk och explosiv men de är ju så vackra och följsamma att se på banan så jag hade velat puffa mer på det ;)
Om man har en häst med blygsam skritt kan det ju vara ett klokt val.

Men det är ju ändå lite konstigt. Om 20 startar ska domaren då memorera 20 olika program för att kunna dömma? Det känns ju inte alls mycket lättare.
Eller tar det längre tid mellan varje ryttare för att domaren ska hinna läsa igenom programmet. Då kommer klassen ta jätte lång tid ju.
Det kommer de nog inte göra, men de vill ha ett underlag att gå efter om det blir nåt strul tex.

Det jag hhört ang att ryttarna skulle lämna in program i förväg var att de skulle få svårighetsgraden på programmet fastställt i förväg så att det inte blir så godtyckligt?

Lite nyfiken på vilka stordåd du känner att du är besviken på och hur du tycker du är snuvad på konfekten ? Vore jätteintressant och givande med mera utveckling av det och hur du menar :)

Jag tror inte att det är speciellt intressant och givande för någon att lyssna på en utveckling av hur jag menar egentligen, jag är ju bara en betraktare av sporten och har aldrig ridit på annat än hobbynivå. Men det jag åsyftade var att i samma veva som Anton köpte så var det ganska upphaussat i pressen, och det verkade som att många andra ryttare (även internationellt) uttalade sig om att de tyckte att det var en väldigt lovande häst. Det verkade som att många trodde att han skulle bli något snäll bättre än vad han har blivit.

@EmmaBovary Fast BRA har/är Anton med Tinne. De har varit fyra i flera stora tävlingar och de har vunnit Grosser Preis i Aachen vilket är stort! Att vara topp-tio i världen är väl att infria förväntningar? Anton har aldrig varit en Valegro liksom.

@EmmaBovary Fast BRA har/är Anton med Tinne. De har varit fyra i flera stora tävlingar och de har vunnit Grosser Preis i Aachen vilket är stort! Att vara topp-tio i världen är väl att infria förväntningar? Anton har aldrig varit en Valegro liksom.

Jag tenderar alltid att låta mer negativ än vad jag menar, de har jättefina resultat och det ser jättetrevligt ut! Det är kanske just därför som jag inte kan låta bli att tänka att jag trodde att bakbenen skulle bli mer aktiva, eftersom att det ser så fint ut i övrigt. :)

Fast om han inte hade "släpat" bakbenen så hade de kunnat vara med i den absoluta toppen och slåss, istället för att ständigt skugga precis bakom. Bra visserligen, men det blir inga medaljer. Däremot uppnår de ju förvisso trevliga resultat pga att det ser så mjukt och harmoniskt ut.

Fast om han inte hade "släpat" bakbenen så hade de kunnat vara med i den absoluta toppen och slåss, istället för att ständigt skugga precis bakom. Bra visserligen, men det blir inga medaljer. Däremot uppnår de ju förvisso trevliga resultat pga att det ser så mjukt och harmoniskt ut.

Fast för Tinnes del kan det ju inte vara så kul att aldrig egentligen ha en chans..det är det som är så jävla trist med dressyr...allt är så förutsägbart på ett helt annat sätt än hoppning och framförallt fälttävlan. Förmodligen blir det för mkt misstag när hon sätter mer tryck.

Fast för Tinnes del kan det ju inte vara så kul att aldrig egentligen ha en chans..det är det som är så jävla trist med dressyr...allt är så förutsägbart på ett helt annat sätt än hoppning och framförallt fälttävlan. Förmodligen blir det för mkt misstag när hon sätter mer tryck.

Ja, de gånger det varit mer tryck i uppvisningen så har det också blivit mer missar vilket är väldigt synd. Jag vill minnas att jag sett en träningsvideo där han använder sina bakben betydligt bättre än på tävling, så visst kan han.
Men i konkurrens med mer kompletta hästar så blir det inga medaljer utan "bara" hedrande platser precis bakom. Behagligt att se på är det dock.

Däremot uppnår de ju förvisso trevliga resultat pga att det ser så mjukt och harmoniskt ut.

Det är en ett trevligt ansikte utåt för svensk dressyr, att harmoni och mjukhet premieras. Att sedan ligga stadig på en % mellan 75-77 är en stadig och bra grundpelare för lag. Nu inför OS så har vi ju snart tre ryttare som ligger på 75% eller mer i GP och GP-special. Lagmedalj det luktar...

Det är en ett trevligt ansikte utåt för svensk dressyr, att harmoni och mjukhet premieras. Att sedan ligga stadig på en % mellan 75-77 är en stadig och bra grundpelare för lag. Nu inför OS så har vi ju snart tre ryttare som ligger på 75% eller mer i GP och GP-special. Lagmedalj det luktar...

Vem är den tredje som stadigt ligger över 75% internationellt?
Lagmedalj lär bli väldigt svårt. En hedrande fjärdeplats kanske.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Leipzig inleds idag världscupfinalerna i hoppning och dressyr. SVT sänder direkt, och först ut är hoppningen med start i SVT1 och Play...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat