Hos personer med adhd fungerar inte samspelet mellan signalsubstanserna i hjärnan som de ska och detta innebär även att dopaminsystemet inte fungerar korrekt. Det krävs mer hos dem än hos andra människor för att dopamin ska frisättas och ge en känsla av ro och tillfredsställelse. De söker därför ständigt efter den behagliga känsla som dopaminet ger, utan att hitta den. Det är därför de är så rastlösa och har svårt att koncentrera sig; för att de hela tiden letar, omedvetet. Det innebär också att de har väldigt svårt att motivera sig till saker som de inte upplever som väldigt roliga. Många beskriver det som ”an itch you can not scratch”.
Datorspel och film ger snabb tillfredsställelse och frisättning av dopamin och det är därför som många barn med adhd blir väldigt fästa vid sina skärmar. Det ger dem helt enkelt möjlighet att vila och inte ständigt vara på jakt efter tillfredsställelse eftersom spelandet ger dem det dopamin de ständigt söker och den jobbiga olustkänslan som de annars ofta har försvinner. För min son är också exempelvis minecraft bra på så sätt att det är något han är riktigt duktig på vilket är bra för hans självförtroende. Där har han heller inga problem med att tänka i flera steg, hejda sina impulser, osv. Fantastiskt! Eftersom han i likhet med andra barn med adhd är väldigt osjälvständig och har svårt att sysselsätta sig själv med att bläddra i böcker, rita etc, så ger hans skärmtid hela familjen ro (när hörlurarna är på då).
Dopaminunderskottet gör att personer med adhd löper större risk än andra att hamna i olika typer av missbruk såsom alkohol och narkotika, just för att det ger den dopamineffekt som man ständigt är på jakt efter.
Adhd-medicin ökar effekten av dopamin i hjärnan vilket gör det lättare att koncentrera sig och motivera sig till saker som inte är jätteroliga.
Hur det var i familjer med barn med adhd för 50 år sedan kan jag bara föreställa mig. Jag tror att barn med adhd på den tiden ofta fick väldigt mycket skäll och stryk, både hemma och i skolan och att både barn och föräldrar ofta var väldigt olyckliga.