Varierad träning i ridhus.

Blomskan

Trådstartare
Jag skulle behöva ha förslag på hur jag kan variera träningen när jag har tillgång till ridhus.
Under de senaste månaderna har det ju inte varit någon höjadre att rida ut av olika anledningar.

Men om jag har tillgång till ridhus är jag rädd för att jag ska fastna i vinkelvolten så nu behöver jag förslag på olika aktiviteter man kan göra i ridhuset.

Det behöver alltså inte tvunget vara ridning.. :)

Sv: Varierad träning i ridhus.

Hoppa, löshoppa, markträning (koppelträning (NH?)), gymkana, om man inte är westernryttare- rid western-övningar (långa tyglar och testa att göra övergångar utan att sträcka tygeln, byta varv m.m.) Kadrilj om man kan få sällskap (lära sig en kort rutin?) om man tävlar dressyr, träna på att rida program? Det finns ju en uppsjö av övningar när man vill rida 'vanlig' dressyr, beroende på vad man behöver träna på, där man inte fastnar på volten... Samma i hoppningen, behöver inte vara högt, utan cavalletti och småhinder på max 40-50, i olika småbanor, för att träna lydnaden och gymnastisera. Man kanske kan läsa på om WE och träna lite sådant?

Tackar för tipsen!
Dessa skall antecknas och sedan är det bara att hoppas på att jag får tillgång till ridhus snart. :D

Det finns ju huuuur mycket dressyrövningar som helst man kan rida. Jag är ju dressyrmupp. Så det är väl vad jag sysslar med i ridhus framför allt.

Men utöver det så kan man ju miljöträna(vänja hästen vid märkliga saker), ledarskapsträna, köra frihetsdressyr(läs Hempflings Dansa med hästar etc), cirkusövningar(finns böcker om det med), trickträna, tömköra, jobba för hand i träns eller långa tömmar etc etc.

Hoppning kan jag ju typ inget om. Men gymnastikhoppa med studs, köra kavaletti etc och löshoppa klarar tom jag.

Tack tack..
Dressyr med Kyra är ju en riktigt bra bok när det kommer till dressyrövningar.

Dock vill jag ju som sagt inte riskera att fastna i dressyrövningar.
Känner jag min donna rätt så kommer hon tröttna ganska fort då. :)

Dock vill jag ju som sagt inte riskera att fastna i dressyrövningar.
Känner jag min donna rätt så kommer hon tröttna ganska fort då. :)

Fast det är väl rent egentligen ingen skillnad för hästen om den jobbar under dig eller på töm så länge arbetet är varierat?

Jag tror alltså att det inte spelar någon roll för hästen om den jobbar i olika dressyrövningar eller tömkörs eller tricktränas så länge det är varierat.

tömkörning ,NH,klicker/trick träning,löslongering och "leka" med hästen det var nog det jag kom på som inte så många har skrivit :) hoppas du hittar något sóm är roligt :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar