varierad ridning.

E

eelinandersson

hej! för det mesta så hoppar ja antingen bana i paddocken eller rider ut en sväng i skogen, det börjar bli rätt tjatigt då ja gjort det i ca: 1 år, visst kör jag ett dressyrpass då & då i veckorna, men det känns som både ja & hästen tycker det är tråkigt, förslag någon?

Sv: varierad ridning.

Vad är det för häst?

Men jag tycker du ska variera dig lite mer i alla fall. Du kan longera, tömköra och ut o gå med hästen. I ridningen bör du inte hoppa mer än högst två ggr i veckan. Kör mer dressyr och uteritter. Markarbete är också bra med bommar, cavalettí eller småhinder på en volt. Klättring i backar, intervallträning, skrittur och cantring är exempel på annan typ av ridning. Variera underlaget och rid för tränare ibland som kan tipsa dig om vad du ska träna på. Däremot tror jag det är vanligt att man som du kör fast i ett inrutat ridmönster som man inte vet om det är särsilt bra.

Hitta dressyrprogram på internet och lär dig dem. Sen kan du rida dem när du tränar. Garanterat varierad ridnign och du fastnar inte i "trava runt 20 varv-syndromet".
Lycka till :bump:

Tycker du att dressyr är tråkigt kan du alltid rida barbacka men ändå jobba hästen om han har tillräckligt mycket med ryggmuskler och inte tycker att det är obehagligt. Då känner man musklerna jobba mycket bättre och det blir en rolig omväxling att träna balans med. Ställ upp lite koner och rid slalom med sidvärtsrörelser och testa vändbarheten. Det finns massa roliga grejer att hitta på. :)

du kan göra roliga banor med koner och bomar så får du en alsidig träning med spänning i.

är den under omskolning eller är den färdig omskolad ? som några skrev tömkörning, brukar själv träna mkt dressyr i skogen med mitt varmblod. Kan du inte köra det då ? borde ju vara inkört ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 742
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar