Tycker det är en otroligt intressant frågeställning-om inte annat för att det nog inte är helt onyttigt att själv reflektera över ens identitet. Jag tror att jag för många i min ytliga omgivning irl tycker att jag är lite svårdefinierbar månne. Men de flesta skulle nog ffa beskriva mig som en väldigt dedikerad hästmänniska, dressyrryttare, ärlig, rak och lite skrämmande haha.
Eftersom jag träffar så mycket folk under väldigt korta och flyktiga möten när jag jobbar (kör taxi) kan jag även inta olika identiteter medvetet beroende på vilken stämning och vilken typ av konversationer som resan ger upphov till. Jag kan vara den gemytliga och urtrevliga taxitjejen, jag kan vara den ambitiösa ryttaren, jag kan vara studenten som tappade motivationen, jag kan vara skåningen med ett mystiskt förflutet, jag kan vara drottningen av dålig stämning (vilket är min favorit
) osv osv. Även i andra sammanhang går det att inta den identitet som för stunden är vad som gynnar mig. Något som görs med kläder och andra yttre attribut samt förstås attityden.
Jag är knappast ensam om att "välja identitet" beroende på sammanhang, det gör vi alla mer eller mindre medvetet. Det handlar inte om att undanhålla vem en är, utan om framhålla den bästa en är i en given situation. Ni som skrivit att ni är vilka ni är och inte gör er till för andra gör ju faktiskt det ändå-genom att just framhålla hur ni
inte gör er till. Allt vi gör är trots allt ett uttryck för ens identitet.
Kan även tillägga att jag i allra högsta grad bedömmer folks identiteter efter deras yttre attribut (kläder, märken, frisyrer, mode osv). När jag jobbar kan jag även få en ganska god uppfattning vem jag ska hämta bara på namn och adress. Många tror även att de är så himla unika i sitt sätt att uttrycka sig och att vara, när de i själva verket är otroligt förutsägbara utifrån väldigt liten information.