Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är ju Gunnar Glöersen rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet så det är kanske inte JÄTTEKONSTIGT att just han tycker så??
Fast grejen är ju att inte är explicit JÄGARNA som vill ha bort vargen.
Nej, men de lobbar starkt för det. Starkare än de flesta andra grupper som brukar nämnas (renägare, boskapsägare och barnfamiljer).
Det här är väl inge tyckande, det är väl ett faktumNu är ju Gunnar Glöersen rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet så det är kanske inte JÄTTEKONSTIGT att just han tycker så??
Det handlar ju inte bara om älg, det handlar om viltet totalt sett.Nej, men väldigt många hävdar ju att jägare inte alls vill jaga varg pga. konkurrens om älgen. Min erfarenhet är att de jägare som vill ha bort varg vill det just pga. konkurrens om älg.
Sedan väljer självklart älglobbyn de argument de tror funkar bäst när de ska tala för sin sak och det låter inte så bra att försöka driva igenom vargjakt för att man vill jaga älg.
Sedan har vi ju det att allting man nämner inte dyker upp i en artikel.Nej, men väldigt många hävdar ju att jägare inte alls vill jaga varg pga. konkurrens om älgen. Min erfarenhet är att de jägare som vill ha bort varg vill det just pga. konkurrens om älg.
Sedan väljer självklart älglobbyn de argument de tror funkar bäst när de ska tala för sin sak och det låter inte så bra att försöka driva igenom vargjakt för att man vill jaga älg.
Sedan har vi ju det att allting man nämner inte dyker upp i en artikel.
Eller för den delen hur artikelförfattaren väljer att skriva artikeln.
Läste just aftonbladets artikel angående jakten. Här valde en negativt laddade ord som ex. Utplåna, klagade
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20170925.ab
Efter flertalet artiklar där jag har insyn bakom bakom kulisserna i andra ärenden, så har jag lärt mig att det är lika viktigt att läsa vad de inte skriver, eller hur artikeln vinklas. Vad vill artikelförfattaren få fram?
Tillbaka till ämnet så har du en organisation som sysslar med jakt. Självklart är en orsak den egna hotade jakten. Men sedan är det väldigt förenklat att se det som enbart jakt och kött.
Jakten innefattar så mycket mer och dessutom så representerar inte en person hela massan. I byarna och bland de som inte jagar så är fortfarande inte orsaken älgkött. Och bland jägare är inte jakt och älgkött enda orsaken.
Hänger väl också på hur många "gubbar" med bössor som är ute...Det faktum att man skjutit fyra vargar på lika många timmar - trots att den sägs vara ett svårjagat djur - borde väl indikera att antalet vargar knappast är överskattat. Snarare tvärtom...
just därför vore det på sin plats att storebror som ansvarig gör rätt för sig och inte låter småfolket i bygderna ta smällenDet är klart att media vinklar som de vill. Jag brukar "roa" mig med att läsa Jägarförbundets egen tidning. Den erbjuder inte heller särskilt nyanserad läsning.
Jag vet att inte en person representerar alla, men han i princip alla jägare jag känner (min mamma är det enda avvikande exemplet) är av samma åsikt. De är mycket tydliga med det. För dem är det inte svårare än:
1. Vi har klarat oss utan varg i över 100 år.
2. Vargen äter upp älgarna.
3. Mindre älg mindre kött till oss.
Jag kanske känner en väldigt unik och avvikande "jägarby" (de flesta bor i samma by) men jag tror faktiskt inte att de är särskilt unika.
Hänger väl också på hur många "gubbar" med bössor som är ute...
Alla har väl sina privata grunder för sina beslut, åsikter o agerande.Saken var väl de arga kommentarerna innan när jag ansågs kalla jägare "skjutglada" eller att det skulle vara för att bevara älgen. Så var det inte alls, det var bara av omsorg om folk som de ville jaga varg.
Eller inte liksom.
24 i Värmland, 12 i Örebro.Första vargen fälld.. 23 kvar!
Tanken är väl att radera vissa revir och då blir effekten många vargar på liten yta.Visst. Alla fyra är dock skjutna inom ett par mil från soffan jag ligger i.
Tanken är väl att radera vissa revir och då blir effekten många vargar på liten yta.