Vargjakten ställs in i elfte timmen

Nu är ju Gunnar Glöersen rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet så det är kanske inte JÄTTEKONSTIGT att just han tycker så??

Nu är ju Gunnar Glöersen rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet så det är kanske inte JÄTTEKONSTIGT att just han tycker så??

Nej, men väldigt många hävdar ju att jägare inte alls vill jaga varg pga. konkurrens om älgen. Min erfarenhet är att de jägare som vill ha bort varg vill det just pga. konkurrens om älg.

Sedan väljer självklart älglobbyn de argument de tror funkar bäst när de ska tala för sin sak och det låter inte så bra att försöka driva igenom vargjakt för att man vill jaga älg.

Nej, men de lobbar starkt för det. Starkare än de flesta andra grupper som brukar nämnas (renägare, boskapsägare och barnfamiljer).

Det är möjligt, jag upplever det inte så som varandes boskapsägare och barnfamilj mitt i ett revir (här har båda vargarna hittills skjutits) men jag är försåvitt inte objektiv.

Det här är väl inge tyckande, det är väl ett faktum
"Dahlerus och Nauclér visar också att de fullständigt struntar i att Sveriges riksdag med 87 procents majoritet vill att vargstammen ska förvaltas och begränsas genom jakt"

Nej, men väldigt många hävdar ju att jägare inte alls vill jaga varg pga. konkurrens om älgen. Min erfarenhet är att de jägare som vill ha bort varg vill det just pga. konkurrens om älg.

Sedan väljer självklart älglobbyn de argument de tror funkar bäst när de ska tala för sin sak och det låter inte så bra att försöka driva igenom vargjakt för att man vill jaga älg.
Det handlar ju inte bara om älg, det handlar om viltet totalt sett.
Om du idag skjuter 4 älgar per år, och vargen etablerar sig så kanske du inte kan skjuta mer än en älg per år.
Vilket i sin tur betyder att jaktsvärdet minskar och det belastar i sin tur de jord o skogsfastigheter det berör.
Sedan försvåras ju även andra typer av jakt där man använder hundar. Så för ett pensionerat skogsägarpar kan det ju betyda en halvering av sin årsinkomst (jaktarrende)
Det är följdverkningarna som "vargkramarna" så effektivt negligerar

Jag föreslog för ett tag sedan en rättvis lösning.
Staten arrenderar(löser in) jakträtten för det värde marken hade innan vargetablering. Den årliga arrendekostnaden ska då indexregleras.
Sedan kan ju staten arrendera ut jakten till det marknadspris marken betingar efter vargetablering.

På så vis så bär vi (alla skattebetalare )kostnaden för vargetableringen och inte enbart som nu en försvinnande liten del av det svenska folket.

Sedan har vi ju det att allting man nämner inte dyker upp i en artikel.
Eller för den delen hur artikelförfattaren väljer att skriva artikeln.
Läste just aftonbladets artikel angående jakten. Här valde en negativt laddade ord som ex. Utplåna, klagade
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20170925.ab

Efter flertalet artiklar där jag har insyn bakom bakom kulisserna i andra ärenden, så har jag lärt mig att det är lika viktigt att läsa vad de inte skriver, eller hur artikeln vinklas. Vad vill artikelförfattaren få fram?

Tillbaka till ämnet så har du en organisation som sysslar med jakt. Självklart är en orsak den egna hotade jakten. Men sedan är det väldigt förenklat att se det som enbart jakt och kött.

Jakten innefattar så mycket mer och dessutom så representerar inte en person hela massan. I byarna och bland de som inte jagar så är fortfarande inte orsaken älgkött. Och bland jägare är inte jakt och älgkött enda orsaken.

Sedan har vi ju det att allting man nämner inte dyker upp i en artikel.
Eller för den delen hur artikelförfattaren väljer att skriva artikeln.
Läste just aftonbladets artikel angående jakten. Här valde en negativt laddade ord som ex. Utplåna, klagade
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20170925.ab

Efter flertalet artiklar där jag har insyn bakom bakom kulisserna i andra ärenden, så har jag lärt mig att det är lika viktigt att läsa vad de inte skriver, eller hur artikeln vinklas. Vad vill artikelförfattaren få fram?

Tillbaka till ämnet så har du en organisation som sysslar med jakt. Självklart är en orsak den egna hotade jakten. Men sedan är det väldigt förenklat att se det som enbart jakt och kött.

Jakten innefattar så mycket mer och dessutom så representerar inte en person hela massan. I byarna och bland de som inte jagar så är fortfarande inte orsaken älgkött. Och bland jägare är inte jakt och älgkött enda orsaken.

Det är klart att media vinklar som de vill. Jag brukar "roa" mig med att läsa Jägarförbundets egen tidning. Den erbjuder inte heller särskilt nyanserad läsning.

Jag vet att inte en person representerar alla, men han i princip alla jägare jag känner (min mamma är det enda avvikande exemplet) är av samma åsikt. De är mycket tydliga med det. För dem är det inte svårare än:
1. Vi har klarat oss utan varg i över 100 år.
2. Vargen äter upp älgarna.
3. Mindre älg mindre kött till oss.

Jag kanske känner en väldigt unik och avvikande "jägarby" (de flesta bor i samma by) men jag tror faktiskt inte att de är särskilt unika.

Det är klart att media vinklar som de vill. Jag brukar "roa" mig med att läsa Jägarförbundets egen tidning. Den erbjuder inte heller särskilt nyanserad läsning.

Jag vet att inte en person representerar alla, men han i princip alla jägare jag känner (min mamma är det enda avvikande exemplet) är av samma åsikt. De är mycket tydliga med det. För dem är det inte svårare än:
1. Vi har klarat oss utan varg i över 100 år.
2. Vargen äter upp älgarna.
3. Mindre älg mindre kött till oss.

Jag kanske känner en väldigt unik och avvikande "jägarby" (de flesta bor i samma by) men jag tror faktiskt inte att de är särskilt unika.
just därför vore det på sin plats att storebror som ansvarig gör rätt för sig och inte låter småfolket i bygderna ta smällen

Saken var väl de arga kommentarerna innan när jag ansågs kalla jägare "skjutglada" eller att det skulle vara för att bevara älgen. Så var det inte alls, det var bara av omsorg om folk som de ville jaga varg.

Eller inte liksom.

Saken var väl de arga kommentarerna innan när jag ansågs kalla jägare "skjutglada" eller att det skulle vara för att bevara älgen. Så var det inte alls, det var bara av omsorg om folk som de ville jaga varg.

Eller inte liksom.
Alla har väl sina privata grunder för sina beslut, åsikter o agerande.
Det är ju heller inte helt förvånande att många av dem som är stenhårt emot vargjakten även saknar en hel del erfarenheter vad det natur, landsbygd och de villkor folk lever under ute i "vargmarkerna"

Så det jag hävdat så många gånger förr, det att beslutanderätten för ex. vargjakten inte ska ligga i ngn storstad utan lokalt i den region det berör.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama