Så det är alltså ditt svar på ibland? Att ibland även kan vara ofta, för att andra vilda djur möjligen kan ses ofta?
ofta [åf`-] adv.
• vid tätt upprepade tillfällen {MOTS. sällan} {→ideligen
En varg är inte acceptabel att se på sin tomt varje dag. Varför? Tillbaka till flera sidor tillbaka.
Vargen är ett rovdjur. En varg som lär sig att det finns mat nära människan är farligare jämfört med en varg som håller sig utanför bebyggelse.
På tal om andra vilda djur så skjuts duvor och små kaniner även inne i städerna.
Möss tas med råttfällor. Sett bulvaner för ex skator och kråkor? Rävar jagas och enskilda individer jagas ofta med vakjakt för att få bort en räv som ställer till med problem. Skyddsjakt sker på lo. Älgar som ställt till problem i bebyggelse har även sådana skjutits.
Så var är det du vill komma? Att vi ser tre talgoxar i fågelbordet varje dag gör att vi fullt ska acceptera att ha tre vargar bredvid fågelbordet varje dag?
Vart jag vill komma är att det viktiga i sammanhanget inte är hur ofta man ser ett djur utan det är djurets beteende som är det viktiga. Jag vill komma till att det faktum att ett djur syns inte är detsamma som att det inte är oskyggt.
(Och jag vet att många andra arter skjuts av också. Det är också ofta en på sikt ineffektiv metod. Att skrämma eller på andra sätt göra området oattraktivt för vilda djur är oftast det som håller på sikt.)