Vargjakten ställs in i elfte timmen

Fast bara för att beslutsfattarna inte sitter ute på orten betyder det inte att de inte har kunskap. Att bo på vargmark ger en inte automatiskt kunskaper eller insikter. jag bor i gräsligt gristäta områden, jag kan långt ifrån massor om vildsvins beteenden för det.

Fattar inte att han som sköt första vågar gå ut med namn och bild:eek: Här i trakterna räcker det med att gilla fel sida på fejjan för att få dödshot mot sig själv och familjen. Både via nätet och telefonsamtal + hembesök.

Jag har nyss skrivit i en tråd på fejsboken om att jag hellre ser en licensjakt på varg före en okontrollerad tjuvjakt. Jag är verkligen inget fan av licensjakten som pågår men man får välja mellan pest eller kolera.... Just nu är det riktigt tyst från de som hatar vargen mest. De blev väl paffa över att en före detta Stockholmare öppnade truten.

Annars så är det upprörda åsikter i nämnda tråd. Varg kramare kallar det för masslakt, jägarna är barnrumpor som själva borde jagas. Typ!

Det är läskigt att se när vuxna (män) konvertera till dagisbarn.

Fattar inte att han som sköt första vågar gå ut med namn och bild:eek: Här i trakterna räcker det med att gilla fel sida på fejjan för att få dödshot mot sig själv och familjen. Både via nätet och telefonsamtal + hembesök.
Han har väl som jag, en gammal Bettan i vapenskåpet. Passar lika bra till dieselstjälande pack som afa pack eller extrema djurrättsaktivister.

viltkameror ringer nallen om någon skulle närma sig ngt av husen sen smäller det ;)

Och nej jag har inte tillstånd till kamerorna, men dessa är å andra sidan riktade mot hus på tomt så där har ingen ngt att leta efter.

Jag har nyss skrivit i en tråd på fejsboken om att jag hellre ser en licensjakt på varg före en okontrollerad tjuvjakt. Jag är verkligen inget fan av licensjakten som pågår men man får välja mellan pest eller kolera....

Med samma argument kan man argumentera för att ta bort skatten på alkohol eller ta bort åldersgränsen, jag menar det är ju bättre att folk oavsett ålder dricker systemsprit än svartsprit? Pest eller kolera liksom.

Det handlar ju inte bara om älg, det handlar om viltet totalt sett.
Om du idag skjuter 4 älgar per år, och vargen etablerar sig så kanske du inte kan skjuta mer än en älg per år.
Vilket i sin tur betyder att jaktsvärdet minskar och det belastar i sin tur de jord o skogsfastigheter det berör.
Sedan försvåras ju även andra typer av jakt där man använder hundar. Så för ett pensionerat skogsägarpar kan det ju betyda en halvering av sin årsinkomst (jaktarrende)
Det är följdverkningarna som "vargkramarna" så effektivt negligerar

Jag föreslog för ett tag sedan en rättvis lösning.
Staten arrenderar(löser in) jakträtten för det värde marken hade innan vargetablering. Den årliga arrendekostnaden ska då indexregleras.
Sedan kan ju staten arrendera ut jakten till det marknadspris marken betingar efter vargetablering.

På så vis så bär vi (alla skattebetalare )kostnaden för vargetableringen och inte enbart som nu en försvinnande liten del av det svenska folket.

Men skogsägaren äger inte älgarna! Att varg tar tillräckligt många älgar så vi inte behöver jaga är ju något att eftersträva.

Med samma argument kan man argumentera för att ta bort skatten på alkohol eller ta bort åldersgränsen, jag menar det är ju bättre att folk oavsett ålder dricker systemsprit än svartsprit? Pest eller kolera liksom.

Det lustiga med det argumentet är att jägarna verkligen framställs som skjutgalna dårar som inte kan rätta sig efter de regler som gäller. Typ "vi måste tillåta jakt på varg för annars kan vi inte hålla ordning på jägarna".

Men skogsägaren äger inte älgarna! Att varg tar tillräckligt många älgar så vi inte behöver jaga är ju något att eftersträva.
Jag har inte sagt det heller, Men skogsägarna äger den biotop som är förutsättning för vilt.
Och viltet liksom fisken i vattnet är visserligen en rörlig resurs men ända en beräkningsbar resurs, så länge det inte finns varg i området.
Och om nu statsmakten genomdriver beslut som skadar den resursen som ingår i brukningsrätten så anser i alla fall jag att man bör hålla dem som äger denna resurs, skadelösa.

Att jaga varg är samma sak som att avmaska sin häst.

För min del är det inte för älgarnas eller jägarnas skull vargen bör jagas utan för de djurhållande böndernas skull. Lägger de av mister vi kulturlandskapet. Det är också ett skäl för mig att äta kött. Det problemet har sällan vegetarianer någon bra lösning på. Hur ska vi hålla landskapet öppet om vi inte kan hålla betesdjur?

Jag har inte sagt det heller, Men skogsägarna äger den biotop som är förutsättning för vilt.
Och viltet liksom fisken i vattnet är visserligen en rörlig resurs men ända en beräkningsbar resurs, så länge det inte finns varg i området.
Och om nu statsmakten genomdriver beslut som skadar den resursen som ingår i brukningsrätten så anser i alla fall jag att man bör hålla dem som äger denna resurs, skadelösa.

Att jaga varg är samma sak som att avmaska sin häst.

Älg förstör skog, så det är väl bra att vargarna hjälper till att hålla nere antalet älgar.

Älg förstör skog, så det är väl bra att vargarna hjälper till att hålla nere antalet älgar.
Det är bättre jag anpassar mitt skogsbruk, håller vargen borta och får betalt av Europeiska jägare som kommer hit och skjuter älg.

Då tjänar man pengar både på gungorna och karusellerna. ;)

Fast nu gillar vargarna Värmland. Jag bor i Värmland. Ju fler vargar vi får i Värmland desto mer tjuvjakt kommer det bli på grund av hat och ilska. Är det då inte bättre att skjuta bort några innan folk blir ännu argare och gör lite som dom vill? Jag tycker då det. Vad det har med alkoholskatten eller åldergränsen på alkohol att göra vet jag inte.

Jag är för varg i vårat land. Men jag har också empati för de som gör allt för att hålla sina djur innanför staket och vargen utanför.

För min del är det inte för älgarnas eller jägarnas skull vargen bör jagas utan för de djurhållande böndernas skull. Lägger de av mister vi kulturlandskapet. Det är också ett skäl för mig att äta kött. Det problemet har sällan vegetarianer någon bra lösning på. Hur ska vi hålla landskapet öppet om vi inte kan hålla betesdjur?

Vargstängsel.

Han har väl som jag, en gammal Bettan i vapenskåpet. Passar lika bra till dieselstjälande pack som afa pack eller extrema djurrättsaktivister.

viltkameror ringer nallen om någon skulle närma sig ngt av husen sen smäller det ;)

Och nej jag har inte tillstånd till kamerorna, men dessa är å andra sidan riktade mot hus på tomt så där har ingen ngt att leta efter.
Och vad hjälper det familjen?
Man kan inte alltid hålla sig hemma på sin gård.

Och vad hjälper det familjen?
Man kan inte alltid hålla sig hemma på sin gård.
Nej men om jag inte är hemma o nallen meddelar att det finns pack på gården så ringer man till någon i telefonkedjan.
Och de är mindre hänsynsfulla än vad jag är.

Går larmet att en vit skåpbil av märke xx men polska plåtar varit där olovandes så är det ett antal granngårdar den måste passera innan den når länsvägen. och mycket händer på de små skogsvägarna

Problemt är att det är inte riktigt så enkelt i et tekosystem påverkat av människan som det är i ett naturligt.
I det naturliga ekosystemet kommer tillgången på bytesdjur skifta och därmed även tillgången på rovdjur. När populationen av bytesdjur går upp kommer mängden rovdjur att öka om stammen blir för hårt skattad blir det svårare att hitta mat för rovdjuren och de svälter då slutligen ihjäl varpå bytesdjuren återigen ökar.
I ett ekosystem påverkat av människan hamnar vi i ett läge där bytesdjuren blir färre men det finns fortfarande mat tillgänglig i form av tamdjur och sopor. Stammen av rovdjur hålls då uppe.
Vi har inte hamant där än i Värmland men vi är vad jag erfarit från jägare alldeles för nära. När inte en enda älgkalv överlever sommaren på flera tusen hektar så finns det ett problem. Det problemet finns oavsett om man gillar jakt eller inte. För ett antal år sedan såg man relativt mycket älg. Numera ser jag kanske 1 eller 2 per år (inkluderat stora marker där det bedrivs ytterst lite jakt).
Jaktlaget där mina hästar står har inte jagat älg på flera år eftersom det inte finns någon älg att jaga.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama