Vargjakten ställs in i elfte timmen

Verkar som Dalarna börjar sin jakt nästa fredag i två revir. Står inte hur många vargar det handlar om.
Dalarna och Värmland har de flesta vargarna väl?
Det innebär att om stammen ska vara större blir det tätare mellan reviren där.

Jag vill att vi ska ha varg i Sverige och är aningen förundrad över det vargHAT jag ser på olika orter och i mitt fb-flöde.

Samtidigt är jag klar över att jag tycker att orädda vargar ska bort. Kan man ha boskap mitt bland lejonen i Masai-land borde vi kunna ha varg i Mellansverige. Skjut de närgångna.

Vargar finns där de tycker att det är OK att bo. I Sverige är det inte hela landet utan mest norra delen av landet. I renbetesland - där är de inte välkomna. Då återstår väl mest Dalarna, Värmland och Västmanland, kanske Närke och Hälsingland? Ska alla vargar samsas där blir det trångt.

De får inte skallen. Är allt i sin ordning och alla kvar uppfylls så chipmärks skinnet och tillfaller jakträttshavaren (samma regler med älg) och han/hon kan sen välja att låta skytten få skinnet om jordbruksverket (tror jag det är) godkänner (älg är ju bara att lämna till vem som helst)

Jag tror dock många (alla) kommer låta skinnet följa med till sva. Eftersom det inte får skada bla kotorna i svansen och alla ben i tassarna när man flår.
Trofén , den ren kokade skallen tillfaller skytten vilket är den normala proceduren när det gäller all jakt. Skinnet kan ju efter överenskommelse tillfalla skytten, borde så göra för det är den vanliga proceduren när det gäller räv.

Sedan kan det ju råda andra bestämmelser eftersom det handlar om ett speciellt vilt I vilket fall så kan ju skinnet monteras på en importerad skalle naturlig eller onaturlig

Vid 17-tidenhade totalt 15 av 36 vargar skjutits i Värmlands och Örebros län efter lördagen. I Värmland, som har en kvot på 24 sammanlagt, sköts fem.
– Det är ju väldigt dåligt med spårsnö i södra delen av Värmlands län, men tre fälldes faktiskt där, säger Maria Falkevik.
Den varg som skadesköts i Örebro i fredags påträffades på lördagseftermiddagen och avlivades

enligt SVD

Trofén , den ren kokade skallen tillfaller skytten vilket är den normala proceduren när det gäller all jakt. Skinnet kan ju efter överenskommelse tillfalla skytten, borde så göra för det är den vanliga proceduren när det gäller räv.

Sedan kan det ju råda andra bestämmelser eftersom det handlar om ett speciellt vilt I vilket fall så kan ju skinnet monteras på en importerad skalle naturlig eller onaturlig

Ja skytten brukar alltid få trofen. Skallen eller skinnet. Men det tillhör marken där djuret föll.

Vargarna skickas till sva. Och det som skickas dit destrueras. Därför de måste flås innan för de får inte lämnas ut efter då det kan följa med smittor från sjuka djur som hanteras där.
Skallen ska följa med så den är omöjlig för skytten att få. Det gäller allt som lämnas dit vilda som tama djur.
(Tror dock de kan göra separat kremering om en djurägare vill ha hem sitt husdjur)

Ja skytten brukar alltid få trofen. Skallen eller skinnet. Men det tillhör marken där djuret föll.

Vargarna skickas till sva. Och det som skickas dit destrueras. Därför de måste flås innan för de får inte lämnas ut efter då det kan följa med smittor från sjuka djur som hanteras där.
Skallen ska följa med så den är omöjlig för skytten att få. Det gäller allt som lämnas dit vilda som tama djur.
(Tror dock de kan göra separat kremering om en djurägare vill ha hem sitt husdjur)
är det bara ett proffs som flår, så kan man ju ersätta skallen med ett substrat av plast. Tillsammans med det verkliga skinnet blir det nog en vacker trofé i alla fall.

Eller så har jägarna väldigt bra koll på vart vargarna håller hus...
Ja eftersom vargen tillhör de mest svårjagade djuren så går det nog åt en hel del kunskap, både vad det gäller det aktuella viltet, de aktuella flockarna o lokalkännedom.
Just det som det skulle kosta en förmögenhet att införskaffa medelst fullt betalda yrkesjägare som en del tycks anse är ett bättre alternativ

är det bara ett proffs som flår, så kan man ju ersätta skallen med ett substrat av plast. Tillsammans med det verkliga skinnet blir det nog en vacker trofé i alla fall.

Plastskallar används alltid i montage. Färdiga som formas om eller så gjuter de av originalet. Det går att fixa även om det är en klåpare som flår.
Grejen är ju att sva har krav på hur kroppen ska se ut och det kan ju vara så att besiktningsmannen anser att den ska lämnas in hel.
Tycker jag minns från förra jakten att det stod i besiktningsprotokollen att alla kom in med skinnet kvar.

Eller så har jägarna väldigt bra koll på vart vargarna håller hus...

Min sambo har jagat och bott mitt i rialareviret i flera år. De kan ha jagat en hel dag, 20-30 upp mot 50 personer om grannarna också jagat. Kanske mellan 5-10 hundar. När dagen vart slut kunde vargarna trava förbi framför näsan på dem, från där de nyss varit. Då har de hållt till "mitt i smeten" hela dagen utan att någon sett dem. Om hundarna mött de är ju dock svårt att veta men ingen hund som betett sig annorlunda eller blivit jagad/skadad/dödad och det har inte upplevt någon större oro bland de vilt som de jagat för dagen (vildsvin och rådjur)

Min sambo har jagat och bott mitt i rialareviret i flera år. De kan ha jagat en hel dag, 20-30 upp mot 50 personer om grannarna också jagat. Kanske mellan 5-10 hundar. När dagen vart slut kunde vargarna trava förbi framför näsan på dem, från där de nyss varit. Då har de hållt till "mitt i smeten" hela dagen utan att någon sett dem. Om hundarna mött de är ju dock svårt att veta men ingen hund som betett sig annorlunda eller blivit jagad/skadad/dödad och det har inte upplevt någon större oro bland de vilt som de jagat för dagen (vildsvin och rådjur)
Sist jag läste om Rialavargen var att paret var borta, hade försvunnit, mördade? Alla från Fjollträsk borde skämmas. Skjuta vargar ?

[
Sist jag läste om Rialavargen var att paret var borta, hade försvunnit, mördade? Alla från Fjollträsk borde skämmas. Skjuta vargar ?
"
Rialavargen skjuten i Värmland
Hannen i det vargpar som etablerade sig i Rialareviret för några år sedan har skjutits vid en skyddsjakt i Värmland.
Vargen sköts under ett angrepp på en hund.
"

Vart tiken tog vägen vet jag inte men jag vet med 100% säkerhet att den inte blev mördad.
Däremot kan den blivit påkörd, förgiftad, skjuten ellet tom gått ner sig i ngn sjö på svaga vårisar.

Så 1/2 paret blev inte skjutet i fjollträsk ;)
Men jag misstänker att det skiter du i...

Rialareviret är stort! Jag pratar om 800ha där de jagade. Det par som vart där och fått valpar har ju flyttat sig och hittats på andra ställen. Sen har de vart strövargar. 2 st de trodde skulle stanna men som försvann förra våren. Junseletiken som släpptes i utkanten, förra jaktsäsongen var det mkt vargobs i reviret Vallentuna, ut mot Arlanda, upp mot Rimbo - Norrtälje och kusten ner till Åkersberga. Men ingen som verkar valt att stanna.
Jag tror garanterat de kan ha vart minst 5 st förra vintern. I år inte ett spår.

Det handlar ju inte bara om älg, det handlar om viltet totalt sett.
Om du idag skjuter 4 älgar per år, och vargen etablerar sig så kanske du inte kan skjuta mer än en älg per år.
Vilket i sin tur betyder att jaktsvärdet minskar och det belastar i sin tur de jord o skogsfastigheter det berör.
Sedan försvåras ju även andra typer av jakt där man använder hundar. Så för ett pensionerat skogsägarpar kan det ju betyda en halvering av sin årsinkomst (jaktarrende)
Det är följdverkningarna som "vargkramarna" så effektivt negligerar

Jag föreslog för ett tag sedan en rättvis lösning.
Staten arrenderar(löser in) jakträtten för det värde marken hade innan vargetablering. Den årliga arrendekostnaden ska då indexregleras.
Sedan kan ju staten arrendera ut jakten till det marknadspris marken betingar efter vargetablering.

På så vis så bär vi (alla skattebetalare )kostnaden för vargetableringen och inte enbart som nu en försvinnande liten del av det svenska folket.
Hur stora arealer tänker du dig? Hur många "skogsägarpar över medelåldern" söder om Dalälven har den areal du tänker dig? Hur stor är inkomsten genomsnittligt från skogen från en angiven medelareal för ett skogsägarpar i medelåldern? Hur stort är ett genomsnittligt jaktarrende per hektar för det skogsägarparet?
Hur stor areal skog måste man ha för att få en tilldelning av 4 älgar per år?

Var snäll och belägg dina påståenden med hjälp av länkar med fakta.

Är det en mänsklig rättighet att lyckas skjuta en, eller flera älgar varje år? Betänk att älgstammen (stammarna) i Sverige är onaturligt stora.

Galenskap!!!!
Ska bli mycket intressant att se hur vargarna ändrar sitt beteende när flockarna splittras!!:crazy:
Innerligt less på dessa vidriga människor som stoltserar med en död varg runt halsen!:cry:
Nej det finns inte gott om dom eller mer än vad man inventerat till, jägarna är bara mycket väl förberedda för uppgiften som dom längtat efter!

5 till fick sätta livet till idag.Nu kan det inte vara långt kvar till full kvot.
Hur stora arealer tänker du dig? Hur många "skogsägarpar över medelåldern" söder om Dalälven har den areal du tänker dig? Hur stor är inkomsten genomsnittligt från skogen från en angiven medelareal för ett skogsägarpar i medelåldern? Hur stort är ett genomsnittligt jaktarrende per hektar för det skogsägarparet?
Hur stor areal skog måste man ha för att få en tilldelning av 4 älgar per år?

Var snäll och belägg dina påståenden med hjälp av länkar med fakta.

Är det en mänsklig rättighet att lyckas skjuta en, eller flera älgar varje år? Betänk att älgstammen (stammarna) i Sverige är onaturligt stora.
Jag vet inte riktigt var priset i dalarna ligger.
Men här i Östergötland ligger arrendena på mellan 100 till 250 kr/ha
Kombinerar du sedan boende, service m.m. så Kan det för en skogs gård om 400 Ha röra sig om 100 000 till 200 000 per år.
Brutto naturligtvis

Avskjutning av älg bestäms regionvis per år och är avhängigt tillgången på älg.
Till älgjakten kommer (i alla fall på min gård) bockjakten, jakt på sjö fågel och på senare år även jakt på gris.
Skogen och jakten med kringarrangemang utgör ca 50% av min bruttoomsättning
Skulle vargen lyckas etablera sig här innebär det att jakten o de kringarrangemang den för med sig faller bort vilket betyder ca 25% av min årsinkomst.

Vad det gäller tilldelning av älg så kan man väl säga, för att få 4 djur så börjar skalan vid ca 1000Ha och stiger sedan ju sämre tillgång på älg det finns.

Men uppe i skogslänen är det många torp o små gårdar som har andelar i stora jaktområden.
Årshyran för en sådan sommarstuga är kanske 15000 + lika mycket för älgjaktsveckan inkl jakt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama