Vargjakten ställs in i elfte timmen

Galenskap!!!!
Ska bli mycket intressant att se hur vargarna ändrar sitt beteende när flockarna splittras!!:crazy:
Innerligt less på dessa vidriga människor som stoltserar med en död varg runt halsen!:cry:
Nej det finns inte gott om dom eller mer än vad man inventerat till, jägarna är bara mycket väl förberedda för uppgiften som dom längtat efter!
Det är väl bra att de är förberedda.
Och vad det vidriga angår så är de väl inte vidrigare än de flesta som bär hem ingredienserna till lördagens tacomiddag

Jag vet inte riktigt var priset i dalarna ligger.
Men här i Östergötland ligger arrendena på mellan 100 till 250 kr/ha
Kombinerar du sedan boende, service m.m. så Kan det för en skogs gård om 400 Ha röra sig om 100 000 till 200 000 per år.
Brutto naturligtvis

Avskjutning av älg bestäms regionvis per år och är avhängigt tillgången på älg.
Till älgjakten kommer (i alla fall på min gård) bockjakten, jakt på sjö fågel och på senare år även jakt på gris.
Skogen och jakten med kringarrangemang utgör ca 50% av min bruttoomsättning
Skulle vargen lyckas etablera sig här innebär det att jakten o de kringarrangemang den för med sig faller bort vilket betyder ca 25% av min årsinkomst.

Vad det gäller tilldelning av älg så kan man väl säga, för att få 4 djur så börjar skalan vid ca 1000Ha och stiger sedan ju sämre tillgång på älg det finns.

Men uppe i skogslänen är det många torp o små gårdar som har andelar i stora jaktområden.
Årshyran för en sådan sommarstuga är kanske 15000 + lika mycket för älgjaktsveckan inkl jakt.

Hur många är de där medelålders skogsägarparen som äger 400 hektar skog eller mer i Östergötland? I hela Sverige finns det lite drygt 2200 privata skogsägare med innehav över 400 hektar.

Kan du visa, med statistik och faktabaserade länkar hur många av dessa som finns i Östergötland?

Ska hela Sveriges viltförvaltning styras av ca 2000 personers behov av att arrendera ut jakt?

Enligt tillgänglig statistik över skogsinnehav av privatpersoner i hela riket, så är ca 90 procent av innehaven mindre än 100 hektar, och ungefär 70 procent av skogsinnehaven har en areal understigande 50 hektar.
I Götaland och södra Svealand äger privatpersoner mindre arealer än längre norr ut.

På 50 hektar så kan man alltså få en intäkt av jaktarrende på 50 x 150 kr = 7.500 kr/år.

7.500 kr är inget man lever på... Och många fastigheter har bara max 20 hektar skog att ens arrendera ut.

På 50 hektar brukande man med det gamla älgförvaltningssystemet få lov att skjuta en älgkalv första veckan av jakten...Numera kanske ingen älgtilldelning alls, men vildsvin i massor finns nog. Fast det ger inte riktigt de där stora pengarna i jaktarrende.

Har man 50 hektar välskött skog och en bra skogsbruksplan, så finns det antagligen en gallring värd 20.000 kr att ta vart femte år eller så, och någon hektar att slutaverka var 10 år eller så. Det ger heller inte några stora pengar, men summan matchar mer än väl intäkterna av jaktarrende.

Hur många är de där medelålders skogsägarparen som äger 400 hektar skog eller mer i Östergötland? I hela Sverige finns det lite drygt 2200 privata skogsägare med innehav över 400 hektar.

Kan du visa, med statistik och faktabaserade länkar hur många av dessa som finns i Östergötland?

Ska hela Sveriges viltförvaltning styras av ca 2000 personers behov av att arrendera ut jakt?

Enligt tillgänglig statistik över skogsinnehav av privatpersoner i hela riket, så är ca 90 procent av innehaven mindre än 100 hektar, och ungefär 70 procent av skogsinnehaven har en areal understigande 50 hektar.
I Götaland och södra Svealand äger privatpersoner mindre arealer än längre norr ut.

På 50 hektar så kan man alltså få en intäkt av jaktarrende på 50 x 150 kr = 7.500 kr/år.

7.500 kr är inget man lever på... Och många fastigheter har bara max 20 hektar skog att ens arrendera ut.

På 50 hektar brukande man med det gamla älgförvaltningssystemet få lov att skjuta en älgkalv första veckan av jakten...Numera kanske ingen älgtilldelning alls, men vildsvin i massor finns nog. Fast det ger inte riktigt de där stora pengarna i jaktarrende.

Har man 50 hektar välskött skog och en bra skogsbruksplan, så finns det antagligen en gallring värd 20.000 kr att ta vart femte år eller så, och någon hektar att slutaverka var 10 år eller så. Det ger heller inte några stora pengar, men summan matchar mer än väl intäkterna av jaktarrende.
Är du så intresserad av fakta så ta kontakt med hushållningssällskapet i det aktuella länet.
Och en enkel fråga, hur stort är ett vargrevir?
Alltså ska kostnaden beräknas på hela reviret och inte bara på torpet Svältans 2 Ha.
Dalarna är väl (nu är det sent, hoppas jag får kommatecknet rätt) 29 086kvadratkilometer *100 = 2908600Ha * 50 kr =145430000 i jaktvärden per år
Till det kommer ev inkomster för boende o gastronomi.
Så jakten i bara dalarna är värd 150 miljoner per år

Mycket blir det ;)

Tar du då Östergötland 10 000 kvkm = 1 miljon Ha Varav 1/2 är skogs o mellanbygder
500 000 ' 200 = 100 miljoner per år, så kan du fortsätta räkna och fördela sedan dessa "små" summor på ca 5% av Sveriges befolkning som är markägare ;)

Och skog för både gallring, blädning o slutavverkning finns det ju med älg o utan varg så...

Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt var priset i dalarna ligger.
Men här i Östergötland ligger arrendena på mellan 100 till 250 kr/ha
Kombinerar du sedan boende, service m.m. så Kan det för en skogs gård om 400 Ha röra sig om 100 000 till 200 000 per år.
Brutto naturligtvis

Avskjutning av älg bestäms regionvis per år och är avhängigt tillgången på älg.
Till älgjakten kommer (i alla fall på min gård) bockjakten, jakt på sjö fågel och på senare år även jakt på gris.
Skogen och jakten med kringarrangemang utgör ca 50% av min bruttoomsättning
Skulle vargen lyckas etablera sig här innebär det att jakten o de kringarrangemang den för med sig faller bort vilket betyder ca 25% av min årsinkomst.

Vad det gäller tilldelning av älg så kan man väl säga, för att få 4 djur så börjar skalan vid ca 1000Ha och stiger sedan ju sämre tillgång på älg det finns.

Men uppe i skogslänen är det många torp o små gårdar som har andelar i stora jaktområden.
Årshyran för en sådan sommarstuga är kanske 15000 + lika mycket för älgjaktsveckan inkl jakt.

Vänta nu...... hur slank jag med i det svaret???

Är du så intresserad av fakta så ta kontakt med hushållningssällskapet i det aktuella länet.
Och en enkel fråga, hur stort är ett vargrevir?
Alltså ska kostnaden beräknas på hela reviret och inte bara på torpet Svältans 2 Ha.
Dalarna är väl (nu är det sent, hoppas jag får kommatecknet rätt) 29 086kvadratkilometer *100 = 2908600Ha * 50 kr =145430000 i jaktvärden per år
Till det kommer ev inkomster för boende o gastronomi.
Så jakten i bara dalarna är värd 150 miljoner per år

Mycket blir det ;)

Tar du då Östergötland 10 000 kvkm = 1 miljon Ha Varav 1/2 är skogs o mellanbygder
500 000 ' 200 = 100 miljoner per år, så kan du fortsätta räkna och fördela sedan dessa "små" summor på ca 5% av Sveriges befolkning som är markägare ;)

Och skog för både gallring, blädning o slutavverkning finns det ju med älg o utan varg så...

Bra.

Nu har du äntligen visat vad du egentligen står för i frågor om bl.a. varg.

Intresset är helt enkelt ekonomiskt. Du vill säkerställa en inkomst från din ägda mark.

Lycka till med förvaltningen av dina 400 hektar framöver.

Galenskap!!!!
Ska bli mycket intressant att se hur vargarna ändrar sitt beteende när flockarna splittras!!:crazy:
Innerligt less på dessa vidriga människor som stoltserar med en död varg runt halsen!:cry:
Nej det finns inte gott om dom eller mer än vad man inventerat till, jägarna är bara mycket väl förberedda för uppgiften som dom längtat efter!

Hur föredrar du att de ska frakta vargen från platsen där den blev skjuten till samlingsplatsen? De kan ju liksom inte låta dem ligga kvar ute i skogen... De behöver bära dem, eller släpa dem. Stoltserar vet jag väl inte om de gör, de bär helt enkelt. Till exempel rådjur fraktas på samma sätt.

Och jo, det finns väldigt gott om varg.
ALLA siffror pekar på det, även inventeringen.
Det har hittills rapporterats 62 vargobservationer bara i Värmland sedan årsskiftet. Bara en sån sak.

Tanken med årets licensjakt är ju inte att flockarna ska splittras, utan att flera revir ska skjutas bort helt. Dock verkar det finnas ganska många fler vargar i reviren än vad man trott, och då blir ju resultaten att flockarna splittras.

Hur föredrar du att de ska frakta vargen från platsen där den blev skjuten till samlingsplatsen? De kan ju liksom inte låta dem ligga kvar ute i skogen... De behöver bära dem, eller släpa dem. Stoltserar vet jag väl inte om de gör, de bär helt enkelt. Till exempel rådjur fraktas på samma sätt.

Det har hittills rapporterats 62 vargobservationer bara i Värmland sedan årsskiftet. Bara en sån sak.
Här i Värmland har var och varannan sett varg, kan inte påstå att det är så exotiskt länge.

Bra.

Nu har du äntligen visat vad du egentligen står för i frågor om bl.a. varg.

Intresset är helt enkelt ekonomiskt. Du vill säkerställa en inkomst från din ägda mark.

Lycka till med förvaltningen av dina 400 hektar framöver.
vad jag har är oväsentligt, men de jag har förvaltats vettigt.
Vadå ÄNTLIGEN?
Jag har hela tiden hävdat att hela svenska folket ska bära den ekonomiska bördan, inte bara en liten del. Så den nyheten är äldre än gårdagens kvällstidning, bildligt talat.

Byggs en väg ska naturligtvis markägarna lösas in för det värde en oavhängig värderare gör, samma sak när staten beslutar att introducera/återintroducera en art. de förluster som detta förorsakar ska bäras av staten och inte den enskilde som drabbas.

Beskrivningen är ju egentligen bara en beskrivning om vad man anser om jakt o vargjakt i synnerhet.
Att beskriva jakten på varg med mord är ju bara ett bevis på vilken nivå argumentering befinner sig.

Har läst en hel del nu på FB där så kallade vargkramare skrivit .Och det står När börjar skyddsjakten på jägare .Ni ska dö era jävlar .Skjut en jägare rädda en varg .Död åt jägarna . En hade fått en kommentar på sin sida att Du ska dö din jävel !Fina kommentarer !

Lite skrämmande är att gruppen "Rädda en varg - Skjut en jägare" är helt okej och tillåtet enligt facebooks gemenskapregler för den är anmäld av flera och alla får till svar att den inte bryter mot några regler :wtf:

Helt galet!

De får inte skallen. Är allt i sin ordning och alla kvar uppfylls så chipmärks skinnet och tillfaller jakträttshavaren (samma regler med älg) och han/hon kan sen välja att låta skytten få skinnet om jordbruksverket (tror jag det är) godkänner (älg är ju bara att lämna till vem som helst)
Man får ju hoppas att dom har jakträtt innan dom jagar Varg .Jagar man i ett viltvårds område så har man jakträtt på hela det området dvs om man äger mark eller arrenderar och arrenderar man mark så är man jakträttsinehavaren för ett bevis !

Men det var som jag skrev på en tråd på fejan om man byter ut jägare i deras kommentarer mot tex Romer ,Homosexuela .Tiggare, Invandrare .eller vad som helst för folkgrupp Då är det förtal eller hot mot folkgrupp men jägare räknas tydligen inte dit

Men det var som jag skrev på en tråd på fejan om man byter ut jägare i deras kommentarer mot tex Romer ,Homosexuela .Tiggare, Invandrare .eller vad som helst för folkgrupp Då är det förtal eller hot mot folkgrupp men jägare räknas tydligen inte dit

Tänkte samma jag om det fanns en grupp som hette "Rädda en svensk - Skjut en invandrare" så hade den nog blivit raderad per omgående och det skulle bli ett medialt ramaskri, men jägare är det visst fritt fram att näthota på allehanda vis. Skrämmande som sagt.

Självklart räknas jägare inte dit. Men det är ändå riktigt bedrövligt beteende och inte acceptabelt på nåt sätt.

Tanken med årets licensjakt är ju inte att flockarna ska splittras, utan att flera revir ska skjutas bort helt. Dock verkar det finnas ganska många fler vargar i reviren än vad man trott, och då blir ju resultaten att flockarna splittras.

Då kan man återigen dra slutsatsen att jakten inte var tillräckligt bra planerad. Hur många strövvargar har jakten gett? Hur många av dem kommer orsaka problem? Hur många av de kommer att fällas av skyddsjakt? Så hur många döda vargar ledde denna jakt till indirekt? Det vet vi inte. Inte direkt läge att vara efterklok med sådant här heller.

Ska man skjuta av ett helt revir är det viktigt att man känner flocken och att man plockar alla. För det kan det behövas särskild utbildning. Det behöver man sannolikt arbeta just med att kartlägga flockarna ute i fält.

Då kan man återigen dra slutsatsen att jakten inte var tillräckligt bra planerad. Hur många strövvargar har jakten gett? Hur många av dem kommer orsaka problem? Hur många av de kommer att fällas av skyddsjakt? Så hur många döda vargar ledde denna jakt till indirekt? Det vet vi inte. Inte direkt läge att vara efterklok med sådant här heller.

Ska man skjuta av ett helt revir är det viktigt att man känner flocken och att man plockar alla. För det kan det behövas särskild utbildning. Det behöver man sannolikt arbeta just med att kartlägga flockarna ute i fält.

Ja, eller så kan man dra slutsatsen att det är sjukt jäkla svårt att inventera varg och att vi förmodligen har ganska mycket mer varg än vad siffrorna sagt hittills.
Strövargar är väl precis vad du vill ha? Det är ju bara strövargar som tar sig utanför befintliga revir och har möjlighet att etablera sig utanför varglänen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama