Vargjakten ställs in i elfte timmen

Ja, eller så kan man dra slutsatsen att det är sjukt jäkla svårt att inventera varg och att vi förmodligen har ganska mycket mer varg än vad siffrorna sagt hittills.
Strövargar är väl precis vad du vill ha? Det är ju bara strövargar som tar sig utanför befintliga revir och har möjlighet att etablera sig utanför varglänen.

Ett visst antal behövs självklart för att få spridning men vi behöver knappast "bättra på" genom att splittra flockar.

Jag menar att varje jakt som har genomförts har visat att jägarkåren inte kan "förvalta" stammen. Vi behöver utbildade viltvårdare som jobbar med detta på heltid.

Har läst en hel del nu på FB där så kallade vargkramare skrivit .Och det står När börjar skyddsjakten på jägare .Ni ska dö era jävlar .Skjut en jägare rädda en varg .Död åt jägarna . En hade fått en kommentar på sin sida att Du ska dö din jävel !Fina kommentarer !
Jaja, det innebär ju
Men det var som jag skrev på en tråd på fejan om man byter ut jägare i deras kommentarer mot tex Romer ,Homosexuela .Tiggare, Invandrare .eller vad som helst för folkgrupp Då är det förtal eller hot mot folkgrupp men jägare räknas tydligen inte dit
Jag är jägare, skogsägare och konservativ = prime target för alla till vänster om mittlinjen.( + ngr till ;) )

Om jag hade fått en krona för var gång man angripit mig personligen istället för mina åsikter skulle jag nog kunna köpa mig en sprillans ny 40 fots segelbåt, kontant ;)

Då kan man återigen dra slutsatsen att jakten inte var tillräckligt bra planerad. Hur många strövvargar har jakten gett? Hur många av dem kommer orsaka problem? Hur många av de kommer att fällas av skyddsjakt? Så hur många döda vargar ledde denna jakt till indirekt? Det vet vi inte. Inte direkt läge att vara efterklok med sådant här heller.

Ska man skjuta av ett helt revir är det viktigt att man känner flocken och att man plockar alla. För det kan det behövas särskild utbildning. Det behöver man sannolikt arbeta just med att kartlägga flockarna ute i fält.
Hur hade du tänkt att jägarna skulle kunna ha så bra koll på ett varg revir när man bara får bakspåra vargarna om man inte har tillstånd för annat, något säger mej att det nästan bara är forskare och rovdjur experter som får tillståndet men rätta mej om jag har fel.

Ett visst antal behövs självklart för att få spridning men vi behöver knappast "bättra på" genom att splittra flockar.

Jag menar att varje jakt som har genomförts har visat att jägarkåren inte kan "förvalta" stammen. Vi behöver utbildade viltvårdare som jobbar med detta på heltid.

Ptja, rent krasst behöver dom nog en skjuts utåt. Det går ju inte särskilt snabbt för dem att etablera sig utanför varglänen...

Du glömmer att det inte är jägarna som räknat på att det är ca 6 vargar/revir, det är länsstyrelsen. Jag vet inte varför du vill klandra jägarna för det?

Hur hade du tänkt att jägarna skulle kunna ha så bra koll på ett varg revir när man bara får bakspåra vargarna om man inte har tillstånd för annat, något säger mej att det nästan bara är forskare och rovdjur experter som får tillståndet men rätta mej om jag har fel.

Jag har alltid varit av åsikten att vargjakt (om den ska bedrivas idag) ska skötas av statligt anställda viltvårdare med relevant utbildning. Inte av den allmänna jägarkåren.

Ptja, rent krasst behöver dom nog en skjuts utåt. Det går ju inte särskilt snabbt för dem att etablera sig utanför varglänen...

Du glömmer att det inte är jägarna som räknat på att det är ca 6 vargar/revir, det är länsstyrelsen. Jag vet inte varför du vill klandra jägarna för det?

Ännu värre, kompetensen saknas där den bör finnas.

Vargar kommer söka sig bortåt (inte bara enstaka strövvargar utan alfadjur med eller utan avkommor) vid brist på föda. Det tar längre tid ja, å andra sidan ställer strövvargar ofta till med mer problem. Stabila vargflockar i områden där det finns tillräckligt med mat är sannolikt de som stör människorna minst.

Jag har alltid varit av åsikten att vargjakt (om den ska bedrivas idag) ska skötas av statligt anställda viltvårdare med relevant utbildning. Inte av den allmänna jägarkåren.
Jag tror inte att länsstyrelsen hade räknat bättre på hur många vargar som finns i dom olika reviren bara för att statligt anställda viltvådare hade jagat.

Senast ändrad:
Jag tror inte att länsstyrelsen hade räknat bättre på hur många vargar som finns i dom olika reviren bara för att statligt anställda viltvådare hade jagat.

Det tror jag. Att ha folk ute i skogen vars enda uppgift är att kartlägga och lära känna en specifik djurstam ger resultat.

Det tror jag. Att ha folk ute i skogen vars enda uppgift är att kartlägga och lära känna en specifik djurstam ger resultat.
Vet du vad en viltvådare är? Det handlar inte om att följa och kartlägga ETT djur.

Vad hindrar länsstyrelsen från att göra grundlig utredning på hur varg reviren ser ut idag och varför har inte detta gjorts.

Nä tycker inte det är jägarna som ska få bannor det får länsstyrelserna göra som inte håller tillräcklig koll på statens vilt.

Vad hindrar länsstyrelsen från att göra grundlig utredning på hur varg reviren ser ut idag och varför har inte detta gjorts.

Pengar. Ramanslag från regeringen eller sakanslag från NV. Länsstyrelserna har en eller kanske två vilthandläggare var. De har en massa administrativt också att dras med. Remissvar, alla överklagningar på varenda beslut de tar, besiktningar på angrepp från misstänkt varg osv osv i all oändlighet. Och pengarna från regeringen till naturvårdsfrågor har ju inte direkt ökat de senaste åtta åren så att säga.

Vet du vad en viltvådare är? Det handlar inte om att följa och kartlägga ETT djur.

Nä tycker inte det är jägarna som ska få bannor det får länsstyrelserna göra som inte håller tillräcklig koll på statens vilt.

En viltvårdare vårdar vilt, arbetsuppgifterna kan vara mer eller mindre specifika. Jag har inte skrivit något om att kartlägga ETT djur, jag skrev kartlägga en djurstam. Det skulle mycket väl gå att anställa viltvårdare för att kartlägga bara vargen. Då skulle man kunna uppnå en mycket högre standard på inventering och du skulle även kunna få till just den selektiva avskjutning det har talats om.

Varför har det inte gjorts? Jag gissar att det har med pengar att göra för jag är knappast först ut med att tänka tanken.

Viltvård handlar inte om kartläggningar alls utan det handlar om att behålla eller anlägga biotoper som gynnar vilt, allt från att spara en bit vall i kanten på åkern när man slår höt till att anlägga en damm.

Så statens viltvådare får allt hålla sig på statens mark men fullt välkomna att kartlägga.

Viltvård handlar inte om kartläggningar alls utan det handlar om att behålla eller anlägga biotoper som gynnar vilt, allt från att spara en bit vall i kanten på åkern när man slår höt till att anlägga en damm.

Så statens viltvådare får allt hålla sig på statens mark men fullt välkomna att kartlägga.

Vilka arbetsuppgifter en tjänst innebär avgörs av arbetsgivaren, eller hur? En veterinär kan ha väldigt olika arbetsuppgifter beroende på vilken tjänst hen sitter på.

Det skulle vara fullt möjligt att ha viltvårdare som har som primär arbetsuppgift att kartlägga vargarna. Jag anser att det är en förutsättning för att den selektiva jakt det har talats om ska kunna ske. Vill man sedan jaga varg skulle staten mycket väl kunna ställa kravet att deras viltvårdare ska få tillgång till andra jakträttsinnehavares mark. Ingen kartläggning, ingen jakt. Det vore ett rimligt villkor.

Ännu värre, kompetensen saknas där den bör finnas.

Vargar kommer söka sig bortåt (inte bara enstaka strövvargar utan alfadjur med eller utan avkommor) vid brist på föda. Det tar längre tid ja, å andra sidan ställer strövvargar ofta till med mer problem. Stabila vargflockar i områden där det finns tillräckligt med mat är sannolikt de som stör människorna minst.

Ja, så varför fortsätter du att beklaga dig över jägarna som bara gör den uppgift de blivit tilldelade?

Du menar att det bästa är att vänta tills vargarna gjort åt allt vilt och de flyttar på sig för att de svälter ihjäl annars?
Det bidrar ju till biologisk mångfald.....
Tyckte att länken som tanten lade upp någon sida bakåt var informativ om läget. Om reviren innehåller så många djur som det verkar som är stammen i varglänen ganska långt in i fas 2 redan.

Tillägg: Som en parantes till den selektiva jakt du pratar om har det ju dna-testats spillning hela hösten för att säkerställa att det inte finns några genetiskt viktiga vargar i de revir som jagas.

Fast nu kanske jag missförstår något men jag känner två stycken i där jag bor som arbetar med att spåra och kartlägga vargarna här så det arbetet görs nog redan. Rimligtvis borde väl även detta ske på andra ställen också.

Ja, så varför fortsätter du att beklaga dig över jägarna som bara gör den uppgift de blivit tilldelade?

Det är ju också ett sätt att uttrycka det. Den här jakten har de inte tilldelats. Den har de lobbat igenom. De har krävt den på mer eller mindre fula sätt. Man kan välja i vilken jakt man vill delta och om den inte är väl planerad låter man bli. Om man har heder i kroppen.

Du menar att det bästa är att vänta tills vargarna gjort åt allt vilt och de flyttar på sig för att de svälter ihjäl annars?
Det bidrar ju till biologisk mångfald.....

Typiskt sett brukar rovdjur märka av att bytesdjuren minskar innan de har försvunnit helt. Och ja, det kan bidra till biologisk mångfald. Man har sett ökad mångfald i t.ex. Yellowstone sedan man fick in en vargstam igen.

Tillägg: Som en parantes till den selektiva jakt du pratar om har det ju dna-testats spillning hela hösten för att säkerställa att det inte finns några genetiskt viktiga vargar i de revir som jagas.

Men funnes det en genetiskt viktig individ i området skulle knappast jägare i allmänhet kunna peka ut den.

Fast nu kanske jag missförstår något men jag känner två stycken i där jag bor som arbetar med att spåra och kartlägga vargarna här så det arbetet görs nog redan. Rimligtvis borde väl även detta ske på andra ställen också.

Och det är de individerna som borde hålla i bössan om varg ska skjutas.

Typiskt sett brukar rovdjur märka av att bytesdjuren minskar innan de har försvunnit helt. Och ja, det kan bidra till biologisk mångfald. Man har sett ökad mångfald i t.ex. Yellowstone sedan man fick in en vargstam igen.
Vad är det för skillnad på Värmland och Yellowstone nationalpark?

Men funnes det en genetiskt viktig individ i området skulle knappast jägare i allmänhet kunna peka ut den.
Exakt och det är ju därför man kollat det innan jakten

Till nån som svarat ang stoltsera, jo det gör dom! Tänker inte hänga ut med bild men att ta "fina" bilder med en död varg runt halsen gör inget annat än river upp och upprör!

Om det är så lite bytesdjur i skogarna som ni säger skulle väl inte vargen stanna kvar!? Utan byten skulle dom inte överleva.. Varför upprör vargen så himla mycket?? Varför inte Björn? Lo? Järv?
Är folk rädda eller vad beror det på??:confused:

Det är ju ändå länsstyrelsen som tilldelat jägarkåren jakten och utsett jaktledare? Dom hade ju lika gärna kunnat utse 15 yrkesjägare som skulle utföra jakten?
Jag kan inte se att någon jägare gjort något fel hittills, men du kanske har andra uppgifter?

Nej, naturligtvis skulle inte en jägare kunna se skillnad på en genetiskt viktig individ och en som inte är det. Det skulle inte en viltvårdare heller göra..
Eller jo, kanske om hen såg en varg bajsa, tog en bild på vargen, samlade upp bajsen och skickade den till SVA som då konstaterade att det var en genetiskt viktig varg. Hade viltvårdaren med sig bilden ut till skogen nästa gång så kanske han skulle kunna känna igen vilken varg det var..

Ja, och i samma rapport konstaterades att resultaten inte kan överföras till brukad mark, utan bara i vildmarken.
En springande punkt är att rovdjurens påverkan i nordliga ekosystem framför allt har kunnat påvisas i stora och relativt opåverkade nationalparker där varken skogsbruk, jordbruk eller jakt bedrivs. Men när människan har stor påverkan på ekosystemet via sin markanvändning kommer de stora rovdjurens påverkan att vara marginell. Sverige och Norden är exempel på detta. I Norden ser vi i dag kaskadeffekter kopplade till lodjurets återkomst. Mindre däggdjur och fåglar som till exempel hare, tjäder och orre tycks gynnas av lodjursförekomst, sannolikt för att lodjuret minskar mängden rävar. För vargen är läget en annat. Vi menar att vargens möjligheter att skapa kaskadeffekter i vårt starkt påverkade ekosystem är mycket små - för att människan just via markanvändningen har en så stor inverkan på den del av ekosystemet som vargen berör och berörs av.
http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka-naturen-kravs-minst-4000-vargar/

Eller varför inte kolla till Doug Smith, ansvarig för återinförandet av varg i Yellowstone...
Omvärlden. För att få lite perspektiv, kan det vara intressant att jämföra vargstammens storlek med hur det ser ut i andra länder. Då ska man komma ihåg att medan vi pratar om klövviltstammar som handlar om 10 älgar och kanske i bästa fall 30 rådjur/1000 ha i de mellansvenska skogsmarkerna, så har man i östra Europa på många håll flera hundra klövvilt/1000 ha. Självklart kan sådana områden lättare föda en vargstam, utan allt för mycket tamdjursskador och där kan viltet räcka till både rovdjuren och människan. De två ryska vargforskarna Pjotr Danilov och Konstantin Tirronen berättade vid vargsymposiet 2012 om att i områden befolkade som de svenska varglänen, hade man som målsättning att ha 0 vargar/100000 ha. I de enligt ryska mått glesbebyggda trakterna hade man i sina förvaltningsplaner en maxnivå på 2 vargar /100000 ha. Doug Smith, den vargforskare som var ansvarig för återintroduktionen av varg i Yellowstone Nationalpark, trodde inte det var sant, när han fick klart för sig hur det såg ut i vargbältet där de svenska forskarna och myndigheterna planerade för att ha varg. Det skulle man aldrig gett sig på att försöka i USA. Med så mycket folk och vägar överallt förutspådde han stora problem.
http://jagareforbundet.se/mitt/oreb...yheter-orebro/2015/01/vargstammens-tre-faser/

Han ser en stor skillnad mellan vargprojektet i USA och det i Sverige. Yellowstone och Idaho valdes ut för sina områden med obrutna vidder. I Idaho breder den statligt ägda marken ut sig över nästan 20000 kvadratkilometer. Ytan är är lika stor som Värmland, men här bor knappt några människor alls.

I nationalparken Yellowstone, som är 6 mil åt ena hållet och 19 mil åt det andra har vargar stora ytor att leta revir på. Där finns också parkpersonal av olika slag, både som patrullerar i området och som kartlägger och undersöker vargarna.

Förhållandena i Sverige ser helt annorlunda ut, konstaterar Doug Smith. Det upptäckte han i våras efter ett vargsymposium i Vålådalen då han åkte bil från Östersund till Stockholm.

Det svenska landskapet är mycket mer präglat av skogs- och jordbruk och ett finmaskigt nät av skogsbilvägar. I glesare bygder är det renbetesland och där ska vargen enligt riksdagsbeslut inte finnas. Gränsen går ungefär norr om Dalarna och Västernorrlands län.

–Det är slående hur lätt människor kan ta sig fram i skogen i Sverige. Ingenstans kan ni släppa en varg så den inte kommer i kontakt med människor. Det är en mycket stor skillnad mellan här och Sverige. Vi har de här stora områdena utan vägar. De blir inte skjutna på eller trakasserade, de lämnas ifred.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vargen-sander-starka-signaler_5707571.svd

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama