Vargjakten ställs in i elfte timmen

Varför skulle nån vara okunnig om jakt och jägare för att man är en "vargkramare" ?
Det är konstigt att ett djur som vargen som aldrig attackerat en människa, river färre jakthundar än tex vildsvin får så mycket hat och skriverier!? DET om något borde vara tecken på okunskap?
Okunskapen om jakt och praktiskt viltkunskap yttrar sig bla i de förslag som framkommer om att jakten ska utföras av "anställda utbildade jägare" som ska kunna plocka bort just de individer som ska bort.

Man inser inte hur många timmars vistelse det krävs i ett markområde för att lära känna detta och dess vilt o deras vanor.

Om du gör en snabbkoll här:
A Hur många som är klart negativa till den nu aktuella vargjakten
B hur många som är positiva

Sedan delar du upp dessa i 4grupper
1 De som bor i vargrevir
2 de som inte bor i vargrevir
3 De som jagar
4 de som inte jagar

Jag är beredd att satsa en krona på att majoriteten av de som är negativa till vargjakten återfinns i grupp 2 och 4.
Och majoriteten av de som inser att vargjakten är nödvändig (min åsikt) finns i grupperna 1 o 3

Jag skrev inte bara okundskap utan även och oförståelse om både jakt och jägare. Men borde kanske ha skrivit och eller. För det tycker jag att vargkramarna uppvisar.

Men folk ÄR rädda för vilda djur. Inte bara vargen som en del skriver.
Även mot björn och annat vilt.
Inga vilda djur är ofarliga. Jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända OM vargen skulle ge sig på en människa. Jag är en person som vill ha varg i svenska skogar och att för att den ska spridas! Trots att jag är same i blodet. Mycket ovanligt ska jag säga.
Men för kontrollerad jakt. Just för att få bort vargen där människor bor.
Ingen vill ha björn i byn eller runt sommarstugorna heller. Men skillnaden är att jakt är tillåten på dessa djur.

Om det nu är som en atombomb slagit ner i skogen som en jägare uttryckte sig ang älgen och vilt i skogarna... Då skulle väl inte vargen stanna kvar där?? Eller? Inget vilt lika med inga byten?
Tja när det dukade bordet i skogen är avätet så flyttar man sig eller så ger man sig på boskapen. Det är väl inte så svårt att förstå.

Sedan sker ju detsamma som hos råttor, de tar död på varandra tills antalet djur kan föda sig i reviret.

Varför skulle nån vara okunnig om jakt och jägare för att man är en "vargkramare" ?
Det är konstigt att ett djur som vargen som aldrig attackerat en människa, river färre jakthundar än tex vildsvin får så mycket hat och skriverier!? DET om något borde vara tecken på okunskap?
Så vargen har aldrig attackerat en människa?
Är inte det påståendet ett tecken på okunskap?

Tja när det dukade bordet i skogen är avätet så flyttar man sig eller så ger man sig på boskapen. Det är väl inte så svårt att förstå.

Sedan sker ju detsamma som hos råttor, de tar död på varandra tills antalet djur kan föda sig i reviret.
Det som är svårt att förstå hur man kan säga att det inte finns vilt kvar i dessa skogar! DÅ skulle vi inte heller ha varg i dessa skogar... Då skulle dom leta sig vidare?

Det som är svårt att förstå hur man kan säga att det inte finns vilt kvar i dessa skogar! DÅ skulle vi inte heller ha varg i dessa skogar... Då skulle dom leta sig vidare?

Det finns hur mycket statistik som helst om älgstammen i Värmland och den rasande ökningen av angrepp på tamboskap. Vargen letar sig uppenbart inte vidare utan byter helt enkelt bytesdjur.

Det är tydligt klargjort att föryngringen av älg är otroligt liten. Någon kalv skjuts inte längre och man ser dem knappt. Enda fördelen är väl att älgolyckorna borde minska eftersom det är fjolårskalvar som har minst trafikvett.

Vart bor du? Hur mycket älg ser du? Hur mycket varg ser du?

Om ett större skogsområde "ätits" rent så stannar nog flocken i sitt revir in i det längsta. De känner det och betraktar det som sitt.
Finns det tamboskap i reviret så går man på den och till slut så går man på varandra. Ung vargarna lämnar och Alfaparet stannar och livnär sig på vad de kan hitta. Tills de slutligen dör eller lämnar området.

Problemet är att då är hela området i obalans.
Klövviltet flyttar tillbaka och ökar explosionsartat (finns ju ingen som jagar dem, varken jägare eller varg) efter en tid kommer det in strövargar och hela proceduren börjar om
Det funkar och en balalans uppnås.
Men den kapitalförstöring som kommer till pga jakten som fritidsverksamhet förvinner kvarstår.
För exempelvis Dalarnas del ca 150 miljoner kronor årligen eller om man vänder på det moms till statskassan på 35 till 40 miljoner per år ;)

Du får gärna visa mig ett dokumenterat fall av vargattack i Sverige av vildvarg....
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/731.pdf

Sid 23. Efter Gysingevargen.

Att det inte finns särskilt mycket i Sverige sedan 1820, hoppas jag att du förstår själv. En i princip utrotad art kan inte göra attacker.

Och varför hålla sig till Sverige? Är dess inavel en säkerhet från attacker? Då bör vi värna om inaveln!
Vad är skillnaden på den svenska vargen och den i ex. Ryssland?

Nu menar jag inte att det enda vargen gör är att attackera människor. Men att påstå att vargen aldrig attackerar människan är totalt felaktigt.

Roligt att du jämförde just med råttor. 2011 eller 2012 var jag på Grimsö forskningsstation och lyssnade på Guillaume Chapron.
Han nämnde just jämförelsen varg och råtta. De såg att i länder med få konflikter (ex Sverige) så var populationen liten, men så fort det blev oroligheter och människor fick annat att tänka på(ex krigsdrabbade länder) så ökade antalet vargar markant. Hans poäng var tror jag att vargen var lättföryngrad.
I övrigt var det även han som sade att den officiella siffran på antalet varg, inte överensstämde med det rätta antalet pga. de var tvungen att vara 100% säker med godkänd rapportering på varje räknad varg.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/731.pdf

Sid 23. Efter Gysingevargen.

Att det inte finns särskilt mycket i Sverige sedan 1820, hoppas jag att du förstår själv. En i princip utrotad art kan inte göra attacker.

Och varför hålla sig till Sverige? Är dess inavel en säkerhet från attacker? Då bör vi värna om inaveln!
Vad är skillnaden på den svenska vargen och den i ex. Ryssland?

Nu menar jag inte att det enda vargen gör är att attackera människor. Men att påstå att vargen aldrig attackerar människan är totalt felaktigt.
Gysingevargen var uppväxt hos människor för att senare släppas ut i det vilda...
Är inte insatt i statistiken i Ryssland... Det jag är förvånad över hur man kan vara rädd för vargen?!
Vi hade björnspår i löpspåret i somras, jag sprang inte där på ett tag!!;) Hade det varit varg hade jag inte tvekat... Men det är jag det... Nu är jag mest glad över att vi har ett etablerat vargpar runt i skogarna!! :D

Tillägger att jag inte vet någonting om hur antalet kommit fram då jag tycker det är ointressant med gamla fall och håller mej till nyare men som inte hänt i sverige än.

Gysingevargen var uppväxt hos människor för att senare släppas ut i det vilda...
Är inte insatt i statistiken i Ryssland... Det jag är förvånad över hur man kan vara rädd för vargen?!
Vi hade björnspår i löpspåret i somras, jag sprang inte där på ett tag!!;) Hade det varit varg hade jag inte tvekat... Men det är jag det... Nu är jag mest glad över att vi har ett etablerat vargpar runt i skogarna!! :D

Men grejen är att för oss handlar det inte om "ett etablerat vargpar". Det handlar om officiella siffror på 15-20 föryngringar per år, bara i vårt län. Hur många valpar överlevde per kull? Bara att räkna!!

Jag skrev: sid 23 EFTER Gysingevargen.

Springer på elljusspår med ständiga revirmarkeringar från ett vargpar.
Gått i skogen med pyrfärsk björnspillning. Kommer jag fortsätta göra.

Djur i skogen är en sak, men de som vanemässigt går på gårdarna är en annan .

Här mer om vargangrepp, och just i Värmland:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6051501

Även förra året såg man en ökning på anmälningar av dödade och skadade får men årets ökning är mycket stor. Sammanlagt rör det sig om 140 stycken och attackerna är spridda över hela länet. Under de tidigare femårsperioden har det rört sig om 10-50 stycken per år.

Även när det gäller vargangripna hundar är 2014 ett rekordår. Den högsta siffran tidigare var 2007 med 15 angrepp och i år har 17 skadade eller dödade hundar rapporterats in.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama