Vargjakten ställs in i elfte timmen

Roligt att du jämförde just med råttor. 2011 eller 2012 var jag på Grimsö forskningsstation och lyssnade på Guillaume Chapron.
Han nämnde just jämförelsen varg och råtta. De såg att i länder med få konflikter (ex Sverige) så var populationen liten, men så fort det blev oroligheter och människor fick annat att tänka på(ex krigsdrabbade länder) så ökade antalet vargar markant. Hans poäng var tror jag att vargen var lättföryngrad.
I övrigt var det även han som sade att den officiella siffran på antalet varg, inte överensstämde med det rätta antalet pga. de var tvungen att vara 100% säker med godkänd rapportering på varje räknad varg.
Vargen tjänar på att samhället brakar ihop.. den lönar sig inte att jaga. Klövviltet är den stora förloraren, eftersom det är mycket mat på en älg exempelvis.

Efter det att ett område legat under intensiv artilleribeskjutning finns mycket matnyttigt under snön. Lik, hästar och vilt.
Det drar räv råttor och ex varg nytta av.

Nämndes i Vetenskapsradion häromsistens. Efter kommunismens fall i Sovjetunionen har vargen ökat där och Olof Liberg hade förhoppningar om att det kunde vara till fördel för vår vargstam om de spred sig hit. Se där, något gott förde kommunismen med sig @landsbygdsbo !?
Det fanns flera företeelser som var positiva när kommunismen styrde CCCP o Östeuropa. Det du nämnde var en men framförallt för Romer och andra marginaliserade grupper såsom sorber o inuiter så var livet lättare o bättre ordnat,

https://storarovdjuren.wordpress.com/2015/01/19/licensjakt-och-inventering/

Lst Värmland: "I de beräkningar vi har gjort inför beslutet om licensjakt på varg 2015 så har vi kommit fram till att risken för att vi underbeskattar vargstammen är högre än att vi överbeskattar den och risken att denna jakt äventyrar gynnsam bevarandestatus är obefintlig. Om resultatet blir i enlighet med våra beräkningar så kommer vargstammen i Värmland att vara på samma nivå efter denna vinter som efter den förra ungefär, men allt detta kommer vi veta först efter att denna inventeringssäsongen är avslutad."

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/oppdragsmelding/731.pdf

Sid 23. Efter Gysingevargen.

Att det inte finns särskilt mycket i Sverige sedan 1820, hoppas jag att du förstår själv. En i princip utrotad art kan inte göra attacker.

Och varför hålla sig till Sverige? Är dess inavel en säkerhet från attacker? Då bör vi värna om inaveln!
Vad är skillnaden på den svenska vargen och den i ex. Ryssland?

Nu menar jag inte att det enda vargen gör är att attackera människor. Men att påstå att vargen aldrig attackerar människan är totalt felaktigt.

Det var väl dokumenterade, i betydelsen belagda och genomforskade, vilket inte är samma sak som att en dödsorsak antecknats i ett kyrkans folkboföringsregister. Dels så är det fullt möjligt att barnet dött av helt andra orsaker, och sedan blivit äten på av vilda djur, och dessutom så är det fullt möjligt att man velat skylla ett dödsfall på varg, för att få till en jaktsituation. En person som kommit vilse och frusit ihjäl, och inte hittats förrän flera dagar eller veckor senare. De här uppvisade fallen saknar annan dokumentation än dödsorsak ur kyrkoboken.

Det går att hitta rätt intressanta påståenden i de svenska kyrkoböckerna, om häxeri t.ex.

Det var väl dokumenterade, i betydelsen belagda och genomforskade, vilket inte är samma sak som att en dödsorsak antecknats i ett kyrkans folkboföringsregister. Dels så är det fullt möjligt att barnet dött av helt andra orsaker, och sedan blivit äten på av vilda djur, och dessutom så är det fullt möjligt att man velat skylla ett dödsfall på varg, för att få till en jaktsituation. En person som kommit vilse och frusit ihjäl, och inte hittats förrän flera dagar eller veckor senare. De här uppvisade fallen saknar annan dokumentation än dödsorsak ur kyrkoboken.

Det går att hitta rätt intressanta påståenden i de svenska kyrkoböckerna, om häxeri t.ex.
Fullt möjligt är inte tillräckligt, du bör komma med något mer konkret än så.

Du har flertalet väl dokumenterade händelser i andra länder med vargangrepp. I dåtid och i nutid. I flera av dessa länder förekommer även samma typ av varg.
Vad jag vill att du gör är att visa dessa dokumentationers felaktigheter. Inte bara påståenden som "fullt möjligt ".

Sakfrågan är dessutom fortfarande att: Ja- Varg kan attackera människor.
Ja- Det förekommer.

Alla djur kan under extrema omständigheter anfalla o skada människor.
Att varg i Sverige skulle göra det skulle kräva att en lång rad olyckliga omständigheter sammanfaller.

Nån som vet vilket år det var fri jakt på älgkalv?
I många fall där vargen rivit tamboskap har stängslet varit väldigt dåligt!! Ett ex är öppet mot vattnet- vargen simmade in...
Det finns mycket man kan göra innan man beslutar att skjuta av närmare 40 vargar...
Som nån skrev 3000 björnar finns det.. Vildsvin finns i öööverflöd men av nån anledning så är det VARGEN folk hakar upp sig på!! Ska vi räkna i pengar, hur mycket förstör svinen för varje år?:crazy:
Jag tycker fortf inte man kan jämföra Kolmårdens vargar med vilda...

Nån som vet vilket år det var fri jakt på älgkalv?
I många fall där vargen rivit tamboskap har stängslet varit väldigt dåligt!! Ett ex är öppet mot vattnet- vargen simmade in...
Det finns mycket man kan göra innan man beslutar att skjuta av närmare 40 vargar...
Som nån skrev 3000 björnar finns det.. Vildsvin finns i öööverflöd men av nån anledning så är det VARGEN folk hakar upp sig på!! Ska vi räkna i pengar, hur mycket förstör svinen för varje år?:crazy:
Jag tycker fortf inte man kan jämföra Kolmårdens vargar med vilda...

Nej, och du kommer ju inte att ändra någon del av din åsikt oavsett hur mycket fakta, forskning eller information vi visar och hänvisar till, så jag tror inte att du kommer få några svar eftersom du inte går att varken diskutera eller resonera med.

Vill du ha reda på hur mycket vildsvinen kostar varje år så kan du säkert googla.

Som nån skrev 3000 björnar finns det.. Vildsvin finns i öööverflöd men av nån anledning så är det VARGEN folk hakar upp sig på!! .
Björn är det jakt på, vildsvin är det jakt på och nu har blivit jakt på vargen också. Det var jakten och tätheten i Värmland, Örebro och Dalarna man hängde upp sig på. Nu är det åtgärdat!

Hur mycket varg skulle vi ha i Sverige om samma täthet rådde över hela landet?

Nej, och du kommer ju inte att ändra någon del av din åsikt oavsett hur mycket fakta, forskning eller information vi visar och hänvisar till, så jag tror inte att du kommer få några svar eftersom du inte går att varken diskutera eller resonera med.

Vill du ha reda på hur mycket vildsvinen kostar varje år så kan du säkert googla.
Haha och vad grundar du det på? Jag lägger fram sånt flera av er hoppar över eller struntar i... Man måste väl få ifrågasätta det ni skriver? :confused:

Haha och vad grundar du det på? Jag lägger fram sånt flera av er hoppar över eller struntar i... Man måste väl få ifrågasätta det ni skriver? :confused:
Fri älgjakt har det nog inte förekommit sena 1900talets början eller när det nu var då älgjakten reglerades.
Vi har ett riksdagsbelslut som ger ett fönster och i det fönstret ska vargstammen ligga.
Nu är de fler och som logisk följd av det riksdagsbeslutet så skjuter vi av en del varg,att det ska vara så svårt att förstå.

Sedan finns det ju en känslomässig aspekt, vissa gillar inte jakt, andra gillar det skarpt.

Ja jag kan googla...:p Skulle kanske skrivit ! isf ?....:D

Fri älgjakt har det nog inte förekommit senan 1900talets början eller när det nu var då älgjakten reglerades.
Vi har ett riksdagsbelslut som ger ett fönster och i det fönstret ska vargstammen ligga.
Nu är de fler och som logisk följd av det riksdagsbeslutet så skjuter vi av en del varg,att det ska vara så svårt att förstå.

Sedan finns det ju en känslomässig aspekt, vissa gillar inte jakt, andra gillar det skarpt.
På kalv inte på vuxna älgar! Kan tycka att jägare ska tänka till och värna lite om älgen om det är så få?
Hör och häpna, jag är uppvuxen i Norrland och har varit med på jakt på diverse djur! :eek: Nja dom skjuter av en hel del i en inte alltför stor stam...

På kalv inte på vuxna älgar! Kan tycka att jägare ska tänka till och värna lite om älgen om det är så få?
Hör och häpna, jag är uppvuxen i Norrland och har varit med på jakt på diverse djur! :eek: Nja dom skjuter av en hel del i en inte alltför stor stam...

Dom skjuter inte ens av 10% i en stam med en tillväxt på ca 16% årligen. Nästa sommar är det fler vargar än vad det fanns i skogarna innan årets jakt började.

Kan tycka att jägare ska tänka till och värna lite om älgen om det är så få?

Nja dom skjuter av en hel del i en inte alltför stor stam...
Svaret på frågan är ju att det är det de gör. Älgjakten är inställd på sina ställen.

Vargstammen kanske inte är så stor men den är i stark tillväxt. Dessutom är den tät där den finns.

Oreglerad fri älgjakt har det inte funnits sedan 1800talet !!!
I vissa områden har man skjutit bara kalvar för att ändra demografin i den lokala älgstammen, andra områden har bara skjutit , kvigor o kalvar. Men ingenstans har man haft en fri kalvjakt. Den har alltid varit relegerad, om inte annat , så i tid.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama