Vargjakten ställs in i elfte timmen

Nån som vet vilket år det var fri jakt på älgkalv?
I många fall där vargen rivit tamboskap har stängslet varit väldigt dåligt!! Ett ex är öppet mot vattnet- vargen simmade in...
Det finns mycket man kan göra innan man beslutar att skjuta av närmare 40 vargar...
Som nån skrev 3000 björnar finns det.. Vildsvin finns i öööverflöd men av nån anledning så är det VARGEN folk hakar upp sig på!! Ska vi räkna i pengar, hur mycket förstör svinen för varje år?:crazy:
Jag tycker fortf inte man kan jämföra Kolmårdens vargar med vilda...

Det är i vissa områden fri tillgång på kalv. Vet du varför? En ko kanske får sin första kalv som 3-4 åring och föder sen 1-2 kalvar tills hon blir 20 år. Det är många kalvar!
Skjuter man en kalv så ändras inte antalet älgar i området eftersom kon får en ny kalv nästa år. Allt går plus-minus-noll.
Skjuter man däremot för många kor kommer det kanske inte födas en enda kalv på minst 5 år!

Vildsvin är ett problem. Men de är också det enda vilt som är tillåtet att jaga ÅRET RUNT DYGNET RUNT! Hundsäsongen är augusti-sista januari och sen februari-sista juli är det skyddsjakt.
Det har ju även visat sig att vargen gärna inte ger sig på grisarna.

2 vargar angripna av skabb och den ena ynka 20kg (nere för räkning?)
Snabb googling utrotades ett revir i Örebro pga skabb för några år sen. Googlade snabbt och hittar att de är väldigt smittsamt även till andra djur som rävar (rödräven utrotades 80% pga skabb för 30 år sen)
Någon som vet mer hur lång tid det tar för en smittad att bli dålig?

Någon som vet mer hur lång tid det tar för en smittad att bli dålig?

Enligt min veterinär tar det lång tid för skabb att bli riktigt fult och illa, men minst ett år. Det börjar klia efter några veckor, men det krävs många generationer skabb för att ett djur ska klia ihjäl sig, så att säga.

Oreglerad fri älgjakt har det inte funnits sedan 1800talet !!!
I vissa områden har man skjutit bara kalvar för att ändra demografin i den lokala älgstammen, andra områden har bara skjutit , kvigor o kalvar. Men ingenstans har man haft en fri kalvjakt. Den har alltid varit relegerad, om inte annat , så i tid.

Det är i vissa områden fri tillgång på kalv. Vet du varför? En ko kanske får sin första kalv som 3-4 åring och föder sen 1-2 kalvar tills hon blir 20 år. Det är många kalvar!
Skjuter man en kalv så ändras inte antalet älgar i området eftersom kon får en ny kalv nästa år. Allt går plus-minus-noll.
Skjuter man däremot för många kor kommer det kanske inte födas en enda kalv på minst 5 år!

Vildsvin är ett problem. Men de är också det enda vilt som är tillåtet att jaga ÅRET RUNT DYGNET RUNT! Hundsäsongen är augusti-sista januari och sen februari-sista juli är det skyddsjakt.
Det har ju även visat sig att vargen gärna inte ger sig på grisarna.
tack!! Hade nånstans i bakhuvudet att det var så!
Lite det jag menar, det kanske inte funkar att gå plus minus noll längre? Ska alla vara nöjda å glada kanske man måste se över antalet tilldelade älgar?

Lite det jag menar, det kanske inte funkar att gå plus minus noll längre? Ska alla vara nöjda å glada kanske man måste se över antalet tilldelade älgar?

Det är inte alla områden som har fri kalv. Och vissa har fri kalv men ett max antal och då kan det vara 3-4 områden tillsammans som får dela på dem.
Sen måste man ju se från område till område. Man kan ju inte jaga lika i hela landet. Det är ju redan minus i jämtland medans man har älgproblem (och/eller gris) i andra delar av landet. Nu kommer ju även doven och kronen och tar plats. Även om det går väldigt långsamt för dem.

Det är inte alla områden som har fri kalv. Och vissa har fri kalv men ett max antal och då kan det vara 3-4 områden tillsammans som får dela på dem.
Sen måste man ju se från område till område. Man kan ju inte jaga lika i hela landet. Det är ju redan minus i jämtland medans man har älgproblem (och/eller gris) i andra delar av landet. Nu kommer ju även doven och kronen och tar plats. Även om det går väldigt långsamt för dem.

intressant! Läste på lite mer på nätet nu... Men vad beror det på att Jämtland ligger minus? Där kan man väl iaf inte skylla på vargen?
Ja hjortarna ser man rätt ofta, här neråt iaf! Och såklart överflödet på gris, skadorna är oundvikliga att missa....:crazy:

r
Och vad gör vi om man kommer fram till att den lokala stammen tål ett uttag på 20 älgar per år och vargen tar 25?
Jo, det man gör i vissa av våra län nu. Skjuter varg.
;)

Såg en blänkare i pressen idag.
Där talade man om att antal vargar hade ökat i Ryssland med 150% sedan kommunismens fall. Och att det vilda nu anpassat sig. Vildsvin och älg hade kommit tillbaka till normala nivåer, det var bara lokatterna som fortfarande minskade.

Inte ett ord om varför klövviltet kan öka.
Det är nämligen så att 40% av den åkermark man hade 1989 ligger för fäfot idag och har vuxit igen med lövsly.
Rena rama skafferiet o yngelplatser för klövvilt.
Och den som känner till lite vet hur tätt slyet växer på näringsrik gammal åker ;)

Såg en blänkare i pressen idag.
Där talade man om att antal vargar hade ökat i Ryssland med 150% sedan kommunismens fall. Och att det vilda nu anpassat sig. Vildsvin och älg hade kommit tillbaka till normala nivåer, det var bara lokatterna som fortfarande minskade.

Inte ett ord om varför klövviltet kan öka.
Det är nämligen så att 40% av den åkermark man hade 1989 ligger för fäfot idag och har vuxit igen med lövsly.
Rena rama skafferiet o yngelplatser för klövvilt.
Och den som känner till lite vet hur tätt slyet växer på näringsrik gammal åker ;)
Men jisses, å nån skrev att jag var dryg....

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama