Vargjakten ställs in i elfte timmen

Vilka arbetsuppgifter en tjänst innebär avgörs av arbetsgivaren, eller hur? En veterinär kan ha väldigt olika arbetsuppgifter beroende på vilken tjänst hen sitter på.

Det skulle vara fullt möjligt att ha viltvårdare som har som primär arbetsuppgift att kartlägga vargarna. Jag anser att det är en förutsättning för att den selektiva jakt det har talats om ska kunna ske. Vill man sedan jaga varg skulle staten mycket väl kunna ställa kravet att deras viltvårdare ska få tillgång till andra jakträttsinnehavares mark. Ingen kartläggning, ingen jakt. Det vore ett rimligt villkor.

Du har inte så stor koll på vad sva sysslar med?

Om det är så lite bytesdjur i skogarna som ni säger skulle väl inte vargen stanna kvar!? Utan byten skulle dom inte överleva.. Varför upprör vargen så himla mycket?? Varför inte Björn? Lo? Järv?
Är folk rädda eller vad beror det på??:confused:

Det var väl precis samma cirkus med björnarna innan licensjakten gick i genom?

Och vad har hänt med lokatterna? Inte har de ökat och spridit sig när de inte har varit jakt på dem i alla fall.

Det sker attacker i stort sett varje år

Ja, mest för att nån trampar rätt inpå en björn, men det är som sagt en ytterst minimal risk att bli attackerad av en björn, speciellt om man är ute och springer för då hörs man långa vägar = björnen förflyttar sig och om man inbillar sig att ingen björn finns i närområdet bara för att man väntar ett tag från att man sett spår så får man tänka om, för kvar är de man bara ser och hör dem inte men du kan lita på att de vet exakt var du är..

Ja, mest för att nån trampar rätt inpå en björn, men det är som sagt en ytterst minimal risk att bli attackerad av en björn, speciellt om man är ute och springer för då hörs man långa vägar = björnen förflyttar sig och om man inbillar sig att ingen björn finns i närområdet bara för att man väntar ett tag från att man sett spår så får man tänka om, för kvar är de man bara ser och hör dem inte men du kan lita på att de vet exakt var du är..
Ändå sker det allvarliga björnattacker varje år. Under 2000-talet även med dödlig utgång.
Fast ingen skriker om att vi ska utrota björnen. Varg har inte attackerat på flera hundra år. Varghatet är utbrett.
Björnhat, någon?

Ändå sker det allvarliga björnattacker varje år. Under 2000-talet även med dödlig utgång.
Fast ingen skriker om att vi ska utrota björnen. Varg har inte attackerat på flera hundra år. Varghatet är utbrett.
Björnhat, någon?

En stor skillnad är att björnen förvaltas genom jakt, och att vi har typ 3000 björnar i Sverige.
Det är främst vid jaktsituationer eller när någon kommit emellan en hona och hennes ungar som attackerna sker. Jag tror inte att någon har något emot att djuren får försvara sig själva och sina ungar?

Att varg inte attackerat människor i Sverige de senaste hundra åren kan ju ha att göra med att vi inte haft någon varg att tala om... Det finns inte några fall där en haj attackerat människor i Sverige heller, och ändå händer ju det runt om i världen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans

En stor skillnad är att björnen förvaltas genom jakt, och att vi har typ 3000 björnar i Sverige.
Det är främst vid jaktsituationer eller när någon kommit emellan en hona och hennes ungar som attackerna sker. Jag tror inte att någon har något emot att djuren får försvara sig själva och sina ungar?

Att varg inte attackerat människor i Sverige de senaste hundra åren kan ju ha att göra med att vi inte haft någon varg att tala om... Det finns inte några fall där en haj attackerat människor i Sverige heller, och ändå händer ju det runt om i världen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans
Självklart får björnen försvara sig.

Det jag är mest förundrad äver är att vi just har så mycket björn och det faktiskt sker attacker i stort sett varje år. Ändå finns inget björnhat.

Vargen är skapligt sällsynt (utom i vissa områden) och människor är jätterädda. Varghatet är svårförklarligt.

Ser inte logiken.

Det jag är mest förundrad äver är att vi just har så mycket björn och det faktiskt sker attacker i stort sett varje år. Ändå finns inget björnhat.

Vargen är skapligt sällsynt (utom i vissa områden) och människor är jätterädda. Varghatet är svårförklarligt.

Ser inte logiken.
Jag har funderat i om det är deras olika sätt att leva. Vargen lever i flock, björnen och lo lever "singelliv". Samarbetet gör vargen hotfullare, verkligt eller inte.

Ser inte logiken.

Björnen tar sällan tamdjur, björnen äter till större delen vegetabilier och ser inte folk och fä som ett potentiellt skrovmål.
Jag skulle gissa på att det spelar in i folks rädslor.

Å andra sidan är ju folk rädda för vildsvin också, så rädslor för vilda djur är ju inte alltid så rationella.

Jag har funderat i om det är deras olika sätt att leva. Vargen lever i flock, björnen och lo lever "singelliv". Samarbetet gör vargen hotfullare, verkligt eller inte.
Vi har inga storflockar (än) i landet, så varför vara rädd för något som knappt finns?

Tror inte att de som är skiträdda bryr sig ett dugg om ifall det är ensam varg eller flock. De är bara rädda.

En högst intelligent och insatt person sa en gång när det rapporterats om varg i en bygd där vi bägge har bekanta -så synd om barnen om inte kan leka ute längre... Jag stod som ett frågetecken.

Jag anser varghatet vara ologiskt och ogrundat. Tyvärr är varghatarna de som skriker högst. De med mer sansade åsikter hörs sällan i debatten.

De såg att i länder med få konflikter (ex Sverige) så var populationen liten, men så fort det blev oroligheter och människor fick annat att tänka på(ex krigsdrabbade länder) så ökade antalet vargar markant. Hans poäng var tror jag att vargen var lättföryngrad.
Nämndes i Vetenskapsradion häromsistens. Efter kommunismens fall i Sovjetunionen har vargen ökat där och Olof Liberg hade förhoppningar om att det kunde vara till fördel för vår vargstam om de spred sig hit. Se där, något gott förde kommunismen med sig @landsbygdsbo !?

Skillnaden mellan björn, lo och varg är väl ändå att björn och lo är skygga för människan medan vargen är det inte. Antagligen kommer vargen bli mer skygg igen om den börjar förknippa människor med fara. Med tanke på hur många björnar det finns så hör man inte, i alla fall inte här i trakterna, så många björnobservationer.Det är väl främst björnhonor med ungar som slår byten då det går åt mer mat åt dem då.

Ser inte logiken.

Här är logiken:
"Mors lilla Olle" och "Djungelboken" vs "Rödluvan" och "Vargen kommer!".

Och varulvar, för all del. Det finns oerhört få goda vargar i folktro, historia och kultur.
Redan när min farmors pappa jobbade i skogarna i Fryksdalen på typ 30- och 40-talet var vargen det stora hotet och faran, även om den var rätt sällsynt på den tiden.
(Och jag kommer ihåg väldigt väl ihåg vargen Ylva, trots att jag bara 6 år gammal då.)

Vargar i Gösta Berlings saga:

De vände, men i nästa ögonblick var släden omvärvd av vargar. Grå gestalter skymtade förbi dem, de vita tänderna blänkte i vida gap, och de glödande ögonen lyste. De tjöto av hunger och blodtörst. De blänkande tänderna voro färdiga att hugga in i mjukt människokött. Vargarna hoppade upp på Don Juan och hängde sig fast i seltyget. Anna satt och undrade om de skulle äta upp dem helt och hållet eller om något skulle bli hvar, så att människor nästa morgon skulle finna söndersargade lemmar på den nedtrampade, blodiga snön.
»Nu gäller det våra liv», sade hon, böjde sig ned och grep Tankred i nacken.
»Låt vara, det tjänar till intet! Det är inte för hundens skull vargarna äro ute i natt.»

(Och då har ändå Björnen på Gurlita klätt ett helt eget avsnitt, men den beskrivs bara som "stark som 12 man" och farlig – men inte alls hemsk på samma sätt som vargarna.)

• Gilla
Reactions: Sol
Men GUUUUUU vad jag borde veta vem du är, @athena.
Vet du vem jag är?

Ibland tror jag att du har lite avelsgrejer ihop med min moster, ibland tror jag att vi har tävlat hoppning mot varandra :D

Ok, ja då säger jag ja på det iaf, sen tävlade jag ponny typ 87-91 :)

Aha! Jag tävlade aldrig ponny, utan fick en galen skimmel efter Emmas vita ponny som blev häst. Plus är född 86, började tävla typ 2000 eller så. Hur som helst, hästvärlden är ju liten :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama