Vargjakten ställs in i elfte timmen

Det var därför jag nämnde att det kanske vore nåt att se över jakten i vargområden....
och så upprepar vi igen. Man ser över jakten. Många har ingen älgtilldelning och de som har har en betydligt lägre. Många som har tilldelning jagar ändå inte. Om det inte finns en enda kalv på tusentals hektar och inga kalvar har skjutits (nej här är det inte aktuellt med fri tilldelning av kalv och jag har inte hört att det hänt de senaste 8-13 åren) så finns det ett gigantiskt problem och tyvärr stavas inte det problemet enbart älgjakt utförd av jägare.
Så vad ska vargarna äta när tillgången på älg sjunker så de svälter? Tror du de flyttar när det finns stora mängder djur gåendes på gärden?

Ja det kanske är dags att se över den ännu mer? Tex ingen jakt på ko?
Det har tagits upp tidigare, bättre stängsel osv! Som sagt det finns att göra...

Men snälla... Det är ju det vi diskuterar!!!!!

Och din lösning är att tömma Värmland...?

Du tror inte att man jobbar mycket med stängsel etc? Frågar dig också: Var bor du? Är du bekant med några djurhållande bönder/hästägare? Hur många älgar ser du per år? Hur många vargar?

Det är nästan mest skrämmande, att det "finns så många lösningar". Ungefär som att vi inte tänkt på dem.

Ja det kanske är dags att se över den ännu mer? Tex ingen jakt på ko?
Det har tagits upp tidigare, bättre stängsel osv! Som sagt det finns att göra...
Vet du något om hur jakt bedrivs? Man får en tilldelning och ialalfall på större marker så är tilldelningen x st tjur/y st ko/z st kalv.
Jag vet att vissa fuskar eller har fuskat med detta och rapporterat tjurar som kor, ändå ser det ut såhär.

Jag läste det här på facebook i går, om Gårdsjöreviret.

"Antalet vargar var lite oklart men länsstyrelsen har ritat in ett revir med minst 6 vargar, men både de och lokal befolkningen har anat att det t o m kan vara två närbesläktade vargflockar som delar på området.
Man vet att minst 110 st älgar tas per år i ett vargrevir oberoende av antal vargar i flocken.
Ibland kan siffran stiga till 140 st älgar/år.
I Värmland finns 29 revir x 110 st älgar = Minst 3190 älgar går åt till varg.

Älgavskjutningen:
Tilldelning jaktåret 2013/2014 var ca 7 800 st och det fälldes 5 721 st.
Jaktåret 2014/2015 sänktes tilldelningen till ca 6400 st älgar, men hittills har man bara nått drygt hälften, ca 3500 st, och det är inte troligt att det ökar nämnvärt sista månaden
Älgarna försvinner och det går snabbt. Rådjur är det ont av i dessa områden.
All löshundsjakt i flera av dessa områden är uteslutet."

(Älgstammen inventeras årligen, och ingen vill utrota älgarna – utom möjligtvis vargen då. Nu ska vi se om @_Aldís_ fortsätter tjata om älgjakt, eller om vi kan återgå till att diskutera vargjakten... Om inte annat har vi väl harjakt och rävjakt att avhandla också.)

Här i Karlstad kom det hur som helst snö både i dag och i går, och i dag borde det vara helt okej spårsnö för jägare och spårare. De tog ju två vargar i går, då snöade det avsevärt mer än i dag :)

Källa på det!
EO_o

Det förekommer, om än det inte är direkt vanligt eller regelbundet förekommande och görs då på eget bevåg av jaktlagen då kotillgången är liten (med klen återväxt till följd), men att det finns "order" att det ändå ska skjutas fler kor enligt tilldelningen. Där har skogsbolagen ett finger med i spelet för de ser helst att älgstammen hålls på ett minimum eller mindre för att minska betesskadorna..

[QUOTE="Gnist, post: 16806677, member: 16165] Där har skogsbolagen ett finger med i spelet för de ser helst att älgstammen hålls på ett minimum eller mindre för att minska betesskadorna..[/QUOTE] Då skulle det vara effektivare att göra tvärtom...

Min fråga var en fortsättning på din

Ja?

Du fick ett svar.

Men jag kan formulera det såhär: I en hage med förutsättningar för 20 hästar + avkommor där hälften av avkommorna skjuts varje år samt en del av de vuxna djuren, om man vill minska antalet djur när maken inte längre klarar av att bära den flock som finns. Minskar hjorden på lite sikt och därmed lättar upp betestrycket på marken mest om man skjuter bort hälften av hingstarna så alla ston kan fortsätta producera avkommor eller om man skjuter bort hälften av stona och därmed halverar antalet avkommor som föds?

Likaså om man vill öka hjorden på sikt då den börjar bli lite väl liten för just den marken, ökar den snabbare om man skjuter bort fler ston än hingstar?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama