Vargjakten ställs in i elfte timmen

Hata är ett starkt ord. Men vi som lever mitt i det har inga problem med att försöka förstå.

För övrigt är "försöka" ett intressant ord. Antingen förstår man eller så förstår man inte. Glasklart i denna diskussionen!
Vad är det ni som bor i det försöker förstå menar du?
Ja verkligen eftersom du använder det själv...
Varför skulle det vara glasklart?! Jag vill höra vad som gör att man är för eller emot jakten?? Vad är det som är oklart?

Ett problem med bidrag till staket har i alla fall varit att de har ju tagit slut och då har man inte kunnat söka förrän nästa år. Har inte hört om andra bidrag men det kanske finns?

Bidrag ges bara till får. Inte till nöt eller häst. Potten är begränsad och räcker INTE till alla. Bidrag till underhåll finns inte.

...och vargen har gjort angrepp även genom godkända stängsel.

Det vi inte behöver "försöka förstå" är varför vargen måste jagas.

Bidrag ges bara till får. Inte till nöt eller häst. Potten är begränsad och räcker INTE till alla. Bidrag till underhåll finns inte.

...och vargen har gjort angrepp även genom godkända stängsel.

Det vi inte behöver "försöka förstå" är varför vargen måste jagas.
Nu får du nog läsa på lite ang bidragen...
Nej såklart tycker du det!;)

Då kommer frågan.
Varför skulle jag ljuga? Varför skulle denna person ljuga för mig? Det är inte direkt så att jag blev jätteimponerad då det behövs både kor och tjurar och gärna flera tjurar för att hålla älgstammen livskraftig.
Tycker du verkligen att det låter helt osannolikt?
Nu diskuterar vi alltså avel?
OK
Det är ett otyg när det finns fler kor än tjurar, för då fungerar inte urvalssystemet.
Därför kan det vara på sin plats att man skjuter av ett antal kor så att endast de stora verkligen fina tjurarna går till avel
Om det finns 4,5 tjurar per ko så blir det bråk om godsakerna och endast de bra tjurarna skickar sina gener vidare. Om det i stället finns 3,4 kor per tjur så parar sig så gott som alla tjurar och inget urval sker. har du förståååt?

Nej det var det ju du själv som sa!! Haha;)
Det verkar inte jobbas tillräckligt hårt eller tas på fullaste allvar hos bönder?? Det finns bidrag att få!
Jag har bott större delen av livet utanför Östersund med samer och bönder som närmsta grannar! Har själv haft hund och häst! Nu bor jag utanför Södertälje med varg runt knuten!:) har häst själv! Närmsta granne är en jättegård med uppfödning av får!
Älgar har jag sett gott om, även varit med på jakt, hör å häpna!! :eek::D Duger det??

Du säger det ja:D

I mina hemmatrakter går det inte ens få bidrag till stängsel, eftersom vi inte har några föryngringar i länet (än). Strövargar räknas inte, även om dom också tar tamdjur.

Nu diskuterar vi alltså avel?
OK
Det är ett otyg när det finns fler kor än tjurar, för då fungerar inte urvalssystemet.
Därför kan det vara på sin plats att man skjuter av ett antal kor så att endast de stora verkligen fina tjurarna går till avel
Om det finns 4,5 tjurar per ko så blir det bråk om godsakerna och endast de bra tjurarna skickar sina gener vidare. Om det i stället finns 3,4 kor per tjur så parar sig så gott som alla tjurar och inget urval sker. har du förståååt?
Och det du säger är det som gäller? Suck vilken attityd...

Och det du säger är det som gäller? Suck vilken attityd...
Nej det är inte jag som säger, det är allmänt känt bland både hundägare, hästägare och jägare, det att ett aktivt avelsarbete lönar sig på sikt.

Antingen så väljer du föräldraparen aktivt (när det gäller tamdjur) eller så skjuter du bort de individer du inte vill ha in i aveln ( när det gäller jaktbart vilt)
För tamdjurens del är det främst produktionsegenskaper o utseende man avlar på för viltet så har man lärt sig att trofe´bärande individer borgar för bra anlag så därför har man lagt värdemätaren där.

Ganska mycket dags att läsa på nu tror jag. För dig alltså.
Det där tycker jag är en riktigt tråkig diskussionsteknik. Varför inte förklara och ge din syn på saken?

T.ex svara med att det är svårt att få bidrag och varför, enkelt om hur det fungerar, istället för att avfärda det hon skriver på ett sånt sätt?

Givetvis är det inte så lätt för nån som inte är insatt i bidragen att förstå, jag har inte heller koll där. Men då skulle jag verkligen uppskatta lite information istället för att bli dumförklarad, speciellt om man ska ha en chans att ta åt sig av argumenten.

Det där tycker jag är en riktigt tråkig diskussionsteknik. Varför inte förklara och ge din syn på saken?

T.ex svara med att det är svårt att få bidrag och varför, enkelt om hur det fungerar, istället för att avfärda det hon skriver på ett sånt sätt?

Givetvis är det inte så lätt för nån som inte är insatt i bidragen att förstå, jag har inte heller koll där. Men då skulle jag verkligen uppskatta lite information istället för att bli dumförklarad, speciellt om man ska ha en chans att ta åt sig av argumenten.
På Jordbruksverket gick det att hitta lite info... Bl.a. kan man söka om man har får, getter, nötkreatur, häst... Sen var det lite intressant om sk miljöinvestering?! Kan kanske tillämpas om man har varg som rör sig i området men ej är etablerad?

I verkligheten betalas bara stödet ut till får, åtminstone i Värmland. Och pengar finns inte till alla som söker.

Sen går vi in i ny stödperiod nu så visst kan det ändras.

I dag är vi uppe i 16 vargar i Värmland, den som sköts i dag hör även den till gårdsjöreviret.

Uppenbarligen fanns/finns det klart fler vargar där än vad som beräknats.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur