Vargjakten ställs in i elfte timmen

Får och häst.

Det är ju spårarna på resp LST som uttalar sig och de sa exakt samma sak i länstidningarna.

Så här säger länsstyrelsen om rovdjursstängsel i mina hemtrakter, Jönköpings län, dock för 2014:

"
Stängsel mot rovdjur
Du kan söka stöd för stängsel mot rovdjur om du bor i ett område där det finns varg. Syftet med ersättningen är att skapa förutsättningar för fortsatt betesdrift genom att minska risken för att tamdjur angrips.
Stödmöjligheten är tillfällig och kommer endast att finnas kvar så länge det finns medel kvar i en nationell pott från det gamla landsbygdsprogrammet. Stöd enligt det nya landsbygdsprogrammet kan sökas först 2015. Eftersom det är en begränsad summa pengar som finns för miljöinvesteringen stängsel mot rovdjur under 2014 så är det inte säkert att alla som söker får några pengar.

Vad kan jag få stöd för?

I Jönköpings län kan du som har får och getter söka ersättning för stängsel mot rovdjur där angrepp av varg kan vara ett problem för dig. Ersättning utgår med 50 kronor per löpmeter och avser den del av stängslet som hindrar varg från att ta sig in i inhägnaden. Gäller endast blocklagd mark. Du kan inte få ersättning för stängsel som är uppsatt innan du har sökt och blivit beviljad stöd. "

Vi får inga stöd för att hägna in nötdjuren och hästarna vi har betandes hemma om sommaren. Vi investerade och stängslade om för ca 3 år sedan, och utan stöd kommer vi inte göra om till rovdjursstängsel, särskilt inte när det inte är våra egna djur utan bara våra marker. Det är ca 6000m som skulle stängslas om med rovdjursstängsel i så fall, vilket skulle innebära ett stöd om ca 300 000 kr, om vi skulle få fullt stöd dvs 50kr/löpmeter. Dock är all mark inte blocklagd mark. Hela Jönköpings län hade 348 000 i stängselpotten år 2012 för att ha som jämförelse.
Eftersom det inte är våra djur kommer vi förmodligen att sluta beta hagarna om vi skulle få mycket problem med rovdjur.
Dock ingår det t ex ett Natura2000-område i beteshagarna, som bör betas för att ha fortsatt gynnsam bevarandestatus för de arter som skyddas där och det vore onekligen trist (men nödvändigt) att byta korna och hästarna mot en betesputs för att kunna hålla öppna marker om vi skulle få upprepade rovdjursangrepp.

Jag har en bekant som fått stöd till stängsel mot rovdjur. De har får och bor kanske 10 mil från närmsta vargrevir. Dock hade vi ett par som strök här förbi vintern 09-10. Hanen hittades sedan drunknad då han hade halsband så det blev ingen etablering den gången.

Nej jag antar att du är van vid det...
Absolut, det är många som försöker slå i mig historier.
"min kompis har.."
"jag har vänner som.."

Och jag har alltid samma svar:
-Utan kontrollerbara källa är det bara historier inga fakta.

Vissa blir sura och stötta andra accepterar
Mig kvittar det vilket ;)

Det är ju spårarna på resp LST som uttalar sig och de sa exakt samma sak i länstidningarna.

Fast i ett pressmeddelande berättar senare Lst Västra Götaland att det ofta är dåligt röjt under elstängslen och att för mycket gräs gör att elen fungerar sämre. Det vet väl alla som har häst till exempel? De gick också ut med att erbjuda sig röja under rovdjursstängsel åt de som hade fått vargattacker. Så att vargen kan ta sig genom ett korrekt (och underhållt!!) stängsel har fortfarande inte hänt, vad än "Vargfakta" skriver.

Kollar man i usprungsartiklarna (dvs inte Vargfakta) så är det inte ens den intervjuade besiktningsmannen som varit ute på plats utan hans kollega. Och i den andra artikeln när de intervjuar rätt person, så berättar han om stenar utanför stängslet som vargen troligtvis hoppat in från.

Absolut, det är många som försöker slå i mig historier.
"min kompis har.."
"jag har vänner som.."

Och jag har alltid samma svar:
-Utan kontrollerbara källa är det bara historier inga fakta.

Vissa blir sura och stötta andra accepterar
Mig kvittar det vilket ;)
Vet inte vart jag försökt med det men det är skitsamma! :yuck:
Det finns andra här inne som är lite seriösa i sitt diskuterande...

Vi försökte få bidrag till rovdjursstängsel för ett par år sedan då vi bor mellan två vargrevir och det observeras varg ofta. Men fick också svaret att det inte är någon idé.

Vi försökte få bidrag till rovdjursstängsel för ett par år sedan då vi bor mellan två vargrevir och det observeras varg ofta. Men fick också svaret att det inte är någon idé.
Prova igen!! Kan ha varit att pengarna tagit slut? Kanske är som med dom flesta myndigheter att man får ligga på?!:up:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V