Vargjakten ställs in i elfte timmen

intressant! Läste på lite mer på nätet nu... Men vad beror det på att Jämtland ligger minus? Där kan man väl iaf inte skylla på vargen?
Ja hjortarna ser man rätt ofta, här neråt iaf! Och såklart överflödet på gris, skadorna är oundvikliga att missa....:crazy:

Värmland ska det stå!
På länsstyrelsen finns det alla siffror om tilldelat och skjutet (och vart) även på älgarna.
Men tror inte de älgar man inte räknat med finns där. De man inte behöver räkna då de inte varit tjänliga som föda. Jag har i alla fall fått frågan av flera den här hösten om jag kunnat hjälpa till och besikta med det är bara länsstyrelsen och polis som får ta sånna beslut.

Ja?

Du fick ett svar.

Men jag kan formulera det såhär: I en hage med förutsättningar för 20 hästar + avkommor där hälften av avkommorna skjuts varje år samt en del av de vuxna djuren, om man vill minska antalet djur när maken inte längre klarar av att bära den flock som finns. Minskar hjorden på lite sikt och därmed lättar upp betestrycket på marken mest om man skjuter bort hälften av hingstarna så alla ston kan fortsätta producera avkommor eller om man skjuter bort hälften av stona och därmed halverar antalet avkommor som föds?

Likaså om man vill öka hjorden på sikt då den börjar bli lite väl liten för just den marken, ökar den snabbare om man skjuter bort fler ston än hingstar?
Du missförstår mig totalt. Jag tolkar din fråga till Atle som retorisk. Jag ställer ytterligare en retorisk fråga till Atle utifrån din.
Frågan är altså inte alls till dig.

Följer jakten på instagram. Tydligen har de i ett revir ringat ett område där de är 5 vargar. Samtidigt såg en jägare 12 (!!!!!!) Vargar på ett annat ställe.

Jag tror inte på nått jag läser på instagram men vet ju vem jag följer. Vilket gör att jag till viss del kan tro på det här.

I min värld är vargar otroligt smarta. Och borde på 5 dagar ha flytt upp till finska gränsen med eld i baken när de insett att de bedrivs jakt.

Och länsstyrelsen har räknat med 6 vargar i det området. Skjutet 5, inringade 5 och observerade 12! Stämmer detta är de ju i princip värre än vildsvin!

Nej jag tänker inte nämna namn på vare sig den jägare som berättat det för mig eller vilka jaktmarker det rör sig om.
OK,
Grannens pojke 5 år säger att han kan lyfta en 50 kg säck med utsäde, när jag frågar om han kan bevisa det så säger han att han inte vill. Förståeligt
:)

OK,
Grannens pojke 5 år säger att han kan lyfta en 50 kg säck med utsäde, när jag frågar om han kan bevisa det så säger han att han inte vill. Förståeligt
:)
Skillnaden är att jag talat med en jägare som defacto jagar älg och inte ett barn som står och skrävlar. Jag hoppas du förstår att jag inte kommer bli triggad av dig till att skriva ut vem det rör sig om ;)

I min värld är vargar otroligt smarta. Och borde på 5 dagar ha flytt upp till finska gränsen med eld i baken när de insett att de bedrivs jakt.

Jag kan tänka mig att dom kanske inte förstår hotet eftersom majoriteten av dessa vargarna aldrig blivit utsatta för jakt.

Du säger det ja, ;)
Då kommer frågan.
Varför skulle jag ljuga? Varför skulle denna person ljuga för mig? Det är inte direkt så att jag blev jätteimponerad då det behövs både kor och tjurar och gärna flera tjurar för att hålla älgstammen livskraftig.
Tycker du verkligen att det låter helt osannolikt?

Då kommer frågan.
Varför skulle jag ljuga? Varför skulle denna person ljuga för mig? Det är inte direkt så att jag blev jätteimponerad då det behövs både kor och tjurar och gärna flera tjurar för att hålla älgstammen livskraftig.
Tycker du verkligen att det låter helt osannolikt?
Du har rätt att tycka och säga vad du vill, jag har samma rätt så ..

Jag läste det här på facebook i går, om Gårdsjöreviret.

"Antalet vargar var lite oklart men länsstyrelsen har ritat in ett revir med minst 6 vargar, men både de och lokal befolkningen har anat att det t o m kan vara två närbesläktade vargflockar som delar på området.
Man vet att minst 110 st älgar tas per år i ett vargrevir oberoende av antal vargar i flocken.
Ibland kan siffran stiga till 140 st älgar/år.
I Värmland finns 29 revir x 110 st älgar = Minst 3190 älgar går åt till varg.

Älgavskjutningen:
Tilldelning jaktåret 2013/2014 var ca 7 800 st och det fälldes 5 721 st.
Jaktåret 2014/2015 sänktes tilldelningen till ca 6400 st älgar, men hittills har man bara nått drygt hälften, ca 3500 st, och det är inte troligt att det ökar nämnvärt sista månaden
Älgarna försvinner och det går snabbt. Rådjur är det ont av i dessa områden.
All löshundsjakt i flera av dessa områden är uteslutet."

(Älgstammen inventeras årligen, och ingen vill utrota älgarna – utom möjligtvis vargen då. Nu ska vi se om @_Aldís_ fortsätter tjata om älgjakt, eller om vi kan återgå till att diskutera vargjakten... Om inte annat har vi väl harjakt och rävjakt att avhandla också.)

Här i Karlstad kom det hur som helst snö både i dag och i går, och i dag borde det vara helt okej spårsnö för jägare och spårare. De tog ju två vargar i går, då snöade det avsevärt mer än i dag :)
Synd att du ser det som att jag tjatar... Jag tycker det är intressant att höra hur folk tycker att vargen förstör! Där kommer väldigt ofta älg in i bilden...

Och din lösning är att tömma Värmland...?

Du tror inte att man jobbar mycket med stängsel etc? Frågar dig också: Var bor du? Är du bekant med några djurhållande bönder/hästägare? Hur många älgar ser du per år? Hur många vargar?

Det är nästan mest skrämmande, att det "finns så många lösningar". Ungefär som att vi inte tänkt på dem.

Nej det var det ju du själv som sa!! Haha;)
Det verkar inte jobbas tillräckligt hårt eller tas på fullaste allvar hos bönder?? Det finns bidrag att få!
Jag har bott större delen av livet utanför Östersund med samer och bönder som närmsta grannar! Har själv haft hund och häst! Nu bor jag utanför Södertälje med varg runt knuten!:) har häst själv! Närmsta granne är en jättegård med uppfödning av får!
Älgar har jag sett gott om, även varit med på jakt, hör å häpna!! :eek::D Duger det??

Följer jakten på instagram. Tydligen har de i ett revir ringat ett område där de är 5 vargar. Samtidigt såg en jägare 12 (!!!!!!) Vargar på ett annat ställe.

Jag tror inte på nått jag läser på instagram men vet ju vem jag följer. Vilket gör att jag till viss del kan tro på det här.

Och länsstyrelsen har räknat med 6 vargar i det området. Skjutet 5, inringade 5 och observerade 12! Stämmer detta är de ju i princip värre än vildsvin!
Såklart dom säger!!;) Man ska inte tro på allt man läser!
Rätta mig om jag har fel men stannar inte vargarna i sina revir oavsett?

Nej det var det ju du själv som sa!! Haha;)
Det verkar inte jobbas tillräckligt hårt eller tas på fullaste allvar hos bönder?? Det finns bidrag att få!
Jag har bott större delen av livet utanför Östersund med samer och bönder som närmsta grannar! Har själv haft hund och häst! Nu bor jag utanför Södertälje med varg runt knuten!:) har häst själv! Närmsta granne är en jättegård med uppfödning av får!
Älgar har jag sett gott om, även varit med på jakt, hör å häpna!! :eek::D Duger det??
Såklart det finns bidrag! Skitsvårt att få och räcker till ingenting.

Jisses, ja jag FÖRSÖKER iaf förstå vad det är som folk hatar och föraktar med varg! Mer än vad man kan säga om vissa här inne....:crazy:

Hata är ett starkt ord. Men vi som lever mitt i det har inga problem med att försöka förstå.

För övrigt är "försöka" ett intressant ord. Antingen förstår man eller så förstår man inte. Glasklart i denna diskussionen!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama