Jo jag vet att alla hundar (och katter, kaniner etc) kan bli tagna. Fast det brukar oftast vara jakthundar som råkar illa ut av den enkla anledningen att de: drar iväg långa sträckor ibland, driver, kanske är tuffa och inte flyr direkt om de möter en varg vilket t.ex en pudel gör direkt.
Plus att de släpps lösa i viltrika områden även om det finns varg.
Sällskapshundar hålls mer i koppel i sådana områden. Min pappa tar inte ens med vovven när de plockar svamp, för han är rädd att det skall hända henne något. Hennes promenader sker i koppel och hon släpps endast om det är full uppsikt, t.ex ett fält. Oftast är hon bara lös i trädgården.
Tidigare ägde jag en husky och hon hade definitivt varit i riskzonen för hon backade inte om någon blev aggressiv. Lösning? Hon släpptes inte. Risken att en varg anfaller en hund i koppel bredvid människan får anses försumbar, även om det säkert har hänt någon gång i historien. Det har hänt tusen gånger oftare att en pitbullkorsning, schäfer, terrier etc har anfallit kopplade hundar. En malamut jag ägde anfölls på promenaden (i koppel) av en lös terrier. Den hoppade upp och bet min hund i nacken, hängde sig fast. Lösning: Död åt alla terriers? (Nä, självklart inte).
Husdjur skall hållas inom uppsikt, släpper man dem vind för våg tar man en kalkylerad risk. Katten blir påkörd, kaninen uppäten och hunden KAN eventuellt bli dödad. Vill man inte ta risken så släpper man inte djuren.
Det är ju större risk att din hund dödas av en missbrukares gatukorsning än att den dödas av en varg.
Om din siffra på 75% stämmer så skall 75% av svenskarna enbart hålla tyst när tigrar, björnar, elefanter, flodhästar, lejon, kobror etc etc skjuts. Alla dessa djur är mycket mer farliga för människor och husdjur än våra vargar.
Vi övriga 25% skakar på huvudet och hoppas på nästa generation. Där anas en ljusning, ungdomarna är upplysta.
Vad tycker du om våra lantbruksdjur? Ska även dom vara inomhus när dom inte kan hållas under ständig uppsikt?
Stängsel har ju visat sig ha ett gott skydd mot varg om än knappast 100%-igt, men mindre bra mot lodjur.
Jag förstår också att du inte tycker att traditioner, t ex som den med löshundsjakt, är något att bevara. Med löshundsjakten kommer de flesta av våra jakthundar försvinna, eftersom de flesta inte klarar av ett liv som bara sällskapshund. Stövarna t ex har redan allvarliga problem eftersom räv- och harjakt med hund fått stå tillbaka mot t ex vildsvinjakten.
Procentuellt sett är det fler hundar som tas av varg än som dödas av vildsvin och bilar, vilket ändå är ett gäng/år. Att risken är större att hunden blir dödad av en missbrukares gatukorsning har jag ganska svårt att se...
Ett par av artiklarna jag länkade till hade ju haft hundarna lösa på gårdsplanen, det är nog att jämföra med att ha dom lösa i trädgården som din pappa har. Eller din pappa kanske har rovdjursstängsel runt gräsmattan?
Jägare är
väl medvetna om riskerna med att släppa sina hundar, som jag redan skrivit. Det är dock en avsevärd skillnad på att skydda sina hundar från djur som dom jagar, mot att skydda dom mot
djur som jagar dom. Jag är övertygad om att jägare som släpper sina hundar i områden där man vet att det finns varg, också har med i beräkningen att hunden kan få åka hem i en svart sopsäck.
Det gör ju inte det hela mindre sorgligt för det, även om det är ett aktivt val. Det är ännu mer tragiskt att ha en bra jakthund hemma som man får ta bort för att den inte klarar av livet som sällskapshund, utan jakt.
Det blir ju liksom inte mindre ledsamt att förlora sitt barn i en bilolycka för att man visste om innan att det är en risk man tar när man sätter sig i en bil med sin unge.
Du kollade kanske inte länken till undersökningen som jag hänvisade till? Det är, vad jag vet, den senaste opinionsundersökningen gällande våra rovdjur i landet.
Jag räknas nog till ungdomarna...
Nej, jag håller med. Jag förstår dock verkligen bybornas frustration med tigrar, elefanter och lejon precis som folks frustration med varg. Till skillnad från många tycker jag inte den ska förringas eller förlöjligas, vilket ofta sker. Jag tycker däremot inte om man ska utrota arterna för det, lika lite som vargen borde utrotas i Sverige.
Men det är oftast så, alla vill ha ordentligt utbyggda tåglinjer men ingen vill ha rälsen i trädgården.