Vargjakten ställs in i elfte timmen

http://ekuriren.se/ledareasikter/le...kten-slar-tillbaka-mot-riksdagen-i-vargfragan

Jag vill verkligen att alla läser denna ledare, även om man inte är intresserad av vargfrågan.

Vilken fullkomligt genomvidrig ledare! Vadå hetsa 'massorna' mot en namngiven lagman, som enbart skött sitt jobb. Vilket fantastiskt bidrag till att göra domstolsarbetet till ett ännu mer utsatt jobb än vad det redan är.

@Tassetass, @Zoya @LadyCovergirl @Ramona (ni var dem som jag kom på med ett litet extra intresse i frågan)

Vilken jäkla rövhatt... :banghead:

Senaste nytt från Värmland
"
Länsstyrelsen anser att förvaltningsrättens beslut saknar laglig grund.
Myndigheten hänvisar till att Naturvårdsverkets beslut i ärendet inte får överklagas, enligt jaktförordningen. Samt att detta är förenligt med EU-rätten.
Länsstyrelsen anser också att det inte finns några skäl för förvaltningsrätten att besluta om ett tillfälligt stopp eftersom samtliga förutsättningar för jakten är uppfyllda.
Licensjakten på varg skulle ha påbörjats i fredags den 9 januari, men stoppades tillfälligt av förvaltningsrätten som anser att det finns oklarheter i rättsläget."

Vargen har ett relativt stort utbredningsområde och populationen är stabil och kategoriseras därför som livskraftig av IUCN sedan 2004.

Nä inte utrotningshotad och ökat i europa sedan 04.
Den svenska stammen är kraftigt inavlad och inte blir det bättre att skjuta ett antal utan att plantera in nytt blod som utlovats vid tidigare jakt.
Då bestämdes att man skulle skjuta ett antal och sedan plantera in några nya. Sköt gjorde man som bekant, men inplanteringen uteblev förstås.
Nu vill alltså vissa element fortsätta brandskattningen av den alltför lilla genpolen. Om ingen inplantering ske måste ett djur av varg/hunds storlek med dess antal gener ha en population på minst 500 individer som fritt kan korsa sig för att inavel skall undvikas. Skall man ha en mindre population måste man plantera in några ej besläktade individer då och då.
I detta landet finns 160 människor som anmält att de vill vara jaktledare för att skjuta 25 djur. (Plus alla fler som ingår i jaktlagen) Pinsamt!

Svenskar har en märklig mentalitet att världen skall vara ofarlig för oss. Åker man utomlands så förväntar man sig att Sverige skall flyga hem sig om det blir en katastrof. Skogen skall vara vår rekreationsplats och den skall vara helt riskfri att släppa lösa djur i. Varför? Man vill uppleva jaktens spänning, men inget får hota jakthunden då är inte spänningen rolig längre..
Om jag släpper min kanin i skogen och räven, katten, grannhunden tar den, kan jag då förvänta mig att grannarnas katter/ hundar avlivas? Eller att alla rävar skjuts? Ja möjligen det sista, det förstnämnda vore givetvis otänkbart. För visst är jag korkad som släpper ut en liten kanin och förväntar mig att inget händer honom?
Javisst är jag det, men av någon anledning förväntar sig jägare att deras hundar fritt skall jaga på vargens jaktområde utan att löpa risk för angrepp.
Jaga bäst ni vill, men vänj er vid tanken att lösa hundar löper en risk i skogen! Det finns mer riksintresse av en frisk och komplett fauna och ekosystem med rovdjur än att ni skall ha en skyddad verkstad för att fylla era frysar och utöva ert intresse.

@morgaine Har du läst tråden?

"Vissa element" vill inte ha vargjakt, en majoritet i Sverige är för vargjakt inkl regeringen. Dvs det finns en majoritet bakom beslutet att jaga varg, t om så många som 75% är för vargjakt i vissa av varglänen.
http://pub.epsilon.slu.se/11365/23/sandstrom_c_etal_140926.pdf

Eh, det är väl ingen som har pratat om att skogen ska vara riskfri att släppa hundar i?
Det är nog jägare mer medvetna om än diverse sällskapshundsägare.
Det brukar ju vara ett jäkla gnäll på folk bara för att dom inte får gå med hunden okopplad i skogen året om.
Sällskapshundar kan ju också bli tagna av varg, du vet. Även på gårdsplanen eller under promenad.
Men dom kanske inte heller har rätt att vara ledsna, eftersom dom släppte ut hundarna utan uppsikt eller inte hade dom kopplade?

http://www.dt.se/allmant/dalarna/varg-sprang-i-vag-med-sallskapshund-4
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ludvika/sallskapshund-dodad-av-varg-i-saxdalen
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/nyheter/2011/Pages/sallskapshund-dodad-av-varg.aspx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16405724.ab

Senast ändrad:
Den svenska stammen är kraftigt inavlad och inte blir det bättre att skjuta ett antal utan att plantera in nytt blod som utlovats vid tidigare jakt.
Då bestämdes att man skulle skjuta ett antal och sedan plantera in några nya. Sköt gjorde man som bekant, men inplanteringen uteblev förstås.
Nu vill alltså vissa element fortsätta brandskattningen av den alltför lilla genpolen. Om ingen inplantering ske måste ett djur av varg/hunds storlek med dess antal gener ha en population på minst 500 individer som fritt kan korsa sig för att inavel skall undvikas. Skall man ha en mindre population måste man plantera in några ej besläktade individer då och då.
I detta landet finns 160 människor som anmält att de vill vara jaktledare för att skjuta 25 djur. (Plus alla fler som ingår i jaktlagen) Pinsamt!

Svenskar har en märklig mentalitet att världen skall vara ofarlig för oss. Åker man utomlands så förväntar man sig att Sverige skall flyga hem sig om det blir en katastrof. Skogen skall vara vår rekreationsplats och den skall vara helt riskfri att släppa lösa djur i. Varför? Man vill uppleva jaktens spänning, men inget får hota jakthunden då är inte spänningen rolig längre..
Om jag släpper min kanin i skogen och räven, katten, grannhunden tar den, kan jag då förvänta mig att grannarnas katter/ hundar avlivas? Eller att alla rävar skjuts? Ja möjligen det sista, det förstnämnda vore givetvis otänkbart. För visst är jag korkad som släpper ut en liten kanin och förväntar mig att inget händer honom?
Javisst är jag det, men av någon anledning förväntar sig jägare att deras hundar fritt skall jaga på vargens jaktområde utan att löpa risk för angrepp.
Jaga bäst ni vill, men vänj er vid tanken att lösa hundar löper en risk i skogen! Det finns mer riksintresse av en frisk och komplett fauna och ekosystem med rovdjur än att ni skall ha en skyddad verkstad för att fylla era frysar och utöva ert intresse.
Blir genpoolen större med fler inavlade individer?

Jag för min del konstaterar bara att blir det ingen reglerad jakt så ökar risken betydligt för en oreglerad jakt. Hur är det exempelvis med vargstammen i Finland, ökar den eller minskar den. Hur stort inflytande har den oreglerade jakten på detta?

Om det är element som vill ha mer varg eller element som vill ha mindre det kan ju diskuteras.
Naturvårdsverk o länsstyrelser vill ju ha i ett par län så....

"Vissa element" vill inte ha vargjakt, en majoritet i Sverige är för vargjakt inkl regeringen. Dvs det finns en majoritet bakom beslutet att jaga varg, t om så många som 75% är för vargjakt i vissa av varglänen.

Vissa beslut bör tas av experter. Om majoriteten av svenskarna ville avskaffa matten i skolan tror jag inte att någon skulle tycka att det vore ett tillräckligt skäl för att vi skulle göra det.

För mig är det tämligen ointressant vad en i regel okunnig allmänhet tycker i frågan. Det skulle möjligen vara relevant att fråga allmänheten om vi ska varg öht eller inte, men det är en annan fråga. Just nu är det bestämt att vi ska ha en vargstam och hur den ska förvaltas bör rimligen ligga på experternas bord.

Vissa beslut bör tas av experter. Om majoriteten av svenskarna ville avskaffa matten i skolan tror jag inte att någon skulle tycka att det vore ett tillräckligt skäl för att vi skulle göra det.

För mig är det tämligen ointressant vad en i regel okunnig allmänhet tycker i frågan. Det skulle möjligen vara relevant att fråga allmänheten om vi ska varg öht eller inte, men det är en annan fråga. Just nu är det bestämt att vi ska ha en vargstam och hur den ska förvaltas bör rimligen ligga på experternas bord.

Och återigen, experterna som utrett frågan har ansett att det är dags att börja förvalta stammen genom jakt. Utom Guillaume då, han har fått lite kalla fötter och anser nu, såhär fyra år senare, att hans resultat misstolkats.
Det här har vi ju redan tröskat igenom hundra gånger bara i denna tråden.
Vi vet att en del forskare tycker annat, men så kommer det ju alltid att vara, i alla frågor.

Jag tycker inte att det är ointressant vad allmänheten tycker i frågan, i så fall är det ju inte lönt att vi diskuterar den här heller.

Det verkar som om det öppnar upp för vargjakt igen.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/01/eu-dom-oppnar-for-vargjakt/

EU-domstolen har idag konstaterat att Århuskonventionens regler om tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor inte har direkt effekt inom EU-rätten. Det innebär att Kommissionen inte har rätt att lägga sig i EU-länders regler för överklaganden, exempelvis vid licensjakt på varg.
....
– Svenska Jägareförbundet uppvaktade i måndags kommissionen för att påtala att de gör fel i att driva en process mot Sverige i den här frågan. EU-domstolen har nu bekräftat vår uppfattning, säger Bo Sköld.

Så A-lagarna ska ta besluten om alkoholrestriktioner? ;)

Allmänheten som du så föraktfullt benämner Sveriges valmannakår är och ska vara de som i slutändan, genom sina representanter bestämmer, inte självutnämnda experter!:meh:

Och dessa representanter är Sveriges riksdag som, så vitt jag vet tagit beslut rörande proceduren kring jaktfrågan.

Förre landsbygdsministern Eskil Erlandsson (C) vill att riksdagens konstitutionsutskott granskar om klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) har gjort sig skyldig till ministerstyre när hon uttalat sig om vargjakten. När Naturvårdsverket i oktober i fjol delegerade till länsstyrelserna att besluta om licensjakt på varg uttryckte Romson sitt ogillande till bland andra TT och Sveriges Radio. Romson sade till TT att hon helst hade sett att eventuella beslut hade fattats vid ett senare tillfälle och att hon hade föreslagit till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) att upphäva beslutet.

Newer ending story ;)

Eh, det är väl ingen som har pratat om att skogen ska vara riskfri att släppa hundar i?
Det är nog jägare mer medvetna om än diverse sällskapshundsägare.
Det brukar ju vara ett jäkla gnäll på folk bara för att dom inte får gå med hunden okopplad i skogen året om.
Sällskapshundar kan ju också bli tagna av varg, du vet. Även på gårdsplanen eller under promenad.
Men dom kanske inte heller har rätt att vara ledsna, eftersom dom släppte ut hundarna utan uppsikt eller inte hade dom kopplade?

http://www.dt.se/allmant/dalarna/varg-sprang-i-vag-med-sallskapshund-4
http://www.dalademokraten.se/dalarna/ludvika/sallskapshund-dodad-av-varg-i-saxdalen
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/nyheter/2011/Pages/sallskapshund-dodad-av-varg.aspx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16405724.ab
Jo jag vet att alla hundar (och katter, kaniner etc) kan bli tagna. Fast det brukar oftast vara jakthundar som råkar illa ut av den enkla anledningen att de: drar iväg långa sträckor ibland, driver, kanske är tuffa och inte flyr direkt om de möter en varg vilket t.ex en pudel gör direkt.
Plus att de släpps lösa i viltrika områden även om det finns varg.
Sällskapshundar hålls mer i koppel i sådana områden. Min pappa tar inte ens med vovven när de plockar svamp, för han är rädd att det skall hända henne något. Hennes promenader sker i koppel och hon släpps endast om det är full uppsikt, t.ex ett fält. Oftast är hon bara lös i trädgården.
Tidigare ägde jag en husky och hon hade definitivt varit i riskzonen för hon backade inte om någon blev aggressiv. Lösning? Hon släpptes inte. Risken att en varg anfaller en hund i koppel bredvid människan får anses försumbar, även om det säkert har hänt någon gång i historien. Det har hänt tusen gånger oftare att en pitbullkorsning, schäfer, terrier etc har anfallit kopplade hundar. En malamut jag ägde anfölls på promenaden (i koppel) av en lös terrier. Den hoppade upp och bet min hund i nacken, hängde sig fast. Lösning: Död åt alla terriers? (Nä, självklart inte).
Husdjur skall hållas inom uppsikt, släpper man dem vind för våg tar man en kalkylerad risk. Katten blir påkörd, kaninen uppäten och hunden KAN eventuellt bli dödad. Vill man inte ta risken så släpper man inte djuren.
Det är ju större risk att din hund dödas av en missbrukares gatukorsning än att den dödas av en varg.

Om din siffra på 75% stämmer så skall 75% av svenskarna enbart hålla tyst när tigrar, björnar, elefanter, flodhästar, lejon, kobror etc etc skjuts. Alla dessa djur är mycket mer farliga för människor och husdjur än våra vargar.
Vi övriga 25% skakar på huvudet och hoppas på nästa generation. Där anas en ljusning, ungdomarna är upplysta.

Blir genpoolen större med fler inavlade individer?

Jag för min del konstaterar bara att blir det ingen reglerad jakt så ökar risken betydligt för en oreglerad jakt. Hur är det exempelvis med vargstammen i Finland, ökar den eller minskar den. Hur stort inflytande har den oreglerade jakten på detta?

Om det är element som vill ha mer varg eller element som vill ha mindre det kan ju diskuteras.
Naturvårdsverk o länsstyrelser vill ju ha i ett par län så....
Ja. llb, det blir den. Jag har tidigare förklarat detta för dig. Varje individ bär ett visst material och vid varje parning blandas det. Den nya blandningen ger möjlighet till fler varianter. Ju färre individer som finns att välja på ger färre blandingar-> inavel plus den extra effekten att de få individer som finns parar sig med individer de vet inte är bästa matchen. De tar den i brist på bättre helt enkelt, för att inte arten skall dö ut.
Enda lösningen är att låta dem bli många för att minska inaveln eller det bästa : plantera in fler som ej är släkt.

Jo jag vet att alla hundar (och katter, kaniner etc) kan bli tagna. Fast det brukar oftast vara jakthundar som råkar illa ut av den enkla anledningen att de: drar iväg långa sträckor ibland, driver, kanske är tuffa och inte flyr direkt om de möter en varg vilket t.ex en pudel gör direkt.
Plus att de släpps lösa i viltrika områden även om det finns varg.
Sällskapshundar hålls mer i koppel i sådana områden. Min pappa tar inte ens med vovven när de plockar svamp, för han är rädd att det skall hända henne något. Hennes promenader sker i koppel och hon släpps endast om det är full uppsikt, t.ex ett fält. Oftast är hon bara lös i trädgården.
Tidigare ägde jag en husky och hon hade definitivt varit i riskzonen för hon backade inte om någon blev aggressiv. Lösning? Hon släpptes inte. Risken att en varg anfaller en hund i koppel bredvid människan får anses försumbar, även om det säkert har hänt någon gång i historien. Det har hänt tusen gånger oftare att en pitbullkorsning, schäfer, terrier etc har anfallit kopplade hundar. En malamut jag ägde anfölls på promenaden (i koppel) av en lös terrier. Den hoppade upp och bet min hund i nacken, hängde sig fast. Lösning: Död åt alla terriers? (Nä, självklart inte).
Husdjur skall hållas inom uppsikt, släpper man dem vind för våg tar man en kalkylerad risk. Katten blir påkörd, kaninen uppäten och hunden KAN eventuellt bli dödad. Vill man inte ta risken så släpper man inte djuren.
Det är ju större risk att din hund dödas av en missbrukares gatukorsning än att den dödas av en varg.

Om din siffra på 75% stämmer så skall 75% av svenskarna enbart hålla tyst när tigrar, björnar, elefanter, flodhästar, lejon, kobror etc etc skjuts. Alla dessa djur är mycket mer farliga för människor och husdjur än våra vargar.
Vi övriga 25% skakar på huvudet och hoppas på nästa generation. Där anas en ljusning, ungdomarna är upplysta.

Vad tycker du om våra lantbruksdjur? Ska även dom vara inomhus när dom inte kan hållas under ständig uppsikt?
Stängsel har ju visat sig ha ett gott skydd mot varg om än knappast 100%-igt, men mindre bra mot lodjur.

Jag förstår också att du inte tycker att traditioner, t ex som den med löshundsjakt, är något att bevara. Med löshundsjakten kommer de flesta av våra jakthundar försvinna, eftersom de flesta inte klarar av ett liv som bara sällskapshund. Stövarna t ex har redan allvarliga problem eftersom räv- och harjakt med hund fått stå tillbaka mot t ex vildsvinjakten.

Procentuellt sett är det fler hundar som tas av varg än som dödas av vildsvin och bilar, vilket ändå är ett gäng/år. Att risken är större att hunden blir dödad av en missbrukares gatukorsning har jag ganska svårt att se...
Ett par av artiklarna jag länkade till hade ju haft hundarna lösa på gårdsplanen, det är nog att jämföra med att ha dom lösa i trädgården som din pappa har. Eller din pappa kanske har rovdjursstängsel runt gräsmattan?

Jägare är väl medvetna om riskerna med att släppa sina hundar, som jag redan skrivit. Det är dock en avsevärd skillnad på att skydda sina hundar från djur som dom jagar, mot att skydda dom mot djur som jagar dom. Jag är övertygad om att jägare som släpper sina hundar i områden där man vet att det finns varg, också har med i beräkningen att hunden kan få åka hem i en svart sopsäck.
Det gör ju inte det hela mindre sorgligt för det, även om det är ett aktivt val. Det är ännu mer tragiskt att ha en bra jakthund hemma som man får ta bort för att den inte klarar av livet som sällskapshund, utan jakt.
Det blir ju liksom inte mindre ledsamt att förlora sitt barn i en bilolycka för att man visste om innan att det är en risk man tar när man sätter sig i en bil med sin unge.

Du kollade kanske inte länken till undersökningen som jag hänvisade till? Det är, vad jag vet, den senaste opinionsundersökningen gällande våra rovdjur i landet.
Jag räknas nog till ungdomarna... ;)

Nej, jag håller med. Jag förstår dock verkligen bybornas frustration med tigrar, elefanter och lejon precis som folks frustration med varg. Till skillnad från många tycker jag inte den ska förringas eller förlöjligas, vilket ofta sker. Jag tycker däremot inte om man ska utrota arterna för det, lika lite som vargen borde utrotas i Sverige.
Men det är oftast så, alla vill ha ordentligt utbyggda tåglinjer men ingen vill ha rälsen i trädgården.

Och återigen, experterna som utrett frågan har ansett att det är dags att börja förvalta stammen genom jakt. Utom Guillaume då, han har fått lite kalla fötter och anser nu, såhär fyra år senare, att hans resultat misstolkats.
Det här har vi ju redan tröskat igenom hundra gånger bara i denna tråden.
Vi vet att en del forskare tycker annat, men så kommer det ju alltid att vara, i alla frågor.

Jag tycker inte att det är ointressant vad allmänheten tycker i frågan, i så fall är det ju inte lönt att vi diskuterar den här heller.

Jakten är starkt kritiserad från många experter, det har vi också tröskat igenom hundra gånger. Regeringen följer inte heller sin egen utredares rekommendation (och utredningar brukar göras genom att man samlar in material från många olika experter). Det går inte att påstå att det råder vetenskaplig konsensus i den här frågan och då får man fortsätta tröska vidare.

Jakten är starkt kritiserad från många experter, det har vi också tröskat igenom hundra gånger. Regeringen följer inte heller sin egen utredares rekommendation (och utredningar brukar göras genom att man samlar in material från många olika experter). Det går inte att påstå att det råder vetenskaplig konsensus i den här frågan och då får man fortsätta tröska vidare.
Visst när nu så många självutnämnda experter yttrar sig + att så många verkliga gör det, så är det upp till regering och riksdag att fatta beslut. Vilket de hava gjort ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama