Vargjakten ställs in i elfte timmen

@landsbygdsbo
Än en gång, jag är inte jaktmotståndare, jag kan faktiskt tycka att du argumenterar fel ändå.

1. Jakten föll inte på grund av ett överprövningsbegränsning, det har du helt missförstått. Eftersom det handlar om en prövning av EU-rätten kan regeringen inte begränsa överprövningsmöjligheterna till att enbart avse andra myndigheter än domstolar - vilket de hade försökt. Hade överprövningsbegränsningen ansetts giltigt så hade Naturvårdsverkets beslut stått fast och licensjakten blivit av.
(Överprövningsbegränsningen hade skapats genom en, i mitt tycke ganska 'sneaky', krumbukt där regeringen genom en lagteknisk konstruktion gav Naturvårdsverket rätt att delegera jaktbesluten till länsstyrelserna och göra sig själv till enda överprövningsinstans.)

2. För inhibition krävs en tämligen hög grad av sannolikhet för att domstolen beslut hade blivit annorlunda än den tidigare beslutsinstansens (alltså att licensjakten hade underkänts) vid en fullständig prövning. Grunden till varför domstolen finner det sannolikt att denna hade underkänt licensjakten finns antagligen att finna i Kammarätten i Stockholms dom den 14 november 2014 i mål 3273-13.

3. Det är en brist att vi inte fått en prövning i högsta instans men det ska noteras att både Naturvårdsverket och Svenska Jägareförbundet godtog ovanstående dom och överklagade inte.

4. Art och habitatdirektivet är inget avtal, utan författning från ett överstatligt organ som trumfar alla former av författning och beslut vi har och kan skapa i Sverige. Vi har bara att rätta oss utefter det eller lämna hela EU-sammarbetet.

5. Det är inte riksdagen som skapar EU-rättens innehåll och definierar vad EU-rätten innebär. Det är alltså inte vatten värt att riksdagen anser att de följer EU-rätten, om inte de instanser som fyller ut EU-rätten håller med.

6. Så som skyddsjakt menar jag jakt på individuellt bestämda individer där man kan argumentera för jakt utifrån fler juridiska grunder än som tidigare gjorts. Och även stärka sambandet mellan åtgärden och den grund som tidigare angetts. Det torde avsevärt öka möjligheterna för att vinna framgång. Eller med andra ord, minska risken för att EU-rätten hindrar jakten. Denna typ av licensjakt är ju redan prövad och underkänd flera ggr tidigare. Att försöka samma väg igen känns som att springa in i betongväggen backa och springa in i den igen och igen, på samma ställe. Istället för att backa och se om man kan komma runt/hitta en öppning.

För att vara så engagerad i frågan finner jag det lite förvånande att du inte läst och satt dig in de centrala avgörandedockument som finns. Här finns lite om du faktiskt vill förstå varför jakten underkändes:

- Kammarätten i Stockholms dom den 14 november 2014 i mål 3273-13
- Europeiska kommissionens överträdelse ärenden 2014/2178 och 2010/4200
- Förvaltningsrätten i Karlstads beslut meddelade den 8 januari 2015 i mål 71-15 och 72-15

@landsbygdsbo
Än en gång, jag är inte jaktmotståndare, jag kan faktiskt tycka att du argumenterar fel ändå.

1. Jakten föll inte på grund av ett överprövningsbegränsning, det har du helt missförstått. Eftersom det handlar om en prövning av EU-rätten kan regeringen inte begränsa överprövningsmöjligheterna till att enbart avse andra myndigheter än domstolar - vilket de hade försökt. Hade överprövningsbegränsningen ansetts giltigt så hade Naturvårdsverkets beslut stått fast och licensjakten blivit av.
(Överprövningsbegränsningen hade skapats genom en, i mitt tycke ganska 'sneaky', krumbukt där regeringen genom en lagteknisk konstruktion gav Naturvårdsverket rätt att delegera jaktbesluten till länsstyrelserna och göra sig själv till enda överprövningsinstans.)

2. För inhibition krävs en tämligen hög grad av sannolikhet för att domstolen beslut hade blivit annorlunda än den tidigare beslutsinstansens (alltså att licensjakten hade underkänts) vid en fullständig prövning. Grunden till varför domstolen finner det sannolikt att denna hade underkänt licensjakten finns antagligen att finna i Kammarätten i Stockholms dom den 14 november 2014 i mål 3273-13.

3. Det är en brist att vi inte fått en prövning i högsta instans men det ska noteras att både Naturvårdsverket och Svenska Jägareförbundet godtog ovanstående dom och överklagade inte.

4. Art och habitatdirektivet är inget avtal, utan författning från ett överstatligt organ som trumfar alla former av författning och beslut vi har och kan skapa i Sverige. Vi har bara att rätta oss utefter det eller lämna hela EU-sammarbetet.

5. Det är inte riksdagen som skapar EU-rättens innehåll och definierar vad EU-rätten innebär. Det är alltså inte vatten värt att riksdagen anser att de följer EU-rätten, om inte de instanser som fyller ut EU-rätten håller med.

6. Så som skyddsjakt menar jag jakt på individuellt bestämda individer där man kan argumentera för jakt utifrån fler juridiska grunder än som tidigare gjorts. Och även stärka sambandet mellan åtgärden och den grund som tidigare angetts. Det torde avsevärt öka möjligheterna för att vinna framgång. Eller med andra ord, minska risken för att EU-rätten hindrar jakten. Denna typ av licensjakt är ju redan prövad och underkänd flera ggr tidigare. Att försöka samma väg igen känns som att springa in i betongväggen backa och springa in i den igen och igen, på samma ställe. Istället för att backa och se om man kan komma runt/hitta en öppning.

För att vara så engagerad i frågan finner jag det lite förvånande att du inte läst och satt dig in de centrala avgörandedockument som finns. Här finns lite om du faktiskt vill förstå varför jakten underkändes:

- Kammarätten i Stockholms dom den 14 november 2014 i mål 3273-13
- Europeiska kommissionens överträdelse ärenden 2014/2178 och 2010/4200
- Förvaltningsrätten i Karlstads beslut meddelade den 8 januari 2015 i mål 71-15 och 72-15

"Förvaltningsrätten gjorde bedömningen att det är tveksamt om jaktförordningens överklagandeförbud är förenligt med EU-rätten, och har därför prövat föreningens begäran om att licensjakten inte får påbörjas som planerat. Förvaltningsrätten kom fram till att länsstyrelsernas beslut tills vidare inte får verkställas. - See more at: http://www.forvaltningsrattenikarls...-paborjas-som-planerat/#sthash.0eOkQ9d4.dpuf"

"Förvaltningsrätten gjorde bedömningen att det är tveksamt om jaktförordningens överklagandeförbud är förenligt med EU-rätten, och har därför prövat föreningens begäran om att licensjakten inte får påbörjas som planerat. Förvaltningsrätten kom fram till att länsstyrelsernas beslut tills vidare inte får verkställas. - See more at: http://www.forvaltningsrattenikarls...-paborjas-som-planerat/#sthash.0eOkQ9d4.dpuf"

Ja och? Än en gång det är ett inhibitionsförfarande. Det är alltså ett försnabbat förfarande utan förhandling och med en snabb juridikbedömning, det har jag ju skrivit flera gånger.

Lagmannen uttrycker inte heller samma osäkerhet i avgörandedokumentet "Förvaltningsrätten gör i detta avseende för närvarande bedömningen att beslutet är överklagbart enligt 22 § förvaltningslagen (1986:223) och prövar därför föreningens yrkande om inhibition ." Vad pressansvarig utläser är inte lika viktigt.

Men jag förstår att lagmannen vill lägga in 'för närvarande'. Det måste vara tungt att ensam underkänna ett så nytt regeringsbeslut, oavsett hur säker man är på att man har rätt. Särskilt när man vet vilken opinion det kommer väcka att man gör så. Men det ingår i jobbet. Lagmannen kan dock vara trygg i den delen eftersom det redan har underkänts av kommissionen i överträdelseärende 2014/2178

Förstår du verkligen inte vad jag menar eller försöker du vara lustig?
En jämte använder man till älgjakt för det mesta, en Hamilton till harjakt. Jag tror inte vargen är så kunnig på hundraser utan dödar den hund som dyker upp om den stör. Alltså är det inte bara älgjakten som störs pga av vargen. Det tror jag var vad det meddelandet ville få sagt.

Dagsfärska artiklar om älgjakten i Värmland:

– Vi har ett jaktlag ute i skogen som jagar året runt och som tar mellan 3 200 och 4 000 älgar årligen. Att vi inte når målen är en konsekvens av den brist på viltförvaltning vi har, säger han.

Vargstammens storlek och dess rörlighet är faktorer som Lennart Johannesson menar gör älgförvaltningen problematisk.

– Älgförvaltningen ska se till markägarnas önskemål, till viltolyckorna och till skogsbruket. Lägger man till faktorn varg blir det otroligt svårt, då hinner man inte med att anpassa målen.

För egen del skulle han gärna se ett klart förminskat älgbestånd. För älgjaktens skull.

– Det finns många enskilda markägare som förlorar mycket pengar för att det inte finns någon älg att jaga. Man kan ju fundera på om det är markägarna och arrendatorerna i Värmland som ska sponsra statens vargar, säger han.

http://www.vf.se/nyheter/allman/jagareforbundet-ett-jaktlag-som-jagar-aret-runt”

http://www.vf.se/nyheter/allman/rekordfa-algar-fallda-under-arets-jakt

Och om överklagan:

http://nwt.se/varmland/article1722779.ece

http://www.vf.se/nyheter/allman/jrf-overklagar-vargjaktsstoppet

Vad menar de med detta (fetat)?

Citat:

– Svenska vargfrågan är en parodi. Människor lider över de förlorade möjligheterna. Vi blir hånade och stoppade igen. Det är så bedrövligt. Folk är förtvivlade och tror inte att det är sant att man kan dribbla med människor så här.
– Människors livskvalitet stoppas. Vuxna män gråter i dag.

"
Medlemsstaterna får, om det inte finns någon annan lämplig lösning, medge undantag
från artiklarna 5–8 av följande anledningar:
a) - Av hänsyn till människors hälsa och säkerhet.
- Av hänsyn till flygsäkerheten.
- För att förhindra allvarlig skada på gröda, boskap, skog, fiske och vatten.
- För att skydda flora och fauna.
b) För forsknings- och utbildningsändamål, för återinplantering och återinförsel och
för den uppfödning som krävs för detta.
"
Art- och habitatdirektivets
artikel 12 och 16
Enligt artikel 12 är det förbjudet att
fånga, döda eller störa arter listade i
bilaga IV, bl.a. björn, lodjur och varg
.
Undantag får göras enligt artikel 16:
”förutsatt att det inte finns någon annan
lämplig lösning och att undantaget
inte försvårar upprätthållandet av
en gynnsam bevarandestatus hos bestånden
av de berörda arterna i deras
naturliga utbredningsområde”, av följande
anledningar:
”a) För att skydda vilda djur och Så för att skydda älgen i ex Värmland så skulle det vara möjligt att införa en lokal vargjakt ;)
växter och bevara livsmiljöer. b) För
att undvika allvarlig skada, särskilt
gröda, boskap,även här ges möjlighet att införa jakt för att preventivt skydda boskap, skog, fiske, vatten
och andra typer av egendom. c) Av
hänsyn till allmän hälsa och säkerhet,
eller av andra tvingande orsaker
som har ett allt överskuggande
allmänintresse, inbegripet orsaker av
social eller ekonomisk karaktär och
betydelsefulla positiva konsekvenser
för miljön. d) För forsknings- och
utbildningsändamål, för återinplantering
och återinförsel av dessa
arter och för den uppfödning som
krävs för detta, inbegripet artificiell
förökning av växter. e) För att under
strängt kontrollerade förhållanden
selektivt och i begränsad omfattning
tillåta insamling och förvaring av
vissa exemplar av de arter som finns
förtecknade i bilaga 4 i en begränsad
mängd som fastställs av de behöriga
nationella myndigheterna"

så det kan bli riktigt intressant framöver när vargstammarna fortsätter att öka i Tyskland, Frankrike mf.

Senast ändrad:

Citat:

– Svenska vargfrågan är en parodi. Människor lider över de förlorade möjligheterna. Vi blir hånade och stoppade igen. Det är så bedrövligt. Folk är förtvivlade och tror inte att det är sant att man kan dribbla med människor så här.
Om livskvalitet bl a utgörs av jakt med löshund och viltkött i grytorna så kanske du förstår. Där är också de förlorade möjligheterna.

Och den här:
http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2015/01/jagareforbundet-lamnar-skrivelse-till-eu/

– Vi vill att EU lägger ned båda de överträdelseärende som är öppna, säger Torbjörn Larsson.
Svenska Jägareförbundet menar att EU:s agerande gör det omöjligt att få igång en aktiv förvaltning av vargstammen.
– Det ena överträdelseärendet gäller lagstiftning som vi inte har längre. Det borde därför kunna läggas ned utan besvär. Det andra rör överklaganderätten, om det är förenligt med EU-lagstiftningen att ha Naturvårdsverket som överklagandeinstans och inte domstolar. Men detta sätt är en allmän vedertagen metod i myndighetssverige, säger Bo Sköld
Torbjörn Larsson och Bo Sköld menar att det skapar en oacceptabel situation om medborgarna i Sverige inte kan lita på myndigheternas beslut.
– Hela denna röra med överklagande understryker också behovet av att se över Art- och Habitatdirektivet. Vi kan inte ha en överstatlig lagstiftning som gör det omöjligt att förvalta en viltart, när riksdagen har fattat tre beslut om att den ska regleras, säger Bo Sköld.

Säkert ganska liten andel. De som mest ogillar vargen rapporterar inte för de vill inte vara myndigheten till lags...

Nej säkert inte de heller. Så en stor andel av befolkningen vet inte att man kan rapportera, en mindre del vill inte sen kommer delen invigda som både vet och vill.

Citat:

Jag är ingen jägare (inte min man heller), men i och med vargen har jag förlorat en del av möjligheterna att röra mig i skogen runt huset där vi bor, särskilt eftersom jag bor här med hundar och snart en bebis. Den begränsningen gör att livskvaliteten också begränsas, eftersom vi flyttade hit till stor del för att vi vill kunna vara mycket i skogen... Vi ska sätta rejält staket runt trädgården under våren i alla fall.

http://ekuriren.se/ledareasikter/le...kten-slar-tillbaka-mot-riksdagen-i-vargfragan

Jag vill verkligen att alla läser denna ledare, även om man inte är intresserad av vargfrågan.

Vilken fullkomligt genomvidrig ledare! Vadå hetsa 'massorna' mot en namngiven lagman, som enbart skött sitt jobb. Vilket fantastiskt bidrag till att göra domstolsarbetet till ett ännu mer utsatt jobb än vad det redan är.

@Tassetass, @Zoya @LadyCovergirl @Ramona (ni var dem som jag kom på med ett litet extra intresse i frågan)

Jag är ingen jägare (inte min man heller), men i och med vargen har jag förlorat en del av möjligheterna att röra mig i skogen runt huset där vi bor, särskilt eftersom jag bor här med hundar och snart en bebis. Den begränsningen gör att livskvaliteten också begränsas, eftersom vi flyttade hit till stor del för att vi vill kunna vara mycket i skogen... Vi ska sätta rejält staket runt trädgården under våren i alla fall.

Varför kan ni inte vara ute i skogen? Hundarna kan du väl ha i koppel och bebisen lär inte vara så intressant för en varg.

Vi har sommarställe mitt i björnmarker, vi ser björn när vi är ute i skogarna. Björnhonor med ungar och björn har väl gett sig på betydligt fler folk än varg har? Ändå kan vi vara ute. Man får lära sig leva med de djur man har runt omkring sig. Låter man bli att smyga omkring brukar man kunna hålla de flesta djur på avstånd. Vill man ut och spana på djur och därmed behöva vara tyst får man leva med risken att man smyger på djur som blir mindre glada på den (älg, björn, vildsvin, varg eller vad man nu råkar ha i närheten?.

http://ekuriren.se/ledareasikter/le...kten-slar-tillbaka-mot-riksdagen-i-vargfragan

Jag vill verkligen att alla läser denna ledare, även om man inte är intresserad av vargfrågan.

Vilken fullkomligt genomvidrig ledare! Vadå hetsa 'massorna' mot en namngiven lagman, som enbart skött sitt jobb. Vilket fantastiskt bidrag till att göra domstolsarbetet till ett ännu mer utsatt jobb än vad det redan är.

@Tassetass, @Zoya @LadyCovergirl @Ramona (ni var dem som jag kom på med ett litet extra intresse i frågan)
Hm tydligt det, juridiska teknikaliteter är idag viktigare, så som jag tidigare hävdat.
Men vidrig? jag vet inte, ledaren beskriver ju bara fördelar o nackdelar men att jurister snirklar sig fram olika vägar.
Det är väl en överklagan inne som ska avgöras imorgon. sedan får vi väl se.

Art- och habitatdirektivets
artikel 12 och 16 medger ju redan idag vargjakt, vi har redan idag undantag så att vi kan jaga björn. så det är bara en tidsfråga innan direktivet är urvattnat och förbigås.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 344
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.